Armeija marssii vatsallaan!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja protsku
  • Aloitettu Aloitettu
Hyvä homma. Mitä paskempi kunto jengillä on, niin mulla on koko ajan suhteessa parempi. Antaa poikien syödä pitsaa ja pelata pleikkaa. Saadaan me urheilijat enemmän piparia.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Minä taas syytän tästä(kin) elintason nopeaa nousua.

Oikeasti, minäkin olen niin laiska, etten jaksa edes kouluun pyörällä mennä, skootterilla tai bussilla ennemmin. Nojoo, harrastan liikuntaa ~7-8 kertaa viikossa, niin ei kyllä pyöräily päälle nappaa.

Edit: Ringside on tuossa asiassa aivan oikeassa :lol2:

Hyviä pointteja paljon! Syytä on huoleen, ei pelkästään puolustusvoimien vaan koko Suomen takia... ei voi muuta kuin sanoa, että mitähän noista nykynuorista oikein tulee!?! :hyper:

Pari juttua tuli mieleen jo silloin kun tuon jutun näin lehdissä ensi kertaa:

1. onko alokkaiden keskipituus samassa ajassa muuttunut? Itse olen kaksvitosena omassa ikäluokassani 188senttisenä vähintään "ylempää keskiluokkaa" ja armeija-aikoina seisoin järjestään pituuden takia eturivissä joka muodostelmassa, mutta nyt nuorempia ikäluokkia katsellessa tuntuu että alle kaksikymppisistä tutuistani on huomattava osa minua pidempiä??? En silti tosin epäile yhtään etteikö noilla nykyajan pullamössöalokkailla olisi keskivartaloakin kertynyt enemmän... ehkä lihasmassassa voi ollakin sitten takapakkia?

2. tämä nykyajan armeijan suuntaus kohti pehmolasku-pullamössö-suffeli-puppeli-kevyttäalkua tekee sen, ettei alokkailla ole mitään tarvetta juosta suolia pellolle tai muutenkaan yrittää intissä missään vaihessa. Jos vetelehtimisestä ei rankaista vaan korkeintaan yritetään syväjohtamisen hengessä keskustella ja ymmärtää, prkl joka hel**tin velliperse menee juurikin siitä yli missä aita on matalin ja tulokset laskee! :wall: Oma kokemukseni tästä on kesältä -98, jolloin joukkueellinen pystyynpaskannettuja lapamatoja juoksi ymmärtäväisen ei-nappaa-gona-alikessun valvonnassa alle 2500 metrin cooper keskiarvon :itku: Eli suomeksi suuri osa porukasta oli vain kävellyt kauniissa kesäkelissä urheilukenttää ympäri kädet taskuissa... No, kaksi kuukautta myöhemmin, alokasaika oli ohi ja samainen joukkio nyt jo jääkäreitä nostivat keskiarvoksi syväjohtamisesta tuon taivaallista tajuavan upskok iav:n huutaessa kentän reunalla yli 500 metrin parannuksen! :worship: x10 koko joukkueelle!
Tarinan opetus: alokkaiden peruskunto oli kokoajan piilotettuna pyörävajan taakse; se löytyi kun riittävän monta kertaa käytiin etsimässä :evil:

ringside sanoi:
Hyvä homma. Mitä paskempi kunto jengillä on, niin mulla on koko ajan suhteessa parempi. Antaa poikien syödä pitsaa ja pelata pleikkaa. Saadaan me urheilijat enemmän piparia.

No jos tykkää jokironsuista:
normaalivartaloiset naisetkin alkaa olemaan aika harvassa...

Syvajohtaminen on ihan hopohopo-touhua. Armeijaan soveltuu ennemminkin syvalta johtaminen! Kunnolla runtua jos hommat ei suju!

Syvalta johtamisen 4 kulmakivea ovat:

1. Vittuilu
2. Uhkailu
3. Joukon edessa nolaaminen
4. Katteettomat lupaukset

Syväjohtaminen on syvältä. Meillä ainakin 2/97 pysy läskeimmätkin mukana kun oli tarpeeks vihaset kouluttajat. Naama valkosena sydänkohtauksen partaalla muutamakin tukeva tupakaveri taisteli marssit ja coopperit kun tiesivät että runtua tulee jos ei mukana pysytä.

Lahjana tästä yrittämisestä saivat todellisen parannuksen kuntoon ja painokin tippui mukavasti siinä sivussa.

Syväjohdetut paskahousut vaan vetää munkkia eivätkä tiedä mitä kulman takana odottaa jos vain viitsisivät vähän yrittää.

Ihan turha spekuloida, onko Cooper juostu umpihangessa telamiina selässä vai tartanilla. Ei tarvitse kuin katsoa armeijaikäisiä kolleja. Asuin neljä vuotta varuskuntakaupungissa ja totesin, että lähes jokaisella varusmiehellä oli vararengas vyötäröllä, vaikka varsinaista ylipainoa ei ehkä ollutkaan. Mielestäni tilanne on kyllä aika huolestuttava, jos 19-vuotiaalla sällillä, jolla ei välttämättä ole edes pituuskasvu loppunut, on näkyvää läskiä.

Sitäkään ei käy kieltäminen, että tytöt ovat ihan yhtä huonossa kunnossa. Kavereideni kanssa kerran jos toisenkin on kauhisteltu 15-kesäisiä skinnyfat -neitosia, joiden housunkauluksesta pursuaa 20 senttiä läskiä - vatsan paljastava kireä pukeutuminen ei selitä kaikkea. Samoilla tytöillä on sitten ylettömän pieni pylly ja laihat reidet kun ei ole harrastettu ollenkaan liikuntaa. Muisti- ja valokuvien perusteella olin tuossa iässä itse hieman kuivemmassa kunnossa -ja olen vieläkin.

Eli äiti ja isä, jos luette tätä: kiitos kun aikanaan lähes pakotitte minut tanssitunneille ja riitelitte teini-iässä sen verran, että oli pakko lähteä aina lenkille tuulettamaan päätään.

Noh...mutta kuinkas moni vetää "kuupperin" tosissaan? Voiskohan motivaatiollakin olla hieman osuutta asiaan?!?! Vaikea sanoa, mutta voisin kuvitella, ettei joskus muinoin, kun kuri oli kovimmillaan, porukat uskaltanut esim. kävellä testiä. Mua ei ainakaan kiinnostanu senttiäkään koko intin pelleily ja kävelin coopperissa yleensä semmoset 1500m. Mulle riitti siinä vaiheessa, kun kaivoin muodossa nenää ilman lupaa, niin joku esinahkamies rupeaa möykkäämään, etten ole todellakaan mikään yksilö, vaan olemme kaikki yhtä suurta sotilaallista MASSAA. Voi sitä turhan vittuilun ja kyykytyksen määrää mitä sielä näki. Mulla ainakin katos motivaatio koko touhuun..

jouko20040825.jpg

:lol2:

KelkanNaru sanoi:
Syväjohtaminen on syvältä. Meillä ainakin 2/97 pysy läskeimmätkin mukana kun oli tarpeeks vihaset kouluttajat. Naama valkosena sydänkohtauksen partaalla muutamakin tukeva tupakaveri taisteli marssit ja coopperit kun tiesivät että runtua tulee jos ei mukana pysytä.

Lahjana tästä yrittämisestä saivat todellisen parannuksen kuntoon ja painokin tippui mukavasti siinä sivussa.

Syväjohdetut paskahousut vaan vetää munkkia eivätkä tiedä mitä kulman takana odottaa jos vain viitsisivät vähän yrittää.

Syväjohtamisessa voisi olla ideaa palveluksen loppuvaiheessa, jolloin homma on muutenkin yleensä löysempää. Syvältäjohtamisessa on myös se ongelma, että kun sitä opetetaan niin hoetaan vaan niitä neljää kulmakiveä hauki on kala tyylillä, eikä ole mitään väliä tajuaako mikä on se oleellinen idea koko hommasssa. Tai sitten se ymmärretään niin, että kellekkään ei saa sanoa pahasti ja kaikilla pitää olla aina kivaa. Minun mielestäni on aika kohtuutonta vaatia n. 18-20 -vuotiailta sitä, mitä oikea syväjohtaminen ihmiseltä vaatii. Ei se sovellu siihen, että epäkypsät nuoret johtaa epäkypsiä ja laiskoja nuoria.

Ja mitä cooperiin tulee niin se on aika pitkälti tahtolaji. Itse juoksin auk:ssa vähän yli 3000 eikä tuntunut hirveän vaikealta. n. 8 kuukautta sen jälkeen kotiutus cooperissa n. 6 kuukauden totaali laiskottelun jälkeen luulin että kuolen, mutta pääsin silti sen 3000, kun vaan väkisin juoksin niin, että meinasi taju oikeasti lähteä. Jos olisin juossut samalla kiukulla kuin auk:ssa niin olisin päässyt varmaan vain n. 2800 m.

Cooperi liian yliarvostettu...

No miun mielestä coopperi ei mittaa kuntoa. Itsellänikin coopperin tulos tosihuono alle 2500. Silti väittäisin et kunto ois melko hyvä. Käyn kuiteskii lenkillä 3-4 kertaa viikossa 5 - 9 km kerralla. Jos pystyn juoksemaan 9 km lenkin, ni en ole omasta mielestäni huono kuntoinen. :rolleyes:
..oon vaan sairaan hidas :thumbs:

Juu onhan se totta, et toi cooperin testi ei tosiaan ole paras mahdollinen kunnon mittari, mutta se on ollut intis käytössä iät ja ajat, joten siitä saa hyvää tilastotietoa.

Ite juoksin intissä Cooperissa tuossa n. 1kk sitten 2800m ja ihan tosissani pistin menemään ja olin oman joukkueeni kolmanneksi paras juoksija :hyper: eli vähänkö paskoja juoksijoita löytyy, koska omakaan tulos ei mikään mahtava ole.. Pari jantteria tosin "juoksi" 1100-1400m siinä testissä, että vähän olis parannettavaa.. Kuitenkin moni perseili tuon testin eikä todellakaan edes yrittänyt, eli aivan tilastokelpoinen ei tuo intin Cooper-testi ole..

Mahtavinta on se kun porukka väsyy 5km marssilla ihan totaalisesti ja parin tunnin helpohko tetsaus vie miehistä täysin voimat.. Vähän kannattaisi todellakin lisätä liikuntaa ennen inttiin menoa, koska on paljon helpompi olla intissä kun ei joka harjoituksen jälkeen ole hiestä märkänä ja valmiina kuolemaan.. ;)

Toi eka cooperhan on kaikkein paskin vertailukohde, kun suurin osa juoksee sen tahallaan huonosti, ettei vaan joudu auk:un. Se, että sinne haluavat juoksevat enemmän tosissaa ei kuitenkaan riitä kompensoimaan, kun niitä on niin paljon vähemmän. Olen sitä mielta, että cooper kertoo myös ihmisten motivaatiotasosta siinä missä kunnostakin.

Toi cooper on muutenkin aika hauska, kun itsekään en mikään laiha ollut kun yli 3000 juoksin. Varsinkin kotiutuscooperissa ylimääräistä ainakin 15 kiloa. Aukissakin varmaan puolet meistä 3000 ylittäneistä oli kanssa aika pulskahkon näköisiä, silti sellaisia, että olivat isohkoja myös salillakäymisenkin takia. Mutta ei mitään kovin laihojakaan. Näyttivät juuri siltä ettei varmaan mene yli 2500.

3000m vedin, kyllä aika moni meiän patterista pisteli sen 3000+. Vähäänkään on joskus jotain juossut tai pelaillut niin 2600 pitäis kyllä mennä. Oman tuvan pohjat oli juosten 1400m ja zero leukaa. ei voi tajuta.

Yli 3000 meni coopperissa. Meillä oli sellanen systeemi, että kaikki ketkä veti alle 2600 sai treenata niin kauan, että se meni.

Armeijaa pitää tietenkin kehittää vastaamaan nykyajan vaatimuksia, mutta mitään pehmoilukulttuuria sinne ei tarvitse luoda. Pitää muistaa kuitenkin, että sitten jos rauta alkaa ilmassa lentämään on koulutus se, joka ratkaisee. Mua on aina vituttaneet selkärangattomat ulinaolmit, joilla ei ole munaa. Jos sota syttyy, mä tulen takaisin arkussa taikka marskinritarina. Kummatkin käy. Silmät auki helvettiin ja takaisin.

Mun ylikersantin työsyhde päättyi samaan aikaan kuin kouluttamani erä kotiutui.Siitä porukasta tuli yksi entinen läskiperse sanomaan että vaikka se tetsaaminen aluksi tuntui ärsyttävältä niin tosiasia on se että läskiä lähti 20 kg... :thumbs:

Entäs miten on muuttunut leuanveto ja punnerrukset yms. Se kiinnostaisi kyllä paljon enemmän. Oli juuri tuossa koulussa kuntotestit niin koko ryhmästä, johon kuului n. 20 henkilöä 3 henkilöä sai yli 4 leukaa! Punnerruksissa ei sen paremmin mennyt, minuutissa punnersin 56 ja toiseksi paras tulos oli 28 ja taisi olla 2 kaveria, jotka eivät saaneet edes yhtä punnerrusta! Että kyllä näyttää olevan yläkropan voimatasot myös aika heikot nuorisolla. Mutta eihän tuol Coopperi nyt mikään ihmeellinen kunnon mittaustapa ole. Eikös se mittaa enimmäkseen hapenottokykyä ja nopeuskestävyyttä tjsp? No ei voi silti muuta sanoa, kun että Suomen nuoriso on suht heikossa kunnossa...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom