Arnoldin kultainen kuusikko, Golden Six

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Sopiiko tämä aloittelijalle?

Kaikkein parhaitenhan tämä aloittelijalle sopii. Saa hyvän pohjan yksinkertaisilla, suht helposti opittavissa olevilla liikkeillä vaikka mille. Alottelijoilla voisin kuvitella usein olevan vikana se, että tehdään liian monimutkaista ja hienoa, vaikka perusasiat ei ole millään tasolla.

Lämmittelyähän tarvii sen verran, että on lämmin. Kun rupee puskeen kunnolla hikeä niin alkaa olla lämmin. Hyvä aloittaa vaikka salikäynti 5-10 minsan crosstrainerilla ja sen jälkeen parit verryttelyt/nopeat pikkuvenytykset/paikkojen pyörittelyt/keppijumpat, pari lämppärisettiä kyykkyä ja sit menoks.

Kaikkein parhaitenhan tämä aloittelijalle sopii. Saa hyvän pohjan yksinkertaisilla, suht helposti opittavissa olevilla liikkeillä vaikka mille. Alottelijoilla voisin kuvitella usein olevan vikana se, että tehdään liian monimutkaista ja hienoa, vaikka perusasiat ei ole millään tasolla.

Lämmittelyähän tarvii sen verran, että on lämmin. Kun rupee puskeen kunnolla hikeä niin alkaa olla lämmin. Hyvä aloittaa vaikka salikäynti 5-10 minsan crosstrainerilla ja sen jälkeen parit verryttelyt/nopeat pikkuvenytykset/paikkojen pyörittelyt/keppijumpat, pari lämppärisettiä kyykkyä ja sit menoks.
Jep kiitti.

Muutama kysymys aloittelijalta. Voiko tuota ohjelmaa vetää enemmän kuin sen 3 kuukautta(6 kuukautta esim. aloittelijana?) ja soveltaa vaikka niin että esim. ekan kuukauden tekee noita liikkeitä esim. 15 toistoa/sarjaa ja pienemmillä painoilla ei ihan loppuun että opin liikkeet yms. ja sitten siirtyisin noihin 12, 10 toistoihin ja rankempiin sarjoihin isoimmilla painoilla?

En saa yhtään leukaa tehtyä niin voiko korvata ylätaljalla ja esim. 15 toistoa/sarja? Ja siirtyisin tekemään leukoja kun alan jaksamaan tehdä niitä.

Voiko hauiskääntöä tehdä sillä pienellä tangolla joka ei ole suora? Vai onko pakko tehdä sillä 20 kiloisella tangolla?

Ei ole väliä mitä vatsoja tekee lopussa? Voiko tehdä koneessa?

Anteeksi jos tyhmiä kysymyksiä kyselen:(

Tottakai voi vetää vaikka vuoden. Niin kauan kun kehitystä tulee. Se on ihan hyvä, että aluksi tekee pienemmillä painoilla oppien oikeat tekniikat, mutta ei sun tarvitse kuukautaa mitään 15 toiston sarjoja vedellä. Aloitat pienillä painoilla, mutta lisäät niitä progressiivisesti joka kerta jos pystyy.

Voit tehdä ylätaljaa, mutta leukoja voi harjotella monella tapaa. Tekisin ylätaljaa sekoitettuna negatiivisiin leukoihin (tosta leukatuloksen parantamisesta voit lukea lisää).

Sitä tankoa sanotaan mutkatangoksi. Voit tehdä aivan hyvin, ajaa saman asian.

Ei niitä vatsoja ole aina pakko tehdä jos massa on tavoitteena. Koneet on usein huonoja, joten tekisin pari sarjaa vaikka voimapyörää tai jalkojen nostoja yms. treenin loppuun.

Thanks. Miten tekisit negatiiviset leuat? Mikä on voimapyörä? Vielä tuli mieleen että kun tuossa ohjelmassa on pystypunnerrus niin tehdäänkö sitä seisten? Ja penkkiä ei voi tehdä kapealla otteella?

Thanks. Miten tekisit negatiiviset leuat? Mikä on voimapyörä? Vielä tuli mieleen että kun tuossa ohjelmassa on pystypunnerrus niin tehdäänkö sitä seisten? Ja penkkiä ei voi tehdä kapealla otteella?

Negatiiviset leuat = Hyppäät esimerkiksi sinne ylös, ja laskeudut suhtkoht hitaasti. Toinen tapa on se, että otat korokkeen allesi, sen avulla "nostat" itsesi sinne ylös ja siitä lähdet laskeutumaan hitaasti. (jalat ilmassa)
Ei sillä mitään merkitystä oikeastaan ole teetkö sen seisten, vai istuen. Liike kohdistuu silti hyvin olkapäihin. Penkki kapeemmalla otteella ottaa enemmän ojentajiin, kun taas normi ote ottaa enemmän rintaan. Mutta tottakai sitä voi tehdä kapealla otteella, mutta vaikka vuorotreenein, ettei rinta nyt kuitenkaan unohtuisi.

Voimapyörä aka Vatsarulla:
voimapyora_1.jpg
Tuo kapistus.

En tekis kyllä kapealla otteella penkkiä tässä ohjelmassa, kun muutenkin tulee ojentajille jo hyvinkin reippaasti rasitusta noista pystypunnerruksista.

En mikää kehonrakentaja ole mutta sen verran tiedän että on suurin virhe venytellä lihaksia "ennen" treeniä, siinä kärsii maksimaalinen voima sitten sarjoissa. Venyttelyt voi tehdä sitten treenin lopuksi.
Itse en edes venyttele koska se on aivan "lume juttu", josta uusimpien tutkimusten mukaan todettu hyödyttömäksi. Suosittelen silti venyttelemistä alkuvaiheessa sali uraa. Tämäkin riippuu ihmisestä ja tuntemuksista.

Sitä vielä kyselisin että onko tuo leukojen käsien sijaintia tarkemmin selitettynä kuusikosta?
Näkee salilla paljon porukkaa jotka ottaa tangon etuosasta kiinni ja leveällä otteella, itse käytän kapeampaa ja kämmenet naama kohti asentoa.
Senkin näkee salilla että porukka "fuskaa" kun ei laske kroppaa ihan alas asti vaan jättää sen vajaaksi, jolloin se on huomattavasti helpompaa ja vähemmän tehokas liike.

Sitä vielä kyselisin että onko tuo leukojen käsien sijaintia tarkemmin selitettynä kuusikosta?
Näkee salilla paljon porukkaa jotka ottaa tangon etuosasta kiinni ja leveällä otteella, itse käytän kapeampaa ja kämmenet naama kohti asentoa.
Senkin näkee salilla että porukka "fuskaa" kun ei laske kroppaa ihan alas asti vaan jättää sen vajaaksi, jolloin se on huomattavasti helpompaa ja vähemmän tehokas liike.

3. Leuanveto leveällä otteella
Tee niin monta toistoa kun pystyt, eli 3 x max.

Noin lukee ensimmäisellä sivulla. Leuanveto leveällä myötäotteella (rystyset omaan naamaan päin) ottaa enemmän selkään. Leuanveto toimii tässä ohjelmassa selkäliikkeenä enemmänkin, joten suosittelisin tekemään tuolla leveällä myötäotteella. Vastaotteella (kämmenet kasvoja kohti) työskentelee hauis aika paljon enemmän kuin myötäotteella.
Se miksi jotkut tekee vajaalla liikeradalla, on koska ei voi laskea egoa sen vertaa, että tekee alhaalta asti, kun ei mene niin monta toistoa.

En mikää kehonrakentaja ole mutta sen verran tiedän että on suurin virhe venytellä lihaksia "ennen" treeniä, siinä kärsii maksimaalinen voima sitten sarjoissa. Venyttelyt voi tehdä sitten treenin lopuksi.
Itse en edes venyttele koska se on aivan "lume juttu", josta uusimpien tutkimusten mukaan todettu hyödyttömäksi. Suosittelen silti venyttelemistä alkuvaiheessa sali uraa. Tämäkin riippuu ihmisestä ja tuntemuksista.

Äläpäs nyt puhu ihan sontaa ja harhaanjohda muita. Dynaamiset venyttelyt tekemällä ennen reeniä lämmittelyn yhteydessä saavutetaan raajojen ja vartalon liikkuvuuden maksimiraja / availlaan luonnolliset liikeradat ja minimoidaan vammautumisriskiäkin.

Siinä mielessä olet osittain oikeassa, että ennen suoritusta tehtävä staattinen venyttely heikentää konsentrista ja ekstentristä huippuvoimaa vs. ei venyttelyä ollenkaan. MUTTA dynaaminen venyttely tutkimusten mukaan lisää huippuvoimia vs. ei venyttelyä.

Sulla kun on noita tutkimuksia hihassas, niin heitäppäs tietoo niistä uusimmista tutkimuksistas, joissa todetaan venyttelyn olevan hyödytöntä :) Ne tutkimustuloksethan on nimeenomaan sitä, että staattista venyttelyä ei tule tehdä ennen dynaamista suoritusta, paitsi jos harrastat balettia.

PS. Staattiset venyttelyt sitten treenin jälkeen ja illalla himassa. Älkää jättäkö venyttelemättä, olitte sitten nyyppiä tai ammattilaisia...

''Itse en edes venyttele koska se on aivan "lume juttu", josta uusimpien tutkimusten mukaan todettu hyödyttömäksi.'' Tiedän ton tutkimuksen... ja myös valitettavasti sen ,että se oli joskus iltalehden sivuilla,mistä sen varmaan bongasit. 2 tuntia treenin jälkeen kuuluu venytellä noin 1min per lihas... mutta miksi? No jotta saadaan lihakset lepotilaan,eli lihas rentoutuu ja hiussuonet pääsevät pumppaamaan ja tätä kautta tuomaan niitä ravinteita sinne lihaksille.

''Itse en edes venyttele koska se on aivan "lume juttu", josta uusimpien tutkimusten mukaan todettu hyödyttömäksi.'' Tiedän ton tutkimuksen... ja myös valitettavasti sen ,että se oli joskus iltalehden sivuilla,mistä sen varmaan bongasit. 2 tuntia treenin jälkeen kuuluu venytellä noin 1min per lihas... mutta miksi? No jotta saadaan lihakset lepotilaan,eli lihas rentoutuu ja hiussuonet pääsevät pumppaamaan ja tätä kautta tuomaan niitä ravinteita sinne lihaksille.

Iltalehti on mulle aivan sama asia kuin 7 lehti.
Tiedon perustelen tieteen kuvalehden tutkimuksiin, eikä näiden valtakuntien lääkeyhtiöiden ohjaamien tohtorien käskyttämiin tutkielmiin.
Itse olen asiaa miettinyt pidemmän aikaa ja ollut itse venyttelemättä kokonaan ja jaksanut paljon enemmän salilla sekä painot sarjoissa alkaneet kasvaa, toisin meni kun ennen venyttelin "dynaamista", jolloin jämähdin samoihin painoihin ja niidenkin nostelu oli vaihtelevan tuskaista.
En väitäkään että se kaikille käy, mutta jokainen tuntee oman kehonsa ja minulle tämä venyttelemättä tekeminen tuntuu paljon paremmalta.
Myös asiat riippuu onko nörtti joka käy salilla, vai ihminen joka harjoittaa työssä tai muussa liikunnassa/liikkumisessa erinäisiä kurkotuksia jne. jolloin tarve venytyksille vähenee.
Ei siellä viidakossakaan kissaeläimet paljoa venyttelyitä harrasta koska tekevät tarpeeksi liikuntaa joka pitää vetreänä.
Yleensäkin huvittaa tämä kaikkien peruskoulussa aivoihin iskostettu venyttely josta ihmiset ei enään aikuisiässä pääse eroon.
Asiat on hyvä heijastaa muhin eläimiin maapallolla, koska kaikki muut elävät homo sapiens lajin mahdollistetuilla elämäntavoilla terveimmän tavan kautta.

Treenamisessakin on niin paljon eroja, että joku joka treenaa aivan liikaa voi olla älyttömässä kunnossa kun taas joku täydellisesti treenaava on aivan susikunnossa.
Tämähän johtuu ns. supermiesgeeneistä. Monella on varmaan joku tuttu joka nostaa penkistä 150kg ilman että edes käy salilla ja on jo valmiiksi isompi kuin sinä salilla käyvä :dance:

Olen jättänyt venyttelyt pois jo vuosia sitten, ihan laiskuuttani. En ole todennut mitään haittaa/hyötyä venyttelemättömyydestä -yhtä kankea olen kuin ennenkin.

Seppo Rätykin piti venyttelyä joutavanpäiväisenä :fuckyeah:

Onko kenelläkään koskaan vaikeuksia olla tekemättä lisää liikkeitä treenin loppuun? :P

On hienoa että voi kropan vetää läpi 3x viikkoon, mutta mulla syyhyttää aina tehdä jotain flyesejä treenin loppuun, tai edes talja-pushdownia. Jos noita tekee juuri 12-15 pumppirangella niin onko niistä automaattisesti jotain vikaa, että katkaisee kamelin selän tjsp. vai uskaltaisko noita tehdä aina jos hieman energiaa on?

Senkus teet jos mieli tekee. Vaihtoehtoisesti treenaa niin lujaa ettei tee mieli/pysty.

Ite otin tämän taas ohjelmaan elaston 2-jakoisen jälkeen, koitetaan rakentaa taas peruspohjaa talven 2-jakoisia varten jotta saan kehityttyä 420 kg -> 500 kg voimanostossa. Kolme treeniä takana. Onpa taas ihan **atanan rankkaa vetää 4x10 kyykyt (ja sen jälkeen selvitä lopputreenistä), sinänsä 2-jakoinen oli paljon "helpompi". Eka G6-kerta piti keskeyttää ensimmäisen hauiskääntösarjan jälkeen, kun tuli niin törkeen huono olo (tein vanhasta muistista liian kovaa). Toisella kertaa pystyi jo vähän isommilla painoilla tekemään siedettävästi, kolmannella kerralla meni suorastaan kevyesti. Koska aloittelija-aikoina hinkkasin tätä 9 kk hyvin tuloksin kunnes veti tukkoon, niin ajattelin nyt taas viisastuneena hieman "järkeistää" eli otetaan joka kolmas kerta kiertävänä korvaavia liikkeitä:

-kyykky (nyt teen vuorotellen etu- ja takakyykkyä) -> mave (joka kolmannella kerralla)
-penkki (vuorottelee normaali, vp käsipainoilla jne.) -> vois vetää joka kolmas kerta pushdownia, koska etuolkapäät/ylärinta on se mikä mulla pidemmän päälle alkaa tökkimään...
-leuat (variaatioita levee myötä vs. kapea vastaote, lisäpainolla vs. kehonpainolla) -> kulmasoutu joka kolmas kerta
-NTP (variaatio käsipainot istuen vs. levytanko seisten) -> pystäri etupuolelta joka kolmas kerta

Haukkareihin ja vatsoihin variaatioita löytyykin aika paljon... Eli G6 runkona ja kiertävänä kaks liikettä korvataan. Katotaan kuinka toimii, vakio G6 toimi ainakin pirun hyvin mulla

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom