Arnoldin kultainen kuusikko, Golden Six

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eikö ollut näin, että kyykyllä aloittamiselle oli perusteena sen kokonaisvaltaisuus. Kyykky rasittaa koko kroppaa ja saa elimistön tuottamaan testoa tehokkaasti heti reenin alusta alkaen joka taas edesauttaa muiden liikkeiden vaikutusta lihaskasvuun?

Eikö ollut näin, että kyykyllä aloittamiselle oli perusteena sen kokonaisvaltaisuus. Kyykky rasittaa koko kroppaa ja saa elimistön tuottamaan testoa tehokkaasti heti reenin alusta alkaen joka taas edesauttaa muiden liikkeiden vaikutusta lihaskasvuun?

En ota tuohon kantaa, mutta mulla kulkee kaikki muut paremmin sen jälkeen. Tuntuu kun se herättäs voimatasot treeniin. Vähintään jees lämppäri

Kyykky herättää kyllä hyvin elimistön. Tänäaamuna raahauduin salille ennen settemää ja tuntui ettei jaksa tehdä mitään.
Kyykkysarjan jälkeen kuitenkin meni treeni tosi hyvin ja näin se toimii lähes jokakerta.

Testohommelista on myös tieteellistä näyttöä muistaakseni. On ollut jotain tutkimuksia joissa hauiskääntöä tekevä ryhmä on saanut hauikseen huonompaa kehitystä kuin hauista ja kyykkyä tekevä ryhmä.

- - - Updated - - -

Mikäs muuten on logiikka siihen, että kyykky ja NTP on 4x10? Itse teen tosiaan 3x10 kyykkyä, 4 settiä tuntuu määrältä joka katkaisee kamelin selän niin sanotusti. NTP taas menee ihan hyvin 4x10, mutta tosiaan mietin että miksi juuri nuo

Eipä tuossa varmaan mitään suurempaa logiikkaa. Kyykyssä tietysti monilla vaikea ottaa kaikkea irti parissa sarjassa kun se on niin epämiellyttävä liike. NTP:lle en heti keksi selitystä.

Jos ei pysty tekemään neljää settiä kyykkyä kun ei oo kivaa, niin siitä pääsee kyllä kuntoon kun vaan kyykkää. Tekee ne neljä settiä sellaisella sarjapainolla kun pystyy. Kärsivällisyyttä peliin, ite kun alotin g6:n niin kyykkäsin 4x10x40kg ja kun 9 kk päästä vaihdoin ohjelmaa, kyykkäsin 4x10x120kg. Ei se siitä yhtäkkiä noussut, pikku hiljaa (tosin kyllähän se aika nopeesti tuplaantui kun lähtötaso oli ihan surkea, mutta niinhän se kaikilla)...

Täällä lähti kokeiluun, yks treeni takana (kylläkin jätin kyykyn tekemättä, koska edellisenä päivänä olin tehnyt jalat) ja tänään vuorossa sitten normaalisti kyykyn kanssa. Can't wait! Tässä on nyt 2-vuotta harrasteltu salia ja ensimmäinen raja alkaa tulla vastaan, tai siis se alottelijoiden peruslihasmassa oli helpoin saada pelkästään pelleilemällä ja nyt pitäis sit saada jatkumaan se lihastenkasvu. Huomenna menos InBody-mittaukseen ni hyvä sit tsekkailla loppu vuodesta et onks mitään tapahtunu :D Pituus on 165cm ja paino tänään 61,5kg.

Paino ei oo ongelma, et se on täs kesän aikana noussu parisen kiloa taas ja 62 kilon paikkeilla se nyt pyörii. Tosiaan mun lähtöpaino oli 50 kiloa sillon 2-vuotta sitten, et kyl aika hyvin on saatu rasvaa luitten ympärille :D

Aihetta lueskellessa jäi vähän epäselväksi: Kannattaako vetää se 10-10-10 sarja, jos jaksaisi vetää vielä viimeiselläkin sarjalla pari toistoa lisää pienemmillä painoilla, vai lisätä se 2,5kg, jolla menee se 10-10-7?

Lisäksi millä painoilla noita kyykkyjä vetelette? Salilla joku "iso-mies" suositteli minua tekemään syväkyykkyjä tavallisten sijaan, onko hyvä idea? Tuntuu ainakin hyvältä. Olen nyt vedellyt noita syväkyykkyjä 40 kilolla. Lisäksi jalkapalloa on 2-3 kertaa viikossa.

Mä vähän ymmärsin, että sitten kun saa kaikista sarjoista sen kympin, ni sitte lisää 2,5 kiloa seuraavalla kerralla. Ja tänää kyykkäsin 40 kilolla helpot neljä sarjaa, joten ens kerralla se 2,5 kiloa lisää. Joudun kylläkin tekemään smithissä, koska vapaalla tangolla ei vaan onnistu, ni taitaa vähän "helpottua" tuen myötä.

Tuossahan taisi olla ohjeissa aika selkeästi, että kun viimeisellä sarjalla menee pari ylimääräistä niin ensi kerraksi lisätään painoa. Itse ainakin kutosta tehdessäni tein niin, että kyykyssä kolme kymppiä ja jos neljännellä sarjalla jaksoi painaa sen 11-12 niin sitten painoa lisää ensi kerraksi. Muuten samoilla uusiksi.

Lisäksi millä painoilla noita kyykkyjä vetelette? Salilla joku "iso-mies" suositteli minua tekemään syväkyykkyjä tavallisten sijaan, onko hyvä idea? Tuntuu ainakin hyvältä. Olen nyt vedellyt noita syväkyykkyjä 40 kilolla. Lisäksi jalkapalloa on 2-3 kertaa viikossa.
Ilman muuta kannattaa vetää syväkyykkyä jos vaan luonnistuu ja tuntuu hyvältä. Polvillekin parempi vaikka jostain syystä monilla on juuri päinvastainen käsitys.

- - - Updated - - -

Joudun kylläkin tekemään smithissä, koska vapaalla tangolla ei vaan onnistu, ni taitaa vähän "helpottua" tuen myötä.

Miksei se onnistu?

Kannattaako aloittelijan ihan suosiolla tehdä NTP:tä Smithissä vai nakertaako se tehoja? Luulisi, että täysin amatöörille olisi hieman helpompaa ja kontrolloidumpaa vääntää siinä vapaan tangon sijasta.

Ensi viikolla pärähtää G6 käyntiin. Kolme kyykkypäivää viikossa kuumottaa jo nyt. :D

Voin vastata vain omaan kokemukseeni pohjautuen. Tein itse alkuun useamman viikon NTP:tä smithissä kunnes kerran smith oli varattu enkä halunnut alkaa odottelemaan. Otin siis telineestä hieman smithin painoa kevyemmän tangon ja kokeilin tehdä liikettä vapaalla painolla. Voin kertoa, että tuntuma olkapäihin oli aivan eri sfääreistä ja voin suositella lämpimästi vapailla painoilla tehtävää versiota. Jokaisen yksilöllisestä liikkuvuudestahan tuo taitaa riippua kuinka alas voit takana tangon viedä, mutta kun teet liikkeen rauhallisesti ja kontrolloidusti vieden tangon ala-asennossa noin korvien tasalle ja aloitat riittävän pienistä painoista niin turvallinenhan tuo on.

The Monkey: Syväkyykky, niin että tanko on niskassa, ei vain tunnu luonnolliselta. Se ei edes onnistu kepin kanssa :D oon sitä eri ihmisten kans kokeillu ja yks pt lopulta ehdotti smithiä. Etukyykyn pystyn tekemään vapaalla tangolla. Voin toki kyykätä vapaallakin tangota, mut se on sit vaan sellasta pientä polvien nytkähtelyä, niin olen todennut smithin olevan parempi vaihtoehto.

The Monkey: Syväkyykky, niin että tanko on niskassa, ei vain tunnu luonnolliselta.

Mitä luonnollista on laittaa rautaa niskaan ja kyykätä? Ei yhtään mitään, mutta se on huono syy. :puntti: Kannattaisi varmasti tarkistuttaa tekniikkaa joltain kokeneemmalta. Lisäksi voit tarkistaa kengät ja tai erityisesti sen korot sekä kokeilla, auttaako pieni korko (1 cm, vaikka pieni paino) kantapään alla "luonnollisuuteen". Jos kengässä oli korkoa paljon, niin voisit kokeilla jotain tasapohjaisempia kenkiä tai pienillä painoilla ilman kenkiä.

The Monkey: Syväkyykky, niin että tanko on niskassa, ei vain tunnu luonnolliselta. Se ei edes onnistu kepin kanssa :D oon sitä eri ihmisten kans kokeillu ja yks pt lopulta ehdotti smithiä. Etukyykyn pystyn tekemään vapaalla tangolla. Voin toki kyykätä vapaallakin tangota, mut se on sit vaan sellasta pientä polvien nytkähtelyä, niin olen todennut smithin olevan parempi vaihtoehto.

Ei sen pidäkään miltään rakastelulta tuntua. Tekniikka kuntoon ja töitä sen eteen niin kyllä se siitä. Liikkuvuuden pitäisi kuitenkin riittää jos kerta smithissä onnistuu.

Vai ei sen kuulu olla rakastelua, voi harmi! -.-'' Kyykkäys onnistuu smithissä, koska siinä saan jalkoja eteenpäin ja näin painopisteen kantapäille. Kyykkytekniikkaani ovat katsoneet kokeneet kanssatreenaajat enkä sen jälkeenkään pystynyt suoriutumaan syväkyykystä kunnolla (lue: edes sen kepin kanssa!). Käsien asento vaikuttaa mulla ihan helvetisti. Noh kokeilen seuraavaksi laittaa korot kantapäiden alle, mutta sitten tämä kyykky on jo ihan oma liike?

Vai ei sen kuulu olla rakastelua, voi harmi! -.-'' Kyykkäys onnistuu smithissä, koska siinä saan jalkoja eteenpäin ja näin painopisteen kantapäille. Kyykkytekniikkaani ovat katsoneet kokeneet kanssatreenaajat enkä sen jälkeenkään pystynyt suoriutumaan syväkyykystä kunnolla (lue: edes sen kepin kanssa!). Käsien asento vaikuttaa mulla ihan helvetisti. Noh kokeilen seuraavaksi laittaa korot kantapäiden alle, mutta sitten tämä kyykky on jo ihan oma liike?

Laita vaikka videoo siitä tavallisesta kyykystä tänne? Varmasti tulee osaavaa neuvoa silloin, mutta näillä tiedoilla ei vielä kantapääkorkoja ihmeempiä osaa auttaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom