Armeija marssii vatsallaan!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja protsku
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Taisteluahven sanoi:
No tästä saadan taas hyviä perusteita, miksi palkka-armeija (tai Ruotsin tapainen systeemi) olisi parempi.

Palkka-armeija on kallis ja näin pieni maa ei pysty sen turvin itseään puolustamaan.

Liikuntaa ei pitäisi harrastaa pelkästään parempien urheilusuorituksien takia vaan siinä on mukana myös terveyteen vaikuttavat asiat. Jotkut ajattelevat, että mitäpä väliä, jos ei jaksa juosta kauan, koska nykyaikana ei tarvitse niin paljoa kuntoa kun on autot ja muut moottoroidut liikkumisvälineet. Se ei ole näin yksinkertaista.

Minuun ei ainakaan tietokone vaikuta mitenkään. Pelaan jopa useita tunteja päivässä ja Cooperissa meni 3000m. Pelihulluus on ollut veressä jo 5-vuotiaasta lähtien. Ihmeellistä kun moniin muihin sitten vaikutukset ovat erilaiset.

Itselle tuli mieleen keskustelua lukiessa seuraavaa:
Olin intissä I/02 ja meille kerrottiin aluksi, että kuntoisuusloman ja juoksijapillumagneetin saa jos juoksee yli 3000 cooperissa. Alokkaista ton juoksi ehkä 10-15%. Kun kuntsarit ja prenikat oli jaettu, kerrottiin, että jos parantaa yli 300m ekan cooperin tulosta joukkokoulutuskaudella (siis n.puolen vuoden päästä ekasta cooperista) saa kuntoisuusloman. Tää oli siis ainakin meillä fiksusti hoidettu, koska näin saatiin jengi juoksemaan eka cooper tosissaan. Kaikki siis luulivat että vain siitä ekasta cooperista tulee lomat ja prenikat. Kuitenkin, tämän jälkeen motivoitiin jengiä parantamaan tuloksia, jotta saa lomat ja mahdollisesti myös prenikan loppuvaiheessa inttiä, jos ensimmäin cooper ei mennyt niin hyvin. [Omat tulokset oli 1.cooper 2500m (kipeänä, en halunnut jäädä juoksemaan seuraavana viikonloppuna kun muut lähti lomille) ja 2.cooper 2900... joo, ei tullu prenikkaa perkele, mutta kölli tuli] Ja kyllä intissä tosiaan huomas, että aikamoisia kermaperseitä nuorissa on. Omasta 13 hengen tuvasta lopetti intissä kuukauden sisään 6 jätkää, oli mitä mainioimpia syitä: mm. ei löydy intistä tarpeeksi isoja kenkiä, pää ei kestä erossa oloa tyttöystävästä, on liian kylmä huonoissa vaatteissa jne. Näinhän sitä sodan H-hetkelläkin sanotaan, eikö? Toki joillain oli ihan oikeita terveydellisiäkin syitä. Sandiksessa keskeyttämisprossa oli tuolloin jotain yli 10%, mielenkiintoista nähdä, miten tää uus "pehmeä lasku" inttiin vaikuttaa tohon keskeyttäneiden määrään. Mun mielestä toi juttu on kyllä täyttä paskaa -> onko sotaan pehmeää laskua? Jos pää/fysiikka ei kestä hommaa rauhan aikana, niin eipä se varmasti sitä kestä tositilanteessa.

Muutamaan viimeiseen tekstiin liittyen: Palkka-armeijassa on liikaa huonoja puolia, jotta se olisi Suomelle kannattava vaihtoehto: Tärkeimpänä seikkana mielestäni on, että tällä vähäisellä ja ehkä hieman surkeallakin varusmieskoulutuksella saadaan kuitenkin suuri osa miehistä koulutettua sotilaan perustaitoihin, ja luotua jonkinnäköistä yhteishenkeä ja maanpuolustustahtoa suomalaisten nuorten keskuuteen. Tosin, aika moni pitää inttiä vitsinä, mutta pistää se ainakin ajattelemaan ja varmasti vihaamaan sotaa. Suomen suurin pelote valloitusta vastaan on yleiseen asevelvollisuuten perustuen se, että kaupungit ja kylät muodostuvat sissipesäkkeiksi, ja kuten esim. Irakissa on nähty, täysin sotaan kouluttamattomat miehet pystyvät surkein välinein (mm. vanhoja kiinalaisia ak-47/74 knock-offeja) pistämään kampoihin maailman parhaiten varustetulle(/koulutetulle?) palkka-armeijalle. Jonkinnäköisellä koulutuksella, ja kohtuullisella perusvarustuksella saa varmasti aikaan vielä pirullisemman vastarinnan. Suuren hypetyksen kohteena olleilla Horneteillahan ei todellisuudessa sotatilanteessa tehdä yhtään mitään, niillä saavutetaan muutamaksi tunniksi ilmaherruus pääkaupunkiseudun ylle... siinä nyt ehtii saada päättäjät turvaan, mutta siihen se jääkin.

Joo, tiedetään, helvetinmoista vuodatusta... mutta välillä se on vaan pakko. ;)

Voima sanoi:
Minun mielesta suurin syy tahan kunnon heikkenemiseen on tietokoneet ja pelikonsolit. Suurin osa kersoistahan ei tee muuta kuin pelaa peleja ja katsoo elokuvia. Ei loydy enaa niita jotka lahtee liikkumaan tai tekemaan raskasta ruumiillista tyota.

Juurikin, ainoa jotka liikkuvat ovat vanhemmat jotka painavat töissä (onko tämä sitten yhteiskunnan muuttumisen, vaiko huoltajuuden velvollisuudentunteen häilymisen ansiota?), sekä näiden jättämien ruokarahojen voimilla liikkuvat pizzalähetit.

Urheilu ei ole in. Se on se ongelma. Asennekoulutus on helkutin hankalaa, mutta uskon syvästi, että se kantaisi hedelmää pitkällä juoksulla. Ikävä kyllä, pitkät juoksut ja niihin tehtävät investoinnit eivät nykyisessä 4v päästä vaalit - maailmassa ole kovinkaan suosittuja enää.

65 vuotta sittenkään ei monet uskoneet kenenkään hyökkäävän suomeen...

P.S. Nykyarmeija voi olla monta sataa tuhatta miestä pienempi ja huonokuntoisempi, kun tekniikka korvaa miehiä, kuten niin monessa muussakin kriisipesäkkeessä :wall:

H.C sanoi:
Et taida olla maalta..?

Mä olen, ja niin se menee. Maalla ei arjen väkerryksessä pääse kestävyyskunto helpolla nousemaan. Välimatkat on pitkiä, ja ne kuljetaan mieluusti autolla, koska se on nopeaa, kun ei ole liikennettä.

Mä kanssa kyseenalaistaisin jonkin verran tota ilmoitettua tulosta. Saattaa tosiaan olla, että porukka on nykyään rapakunnossa mutta täytyy todeta samaan hengenvetoon, ettei se Suomen valtiokaan hoida näitä testejä varmaan aina parhaalla mahdollisella tavalla. Oma kokemukseni on tammikuulta 1997 Santahaminasta. Siellä juostiin coopperi jossain 20 asteen pakkasessa kasarmialueen isoa, jäistä pihaa ympäri ja alikessut vaan totes, että toi on varmaan joku 400 metrin lenkki. Siinä coopperissa ei kovimmatkaan jätkät juossu kovinkaan pitkää matkaa. Jos tollasten juoksujen pohjalta laaditaan jotain keskiarvoja niin on kyllä tayttä haistapaskamenoa. Tämän lisäksi kipeenä olleet kaverit pääsivät myöhemmin juoksemaan oman coopperinsa halliin tartanille...että semmosta.

Monia hyviä pointteja on tullut esille. Syitä nuorten yleiskunnon huononemiseen on lukuisia ja niiden merkitys tietysti vaihtelee yksilökohtaisesti.

Yksi asia jota tässä en kenenkään huomannut vielä ottaneen esille on vanhempien ajankäyttö. Nykyään vanhemmat käyttävät yhä enemmän aikaa työnsä parissa. Monet tuovat töitä kotiin (ja tekevät näin ollen jopa ilmaiseksi), koska yritysmaailma sitä vaatii. Tällöin ei ole aikaa leikkiä ja pelata lapsen kanssa. Helpompi istuttaa lapsi TV:n ääreen tai vanhemmiten tietokoneen tai pelikonsolin ääreen, kun itse katsoo vielä vähän papereita läpi.

Lisäksi työssäkäyvät ihmiset ovat nykyään keskimääräisesti paljon stressaantuneempia, koska työpaikka aikana jolloin pörssikurssit sanelevat yhtiöiden irtisanomisia, saattaa olla kokoajan hiuskarvan varassa. Tällöin töiden jälkeen ei jaksa tehdä mitään lasten kanssa.

Lapsi pitää opettaa pitämään liikunnasta jo pienestä asti. Voi olla myöhäistä viedä muksu 10-vuotiaana nappulaliigajoukkueen harjoituksiin, jos ensin vanhemmat eivät ole olleet mukana jo 3-vuotiaasta potkimassa palloa pihalla. Yhteinen liikunnan parissa vietetty laatuaika on varmaan paras tapa opettaa lapsi nauttimaan liikunnasta.

Kaadan tässä aika paljon vastuuta vanhempien niskaan, mutta mielestäni siinä iässä, jossa lapsi oppii joko pitämään liikunnasta tai ei, on lapsi yleensä liian nuori itsenäiseen asennemuutokseen. Asepalvelusikäiset olisivat jo tarpeeksi kypsiä ja osa varmasti muuttaakin asennettaan liikuntaa kohtaan ennen tuota ikää, mutta edellä mainituista syistä johtuen yhä useammalla on negatiivinen asenne liikuntaan. Huonontunut keskimääräinen kunto johtuu juuri suuremmasta osasta "asennevikaisia" lapsia.

Aika mielenkiintoisia kommentteja alokkaiden kunnosta. Moni on epäillyt, et onko ne nyt ihan oikein suoritettu ja onko se nyt 400 metriä se rata tms ja että tämän takia olis tulokset vääristynyt. No, virhettähän siitä varmaan tulee, mutta on se keskiarvo koko ajan alenemaan päin ollut ja sitä tuskin voi selittää olosuhteilla.

Paino nyt mitataan varmaan aika tarkasti. 10 vuodessa 4,5 kg lisää, eikä mitään tasaantumista näkyvissä.

Samoin lihaskunto testi on mennyt huononpaan suuntaan. Osin selittyy painon nousulla (eli puntin takia ei oo jengi painavempaa).

Tossa on nyt kolme tilastoo pitkältä ajalta ja kaikki näyttää menevän huononpaan suuntaan. No armeijaa varmasti kiinnostaa miesten taistelukunto kriisitilanteessa, sehän on selvä. Armeijassahan on nyt kovasti panostettu siihen, että kunto nousisi armeija-aikana, mitä se ei tosiaan tehnyt 10 vuotta sitten. Jos lähtötilanne on huononpi, niin ei sitä kovin kummosia voi odottaa lopputilanteestakaan.

Armeijan hemmot telsussa kyseli, että koska valtio herää asiaan. Moni nyt ihmettelee että mitä ihmettä tää nyt, valtionko pitäisi määrätä armeejaan menijät lenkille. No siitä tuskin on kyse, vaan siitä et kun on huonokuntoisempaa porukkaa -> sairastelee enemmän -> elämän laatu kärsii ->menee rahaa, vähemmänä työntekijöitä jne jne.

yhtä syytä tuskin on siihen, minkä takia on toi kunto rapistunut ihmisillä. Mut, ravinto, "perusliikunta", tietsikkapelit, autoistuminen jne jne. Ei urheilu mielestäni out olen, vaan ne ketkä sitä harrastaa niin on melko tosissaankin siinä, sit ne ketkä ei harrasta niin ei liikukkaan yhtään.

Ennenkaikkea, ei tämä niinkään armejan ongelma ole, vaan meidän kaikkien, koko kansakunnan.

Thunder Dan sanoi:
Mä kanssa kyseenalaistaisin jonkin verran tota ilmoitettua tulosta. Saattaa tosiaan olla, että porukka on nykyään rapakunnossa mutta täytyy todeta samaan hengenvetoon, ettei se Suomen valtiokaan hoida näitä testejä varmaan aina parhaalla mahdollisella tavalla.

Meillä juostiin coopperi suunnilleen nilkansyvyisessä lumessa, pakkasta ei tosin ollut kovin paljon... :rolleyes: Tosin tällaisia ei kai satu niin paljon että vaikuttaisi merkittävästi keskiarvoon. Enemmän ihmetyttää se että liikuntakoulutuksen lisääminen ja nopeampi tempo (palvelusaikojen muutos) ei ole parantanut tilannetta. Aiemmin liikuntaa tms ei ollut edes sitä mitä nyt, silti kunto oli yleensä ottaen parempi? Onko palvelus nykyisin löysistynyt niin pahasti? :whip:

Pakolliset päivittäiset juoksulenkit vaan käyttöön ja alkaa kunto kohota. ;)

Onko muuten joku ajatellut, että missä kunnossa samanikäiset tytöt sitten ovat? Aivan varmasti vielä paskempia tuloksia tulisi sieltä. Mutta ei kai sillä niin väliä, varsinkaan feministien tossun alla olevan iltapäivä-median mielestä ;)

No syyni palkka-armeijaan ovat itsekkäät. Kohtuu palkka ja tältä vuosituhannelta olevat varusteet. Plus tst-hekot ja muut härpäkkeet, joihin ei ikinä tule olemaan rahaa :D

Kyllä se aika paljon vanhemmista riippuu, itse olin taipuvainen lueskeluun ja sisälläoleiluun kersana, mut faija pakotti ulos ja liikkeelle. Puntit se hommas mulle 12 vuotiaana, siitä sitten alkoikin oma-aloitteinen urheilu, joka on jatkunut nyt 18 vuotta. Olin kyllä skidinäkin hyvä urheilussa ilman treenausta, mutta itse olen kyllä sitä mieltä, että ilman faijan perseelle potkimista, urheiluhommat olis jääny. Silloin se vitutti, nyt arvostan sitä.

Amerikan Jeesus sanoi:
Tästä voisin melkein suoraan syyttää suomen lähes järjetöntä koulutusta. Eli kouluun uppoaa niin paljon aikaa ettei oikeen jouda pahemmin kuntoilla jos meinaa tulevaisuudessa johonkin ammattiin valmistua. Eikö esimerkiksi lukiolaiset mene armeijaan kirjoitusten jälkeen? Eli siellä on luettu pitkät ajat kuntoilun sijaan joka on ihan järkevää.. ammattikoululaiset puolestaan viettävät päivät työharjoittelussa (yleensä taitaa olla 7.00 - 15.30) joten saattaa olla vähän veto pois jos vielä lenkille pitäisi lähteä...

Toki ainahan voisi järjestää itselleen sopivan välin kuntoilla.. mutta monille tämä ei ole mahdollista ja muutenkin tällainen on todella rasittavaa ja aiheuttaa yleensä loppuun palamisen..

PS. Olisi muuten todella kiva nähdä toisen todella paljon koulutukseen panostavan maan samanikäisten kaverien tuloksia näissä samoissa testeissä. Japania tarkoitan. Saattaa olla niin että Suomi veisi voiton 100-0 tässä kilvassa.. muttei kuitenkaan koulutuksessa pärjäisi.

Tää nyt on niin totaalista paskaa. Suurin osa mun kavereista ei tehnyt lukiossa yhtään mitään. Itse tein ensimmäisen kerran läksyjä TKK:lla sitten sen kun olin lopettanut niiden teon ala-asteen alussa. En myöskään ottanut lukiota tosissani, vaan vittuilin sinne sun tänne opettajille... Tällä selvisin kyllä lukiosta ihan mainiosti, mutta mä tiedostan kyllä sen asian, että matemaattisista aineista selvisin hemmetin paljon helpommin kuin muut mun vuosikurssilla. Sain kyllä sitten äikästä ja mun toisesta A-kielestä A:t, koska en lukenut niihin ikinä mitään. 2. kotimaisen aineenkin menin läpällä kirjoittamaan kännykän stressaavat vaikutuksesta... ja väänsin päin vastoin eli miten sitä voi käyttää pullonavaajana... sain kuitenkin L:n. :)

Mun parhaista kavereista TKK:lla kaikki on melkein ollut näitä patalaiskoja. Seassa on kyllä pari tyyppiä, jotka satsasi aivan törkeesti. Noin keskiarvoisesti sanoisin kyllä sitten, että teekkarit ovat tehneet ahkerasti töitä koulussa. Kaikilla näillä laiskimuksilla kyllä oli aikaa urheilla, kattoa telkkaria ja surffailla netissä yms. vaikka kuinka paljon joka päivä.

Toi on tietysti yksilöllistä ja joiltakin lukio saattaa vaatia töitä. Mun exä esim. taisteli lukion kanssa aika urheasti ja kuitenkin sillä oli mua huomattavasti huonommat arvosanat ja meinasi vielä reputtaa kirjoitukset... Mutta mä en jaksa uskoa, että lukio keskimäärin vaatisi paljon töitä.

Kaikille toi koululiikunta ei sovi. Se kun pukkaa olemaan ala-asteelta lukioon sitä jalkapallo-pesäpallo-jääpallo-koripallo-hyppypallo-pomppupallo-kumipallo linjaa. Toisin sanoen lajeja ei kokeilla tarpeeksi monipuolisesti. Onhan se ymmärrettävää, että noita perinteisiä joukkuelajeja suositaan niiden edullisuuden ym. vuoksi, mutta itseltä olisi jäänyt urheilut urheilematta ellen olisi itse etsimällä löytänyt. Lukiossa jätin suosiolla liikunnankurssit pois koska ne menivät oman urheilun kanssa pahasti ristiin ja mua ei ainakaan kiinnosta sahata samoja veemäisiä lajeja vuodesta toiseen.

Toinen puoli on se, että ne jotka eivät ole liikunnassa hyviä/lahjakkaita ei kannusteta. Ei sitten alkuunkaan. Meillä lukiossa pelattiin koripalloa ja ns. nörtit laitettiin toiseen joukkueeseen ja loput toiseen ja ne sitten vastakkain.

Ja vielä yksi, eli meidän "nykynuorten" keskuudessa liikuntaa syrjitään. Lenkillä kävijää nauretaan ja jos on kävellyt/pyöräillyt auton sijaan jonkun astetta pidemmän matkan huvin vuoksi niin sua pidetään naurettavana.

Taika-Jim sanoi:
Ja vielä yksi, eli meidän "nykynuorten" keskuudessa liikuntaa syrjitään. Lenkillä kävijää nauretaan ja jos on kävellyt/pyöräillyt auton sijaan jonkun astetta pidemmän matkan huvin vuoksi niin sua pidetään naurettavana.

No tuohan on ihan naurettavaa. Kylla mina ainakin nostan hattua sille joka jaksaa ja kehtaa liikkua. :thumbs:

Originally Posted by Taika-Jim

Kaverit aina ihmettelevät miksen kulje koulumatkojani pyörällä vaan kävelen, kun matkaa on hurja kilometri. Jaksavat aina ihmetellä miksei meillä ole autoa vaan kuljemme työ/koulumatkat kävellen tai pyörällä. Eivät ole vielä keksineet hyvää syytä miksi meillä edes pitäisi olla auto:)

Sukulaku sanoi:
Kaverit aina ihmettelevät miksen kulje koulumatkojani pyörällä vaan kävelen, kun matkaa on hurja kilometri. Jaksavat aina ihmetellä miksei meillä ole autoa vaan kuljemme työ/koulumatkat kävellen tai pyörällä. Eivät ole vielä keksineet hyvää syytä miksi meillä edes pitäisi olla auto:)

Tätä juuri hain :thumbs:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom