No voi luoja... :face:
Onko treenaus sun mielestä tosiaan niin kiveenkirjoitettua että se on 3xMax tai muuten menee ihan pieleen? Miksi ihmeessä tuo pitäisi ottaa niin kirjaimellisesti? Ei tietenkään ohjelmassa lue kaiken maailman ohjeita siitä mitä pitää tehdä jos kehitys leuoissa rupee junnaan. Vai meinasitko painaa menemään 3xMax vaikka sarjat menis kuukausitolkulla samoissa lukemissa, esim. 8,7,6? Ei jumalauta...
Jos käytät lisäpainoja keho saa erilaista ärsykettä, aivan niin kuin se saa painoja muuttamalla kaikissa muissakin liikkeissä. Ei tietenkään tarvitse vetää "8-6-3 massiivisilla lisäpainoilla" vaan heittää vaikka 2,5kg limppu jalkoihin ja sitten sieltä tulee jotain vitosta ainakin. Mitä luulet että tapahtuu sun 3xMax-tulokselle kun teet kaksi treeniä noilla lisäpainoilla? Ei ainakaan mene taakse päin.
Mistä näitä tyyppejä tulee, jotka ottaa joka ohjelman niin vitun kirjaimellisesti eikä osaa soveltaa ja näin kehittyä?
*huokaus*
Vastaan nyt vielä tähän prvosoitumatta ja sen jälkeen tämä keskustelu on mun puolestani tässä. Sulla on tuossa ihan pointtiakin. OMAN HENKILÖKOHTAISEN MIELIPITEENI mukaan treenaamisen nimenomaan EI TARVITSE OLLA kiveenkirjoitettua ja jokaista ohjelmaa ei tarvitse noudattaa pilkulleen. Tähän threadiin kirjoittaessani olen kuitenkin pyrkinyt tietynlaiseen ehdottomuuteen ja määrätietoisuuteen muutamista syistä:
- G6 on nimenomaan aloittelijaohjelma, jonka tarkoitus on antaa aloittelijoille hyvä, varma ja monipuolinen pohja kuntosaliharjoittelun "alkeisiin", jos tälläista ilmaisua sallitaan tässä yhteydessä käytettävän. Aloittelija kehittyy treenaamalla säännöllisesti, tunnollisesti ja (yleensä) ohjelman mukaan. (sivumennen sanoen aloittelija kyllä kehittyy oikeastaan treenillä kuin treenillä, mutta se on jo ihan toinen topicci) Kun aloittelija alkaa soveltamaan tulee soveltamisesta paljon useammin säheltämistä ja tulokset ovat huonompia kuin jos alkuperäistä ohjelmaa olisi noudatettu tunnollisesti.
- Tämän meidän väännön kohteena olevaan leuanvetoon ja sen kehittämiseen parhaiten soveluva liike lienee - yllätys, yllätys - leuanveto. Aloittelijat hyvinharvoin saavat vedettyä yli kymmentä leukaa, useista kymmenistä puhumattakaan. Tällöin on IMHO edelleen kannattavinta vetään niitä leukoja vain omalla kehonpainolla. Edelleen tämän ohjelman tarkoitus on lihasmassan kasvatus kasvattamalla progressiivisesti sarjapainoja muissa liikkeissä ja toistomääriä leuanvedossa. Toki leuanvedon toistomaksimin kehittämiseen on useita muita ja varsin toimiviakin keinoja (leuat eri oteleveyksillä, lisäpainoilla, negatiivise leuat jne..) ja näitä voikin aikaa myöten alkaa käyttämään myös G6:ssa, mutta vasta aikanaan. LIhasmassa kyllä kehittyy tuossa vaiheessa ilman lisäpainojakin.
Ja mitä tulee tuohon sun kysymykseen, että meinaanko painaa menemään leukoja kk tolkulla vaikka sarjat junnais 8,7,6, niin vastaukseni on, että en tiedä. Sen muutaman kerran kun olen tehnyt G6:sta soveltamatta (mulla on nykyään treenitaustaa kuitenkin jo enemmän ja vähemmän aktiivisesti yli 10 vuotta, eli olen soveltanut eri juttuja jo jonkun aikaa) ei ole tullut tilannetta, että leuat olisivat jääneet junnaamaan noin pitkiksi ajoiksi..
Mun pointti ehkä onkin, että jengi alkaa liian helposti soveltamaan heti jos sarjapainot/toistot ei joka treeniin nouse. Mun näkökulmasta "ongelma" ei ole tyypit, jotka noudattaa kaikkia ohjelmia pilkuntarkasti, vaan tyypit (tässäkin threadissa yli 90%, veikkaan), jotka nimenomaan EIVÄT NOUDATA ohjelmaa. Jos edellisellä kerralla on leukasarja ollut 7-6-4- ja seuraavalla tulee 7-6-5 niin ollaan jo ihmettelemässä että kun ei tällä ohjelmalla tule tulosta ja kuinka ei kehitytä. Tämä ei siis koske sinua vaan joitakin keskusteluja/threadeja joita olen pakkikselle tässä vuosien saatossa nähnyt ilmestyneen. G6 kuitenkin heitään apteekinhyllyvastastauksena lähes kaikissa treeniohjelmia edes vähänkään sivuavissa kysmyksissä ja threadeissa, jolloin olettaa sopii, että tähän ketjuun löytää tiensä (toivottavasti ainakin) todella moni aloittelija. Ja tämän seurauksena toistan vielä kerran sen mitä olen mielestäni jo aika useassa postissa tuossa aiemminkin todennut: Niinkauan kuin
tätä ohjelmaa tehdessä leuanvetosarjat pysyvät alle 10 toiston, ei MINUN MIELESTÄNI lisäpainojen käyttäminen ole tarpeen. En sano, etteikö niitä voi käyttää. Sanon, että ei mielestäni tarvitse ja minun puolestani sinä voit olla sitä mieltä, että lisäpainoja kannattaa ehdottomasti käyttää, ei se ole multa pois.
En rehellisesti sanottuna usko tässä kummankaan olevan sen enemäpää oikeassa kuin väärässäkään, mutta itse olen nyt ainakin tehnyt parhaani pyrkiessäni perustelemaan miksi olen asiasta sitä mieltä kuin olen ja miksi olen kirjoittanut asiasta niinkuin olen. Itseni puolesta OT (jos tämä nyt toisaalta on sitä ollut) voi loppua. Kovia treenejä vain kaikille.