- Ikä
- 44
Sen ainakin tiedän että kun itse olin intissä vuonna 99 niin suuri osa alokkaista ei vetänyt cooperia 100% teholla ja eräs tyyppi lopetti 100m "juoksun" jälkeen "selkävammaan" vedoten. Itse juoksin molemmilla kerroilla niin hyvän tuloksen kuin pystyin eli n. 2400-2500. Olisi hauska tietää että miten oli tilanne 1990 tai 1980, oliko silloinkin samanlainen asenne vai juoksivatko kaikki tosissaan. Niin tai näin niin se on varmaa että alokkaiden kunto on laskenut siihen ei selittelyt auta. Kyllähän se kunto nousi armeijassa varmasti kaikilla huonokuntoisilla mutta minusta tärkeämpää on se että kunto ei ala heti laskea sen 6kk jälkeen. Siitä ei kuitenkaan ole pitkässäjuoksussa (heh heh) mitään hyötyä jos armeijan jälkeen tiputaan lähtötasolle muutamassa kuukaudessa.
Sama ongelma on koululiikunnassa, ala ja varsinkin yläasteella liikunta oli välillä sellaista pakkopullaa että huh huh. Eli liikuttiin valmiin ohjelman mukaan eikä vaihtoehtoja ei ollut. Jos oli jokin laji joka ei kertakaikkiaan napannut niin oli vain pakko tehdä tai sitten tulee sanomista, tällainen toiminta ei motivio liikkumaan.
Tietokoneiden ja konsoleiden käyttöön pitäisi lisätä enemmän liikunnallisia elementtejä. Itse muistan joskus 80-luvun puolivälissä kun pelasin nappulana nintendon 8-bittisellä jotain urheilupeliä "tanssimaton" avulla, samalla tulee kuntoilua ja pelaamista
Ja eihän kunnon heikkeneminen ole pelkästään nuorten tai tietokonepelaajien ongelma vaan koko kansa on mennyt alaspäin ja tähänkin osasyynä on varmasti elämän yleinen helpottuminen, fyysisellä tasolla siis. Koneet tekevät yhä enemmän meidän puolesta ja työskentelykin on entistä kevyempää.
Mikä on suomaisen kunnon pelastus......Pakkotoisto? :D
Sama ongelma on koululiikunnassa, ala ja varsinkin yläasteella liikunta oli välillä sellaista pakkopullaa että huh huh. Eli liikuttiin valmiin ohjelman mukaan eikä vaihtoehtoja ei ollut. Jos oli jokin laji joka ei kertakaikkiaan napannut niin oli vain pakko tehdä tai sitten tulee sanomista, tällainen toiminta ei motivio liikkumaan.
Tietokoneiden ja konsoleiden käyttöön pitäisi lisätä enemmän liikunnallisia elementtejä. Itse muistan joskus 80-luvun puolivälissä kun pelasin nappulana nintendon 8-bittisellä jotain urheilupeliä "tanssimaton" avulla, samalla tulee kuntoilua ja pelaamista
Ja eihän kunnon heikkeneminen ole pelkästään nuorten tai tietokonepelaajien ongelma vaan koko kansa on mennyt alaspäin ja tähänkin osasyynä on varmasti elämän yleinen helpottuminen, fyysisellä tasolla siis. Koneet tekevät yhä enemmän meidän puolesta ja työskentelykin on entistä kevyempää.
Mikä on suomaisen kunnon pelastus......Pakkotoisto? :D