Armeijaa varten treenaus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Vonki
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Moro!
Olen kohta täysi-ikäinen nuori mies jolla on palava into aloittaa fyysinen harjoittelu armeijaa varten. Peruskunto on ok, cooper n. 2.5km. 185cm/~70kg, luikuksi sanovat.
Käynyt nyt pari viikkoa salilla pitkästä aikaa moneen vuoteen, lisäksi tavoitteena aloittaa lenkkeily sekä pyöräily kunhan kelit paranevat.
Minkälaisella ohjelmalla minun tulisi lähteä salilla treenaamaan, jos pääpainona pidettäköön voiman saanti, ei niinkään lihasmassan? Sekä olisiko lenkkeily hyvä aloittaa rauhallisesti pieniä matkoja hölkkäämällä ja nostaa matkaa ja vauhtia vähitellen? Mites intervalli treenaus?

En noudata tiettyä ruokavaliota, syön mitä koulussa/kotona tarjotaan, kuitenkin yleensä suurehkon annoksen joka sisältää lihaa/kanaa/kalaa + perunaa/riisiä/makaronia + salaattia. Juon maitoa n. litran päivässä ja rahkaa olen alkanut syömään ilta/aamupalaksi nyt parin viikon aikana. Pitäisikö mättää mahaan mahdollisimman paljon ruokaa jotta massaa tulisi vai syödä terveellisesti ja maltillisesti.

Eli siis kiteytettynä vinkkejä lihaskunnon ja aerobisenkunnon harjoitteluun armeijaa ja yleistä hyvinvointia varten. Kiitos :)

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Et tarvitse armeijassa voimaa yhtään mihinkään ja jos hankit sitä nyt niin armeijassa se kuitenkin häviää pois johtuen proteiinin puutteesta, runsaasta kestävyysliikunnasta ja palautumisesta. Hanki vaan mahdollisimman hyvä juoksu-/hiihtokunto. Intervallitreeniä ja peruskestävyyttä.

Moikka, arvostan kyllä että nuorimies miettii tällaisia asioita ja haluaa panostaa armeijan käyntiin. Oletko yhtään miettinyt valmiiksi mihin koulutushaaraan haluaisit mahdollisesti lähteä? Suoraan ja nopeasti vastattuna inttiä varten ei mitenkään kummoisemmin tarvitse panostaa, mutta jos mielii yhtään erikoisempiin hommiin esim. sissiradisti/sissi, laskuvarjojääkäri yms. niin silloin ainakin cooperi-kunto olisi hyvä olla arvosana-asteikolla hyvän paikkeilla (miehillä 2800+?). Armeija-ajan saa parhaiten kunnon puolesta hyödynnettyä sillä, että keskittyy siellä parantamaan hapenottokykyä ja aerobista puolta enemmän, koska armeijan safka on "hiilarihöttöä" (pidin kyllä itse ihanasta ilmasesta ja monipuolisesta ruuasta!) ja salille siellä ei todellakaan kerkeä säännöllisesti.

Cooper-kuntoa saa parannettua intervalliharjoittelulla, siitä aiheesta täältä löytyy selailemalla ihan mukavasti tietoa.

- - - Updated - - -

Ja jos näin etukäteen haluat voimapuolta kohentaa, niin keskity korsettiin (selkä, vatsat) ja jalkoihin, koska varusteet päällä ja rinkkaselässä siellä enimmäkseen ollaan. :) Lihaskuntotestissä nykyään testataan vain vatsat, punnerrukset (aikaa 1min) ja vauhditon pituus.

Lenkkiä vaan ja armottomasti. Sillä sitä intissä pärjää. Treenaat vaan cooperia sinne 3000 paikkeille, niin kunnon puolesta intti on helppoa sen jälkeen.

Zone-sarja -42%
Jooh hyvä juoksukunto helpottaa hommaa kummasti. Joissakin koulutushaaroissa sali saattaa kuulua päivän ohjelmaan, mutta ei sielä mitään tasasta treeniä pysty vetämään ja iltavapaiden aikaan(jos niitä ees on) saattaa olla niin kuitti, että viimesenä haluaa mennä sinne salille, mihin pitää kävellä joku 45 minuuttia suuntaan. Toisaalta taas sitten toiset hommat on niin kevyitä ja vapaata on paljon, että järkevää punttitreeniä saakin väsättyä ittelleen, mutta sitten ei oikein mun mielestä täyty se armeijan idea siinä.

Ja meinas unohtua, massalla et tee intissä mitään, mitä kevyempi oot sitä paremmin pärjäät.

Punttikunnolla ei tee palveluksessa juuri mitään. Jossain panssarintorjuntahommissa pitää olla ennestäänkin jo vähän kokoa, että mies vie putkia eikä toisinpäin. Paino nousee tai laskee aiempien elämäntapojen mukaan armeijassa. Jos on liikkumaton läski, paino tippuu mutta ongelmaksi tulee se liikunnan äkillinen määrän nousu -> marssimurtumia yms. Täysin syömätön luuviulu saattaa ottaa lisää painoa, koska tulee pakostakin säännöllinen ruokailurytmi, jatkuvaa liikuntaa ja vatsa oppii kertomaan kyllä milloin se ruoka-aika on.

3 kertaa viikossa lenkkipolulle, ensimmäinen viikko pohjakunnosta riippuen vaikka ihan pelkästään hölkkää 10min per kerta. Viikottain lisää 5-10min kunnes tulee kolme 30-45min lenkkiä viikkoon, niin armeijassa pärjää täysin ongelmitta. Lenkkien alkuun kämpillä on hyvä tehdä kuntopiirinä muutama kierros vaikka etunojapunnerrus - leuanveto - vatsat - selkä. Jos vauhdittomassa pituudessa haluaa loistaa, niin sitten piiriin vielä kyykkyhyppy lisäksi. Noita siellä mitataan, muulla ei ole väliä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Muiden mukana komppaan sitä kestävyyttä. Huonolla tuurilla cooper-koe vedetään kelirikon aikana ja silloin tuloksesta tippuu armotta satoja metrejä. Et tosiaan kertonut, että mihin hait/haluat, mutta itsellä rauhanturvaajien testit vedettiin maaliskuussa ulkona, joten tarjolla oli vain jäätä ja kuralammikoita. Toisaalta kelit olivat kaikille samat, joten pääsin onneksi sisään 2800m tuloksellani.

Toinen "vinkki" mistä tulee varmaan muilta sanomista onkin sitten vähän erilaisempi. Omat mittani armeijassa olivat 74kg/183cm ja se kyllä tuntui, kun piti täyspakkauksia, telamiinoja, viestikamppeita kantaa. Jos saisin vinkattua itselleni 8v taakse, niin vetäisin kunnon sikabulkin ja kasvattaisin hartiat. Mikään ei vie miehestä niin hyvin mehuja, kuin täyspakkaushieronnalla lukotettu niska. Veri ei parin tunnin jälkeen liikkunut ylös, eikä alas.

Cuuperin kunnolla ja marssikunnolla ei ainakaan itselläni ollut mitään tekemistä keskenään. Se, että askel liitää verkkarit päällä, ei kerro mitään siitä, kuinka paljon se sama askel laahaa, kun niskassa on 20kg ylimääräistä. Ja voisin myös veikata sun mittojen perusteella, että ei se läski sinne kylkiin asumaan jää, kun intti alkaa. Vaikka vetäisitkin sellasen +10kg/vuosi kuurin.

Olen kohta täysi-ikäinen nuori mies jolla on palava into aloittaa fyysinen harjoittelu armeijaa varten.

Kaiva kuoppa. Huomenna täytä kuoppa. Toista muutamia kertoja. Harjoitus treenaa vatutuksensietoa ja kykyä tehdä täysin turhia asioita. Sitäpaitsi tuo se voimaa hartioihinkin.

Tämä siis, jos menet johonkin normaalihommaan. Erikoisjoukkojen tapauksessa käy katsomassa niiden omia www-sivuja.

Puolustusvoimien www-sivulla on kunto-ohjelma.

Kävele metsässä, jos ei ole kokemusta siitä. Kävele metsässä reppu selässä, laita vaikka kiviä painoksi. Yleisesti matkantekoa ilman jotain painoa ei ole juuri lainkaan palveluksessa, vaan vähintään oma ase on mukana.

Kävele metsässä hämärälläkin, mieluusti myös reppu selässä hämärällä. Ja lähde sinne metsään nyt, kun se on vielä märkää ja osin lumistakin.

Kaiva kuoppa. Huomenna täytä kuoppa. Toista muutamia kertoja. Harjoitus treenaa vatutuksensietoa ja kykyä tehdä täysin turhia asioita. Sitäpaitsi tuo se voimaa hartioihinkin.

.

kerran itsekin Rukissa kritisoin kouluttajalle, että helvetisti motivoi, kun yön kaivaa heittimelle ammuntapoteroa ja aamulla se kuoppa täytetään taas....kouluttaja sanoi, että oppilas ajattelee ihan itse, miten nämä metsät olisivatkaan täynnä kuoppia, jos jokaisen saapumiserän jokainen varusmies opettelisi kaivamaan muutaman poteron eikä sen jälkeen täyttäisi niitä.

Totta, niitä olisi varmaan miljoonia noilla varuskunta-alueilla.

- - - Updated - - -

Muiden mukana komppaan sitä kestävyyttä. Huonolla tuurilla cooper-koe vedetään kelirikon aikana ja silloin tuloksesta tippuu armotta satoja metrejä. Et tosiaan kertonut, että mihin hait/haluat, mutta itsellä rauhanturvaajien testit vedettiin maaliskuussa ulkona, joten tarjolla oli vain jäätä ja kuralammikoita. Toisaalta kelit olivat kaikille samat, joten pääsin onneksi sisään 2800m tuloksellani.

Toinen "vinkki" mistä tulee varmaan muilta sanomista onkin sitten vähän erilaisempi. Omat mittani armeijassa olivat 74kg/183cm ja se kyllä tuntui, kun piti täyspakkauksia, telamiinoja, viestikamppeita kantaa. Jos saisin vinkattua itselleni 8v taakse, niin vetäisin kunnon sikabulkin ja kasvattaisin hartiat. Mikään ei vie miehestä niin hyvin mehuja, kuin täyspakkaushieronnalla lukotettu niska. Veri ei parin tunnin jälkeen liikkunut ylös, eikä alas.

Cuuperin kunnolla ja marssikunnolla ei ainakaan itselläni ollut mitään tekemistä keskenään. Se, että askel liitää verkkarit päällä, ei kerro mitään siitä, kuinka paljon se sama askel laahaa, kun niskassa on 20kg ylimääräistä. Ja voisin myös veikata sun mittojen perusteella, että ei se läski sinne kylkiin asumaan jää, kun intti alkaa. Vaikka vetäisitkin sellasen +10kg/vuosi kuurin.

Kuten jorimäntysalokin tuossa kirjoittaa, paljon parempi tapa oppia sietämään täyspakkauksen painoa on siis todellakin opetella kantamaan taakkaa esim. repussa kuin että sen vuoksi alkaa mitään massoja hankkimaan.

(pidin kyllä itse ihanasta ilmasesta ja monipuolisesta ruuasta!)
Nykyään ruoka on vain ilmaista. Ihanasta ja monipuolisesta voi olla todella montaa mieltä ja mun mielestä kouluruokakin oli parempaa ku tuo moska mitä syöttäävät intissä :D Onneks kaikista ruuista saa parempaa laittamalla tabascoo. Itellä ei ainakaa oo mitää ongelmia kunnon puolesta ollu intissä, vaikka ei mikää kovin hyvä kunto ollukkaa.

Pitää vaa tietää minnekkä siellä intissä haluaa ja sen mukaan tehdä sellaista harjoitusta mikä edesauttaa pärjäämään siinä hommassa.

Nykyään ruoka on vain ilmaista. Ihanasta ja monipuolisesta voi olla todella montaa mieltä ja mun mielestä kouluruokakin oli parempaa ku tuo moska mitä syöttäävät intissä :D Onneks kaikista ruuista saa parempaa laittamalla tabascoo. Itellä ei ainakaa oo mitää ongelmia kunnon puolesta ollu intissä, vaikka ei mikää kovin hyvä kunto ollukkaa.

Pitää vaa tietää minnekkä siellä intissä haluaa ja sen mukaan tehdä sellaista harjoitusta mikä edesauttaa pärjäämään siinä hommassa.

Miten neuvoisit harjoittelemaan, jotta pääsisi mahdollisimman nopeaan pois :D

Kaippa palveluspaikoillakin on pirusti eroja keskenään, mitä siellä vaaditaan ja miten siellä kerkeää treenaamaan. Ainakin useampi kaveri treenasi salilla koko palvelus ajan mutta sen jälkeen jäi salit siihen.

Oli huono esimerkki tuo kuopan kaivaminen. Mutta keksi jotain muuta järjetöntä. Opettele myös tekemään asiat välillä helvetillisellä kiireellä ja odottamaan sitten, ja toisella kertaa odottamaan kunnes tulee kiire.

Nykyään ruoka on vain ilmaista. Ihanasta ja monipuolisesta voi olla todella montaa mieltä ja mun mielestä kouluruokakin oli parempaa ku tuo moska mitä syöttäävät intissä :D

Ei se 1995 sen parempaa ollut. Ennätys lienee kalapullakeitto. Lapissa vietiin sitä sadan hengen patterille. Kolme söi, ja luvussa on jo mukana minä ja autonkuljettaja. Kanapullakeitto ja lihapullakeitto menivät kaupaksi vähän paremmin.

Ei se 1995 sen parempaa ollut. Ennätys lienee kalapullakeitto. Lapissa vietiin sitä sadan hengen patterille. Kolme söi, ja luvussa on jo mukana minä ja autonkuljettaja. Kanapullakeitto ja lihapullakeitto menivät kaupaksi vähän paremmin.

Ainakin Säkylän metsissä sääntö oli, että mitä ei alkuviikosta syönyt kiinteänä sai loppuviikosta syödä keittona. Tuli kyllä niin eksoottisia ruokalajeja, että... :kuola: mm. kebablastukeitto, juuri tuo kalapullakeitto, jauhelihapihvikeitto, keittoa keitolla. Yhdistävä asia ruuissa oli 0% proteiinia, paljon vettä ja mieluiten tarjoiltuna kylmänä.
Onneksi ei ole tarvinnut kertailla, niin voi antaa ajan kullittaa muistot :D

Kaikki on suhteellista :) Ruoka minusta noin vuosi sitten oli luksusta siihen verrattuna miten muuten olin opiskelijana tottunut syömään,.. ainainen nuudeli + tonnikalamössö vs. intin ruoka niin kyllä mä rehellisesti voin käsi sydämellä sanoa, että oli muuten todella hyvät ruuat.. söi sitten mukessa, pakista tai sammaleen päältä. ;)

Back
Ylös Bottom