Varmaan kaikki fiksuimmat neuvot tässä on jo kerrottukin, eli tuskinpa mitään uutta ainakaan on luvassa.
Itse olen myös dietillä, ensimmäistä kertaa eläessäni tunnen siinä jopa onnistuvan. Ei ole mikään atkins tai keto (Miken mukaan tosin ghetto.. ;)), mutta hiilihydraattien osalta koitan pitää vähän tarkemmin huolta, ettei niitä pääse liikaa tulemaan. Vaalea leipä ja sokeri ovat syntisiä asioita, joita vältän kuin ruttoa. Ruisleipää ja ruispuuroa sekä vihanneksia kyllä syön, hedelmistä oikeastaan ananasta ainoana - ei oikein opiskelijakukkaroa helli hedelmien hinnat tähän aikaan vuodesta.
Jos tavoitteenasi on pääasiallisesti painonpudotus, ja lihasmassan menettäminen ei ole mikään hirveä pelko, niin tämä
saattaa toimia jollain asteella;
Ensin rupeat syömään säännöllisesti, noin 2-3h välein, vähän kerrallaan. Ensimmäinen viikko on mahdollisesti kamala, kunnes elimmistö tottuu siihen, ettei ruokaa tule kerralla paljoa. Esimerkiksi purkki rahkaa (eihän rasvaton marjarahka ole 500g exquisa? jos on niin hus pois moiset sokeripaukut ja 250g ehrmannia tilalle). Tätä jatketaan sitten ainakin viikko, jonka jälkeen pistetään elimmistöä "juupas eipäs" tilaan; 3 päivää syödään 6h välein, ja seuraavat 3 taas 3h välein - annoskokoja ei sitten kasvateta samassa suhteessa!
Perusteluni (teoreettinen sellainen) tähän on, että 3h välein syötynä elimmistö tottuu jatkuvaan ravinnonsaantiin. Kun väli onkin 6h, on elimmistö 3h väleihin oppineena polttanut jo kaiken saamansa, ja kun lisää ei tulekkaan, revitään kaloreita sitten läskistä ja lihaksesta. 6h päivinä taas elimmistö totutetaan vähän isompiin annoksiin, joten 3h päivinä nuo pienet annokset poltetaan tehokkaasti.
Olen joutunut tälläistä diettiä pitämään noin kuukauden verran taloudellisten syiden takia, ja ihan kivastihan tuo tuntui donitsia poistavan. Lihaksille ei ole tehnyt ihan yhtä hyvää..
Aamuinen liikunta on myös erittäin hyvästä. Eli ennen mitään kaloreita tuottavaa ruokailua (itse juon tilkan maitoa kahvin kera, ja vitamiinit sekä kivennäisaineet nappeina) reipasta, noin 110-140 sykkeen liikuntaa 40-90min. Alussa kannattaa mielestäni tehdä lähempänä 110 kuin 140 sykkeellä, ja 40 ennemmin kuin 90min. Olen ollut epäonnistuneilla dieteillä lukemattomia kertoja eläessäni, ja lähes jokaisen osalta liikunta on "ryssitty" aloittamalla liian kovalla intensiteetillä.
Punttitreeni ja lihakset; jos ei ole punttia heilutellut pahemmin, niin varmasti dietilläkin voi sitä lihaksistoa paisuttaa. Sitä, _kasvaako_ se lihas vai paisuuko vain treenin johdosta, en mene sanomaan mitään. Jokatapauksessa varsinkin alussa lihakset tuntuvat pullistuvan, teki sitten mitä tahansa. Mutta älä pelkää - et saa Akin pohkeita ja Miken selkää vahingossa. Tuskin edes tarkoituksella