Arnoldin kultainen kuusikko, Golden Six

Kokeilin tätä G6 eilen ekaa kertaa ja hyvältä tuntui(tuntuu itseasiassa vieläkin), mutta jäin miettimään että kummin tämä kuuluisi tehdä että pääsisi parhaimpaan tulokseen:
- Ladotaan tankoon painot joilla tehdään kaikki sarjat samoilla painomäärillä loppuun asti, jolloin toistoja ensimmäisiin sarjoihin tulee paljon ja viimeisessä sarjassa päästään non 10 toistoon. Jolloin toistomäärät on esim. 15, 12, 10
vai
- Painoja laitetaan kuhunkin sarjaan sellainen määrä että toistomäärät pysyvät kutakuinkin 10, 10, 10 ja painot laskee sarjojen edetessä?

Itsestäni tuntuu että olisi tehokkaampaa pyrkiä 10 toistoon sopivilla painoilla, kuin hinkata samoilla painoilla isoja toistomääriä alkusarjoissa ja viimeinen sarja vasta päätyisi tuohon 10. Mutta mitä mieltä on viisaammat?

ja huom. en kahlaa koko 400sivun viestiketjua läpi vaikka aiheesta voi ollakin jo kirjotettu joskus esihistoriassa..

Valitset sellaisen painon, että ekat kympit on helppoja mutta vika sarja on tiukka. Sit kun vikassa sarjassa menee enemmän kuin kymmenen, lisäät painoa. Paino pysyy samana kaikissa sarjoissa.

Itse olen ainakin tehnyt joka liikettä aina 3x10.
Sitten kun tuntuu että menee 10,10,11-12 , niin pykännyt lisää painoo tiskiin. :)

Eli siis suosittelen aina sellasta painoa jolla menee 3x10. Sitten kun viimeseen sarjaan saa pari toistoa yli niin ei muutakun painoa lisää

Juurikin näin. Sillä erotuksella, että esim. kyykyssä sarja on 4x10, ei 3x10

Hyvin outoa ,että jos ohjelmassa lukee 3 x 10 niin painetaan menee 15:sta toistoa oiskohan aika ruveta ihan oikeasti miettimään mitä ja kuinka tekee.... :dance:

Kyllä se on ihan aiheellista. Pointti on nimenomaan siinä, että niissä liikkeissä, joissa toisto & sarjamäärä on ennalta määrätty, tehdään juurikin ne toistot jotka ohjelmaan on kirjattu. Tarkoitus ei ole, että esim. kyykyssä minkään sarjan toistot jäävät MISSÄÄN sarjassa alle kymmeneen. Juuri sen takia sarjapainoalla pitäisi pystyä tekemään esim sarja (12,12,11,10) x sarjapainoX ennekuin siirrytään esim. sarjapainoonX + 2,5kg

Leuoissa sen sijaan esim. ei ole määrätty toistoja, mutta niistä kirjoitnkin tuossa jo aiemmin. Samoin vatsoissa voi IMHO miettiä jotain variointeja sen sijaan, että aina juntaa perusvatsarutistuksia kolme sarjaa tappiin asti.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Pointti on nimenomaan siinä, että niissä liikkeissä, joissa toisto & sarjamäärä on ennalta määrätty, tehdään juurikin ne toistot jotka ohjelmaan on kirjattu. Tarkoitus ei ole, että esim. kyykyssä minkään sarjan toistot jäävät MISSÄÄN sarjassa alle kymmeneen. Juuri sen takia sarjapainoalla pitäisi pystyä tekemään esim sarja (12,12,11,10) x sarjapainoX ennekuin siirrytään esim. sarjapainoonX + 2,5kg

Leuoissa sen sijaan esim. ei ole määrätty toistoja, mutta niistä kirjoitnkin tuossa jo aiemmin. Samoin vatsoissa voi IMHO miettiä jotain variointeja sen sijaan, että aina juntaa perusvatsarutistuksia kolme sarjaa tappiin asti.

Höpönlöpön. Sarjapainolla tehään joka kerta se kymmenen ja viimisellä sit niin monta ku menee. 10-10-10-13 tarkottaa kyykyssä et 2,5kg lisää. Pointti on nimenomaan se et jokasella sarjalla pyritään tekemään se kymmenen, ei enemmän, ei vähemmän. Vaikka ekassa sarjassa menis 15 niin tehdään silti vaan se 10.

- - - Updated - - -

Ja jos nyt vielä jää epäselväks et miks näin tehään ni syy on siinä et ei tukoteta sitä hermostoo painamalla jokanen sarja failureen. Ensimmäisessä sarjassa on tarkotuskin et tuntuu jäävän pari varastoon. Sen vikan vasta pitää olla tiukka.

^ No joo, juuri näin. Tuon (10,10,10,12) kirjoitinkin tuoss jo aiemmin. Tuolla 12-12-12-12 hain ehkä sitä että näin pystytytään IMO pitään sarjapainoprogressiota pidempään yllä, kun voidaan olla melko varmoja, että 12-12-12-12 sarjan jälkeen seuraavalla treenikerralla saadaan korotetullakin sarjapainolla tehtyä se 4x10 ilman, että vikakaan sarja jää vajaaksi. Siinä se hermosto nimenomaan tukottuu jos sarjat päättyy failureen. Olemme siis käytännössä asiasta juurikin samaa mieltä.

edit. Muokataan nyt vielä sen verran, että kun itsekin jälleen kerran luen ajatuksella tuon ohjeistuksen ohjelmaan, niin kyllähän tuossa ihan selvästi sanotaan, että
Pyri joka kerta lisäämään painoa liikeeseen, kun pystyt tekemään 2 tai 3 toistoa yli suositellun määrän.
Eli esim. kyykyssä haettu toistomäärä on yhteensä 40 toistoa (4x10) ja 2-3 toistoa yli on 42-43 toistoa, jolloin tuo 10-10-10-12 sarja on juurikin se mitä haetaan ennenkuin sarjapainoissa noustaan ylöspäin.

Viimeksi muokattu:
No voi helvetti, en tietenkään. Vaan teen kyykyssä 4 x 10 NIINKUIN OHJELMA SANOO?!

Eli kun vielä väännetään rautalangasta: Käytännössä tuo ohjeistus tarkoittaa sitä, että siinä vaiheessa, kun kyykyssä esim. pystyy samalla painolla tekemään sarjan (10, 10, 10, 12) x sarjapaino tai sarjan (12, 12, 12, 12) x 10, voidaan seuraavalla kerralla lisätä painoa. Eikös? Kai sinäkin Apina tämän tajuat?

Leuoissa ohjelma puolestaan sanoo tekemään 3 x max. Kun on tarkoitus massaa kasvattaa niin en näe minkä takia leuoissa pitäisi alkaa laittamaan lisäpainoja niin kauan kun MIKÄÄN kolmesta sarjasta jää alle kymmeneen toistoon. Edelleen TÄSSÄ OHJELMASSA tehdään kymppejä muutenkin. Veikkanpa, että kun Arnoldi on tätä ohjelmaa runtannut menemään eivät hänen leukasarjansa ole olleet luokkaa 8-6-3 massiivisilla lisäpainoilla.... Tietoa minulla ei ole, mutta veikaan, että kyllä siellä on leukoja vedelty kymmeniä ja taas kymmeniä... Edelleen olen toki sitä mieltä, että kun leuoissa tulee vikassakin sarjassa yli 10 toistoa on lisäpainot ihan perustellut.

Jos jollain on tietoa Arnoldin sarjoista/lisäpainoista leuoissa, niin mielelläni kuulen faktatietoa asiasta.

No voi luoja... :face:

Onko treenaus sun mielestä tosiaan niin kiveenkirjoitettua että se on 3xMax tai muuten menee ihan pieleen? Miksi ihmeessä tuo pitäisi ottaa niin kirjaimellisesti? Ei tietenkään ohjelmassa lue kaiken maailman ohjeita siitä mitä pitää tehdä jos kehitys leuoissa rupee junnaan. Vai meinasitko painaa menemään 3xMax vaikka sarjat menis kuukausitolkulla samoissa lukemissa, esim. 8,7,6? Ei jumalauta...

Jos käytät lisäpainoja keho saa erilaista ärsykettä, aivan niin kuin se saa painoja muuttamalla kaikissa muissakin liikkeissä. Ei tietenkään tarvitse vetää "8-6-3 massiivisilla lisäpainoilla" vaan heittää vaikka 2,5kg limppu jalkoihin ja sitten sieltä tulee jotain vitosta ainakin. Mitä luulet että tapahtuu sun 3xMax-tulokselle kun teet kaksi treeniä noilla lisäpainoilla? Ei ainakaan mene taakse päin.

Mistä näitä tyyppejä tulee, jotka ottaa joka ohjelman niin vitun kirjaimellisesti eikä osaa soveltaa ja näin kehittyä?

No voi luoja... :face:

Onko treenaus sun mielestä tosiaan niin kiveenkirjoitettua että se on 3xMax tai muuten menee ihan pieleen? Miksi ihmeessä tuo pitäisi ottaa niin kirjaimellisesti? Ei tietenkään ohjelmassa lue kaiken maailman ohjeita siitä mitä pitää tehdä jos kehitys leuoissa rupee junnaan. Vai meinasitko painaa menemään 3xMax vaikka sarjat menis kuukausitolkulla samoissa lukemissa, esim. 8,7,6? Ei jumalauta...

Jos käytät lisäpainoja keho saa erilaista ärsykettä, aivan niin kuin se saa painoja muuttamalla kaikissa muissakin liikkeissä. Ei tietenkään tarvitse vetää "8-6-3 massiivisilla lisäpainoilla" vaan heittää vaikka 2,5kg limppu jalkoihin ja sitten sieltä tulee jotain vitosta ainakin. Mitä luulet että tapahtuu sun 3xMax-tulokselle kun teet kaksi treeniä noilla lisäpainoilla? Ei ainakaan mene taakse päin.

Mistä näitä tyyppejä tulee, jotka ottaa joka ohjelman niin vitun kirjaimellisesti eikä osaa soveltaa ja näin kehittyä?

*huokaus*

Vastaan nyt vielä tähän prvosoitumatta ja sen jälkeen tämä keskustelu on mun puolestani tässä. Sulla on tuossa ihan pointtiakin. OMAN HENKILÖKOHTAISEN MIELIPITEENI mukaan treenaamisen nimenomaan EI TARVITSE OLLA kiveenkirjoitettua ja jokaista ohjelmaa ei tarvitse noudattaa pilkulleen. Tähän threadiin kirjoittaessani olen kuitenkin pyrkinyt tietynlaiseen ehdottomuuteen ja määrätietoisuuteen muutamista syistä:

- G6 on nimenomaan aloittelijaohjelma, jonka tarkoitus on antaa aloittelijoille hyvä, varma ja monipuolinen pohja kuntosaliharjoittelun "alkeisiin", jos tälläista ilmaisua sallitaan tässä yhteydessä käytettävän. Aloittelija kehittyy treenaamalla säännöllisesti, tunnollisesti ja (yleensä) ohjelman mukaan. (sivumennen sanoen aloittelija kyllä kehittyy oikeastaan treenillä kuin treenillä, mutta se on jo ihan toinen topicci) Kun aloittelija alkaa soveltamaan tulee soveltamisesta paljon useammin säheltämistä ja tulokset ovat huonompia kuin jos alkuperäistä ohjelmaa olisi noudatettu tunnollisesti.

- Tämän meidän väännön kohteena olevaan leuanvetoon ja sen kehittämiseen parhaiten soveluva liike lienee - yllätys, yllätys - leuanveto. Aloittelijat hyvinharvoin saavat vedettyä yli kymmentä leukaa, useista kymmenistä puhumattakaan. Tällöin on IMHO edelleen kannattavinta vetään niitä leukoja vain omalla kehonpainolla. Edelleen tämän ohjelman tarkoitus on lihasmassan kasvatus kasvattamalla progressiivisesti sarjapainoja muissa liikkeissä ja toistomääriä leuanvedossa. Toki leuanvedon toistomaksimin kehittämiseen on useita muita ja varsin toimiviakin keinoja (leuat eri oteleveyksillä, lisäpainoilla, negatiivise leuat jne..) ja näitä voikin aikaa myöten alkaa käyttämään myös G6:ssa, mutta vasta aikanaan. LIhasmassa kyllä kehittyy tuossa vaiheessa ilman lisäpainojakin.

Ja mitä tulee tuohon sun kysymykseen, että meinaanko painaa menemään leukoja kk tolkulla vaikka sarjat junnais 8,7,6, niin vastaukseni on, että en tiedä. Sen muutaman kerran kun olen tehnyt G6:sta soveltamatta (mulla on nykyään treenitaustaa kuitenkin jo enemmän ja vähemmän aktiivisesti yli 10 vuotta, eli olen soveltanut eri juttuja jo jonkun aikaa) ei ole tullut tilannetta, että leuat olisivat jääneet junnaamaan noin pitkiksi ajoiksi..

Mun pointti ehkä onkin, että jengi alkaa liian helposti soveltamaan heti jos sarjapainot/toistot ei joka treeniin nouse. Mun näkökulmasta "ongelma" ei ole tyypit, jotka noudattaa kaikkia ohjelmia pilkuntarkasti, vaan tyypit (tässäkin threadissa yli 90%, veikkaan), jotka nimenomaan EIVÄT NOUDATA ohjelmaa. Jos edellisellä kerralla on leukasarja ollut 7-6-4- ja seuraavalla tulee 7-6-5 niin ollaan jo ihmettelemässä että kun ei tällä ohjelmalla tule tulosta ja kuinka ei kehitytä. Tämä ei siis koske sinua vaan joitakin keskusteluja/threadeja joita olen pakkikselle tässä vuosien saatossa nähnyt ilmestyneen. G6 kuitenkin heitään apteekinhyllyvastastauksena lähes kaikissa treeniohjelmia edes vähänkään sivuavissa kysmyksissä ja threadeissa, jolloin olettaa sopii, että tähän ketjuun löytää tiensä (toivottavasti ainakin) todella moni aloittelija. Ja tämän seurauksena toistan vielä kerran sen mitä olen mielestäni jo aika useassa postissa tuossa aiemminkin todennut: Niinkauan kuin tätä ohjelmaa tehdessä leuanvetosarjat pysyvät alle 10 toiston, ei MINUN MIELESTÄNI lisäpainojen käyttäminen ole tarpeen. En sano, etteikö niitä voi käyttää. Sanon, että ei mielestäni tarvitse ja minun puolestani sinä voit olla sitä mieltä, että lisäpainoja kannattaa ehdottomasti käyttää, ei se ole multa pois.

En rehellisesti sanottuna usko tässä kummankaan olevan sen enemäpää oikeassa kuin väärässäkään, mutta itse olen nyt ainakin tehnyt parhaani pyrkiessäni perustelemaan miksi olen asiasta sitä mieltä kuin olen ja miksi olen kirjoittanut asiasta niinkuin olen. Itseni puolesta OT (jos tämä nyt toisaalta on sitä ollut) voi loppua. Kovia treenejä vain kaikille.

Viimeksi muokattu:
kylläpä tuli ristiriitasta tekstiä :D voisin tietenki nyt viikon kaksi viimeistä reeniä kokeilla tuolla lisäpainolla ja sitten ensi viikolla taas ilman ja katsoa mitä tapahtuu :)

Ihmetyttää et miksi ohjelmassa tehdään leukoja 3 x max. Eikös olis järkevämpi tehdä samalla periaatteella kuin muutkin liikkeet eli 3x10? Eli lisäpainoja kehiin jos menee enemmän kun 3x10. Luulis että ei leuat kauheesti voi kehittyä jos joka kerta vedetään kaikki sarjat failureen.

*huokaus*

Kyllä mä luulen tajuavani sun pointtis.

Ensinnäkin sanottakoon, että aloittelijan ei kannata tietenkään ruveta soveltamaan liikaa. Tästä ollaan samaa mieltä. Nyt kuitenkin kysyjä tuli itse kysymään että mitäs tässä tilanteessa tehdään ja mielestäni jos neuvoo, että kantsii kokeilla pieniä lisäpainoja leuoissa, ei olla vielä lähelläkään liiallista sähellystä. Lisäpainojen pointti on siis saada erilaista ärsykettä saman painon hinkkauksen lisäksi. Tietenkin aloittelijalla kehonpainollakin leuat nousevat, mutta onko se kuitenkaan se optimaalisin tapa? Ehkä leuanveto paranisi nopeammin lisäpainoilla.

Mitä noihin toistomääriin tulee, niin tosiaan ne ovat aloittelijalla varmasti varsin kohdillaan pelkällä kehonpainolla. Olen vaan niin usein nähnyt (itseni kohdalla myös) kuinka leuanvetotulos lähtee suorastaan lentoon kun otetaan se pieni painolevy vyölle.

Ja tuohon loppuosaan tekstiäsi: ei tietenkään tarvitse käyttää lisäpainoja jos tulokset ovat nousujohteisia. Tietysti säästää aikaa jos siirtyy lisäpainoihin ennen kuin kehonpainolla kehitys rupeaa hidastumaan. Se nimittäin tyssää jossain vaiheessa. Ihan helvetin varmasti. Se tietysti vaihtelee että missä lukemissa ei pelkällä kehonpainolla enää tule lisää toistoja. Viimeinen muttei vähäisin lisäpainon hyöty on hermostollinen puoli. Jos tykittää 3xfailureen 3 kertaa viikossa niin kroppa voi sanoa stop aika nopeasti. Lisäpainoilla rasitusta pystyy vaihtelemaan ja näin ei tarvitse vetää failureen niin usein.

Eiköhän tässä olla kuitenkin samoilla linjoilla aika pitkälti. Erimielisyydet tulee siinä, missä vaiheessa kannattaa/on syytä siirtyä lisäpainoihin.

- - - Updated - - -

Ihmetyttää et miksi ohjelmassa tehdään leukoja 3 x max. Eikös olis järkevämpi tehdä samalla periaatteella kuin muutkin liikkeet eli 3x10? Eli lisäpainoja kehiin jos menee enemmän kun 3x10. Luulis että ei leuat kauheesti voi kehittyä jos joka kerta vedetään kaikki sarjat failureen.

Tuo johtuu siitä, että harvalla aloittelijalla menee leukoja 3x10, joten MAX on alle 10 joka sarjassa.

Esim. 5 x 5 systeemillä monesti se kuudes jäisi tekemättä melkein heti alusta saakka, ja kummasti kehittyy. Jänniä asioita nämä kyllä on, siihen kai se vaihtelun tehokkuus perustuukin. Sorry vielä OT, mut kuitenkin, jos mussutan pari pizzaa ja muutaman oluen viikoonloppuna, ja paino nousee välillä pe-ma ~4 kg niin teenkö silloin maanataina leukoja lisäpainolla?

Esim. 5 x 5 systeemillä monesti se kuudes jäisi tekemättä melkein heti alusta saakka, ja kummasti kehittyy. Jänniä asioita nämä kyllä on, siihen kai se vaihtelun tehokkuus perustuukin. Sorry vielä OT, mut kuitenkin, jos mussutan pari pizzaa ja muutaman oluen viikoonloppuna, ja paino nousee välillä pe-ma ~4 kg niin teenkö silloin maanataina leukoja lisäpainolla?
Teet leukaa eri painolla kuin yleensä. Tuo pizzan ja oluen mussuttamisen järkevyys onkin sitten eri kysymys :D

Suurin "epäkohtahan" tässä on se, että jengi tekee tätä g6:sta kuukauden, tai sit ollaan kolmen treenin jälkeen itkemässä että yhyy en kehity. Itse vedin tätä ongelmitta 9 kk jatkuvalla kehityksellä. Jossain vaiheessa järkikin jo sanoi, että leukoihin lisäpainoa, vatsoihin variaatiota ja lisäpainoa, penkkiin variaatiota esim. vino, smith, jne. Malttia ja kurinalaisuutta vaan, tää ohjelma ei oo mukavuudenhaluisille tai mulle-kaikki-heti-tyypeille muutenkaan oikein sopiva.

Itse olen tehnyt leuoissa aina saman toistomäärän, esim. 10, 10, 10, siten että viimeinen sarja on tuntunut raskaalta. Tuohon sitten vaan lisäämään joka viikko yksi toisto lisää (11,11,11). Ja sitten kun leuat alkavat tuntumaan kevyeiltä esim. kun mennään yli kympin sarjoihin niin lisäpainot kehiin vaan.

Tarkoitin lähinnä sitä, että onko fiksua vetää joka kerta kaikki sarjat failureen leuoissa.
tätä olen itsekin miettinyt, tuo kirjoitus tuntuu jotenkin järkevältä: Top 10 Ways to Improve Your Pull Ups

"1) Don’t go to Failure

"This is the biggest problem I see with pull ups. Everyone goes to failure on every set… …The form gets worse and worse and worse, and they keep going and going and going, climbing up the invisible ladder, swinging and kipping. When you do this you get no stronger. And most of the time you get weaker. The negative effect of training to failure is seen more on chin ups than any other exercise. No one knows why this is, but trust me, that’s how it is."

Kyllä niin vaan parinkin viikon jälkeen jo huomaa gainssit mitä tämä ohjelma tuo! Tässä muutamia ajatuksiani:

Ohjelmassa on punnerus niskan takaa ihan syystä. Se on toki kiistelty liike, mutta mulla ainakin venyy vielä ilman kipuja. Voisin kuvitella että rinta on pirun tukossa kovemmilla painoilla jos tekee perus pystypunnerrusta. NTP ottaa rinnan täysin pois kuvioista, aktivoi trapsit ja olkapäiden JOKAISEN osan. Pystypunnerus ei sitä tee samalla tavalla. Tykkään! Ojentajien työtä tuntuu helpottavan, ja kun penkin tekee suht leveänä niin ojentajat jaksaa mainiosti molemmat liikkeet niin kuin pitääkin.

Teen vatsoille voimapyörää ja talja-vatsoja vähän vaihdellen. Uskomaton combinaatio, taljoilla saa kokoa niin pirusti ja voimapyörällä nimensä mukaisesti voimaa ja kokoa.

Innokkaasti eteenpäin!

PS: Leuanvetovoima nousee ihan vitusti, mitä en meinaa käsittää ollenkaan koska ennen vemputin niitä enemmän.. Less is more?

Kyllä niin vaan parinkin viikon jälkeen jo huomaa gainssit mitä tämä ohjelma tuo! Tässä muutamia ajatuksiani:

Ohjelmassa on punnerus niskan takaa ihan syystä. Se on toki kiistelty liike, mutta mulla ainakin venyy vielä ilman kipuja. Voisin kuvitella että rinta on pirun tukossa kovemmilla painoilla jos tekee perus pystypunnerrusta. NTP ottaa rinnan täysin pois kuvioista, aktivoi trapsit ja olkapäiden JOKAISEN osan. Pystypunnerus ei sitä tee samalla tavalla. Tykkään! Ojentajien työtä tuntuu helpottavan, ja kun penkin tekee suht leveänä niin ojentajat jaksaa mainiosti molemmat liikkeet niin kuin pitääkin.

Teen vatsoille voimapyörää ja talja-vatsoja vähän vaihdellen. Uskomaton combinaatio, taljoilla saa kokoa niin pirusti ja voimapyörällä nimensä mukaisesti voimaa ja kokoa.

Innokkaasti eteenpäin!

PS: Leuanvetovoima nousee ihan vitusti, mitä en meinaa käsittää ollenkaan koska ennen vemputin niitä enemmän.. Less is more?

Jos teet NTPtä ni älä laskea tankoa korvia alemmaksi.

Täytyypä kiinnittää sitten tuohon huomiota ensi kerralla. Missäköhän suhteessa ihmiset tekee täällä NTP ja pystäri, lieneekö lähes kaikki vaihtaneet?

Kyllä varmaan suurin osa vääntää NTPtä. Tai no, monelle se ei sovi aiheuttaen kipua olkapäihin. Moni tekee myös varmasti normaalia pystypunnerrusta. Kato mikä sulle sopii, ei oo järkeä vaihtaa jos NTP sopii hyvin sulle, vaikka sitä ei kaikki suosittelekkaan tehtävän loukkaantumisriskin takia.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom