Arnoldin kultainen kuusikko, Golden Six

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
No miten niitä leukoja sitten pitäisi tehdä, jotta se ottaisi selkään? Leveä ote?

Ite oon ainakin parhaan tuntuman saanu selkään leveellä myötäotteella. Rauhallisesti alas ja räjähtävämmin ylös, kuitenkin siten, että tekniikka pysyisi kokoajan kasassa.

Edit. jostain kirjasta joskus luin, että otteen kannattaisi olla sellainen, että peukalot ovat samalla puolella tankoa kuin muutkin sormet, parantaa kuulemma grippiä... Aluksi tuntuu oudolta mutta siihen kyllä tottuu nopeasti.

No miten niitä leukoja sitten pitäisi tehdä, jotta se ottaisi selkään? Leveä ote?

Yläasennossa/konsentrisessa olkapäät taakse ja alas, selkä kaarella (huom. ei pyöreänä, tällöin olkapäät taas pääsevät valumaan eteen ja ylös, mikä siirtää hommat mm. rinnalle. jto:n threadissa asiaa on jonkin verran käsitelty muistaakseni, kannattaa etsiskellä sieltä.)

Eräs klassinen tapa vetää leukoja selälle on Vince Girondan kehittämä, tai ainakin puolestapuhuma, sternum chin-up -liike. Nämä ovat sitten aika raskaita...harvoin näkee näitä tehtävän, mihin lienee pääasiassa kaksi syytä: ihmiset eivä tiedä liikkeestä, ihmiset eivät jaksaisi tehdä kunnolla tätä liikettä. Tästä linkistä löytyy ohjeet englanniksi: Vince Gironda Sternum Chin-Ups.
Pointteja suomeksi:
-läpi liikkeen nojataan taaksepäin, yläasennossa rinnan alaosa koskee leuanvetotankoon
-vastaote
-konsentrisessa vaiheessa päätä taaksepäin ja selkää voimakkaasti kaarelle
-yläasennossa lantio ja jalat n. 45 asteen kulmassa lattiaan nähden, pää puolestaan täysin lattian suuntaisessa kulmassa
-vedä kunnes solisluusi ohittaa tangon ja rinnan alaosa/rintalastan alaosa koskettaa tankoa
-liikkeen alku muistuttaa perinteistä leukaa, keskivaihe pulloveria, loppuosa soutuliikettä

Leveällä myötäotteella toki saa varmaan tuntumaa, mutta latsien kannalta tällainen liike ei välttämättä ole erinomainen. Etenkin HIT-piireissä (Jones, Mentzer, viimeisimpänä Yates) ollaan sitä mieltä, että tiettyyn pisteeseen asti selkäliikkeissä tulisi suosia vastaotetta, sillä tällöin hauikset ovat vahvemmin käytössä. Selän puolesta tämä tarkoittaa sitä, että avustavaa lihasryhmää (käsiä) ei ole myötäotteella mekaanisesti heikennetty enemmän kuin tarve vaatii eli selkää pystytään treenaamaan kovempaa. Mitä sitten tarkoittaa tiettyyn pisteeseen, no esimerkiksi, siinä vaiheessa myötäotetta tulisi suosia, kun vastaotteella harjoitteleminen voi johtaa loukkaantumiseen. Syynä voivat olla vaikkapa saatanallisen isot kuormat, yleisesti kova rasitus hauiksille, ylirasitus...

Pitääkö lämmittelysarjat sisällyttää tuohon sarjakokonaisuuteen, eli onko hyvä esim. penkin (3x10) lämmittelysarja (1x10x20kg) sisällyttää tuohon kolmeen sarjaan? Olen nyt kolmen viikon ajan toiminut noin, eli penkannut esim. ensin 10 toiston sarjan tangolla, sitten 30kg:lla ja sitten 40kg:lla ja siirtynyt seuraavaan liikkeeseen.

Eli onko tarkoitus tehdä noin, vai lämmitellä ensin tangolla ja vaikkapa 30kg:lla ja vasta sitten tehdä 3x10x40kg?

Perjantaina tulee kuukausi arskaa täyteen ja hyvin on sujunut, ei ole kipuja ollut ja hyvin on kerennyt palautumaan (ensimmäistä viikkoa lukuun ottamatta, ai ai niitä jalkoja... :P). Alla hieman tuloksia, vertailuna ensimmäisen kerran painot ja tämän päivän painot, tosin alkuun tietenkin otettu rauhallisesti:

Kyykky 20, 25, 30, 35 kg -> 20, 30, 40, 50kg (en tajua miten jopa aloittelijoiden sarjapainot ovat aloittaessa yleensä väh. 50-70 kiloa, itselläni tekee vielä kuukaudenkin jälkeen tiukkaa tuo 10x50kg... tosin lihaskunto ennen treenauksen aloittamista oli huono, ehkä nuo muut sitten ovat isompia kavereita olleet.)
Penkki 20, 20, 25 kg -> 20, 30, 40 kg
Leuanveto 5, 3, 3 -> 7, 5, 4
Niskantakaapunnerruksia en aloittaessani saanut edes tangolla 4x10, kaksi ensimmäistä sarjaa meni ja sitten viimeisissä vain kuusi toistoa. Nyt noin viikon ajan mennyt tangolla 4x10, pikku hiljaa ajattelin painoa ruveta lisäilemään.
Hauiskääntö tangolla 10, 10, 15 kg -> 15, 15, 20 kg
Istumaannousut 20, 20, 13 -> 20, 20, 20, 20 (lisäpainoja?)

Paino noussut 57 kg -> 59 kg. :)

- Leveä myötäote
- Rintakehä tankoon asti joka toistolla
- Hartiat alas, supistus selällä loppuvaiheessa
- Keskittyminen, ajatukset selässä ja sen supistamisessa
- Leukojen vetäminen. Monella kädet hapottuvat ennen selkää, koska kädet ovat selvästi heikompi lihasryhmä.

Kysyn ihan aloittelijana, että mitä olette mieltä tällaisesta hieman muokatusta ohjelmasta? :D

1. Jalkaprässi 4x10
2. Penkkipunnerrus 3x10
3. Leuanveto 3x max
4. Niskan takaa punnerrus 4x10
5. Hauiskääntö scott-tangolla 3x10
6. Hauiskääntö kp 3x10
7.Vatsat lisäpainoilla 4x20

Elikkäs onko järkevää korvata takakyykky jalkaprässillä, koska selkäni ei oikein kestä kyykkäämistä? Voiko niskan takaa punnerruksen korvata pystysoudulla?Jos ei niin millä sen voisi korvata? Entä kehittääkö leukojen veteleminen ilman lisäpainoa enää jos maksimi alkaa olemaan 18-20 toistoa? Onko tuo hauiskääntö käsipainoilla jo liikaa, koska tuossa on aika monta liikettä jotka ottavat jo hauiksiin?

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Ei ole varmankaan mitään väliä missä vuorossa noi liikkeet tekee treenissä? Ajattelin aloittaa leuanvedolla, ja siitä eteinpäin tekisin normaalisti ohjeen mukaan.

Nuo jalat on ensimmäisenä ihan syystä. Jaloissa on kropan isoimmat lihat joita rasittamalla elimistöön pääsee hyvät määrät hormoneita jotka auttaa sit muiden, pienempien lihojen kans. Eli tee vaan ne raskaimmat liikkeet eka ni saat sinne ne täydet tehot :)

Nuo jalat on ensimmäisenä ihan syystä. Jaloissa on kropan isoimmat lihat joita rasittamalla elimistöön pääsee hyvät määrät hormoneita jotka auttaa sit muiden, pienempien lihojen kans. Eli tee vaan ne raskaimmat liikkeet eka ni saat sinne ne täydet tehot :)

Olen niin huono leuanvedossa että luulen sen olevan raskain liike mulle..? Entä jos teen kyykyn sitten leuat, ja siitä sitten normaalisti?

Ite jouduin kerran tekee niin, että tein leuat ennen penkkiä ja penkistä ei tullu oikee mitää. Ite tekisin ihan vaa tossa järjestyksessä ja jos tekee leuat kyykyn jälkeen niin joudut tekee pystypunnerruksen heti penkin jälkee ja ojentajat ei saa levätä yhtää.

Olen niin huono leuanvedossa että luulen sen olevan raskain liike mulle..? Entä jos teen kyykyn sitten leuat, ja siitä sitten normaalisti?

Jos ei leuat suju ja on liian raskasta lopputreeniä ajatellen ni tee negatiivisia (autat ittes jaloilla hyppäämällä ylös ja sit lasket käsien&selän varassa hitaasti alas) tai kulmasoutua. Tai vaikka molempia supersarjoina ni pitäs alkaa leuanvetoki luonnistumaa :)

Kyllä toi Arskan järjestys on hyvä, turha alkaa muuttelemaan. Ite oon lisännyt kyykyn jälkeen pohkeet 4x15 ja hauiskäännön jälkeet forkut. Muuten tuntuu että ko lihakset ei saa tarpeeksi treeniä. Viikko ohjelmaa takana ja tuntuu toimivalta. Nyt kaksi lepopäivää ja tympii ku ei pääse salille.

Kyllä toi Arskan järjestys on hyvä, turha alkaa muuttelemaan. Ite oon lisännyt kyykyn jälkeen pohkeet 4x15 ja hauiskäännön jälkeet forkut. Muuten tuntuu että ko lihakset ei saa tarpeeksi treeniä. Viikko ohjelmaa takana ja tuntuu toimivalta. Nyt kaksi lepopäivää ja tympii ku ei pääse salille.
Sama mulla kun vkl edessä, niin lepoa, mut tylsäähän täs nyt on:S Itsekin oon lisänny pohkeet tonne heti jalkojen jälkeen, niin tulee kokonaisvaltaisemmin, välil kyl vaihtelen että pohkeiden tilal on takareidet:)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom