Apua vaikeaan painonpudotukseen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Adella
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Fleksio: kysymys oli siis dieetistä. mm. näin on perusteltu, että hiilihydraatit ovat ensisijainen energian lähde. jos et saa hiilihydraattia (maksan ja lihastan glykogeenivarat vähenevät), aletaan seuraavaksi käyttämään energiansaantiin rasvoja ja viimeisenä proteiineja. yöllä et kuitenkaan nukkuessasi kuluta paljoakaan energiaa, joten hiilihydraatit vain varastoituisivat rasvaksi.. lisäksi tuo hiilihydraattien aiheuttama insuliinitasojen nousu edesauttaa muunkin ruuan varastoitumista.

juuh tosta HIIt systeemistä siis jos ei ole ennen urheillut paljoa tai ei ole hyvää kuntoa niin sitä on oikeastaan turha kokeilla kun sitä ei yksinkertaisesti pysty tekemään.
Ja mikä ettei saat tunasta ja raejuustosta protskua hyvin niin mielellään sen voisi korvata sillä niin saat ainakin jotain protskua.
Syöminen olisi hyvä 3h välein ettei verensokeri ja insuliini pääse laskemaan kauheen alas ja jos siinä on hirveä väli niin sitten tulee syötyä itsensä ähkyyn ja se taas ei ole hyvä, elikkä pieniä annoksia ruokaa 3h välein niin se toimii, aluksi se on vaikeata totutella siihen ( ainakin minulla ) mutta kyllä se siitä menee.
Lenkin jälkeen on hyvä olla syömättä 30-60min niin rasva palaa kumminkin silloinkin vielä niin saat lenkistä kaiken irti, lenkillä pitää aina tulla hiki! sillion huomaa että lenkki on ollut hyvä!
Ja aamulenkkihän on paras joku 60min lenkki olisi hyvä sellanen hyvä syke että jaksaa vielä mennä mutta ei mitään löntystelyä.

Mysterrio sanoi:
Ja aamulenkkihän on paras joku 60min lenkki olisi hyvä sellanen hyvä syke että jaksaa vielä mennä mutta ei mitään löntystelyä.

Okka, näillä eväillä eteenpäin. :> Kiitokset kovasti, elikkä enemmän voimaharjoittelua, protskuja, aamulenkki ja nopsat hiilarit pois. Tuun sitte tänne taas kiroamaan jossei ala tepsimään. :D
Mites muuten vielä toi karkkipäivä? Onko sallittua vetästä vaikka karkkipussi ja vaikkapa jätskiä? Noin kerran kahdessa viikossa?

mahdollisimman vähän tietysti karkkia mutta kyllä uskon että se kerran 2 viikossa saa herkutella jollain hyvällä.

veijari sanoi:
Olen edelleen kyllä sitä mieltä että aloittelija voi hoikistua ja saada samaan aikaan lisää painoa(siis läski häviää ja lihasta tulee)
mistähän sitä painoa tulee jos kulutat enemmän kuin saat? nuorilla pojilla voi vielä toimia kun on riittävästi testosteronia mukana ja ruokavaliosta saa proteiinia riittävästi, uskallan luvata että naiset eivät voi saada lihasmassaa ainakaan merkittävästi. rasvaprosenttia toki voi laskea mutta eipähän se paino nouse alle kulutuksen syömällä.

ruokamääriä ei voi tästä sanoa suoraan onko sopiva vai ei. et voi edes omaa kulutustasikaan kunnolla arvioida.. netistä saatavat kulutuslaskurit (hakuun kulutuslaskuri) antavat vain suurinpiirtein-sinnepäin arvoja. onkin melko vaikeaa saada syötyä joka päivä tuo 500kcal alle kulutuksen, varsinkin jos aterioita syö vaikka 6kpl päivässä..

punttimimmeistä esim. stalwart:n ruokavalio näyttää äärimmäisen hyvältä. kumpa itsekin voisin joskus syödä yhtä fiksusti.. en uskalla sitä tähän kopioda sillä se on tuolla vip-puolella (punttimimmien kuvissa).

kannattaa laskeskella ruuistasi proteiini sekä kalorimääriä. ennen on mahdotonta puhua riittävyydestä tai riittämättömyydestä.

Mysterrio sanoi:
mahdollisimman vähän tietysti karkkia mutta kyllä uskon että se kerran 2 viikossa saa herkutella jollain hyvällä.
älä usko vaan tiedä. ei karkkipäivää kannata pitää mahdottomana mässypäivänä. -500kcal dieetillä saat yhdellä karkkipäivällä jo monta dieettipäivää tuhottua. levyllisessä suklaata (200g) on kätevästi jo yli 1000kcal joten muutaman päivän dieetit menevät jo kätevästi hukkaan.. karkkipäivän tarkoitus on "katkaista" dieetti välillä.. että keho alkaisi käyttää tehokkaammin kaloreitaan. sama idea tulee useasti (2-3h välein) syömällä. karkkipäivässäkin siis tolkku on pidettävä mukana.

nevahood sanoi:
levyllisessä suklaata (200g) on kätevästi jo yli 1000kcal joten muutaman päivän dieetit menevät jo kätevästi hukkaan.. karkkipäivän tarkoitus on "katkaista" dieetti välillä.. että keho alkaisi käyttää tehokkaammin kaloreitaan. sama idea tulee useasti (2-3h välein) syömällä. karkkipäivässäkin siis tolkku on pidettävä mukana.

Jeps, kohtuudella tietenkin. Mitään levyllistä suklaata en tietenkään syö, hiukan ehkä irtonameja ja jäätelöä? Kerran kahdessa viikossa. Sitten jatkaa taas. :)

Adella,

kun dieetti on päällä niin usein käy niin, että kun on "herkkupäivä" niin sitä ottaakin mieluummin reilusti kunnon ruokaa karkin sijaan, koska saa kunnolla itsensä täyteen kun taas karkeissa on kovin vähänoloisesti yleensä syömistä.

Oletko huomannut esim. Dietorellen lakukarkit 50g pussissa? Pussi tuntuu aika isolta ja vain n. 60kcal. Myös Pirkalta on tullut salmiakkikarkki ja lakukarkki, jotka ovat 100g pusseissa ja joissa on vain n. 100kcal/pussi. Noissa on kuitenkin ihmeen pitkäksi aikaa mussuttamista ja toisaalta "tavallisissa" karkeissa on yleensä 100g kohden noin 400kcal ja suklaassa vielä enemmän.

luumu sanoi:
Oletko huomannut esim. Dietorellen lakukarkit 50g pussissa? Pussi tuntuu aika isolta ja vain n. 60kcal. Myös Pirkalta on tullut salmiakkikarkki ja lakukarkki, jotka ovat 100g pusseissa ja joissa on vain n. 100kcal/pussi. Noissa on kuitenkin ihmeen pitkäksi aikaa mussuttamista ja toisaalta "tavallisissa" karkeissa on yleensä 100g kohden noin 400kcal ja suklaassa vielä enemmän.

Juu, olen huomannut ja ennen niitä söinkin. Nykyään olen hieman kyllästynyt esim. dietorelleihin, noita pirkan lakupusseja olen yrittänyt etsiä joka kaupasta, mutten tahdo löytää. Pitää alkaa katsomaan tarkemmin noita gramma- ja kalorimääriä. :) Kiitos vinkistä!

Fleksio sanoi:
Moi! Miksi ei illalla hiilareita -auttavat varmaan kuitenkin palautumisessa? Ja syönkö itse mielestäsi iltaisin liian hiilaripitoista ruokaa, kun tapanani on tehdä iltapalaksi reilun kokoinen salaatti (amerikansalaattia, tomaattia, kurkkua, herkkusieniä, ehkä sekavihanneksia). Proteiinin lähteenä salaatissa raejuusto tai tonnikala. Itse saan parhaiten kylläisyyden tunteen reilulla salaatilla.

Salaattia ja kurkkua voit vetää hyvällä omallatunnolla, ja tomaatissakaan ei hiilareita niin mahdottomasti ole. Eli salaattia voi siis rouskuttaa hyvällä omallatunnolla jos ei laita sinne hiilaripitoisia hedelmiä jne.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tarkoitinkin sitä ettei kauheeta mälliä karkkia vaan kohtuudella...
Mutta mulla ainakin tehoo kun vetää vesimeloonia kun on karkin nälkä.

Varmaan kaikki fiksuimmat neuvot tässä on jo kerrottukin, eli tuskinpa mitään uutta ainakaan on luvassa.

Itse olen myös dietillä, ensimmäistä kertaa eläessäni tunnen siinä jopa onnistuvan. Ei ole mikään atkins tai keto (Miken mukaan tosin ghetto.. ;)), mutta hiilihydraattien osalta koitan pitää vähän tarkemmin huolta, ettei niitä pääse liikaa tulemaan. Vaalea leipä ja sokeri ovat syntisiä asioita, joita vältän kuin ruttoa. Ruisleipää ja ruispuuroa sekä vihanneksia kyllä syön, hedelmistä oikeastaan ananasta ainoana - ei oikein opiskelijakukkaroa helli hedelmien hinnat tähän aikaan vuodesta.

Jos tavoitteenasi on pääasiallisesti painonpudotus, ja lihasmassan menettäminen ei ole mikään hirveä pelko, niin tämä saattaa toimia jollain asteella;
Ensin rupeat syömään säännöllisesti, noin 2-3h välein, vähän kerrallaan. Ensimmäinen viikko on mahdollisesti kamala, kunnes elimmistö tottuu siihen, ettei ruokaa tule kerralla paljoa. Esimerkiksi purkki rahkaa (eihän rasvaton marjarahka ole 500g exquisa? jos on niin hus pois moiset sokeripaukut ja 250g ehrmannia tilalle). Tätä jatketaan sitten ainakin viikko, jonka jälkeen pistetään elimmistöä "juupas eipäs" tilaan; 3 päivää syödään 6h välein, ja seuraavat 3 taas 3h välein - annoskokoja ei sitten kasvateta samassa suhteessa!

Perusteluni (teoreettinen sellainen) tähän on, että 3h välein syötynä elimmistö tottuu jatkuvaan ravinnonsaantiin. Kun väli onkin 6h, on elimmistö 3h väleihin oppineena polttanut jo kaiken saamansa, ja kun lisää ei tulekkaan, revitään kaloreita sitten läskistä ja lihaksesta. 6h päivinä taas elimmistö totutetaan vähän isompiin annoksiin, joten 3h päivinä nuo pienet annokset poltetaan tehokkaasti.
Olen joutunut tälläistä diettiä pitämään noin kuukauden verran taloudellisten syiden takia, ja ihan kivastihan tuo tuntui donitsia poistavan. Lihaksille ei ole tehnyt ihan yhtä hyvää..

Aamuinen liikunta on myös erittäin hyvästä. Eli ennen mitään kaloreita tuottavaa ruokailua (itse juon tilkan maitoa kahvin kera, ja vitamiinit sekä kivennäisaineet nappeina) reipasta, noin 110-140 sykkeen liikuntaa 40-90min. Alussa kannattaa mielestäni tehdä lähempänä 110 kuin 140 sykkeellä, ja 40 ennemmin kuin 90min. Olen ollut epäonnistuneilla dieteillä lukemattomia kertoja eläessäni, ja lähes jokaisen osalta liikunta on "ryssitty" aloittamalla liian kovalla intensiteetillä.

Punttitreeni ja lihakset; jos ei ole punttia heilutellut pahemmin, niin varmasti dietilläkin voi sitä lihaksistoa paisuttaa. Sitä, _kasvaako_ se lihas vai paisuuko vain treenin johdosta, en mene sanomaan mitään. Jokatapauksessa varsinkin alussa lihakset tuntuvat pullistuvan, teki sitten mitä tahansa. Mutta älä pelkää - et saa Akin pohkeita ja Miken selkää vahingossa. Tuskin edes tarkoituksella :)

Adella sanoi:
Tuo rasvaton marjarahka on ainoa, mitä saatan vetää pienen purkillisen tv:n ääressä.
Rasvatonta ehkä, mutta paljonko ko tuotteessa on hiilihydraatteja ja kuinka suuri osuus niistä on sokeria? Ärsyttää, kun niin montaa "kevyt" tuotetta mainostetaan rasvattomana, mutta sitten samaiset tuotteet voivat sisältää esim. 10% sokeria (esim. joku maustettu rahka voi sisältää 10% sokeria ja lisäksi 4% hiilareita laktoosista, yhteensä melkein sama hiilaripitoisuus, kuin sokerilimuissa). Älä siis luota mihinkään purkin kyljen "Nyt VAIN 0,1% rasvaa!! Niin kevyttä!!!" mainoslauseisiin, vaan tsekkaa aina pakkausten ravintosisältömerkinnät ja selvitä onko niihin lisätty sokeria.

Olen monta kertaa täälläkin tämän sanonut, mutta yksi ihan perusjuttu makean himossa on semmoinen, että kun se iskee, pitää ENSIN syödä iso annos kunnollista ja terveellistä ruokaa. Vaikkapa täysjyväleipää muutama siivu, päälle esim. kinkkua ja juustoa, kyytipojaksi tuhti proteiinijuoma. Kun on ne syönyt, miettii kaikessa rauhassa, vieläkö on makean himoa. Toinen keino on ennakointi. Pitää nähdä vaivaa, että huushollissa on aina saatavilla terveellistä ruokaa. Monesti makean himo tarkoittaa sitä, ettei ole syönyt riittävästi. Itellä ei ole oikeastaan vuosiin ollut muuten makeanhimoa, mutta auta armias, jos erehdyn ruokakauppaan nälkäisenä, niin ne Parrot's karkit hoilaavat seireenilaulujaan todella kuuluvasti. :kuola:

Btw, tyttöystäväni mielestä tosi lihavalle ihmiselle painonvartijat olisi parempi, kuin tämä täällä suositeltu liikunta+ low carb. Onko totta, mielestäni ei... Vaikka tottahan se on, mitä joku 130 kiloinen (tai suurempi...) pystyy kävelemään jotakin aamuaerobisia tms. Jos ruksahtaa polvet poekki?

Mikä olisi oikeasti lihavalle ihmiselle paras laihdutuskeino? HUOM: jos on OIKEASTI lihava, niin ei niitä saa patistettua salille. Hormoonihirviöt käy salilla. Kuulemma.

-Marchi- sanoi:
Mikä olisi oikeasti lihavalle ihmiselle paras laihdutuskeino?

Mielestäni aika helppo vastata:

SYÖVÄT VÄHEMMÄN KUIN KULUTTAVAT, EIKÄ SYÖDÄ SOKERIA EIKÄ MUUTAKAAN NOPEAA HH:A, aamen.

-Marchi- sanoi:
Mikä olisi oikeasti lihavalle ihmiselle paras laihdutuskeino? HUOM: jos on OIKEASTI lihava, niin ei niitä saa patistettua salille. Hormoonihirviöt käy salilla. Kuulemma.

Hankkii tyttö/poikaystävän (vaikeampi operaatio), joka sitten jättää (aika paljon helpompi homma). Vaipuu itsesääliin ja syö 4vk pelkkiä pakasteherneitä.

13kg lähti.

-Marchi- sanoi:

Eli rasvat on jo päälle kasin? :urjo:

No ei vaan. Eiköhän siinä vaiheessa, kun puhutaan vaikka yli 40 kilon ylipainosta, ala olemaan kyse melko epäterveellisestä suhtautumisesta ruokaan ihan psyykkisellä tasolla. Sillä esim. palkitaan itsensä tai sillä rankaistaan itseä tms. Eli ongelman ratkaisu lienee syytä aloittaa sieltä. Sitten sitä ruokavaliota aloitetaan muokkailemaan koko ajan mielessä pitäen, että kyseessä on elämäntapamuutos eikä laihdutuskuuri. Jossain vaiheessa jotain liikuntaa mukaan, vaikka sauvakävelyä tai hyötyliikunnan lisäämistä tms.

Tai sitten voi olla, että ei vaan kiinnosta. Mutta ne ihmiset ei pahemmin laihdutusneuvoja kyselekään (tai laita muita kyselemään).

Tällasta nyt äkkipäätä juolahti päähän.

Mou sanoi:
... ala olemaan kyse melko epäterveellisestä suhtautumisesta ruokaan ihan psyykkisellä tasolla. ... Eli ongelman ratkaisu lienee syytä aloittaa sieltä. Sitten sitä ruokavaliota aloitetaan muokkailemaan koko ajan mielessä pitäen, että kyseessä on elämäntapamuutos eikä laihdutuskuuri. Tällasta nyt äkkipäätä juolahti päähän.

Olet ihan jäljillä tässä ja kuulostaa tutulta, mutta kun muutoksen aika tuli niin laihdutin vuoden kestäneellä dietillä 49,5 kiloa pois...

Elämäntapaa on tosiaan muutettava jos aikoo tuollaisen lihomiskierteen katkaista. Itse olin juuri kuvaillun kaltaisilla ajatuksilla varustettu tankki. Se mitä painonpudotus vaati oli täydellinen remontti ruokavalioon ja liikunnan lisääminen, oikeastaan kaikki rakennettiin alusta. Tuo pointti, että suhtautuminen ruokaan on psyykkisellä tasolla väärä on myös totta, itselleen on helppo uskotella että en minä syö paljoa, en minä vielä tästä liho ja liikkumattomuutta on helppoa perustella kiireellä, ettei muka ole aikaa liikkumiseen. Totuus on sitten toista: syö kuin hevonen, napostelee herkkuja väliin ja katsoo illat sohvan pohjalla televisiota. Itsellä totuuteen herääminen kesti aikansa. Kuitenkin itse dietin aloitus ja läpikäynti oli jopa suhteellisen helppoa kun siitä sai pahimman esteen - oman mielen - muutettua. Suurena apuna oli myös kaverini, jonka kanssa aloitin aamuaerobiset ja kuntosaliharjoittelun. Aerobisen liikunnan ja kuntosaliharjoittelun aloitin heti, polkupyörällä aamulenkki, sitten myöhemmin kävellen ja painonpudotessa edelleen ja kehon vahvistuessa lopulta juosten. Elimistö tottuu kyllä liikunnan määrän lisääntymiseen, kun sen aloittaa varovasti. Pääasia on että lähtee liikkeelle.

Morro. Onhan tässä jo vastauksia tullut, mutta kun itsekin olin vähän "harhaanjohdettu" pointseilla, tuossa on oma elämäntarina. Stoori on pitkä, mutta käytännössä 3-4 sivulta alkoi konkreettiset parannusehdotukset mitkä toimi. Olin 20kg pudottanut, mutta paino lähti terveellisempään ja nopeampaan laskuun viimeisen 10kg ajaksi, ja nyt on työ ja tuska saada tarpeeksi safkaa koneeseen kun syö oikeita aineita.

Nämä vältäiltahiilareita, syö prodea paljon jne, samat tarinat mutta aika rautalangasta väännettynä, alkuun kun olin kovapäinen.. http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=20423&highlight=laikkarip%E4iv%E4kirjani
Hiitistä vielä, suosittelen, tykkään itse, ja kun sanottiin että ei sitä jaksa, elimistöllä on hassu kyky parantaa hapenottokykyä ja kuntoa tuollaisessa nousujohteisessa intervallitreenissä.. Eli sinne vaan. Mutta maltilla toki, ja kuuntele kropan ääntä..

Tsemppiä :whip:

veijari sanoi:
:offtopic:

Olen edelleen kyllä sitä mieltä että aloittelija voi hoikistua ja saada samaan aikaan lisää painoa(siis läski häviää ja lihasta tulee)

Ehdottomasti. Itse aloitin samanaikaisesti Atkinssin ja kuntosalitreenit neljän vuoden tauon ja roskaruoan mättämisen jälkeen (sitä ennen oli takana 10v treeniä).

Puolen vuoden aika paino putosi 10-12kg ja samaan aikaan treenipainot pikkuhiljaa nousivat yhteensä 200-300%, eli palasivat ns. entiselle tasolle. Rasvaprosentti tipahti jostain arviolta 30%:sta jonnekin 15%tiin.

Joten kyllä se lihasmassan rakentaminen onnistuu miinuskaloreillakin ja natuna, jos aloituskunto on vaatimaton.

Back
Ylös Bottom