Apua vaikeaan painonpudotukseen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Adella
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
37
Moi vaan kaikki!
Tarvitsisin kipeästi apuanne painonpudotus- ongelmaani. Yritän kertoa kaikki mahdollisimman tarkasti, jotta teidän olisi helpompi auttaa. Tämä foorumi alkaa oikeasti olla viimeinen toivoni. Toivottavasti jaksatte lukea!

Elikkä olen siis nainen. :P Aloin lihota murrosiässä aika tiuhaan tahtiin, lähinnä liikunnanpuutten ja väärän ruokavalion vuoksi. Yläasteella laihdutin painonvartijoilla lähes 20kg. (Pudotuksen jälkeen olin 16v, 165/59). Kilot lähtivät helposti ja aloin tuolloin harrastaa myös aerobista liikuntaa melko tiiviisti. Noin vuoden päästä laihdutuksesta aloin yhtäkkiä lihota. En muuttanut mitenkään ruokailu- tai liikuntatottumuksia (ainoa oli se, etten enää jaksanut laskea painonvartijoiden pisteitä tarkasti,mutta söin mielestäni todella terveellisesti), aloittanut e-pillereitä, stressannut tms, mikä voisi aiheuttaa painonnousun. Ensimmäisen viikon aikana kiloja tuli n. 2kg lisää. Aloin tietenkin hädissäni syömään vähemmän (eli noudattaa taas pisteitä...) ja liikkua enemmän. Söin 16 pisteellä ja liikuin noin viisi kertaa viikossa. Silti paino nousi jatkuvasti.

Kun kiloja oli noin puolessa vuodessa tullut melkein 10kg, hakeuduin lääkärin vastaanotolle, josta minut passitettiin ravintoterapeutille. Pidin ruokapäiväkirjaa, ja terapeutti totesi että syön liikaa hiilihydraatteja. Ja eikun protskuja enemmän syömään, ja hiilarit vähemmälle. Silti paino pysyi samana, ei mennyt mihinkään suuntaan. Sen jälkeen tarkkailtiin rasvankäyttöä. Söin kuulumma liikaa kovaarasvaa, piti vähentää. Vähensin, eikä mitään muutosta tapahtunut. Sitten ravintoterapeutti ei enää osannut auttaa, ja jouduin ns. Diabeteslääkärille, jonka kanssa kokeilin erilaisia ruokavalioita, kalorien laskentaa yms. Lääkäri epäili, että elimistöni olisi ns. säästöliekillä ja kehotti minua syömään nyt edes 18 pisteellä. Tein niin ja sainkin muutaman kilon tippumaan. Enempää ei lääkäri(t) osanneet auttaa. Ja nyt olen ihan hukassa. Painoa on tällä hetkellä n. 70kg, pituutta 165cm. Tavoitteenani olisi pudottaa kymmenisen kiloa, mutta EI PAINONVARTIJOILLA. Niillä näen nälkää ja repsahtelen jatkuvasti. Harrastan aerobista liikuntaa noin 3-4krt viikossa, joista noin kerran käyn Body Pumpissa, joka mielestäni vastaa aika hyvin kuntosaliharjoittelua. Syön terveellisesti ja pyrin pitämään karkkipäivän kerran tai pari kahdessa viikossa. Päivän ateriani näyttävät suunnilleen tältä:

Aamupala: Lautasellinen puuroa maidon tai mehukeiton kanssa. Tai muroja ja jogurttia, maitoa (rasvatonta).
Lounas: Joko pieni lämmin ateria, salaattia ja näkkileipä.
Päivällinen: Omena ja leipää.
Illalla: Lämmin ateria (suurempi kuin lounaalla), esim. Kanaa tai jauhelihapihvejä (yritän välttää perunan, pastan ja riisin syöntiä, joskus kuitenkin otan esim. yhden perunan aterialla.) Maitoa.
Iltapala: Leipä tai hedelmä tai salaatti tai rasvaton marjarahka tms.

Mitä mieltä olette ruokavaliosta ja liikunnasta? Onko normaalia etten laihdu? Alan olla melko epätoivoinen, kun en tiedä mitä teen väärin. :(
Kiitos valtavasti jos jaksoitte lukea ja vielä auttaa siihen päälle. Jos tulee jotain kysymyksiä, yritän vastata nopeasti!

olenkin jo aiemmin vastannut tismalleen samanlaiseen kysymykseen.. :
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showpost.php?p=576691&postcount=34

en ainakaan itse näe kovin merkittävästi proteiinia ruokavaliossasi.. yleisesti ottaen tällä palstalla on kovasti haukuttu painonvartioiden dieettejä.. ai miksi? nuo pisteytykset eivät ole välttämättä kovin tieteellisesti johdettuja. lues ensiksi tuo minun aiempi posti niin voit saada hieman pointtia dieettiin. ja ehkä ymmärrät miksi olet tuon dieetin jälkeen lihonut nopeasti takaisin samoihin mittoihin.

olet oikeassa paikassa jos haluat laihtua. onnea tavoitteeseen pääsemiseen! dieetit eivät ole koskaan helppoja. kannattaa selailla palstaa läpi sillä samasta aiheesta on varmasti miljoona keskustelua, voit saada kullan kalliita vinkkejä niistä.

edit:
hedelmät ja vaaleat leivät nostavat nopeasti insuliinitasojasi, näin ravinto varastoituu huomattavasti helpommin.

painota ruokailut ja hiilihydraatin saanti aamupäivälle.

illalta karsit käytännössä kaikki hiilihydraatit pois, tilalle hyviä rasvoja ja hitaasti imeytyvää proteiinia. muutenkin korvaat nykyiset hiilihydraatit ns. hitailla hiilihydraateilla esim. ruisleivällä.

lisäät jokaiselle aterialle laadukasta proteiinia. esim. rahkaa, kanaa, kalaa...

normaalisti on puhuttu tällä palstalla että dieetillä pitäisi syödä -500kcal alle kulutuksen ja proteiinia se 2g/painokilo.. tosin nuo nyt eivät kaikille pidä paikkaansa. joka tapauksessa ruokavaliosi suorastaan huutaa proteiinia.

aamuaerobinen (kevyt mutta melko pitkä lenkki ennen aamupalaa) on hyväksi todettu keino myöskin.

käytä hakua ja selaa tätä palstaa läpi. mm. punttimimmien ruokailuissa on äärimmäisen hyviä esimerkkejä dieetille..

Mä en ehkä oo se kaikkein paras neuvoja mutta mutta... yks kokeilemisen arvoinen juttu on ettei syö illalla hiilareita... helppo noudattaa ja monesti aika toimiva... elikkäs iltapalalla vedät vain jonku tonnikala purkin/raejuustoa tai jotain missä ei ole paljoa hiilihydraatteja... tää nyt ei varmaan hirveesti laihduta ku et oo kummiskaan ilmeisesti mitenkään ihmeellisen ylipainoinen mut luulis lopettavan lihomisen(toivottavasti)

ps: ethän syö yöllä telkkarin äärellä karkkia/suklaata tai yhtään mitään mitä et maininnut?

edit: Nevohoodilla olikin takataskussa noin kattava vastaus valmiina

ps: ethän syö yöllä telkkarin äärellä karkkia/suklaata tai yhtään mitään mitä et maininnut?[/QUOTE]

En syö. Tuo rasvaton marjarahka on ainoa, mitä saatan vetää pienen purkillisen tv:n ääressä. Karkkipäivänä syön jonkun karkkipussin tms. :)

Kiitos :>

Kiitos nevahood, proteiineja onkin tarkoitus lisätä. Ajattelin vaihtaa leivän (esim. iltapalalla) raejuustoon tai tonnikalaan. Pastaa, riisiä, vaaleaa leipää ja perunaa yritän välttää. Jos syön, niin syön aamulla joko puurona tai muroina. Onko ok?

joo en mä muuten mut joillain jää laskematta suklaapatukat ym. herkut...
Mutta jos et ole ikinä käynyt salilla niin kannattaa kokeilla koska se toimii erittäin nopeasti kun lihakset rupee kasvamaan(eivät kasva jättiläismäisiksi hetkessä ; ) niin kulutatkin enemmän... itse vaikken tavoitellut laihtumista hävitin 2-3kk:ssa aika reilusti mahaa vaikka painoni nousi montamonta kiloa(ei niitä hirveästi kerry jos se ei ole tavoitteena ja naisille muutenkin vaikeampaa) Tältä palstalta löytyy valtavasti tietoa myös salista jos kiinnostut... Mutta muista että jos salilla käynti ei ole mukavaa niin se ei sitten ehkä ole sun juttus eikä sitä kantti väksin vänttä jos ei kiinnosta...

Kyllä pastaa, riisiä ja perunaa voi syödä kohtuudella muttei kannata enää iltaa kohden niin hirveästi... elikkäs hiilihydraatit aamulle ja päivälle lähinnä

"Mutta jos et ole ikinä käynyt salilla niin kannattaa kokeilla koska se toimii erittäin nopeasti kun lihakset rupee kasvamaan(eivät kasva jättiläismäisiksi hetkessä ; ) niin kulutatkin enemmän... itse vaikken tavoitellut laihtumista hävitin 2-3kk:ssa aika reilusti mahaa vaikka painoni nousi montamonta kiloa(ei niitä hirveästi kerry jos se ei ole tavoitteena ja naisille muutenkin vaikeampaa) Tältä palstalta löytyy valtavasti tietoa myös salista jos kiinnostut... Mutta muista että jos salilla käynti ei ole mukavaa niin se ei sitten ehkä ole sun juttus eikä sitä kantti väksin vänttä jos ei kiinnosta...[/QUOTE]"

Käyn kerran viikossa Body Pumpissa, mikä mielestäni vastaa hyvin paljon kuntosaliharjoittelua? Pidän siitä enemmän kuin salilla käymisestä. Ainakin lihakset siitä kipeäksi tulee. :D

Kokeileppas seuraavaa:

Aamiainen: Munakas(2 munaa)+50-100g raejuustoa

Lounas: Kanan rintaa/naudan paistia/pihvi 150g Vihanneksia/salaattia

Välipala: Maustettu rahka 150g (mausta itse Fun Lightilla)

Illallinen: Kaali, lanttu, paistijauheliha (lohi, tonnihala, kalkkuna, kana) pataa

Iltapala: Keitetty kananmuna, 150g maustettua rahkaa

jokatoinen viikko voi pitää vapaamman päivän jolloin syö esimerkiksi jäätelöä

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Jos aika riittää niin ehkä 1 tai mieluumin 2 oma toimista treeniä olis vielä parempi... kait body pumpissa lisätään painoja liikkeisiin aina kun voimat riittää? Vai pumppaillaanko siel aina samat setit?

PJR sanoi:
Kokeileppas seuraavaa:

Aamiainen: Munakas(2 munaa)+50-100g raejuustoa

Lounas: Kanan rintaa/naudan paistia/pihvi 150g Vihanneksia/salaattia

Välipala: Maustettu rahka 150g (mausta itse Fun Lightilla)

Illallinen: Kaali, lanttu, paistijauheliha (lohi, tonnihala, kalkkuna, kana) pataa

Iltapala: Keitetty kananmuna, 150g maustettua rahkaa

jokatoinen viikko voi pitää vapaamman päivän jolloin syö esimerkiksi jäätelöä

Millä kananmunan voisi korvata? Sekun ei kuulu oikeen lemppariruokiin.
Tuohan vastaa melkein atkinsin dieettiä? sitäkin aikoinaan kokeilin, mutta en jaksanut liikkua enää laisinkaan.. Jotakin hiilihydraattipitoista täytyisi varmaankin saada, että jaksaisin.. :nolo:

Painonvartioissa on se vika että kun laskee pisteitä ja sitten sen lopettaa niin lihoo, ainakin mulla on sellanen kun joskus laskin niitä pisteitä ja olen kuullut että monella muulla on sellainen... Mutta lisää todella proteiinia ruokaasi ja ilta hiilarit pois, ja mielellään jos pääset lenkille niin kokeile HIIT lenkkiä tas sitten että oot lenkillä ja syke menee sinne 130-150 paikkeille jotta se polttaa mahdollisimman paljon rasvaa. Itse laidutin juuri tällä 15kg vähän aikaa sitten ja söin terveelisesti, kaikki onnistuu kun tekee kaiken oikeen, mutta syöminen on kaikista tärkeintä lihasten kasvua katsoen ja sitten myös laihtumiselle elikkä terveelliset elämäntavat ja lenkki. Onnea diettiin ja toivottavasti neuvot auttavat edes vähän.

veijari sanoi:
Jos aika riittää niin ehkä 1 tai mieluumin 2 oma toimista treeniä olis vielä parempi... kait body pumpissa lisätään painoja liikkeisiin aina kun voimat riittää? Vai pumppaillaanko siel aina samat setit?

Jep, painoja lisätään liikkeiden ja oman kunnon mukaan. Hirveen monipuolisia liikkeitä ja sarjoja (mm. kyykyt, selät, hauikset, ranskalaiset penkkipunnerrukset yms). Lopuksi tehdään punnerrukset, vatsat ja venyttelyt. Itse pyrin laittamaan painoja sen verran, että juuri ja juuri jaksaa loppuun asti vetää.

tuolla oli siis tuo dieettithread.. http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=30294

mielestäni kannattaa kyllä tehdä ihan "kehonrakennustreeniä" dieetillä. lihasmassaa et voi dieetillä mitenkään kasvattaa, lihaksia on siis turha "pelätä". tarkoituksena on siis vain säilyttää lihasmassa riittävän tehokkaasti että sama aineenvaihdunta pysyy myös dieetin jälkeen. toki menetät tällöinkin lihasmassaa jonkun verran (naisilla enemmän koska matalammat testosteronitasot eivät pidä proteiinisynteesiä niin tehokkaasti käynnissä) mutta harjoittelulla pyritään tuota menetystä vähentämään. alta paljastuu yleensä yllättävän vähän lihasta =)

otapas ohjelmaasi mukaan voimaharjoittelu jossa on mukana ihan perusliikkeitä: jalkakyykkyä, ylä- ja alataljaa yms selkäliikkeitä, penkkipunnerrusta.. älä välitä vaikka salilla osa naisista vatkaa näitä "naistenlaitteita" (lähentäjiä, loitontajia..) vaan treenaa itse oikein, kunnollisilla treenipainoilla. tulet huomaamaan että samoja laitteita vatkaavat eivät ole vielä vuosienkaan kuluttua muuttuneet mihinkään. =)

jos pääset jostain vaikka katsomaan punttimimmien kuvia niin huomaat että "parhaat kropat" eivät ole tulleet aivan pienillä painoilla, vaan sen eteen on tehty kovasti töitä oikeilla painoilla.

tässä viestissä oli hyviä peruskomponentteja ruokavalioon: http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showpost.php?p=579408&postcount=60

lisäksi vaikka kaksi tai kolme treenikertaa salilla viikossa ja kahtena tai kolmena päivänä viikossa kevyt aamulenkki. varmasti saat pysyviä tuloksia.

ja mitä noihin muutoksiin tulee.. ei kannata yrittää mitään liian nopeasti. ½ kiloa viikossa on sopiva tahti. alussa tietenkin nesteiden määrä vähenee joten pari ekaa viikkoa paino tulee romisten alas. homman pitää olla mielekästä. jos et jostain pidä, korvaa se jollain muulla mielekkäämmällä. en todellakaan suosittele mitään HIIT:iä (high intensity intervall training) dieetille jos ei ole aiempaa kuntoilua kovin paljoa taustalla. ennemmin ripeä kävelylenkki vaikka kaverin kanssa.

Mysterrio sanoi:
Mutta lisää todella proteiinia ruokaasi ja ilta hiilarit pois, ja mielellään jos pääset lenkille niin kokeile HIIT lenkkiä tas sitten että oot lenkillä ja syke menee sinne 130-150 paikkeille jotta se polttaa mahdollisimman paljon rasvaa.

HIIT:istä olen kuullut ja suunnitelmissa olisi, että voisin ainakin kokeilla. Ei se ota ellei anna. ;) Kiitos, kaikki neuvo ja kannustus on tärkeää!

Moi! Miksi ei illalla hiilareita -auttavat varmaan kuitenkin palautumisessa? Ja syönkö itse mielestäsi iltaisin liian hiilaripitoista ruokaa, kun tapanani on tehdä iltapalaksi reilun kokoinen salaatti (amerikansalaattia, tomaattia, kurkkua, herkkusieniä, ehkä sekavihanneksia). Proteiinin lähteenä salaatissa raejuusto tai tonnikala. Itse saan parhaiten kylläisyyden tunteen reilulla salaatilla.

:offtopic:

nevahood sanoi:
tuolla oli siis tuo dieettithread.. http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=30294

mielestäni kannattaa kyllä tehdä ihan "kehonrakennustreeniä" dieetillä. lihasmassaa et voi dieetillä mitenkään kasvattaa, lihaksia on siis turha "pelätä". tarkoituksena on siis vain säilyttää lihasmassa riittävän tehokkaasti että sama aineenvaihdunta pysyy myös dieetin jälkeen.

Olen edelleen kyllä sitä mieltä että aloittelija voi hoikistua ja saada samaan aikaan lisää painoa(siis läski häviää ja lihasta tulee)

Fleksio sanoi:
Moi! Miksi ei illalla hiilareita -auttavat varmaan kuitenkin palautumisessa? Ja syönkö itse mielestäsi iltaisin liian hiilaripitoista ruokaa, kun tapanani on tehdä iltapalaksi reilun kokoinen salaatti (amerikansalaattia, tomaattia, kurkkua, herkkusieniä, ehkä sekavihanneksia). Proteiinin lähteenä salaatissa raejuusto tai tonnikala. Itse saan parhaiten kylläisyyden tunteen reilulla salaatilla.

Ei hiilareita illalla koska ne kertyy helposti läskiksi kun niitä ei yöllä kuluta... mut tää ei oo mikään ehdoton juttu edes dietillä saatika muuloin... mut ihan hyvää voi tehdä...

nevahood sanoi:

en todellakaan suosittele mitään HIIT:iä (high intensity intervall training) dieetille jos ei ole aiempaa kuntoilua kovin paljoa taustalla. ennemmin ripeä kävelylenkki vaikka kaverin kanssa.

Kun tuolla luki että "syö tarpeeksi", niin miltä tuo minun ruokavalio näytti? Jos korvaisin esim illalla leivän tonnikalalla tai raejuustolla? Syönkö liikaa vai liian vähän?
Itse epäilin HIIT:tiä, koska en usko että jaksan kovin hyvin juosta niitä lenkkejä. Aamulenkki (ennen kuin olen pannut suuhuni mitään?) kuulostaisi hyvältä. Pidänkö lenkin jälkeen tunnin taukoa ennenkuin syön (niinkuin HIIT:issä)? Vai voinko popsia saman tien? :D

Back
Ylös Bottom