Apua ruokavalion suunnitteluun

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kaikesta karkista ja herkusta kannattaa luopua, niin sokeriset mehut ja pullatkin. Aiheuttaa kovaa riippuvuutta tuo sokeri ja sortuu helpommin herkutteluun jatkossakin jos sillontällön napsii jotain sokerista. Tsemppiä vaan urakalle, tää on yks parhaista jutuista mitä voit ittelles tehdä :). Jos lähipiiristä ei ymmärrystä heru, niin ainakin meitä on täällä moni kannustamassa :)

Kiitos kommenteista :hyper: Aijon jatkaa laihduttamista. Sillä haluan laihtua ja nähdä itse laihana. Sillä olen ollut koko ikäni ylipainonen :( Mutta toivottavasti jaksan tämän projektin. Ja voin olla itsestäni ylpeä kun saavutan sen mitä olen hakemassa.

Tämän päivän kalorimäärä 1324 kcal.
Johtuuko päänsärky alhaisesta verensokerista. Oon syönyt säännöllisesti. Pitäisikö osa vedestä vaihtaa mehuun?

Tämän päivän kalorimäärä 1324 kcal.
Johtuuko päänsärky alhaisesta verensokerista. Oon syönyt säännöllisesti. Pitäisikö osa vedestä vaihtaa mehuun?

Aluksi voi vähistä hiilareista tulla pientä päänsärkyä... menee ohitse :)

Elä vaihda vettä mehuun! lisää vain vettä koneeseen! se sun kropan puhdistaa :P

Lisää ruokaa suuhun. Liian vähän energiaa päivään. Nyt ilmiselvästi kuuritellaan eikä se ole oikea suunta pysyvään painonpudotukseen. Innostus häviää aika nopeasti ja sitten alkaa lipsuminen. Sulla on edessä pitkä prosessi ruokailutottumusten muuttamisessa eikä se tule onnistumaan tuolla tavalla.

Tämä nyt ei ole kovin oleellinen asia, mutta katoin tuolta sun blogistasi että et tykkää kahvista ilman sokeria. Itsellä oli joskus sama juttu, että vedin aina sokerin kanssa. Sitten yksi päivä aloin vetämään kahvia mustana ja on paljon parempaa kuin sokerin kanssa! Aluksi maistuu oudolta, mutta siihen tottuu muutaman kupin jälkeen. Kannattaa kokeilla kun ilmeisesti juot paljon kahvia. :)

Sun kannalta olisi hyvä jos voisit lisätä liikuntaa. Nyt kun liikuntaa ei kerry niin joudut laihduttamaan liian alhaisilla kalorimäärillä, joka aiheuttaa tota päänsärkyä. Se myös tekee sen että laihdut, mutta jos yhtäkkiä lopetat laihduttamisen niin ne pudotetut kilot tulevat nopeasti takaisin. Varmasti jotain liikuntaa pystyy harrastamaan. Uinti, vesivoimistelu ja vesijuoksu sopivat ainakin hyvin polvivammojen kuntoutukseen. Salilla voisi tietysti polkea kuntopyörää tai crosstraineria ja siihen päälle joku käsipainosetti + kuntopiiri, jos polvesi kestää.

Jos tulee hetki, että meinaa sortua niin kannattaa ajatella miten hieno fiilis se on katsoa seuraavana päivänä vaakasta kun paino on taas hieman tippunut. Se antaa kyllä motivaatiota kun huomaa miten paino putoaa! Tsemppiä kuuriin.

Paikkakunnalla missä asun ei ole uimahalleja yms. Lähin on 25km.n päässä mutta sinnekin on matkaa julkisilla paljon pitempi matkaa. Olisi kiva jos pääsisin kuntopyöräileen mutta ei ole varaa maksaa kuntosalille päässystä. Sitä paitsi minua ei saa uimahalleihin erään hormonallisen syyn takia. Olisi kiva jos saisin kotiin kuntopyörän jota polkisin, mutta ei tosiaan ole varaa ostaa sitä. Sitä paitsi en pääse pois kotikaupungin osastani ilman julkisia enkä ilman bussikorttia. Rakastan kuntosalia ja varsinkin kuntopyörällä polkemista. Mutta minulla ei ole siihen niin kauan mahdollista ennen kun polvi on kuntoutunut ja pääsen kunnolla kävelemään

Tää teksti on pätlä tämän aamun blogi kirjoituksestani. Mutta sanotaanko näin että sinne jäi vielä aika paljon tekstiä luettavaksi.

"Minähän tässä joudun kestämään ne kirotut päänsäryt ja vatsakivut. Mutta ei minulla ole mitään muuta vaihtoehtoa. Tuntuu pahalta kun toinen yrittää pudottaa koko ikänsä olleena ylipainoisena. Sitten kehotetaan syömään enemmän ja harrastamaan liikuntaa. Mutta toisaalta jos lopetan vähäisten annosten syömisten niin paino tulee tuplasti takaisin. Kun tosiaan sitä helvetti tukea on todella vähän. Äiti lupasi eilen tukea minua, mutta en usko häntä. Hän lupasi viedä minut shoppaileen kun pääsen tavoitteeseen. Mutta hän on pienituloinen ja joutuu huolehtimaan siskoni elättämisestä. Täytyy kai unohtaa tuo tavoite. Mä en tosiaan halua olla enään ylipainoinen läski nainen, jota on kiusattu koko ala-aste ikä. Ja nyt kun yritän laihduttaa tosissaan ainoastaan sellaisella ruokavalion avulla, joka onnistuu tässä tilanteessa. "
Se niin sanotusti lytätään.

onnistut kyllä pudottamaan painoasi ihan normaalilla "koti" ruoalla jos se sillein on pakko.... kaikki kalori laskurin kautta silloinkin.
eikö äitisi sit muka suostu tuomaan esim pakaste kukkavihanneksia kaupasta? ja vaikkapa kanasuikaleita ??

Ja Lopeta tommonen itse säälissä rypeäminen ja oman uskosi lyttääminen! oot jo dietin alusta lähtien toitottanu että et tule onnistumaan! SINÄ TULET ONNISTUMAAN TÄYSIN YKSINKIN JOS VAIN HALUAT

Ihan oikeasti, täällä nyt puhutaan kahvin sokerista yms. Sinä voit ihan rauhassa syödä perunaa ja pastaa, kunhan et mätä niitä järjettömästi, kuten mitään muutakaan ruoka-ainetta. Sulla on aika huomattava ylipaino ja nyt olisi tärkeintä löytää niitä ruoka-aineita jotka sopii ruokavalioon ja vielä pidät niistä. Et voi kituuttaa tonnin kilokaloreilla, siitä vaan tulee loppu ennemmin tai myöhemmin. Ja sitten ollaan taas alkupisteessä tai sen yläpuolella.

Ajatuksena pitää olla, että nyt tehdään elämäntapamuutos, jota noudetetaan senkin jälkeen kun paino on halutulla tasolla. Se on hidasta puuhaa ja jos et sitä ole valmis hyväksymään niin minä ainakin totean, että tulet epäonnistumaan. Kaikkea muutosta ei edes kannata koittaa tehdä kerralla (vrt. kahvisokeri) vaan baby-steps eteenpäin. Liian isot muutokset tulee kolahtamaan nilkoille.

Kaikkihetimullenyt, ei vaan toimi. Anteeksi, että kirjoitan tylysti, mutta noin se vaan menee.

tänne laitat päivittäisen ruokailun joka päivä ! niin saat mielipiteitä valioosi ja voit kysyä ihan mikä mieltä askarruttaa :) kyllä tältä forumilta tukea ja neuvoja tulee kylliksi :) positiivinen ajattelu kunniaan

Samaa mieltä. Itse 8kk sitten melkein samassa tilanteessa ja mitoissa. Noh, 171/95 mutta kuitenkin. Siitä -25kg alaspäin tullut. Ei se muusta ole kiinni kun omasta motivaatiostasi hommaa kohtaan. Ja toivottavasti pääset edes jotain pientä urheiluakin harrastamaan niin homma helpottuu huomattavasti. Sano sun äidille että ostaa juurikin vihanneksia kaupasta lisäksi sun ruokavaliota. Pienempiä annoskokoja. Ei se niin vaikeata ole ja täältä saat varmasti apua jokaiseen asiaan jos tarvitset.

Pari vinkkiä jotka voi vähän helpottaa haasteessa:

1. Näet tällä hetkellä kaikissa asioissa ongelmia, yritä olla ajattelematta asioita jatkuvasti negatiivisesti. Esim. jos polvesi on rikki, voi aivan varmasti treenata muuta kroppaasi, sinulla on luultavasti sen verran huono kunto, että saat sen paranemaan kotona tehtävillä perusliikkeillä. Älä itke sitä ettei sinulla ole rahaa, sinulle riittää kotikuntosaliksi 2 kappaletta tyhjää 1,5 litran muovipulloa, jotka täytät vedellä. Niillä voit jo tehdä 90% koko vartalon treeneistä.

2. Sanot koko ajan että sinua pitäisi hirveästi tukea tässä haasteessa. Pyri pääsemään eroon ajattelumallista että sinua pitäisi koko ajan kehua ja tukea älyttömästi. Ei kukaan voi sinun puolesta laihduttaa, kehuivatpa he sinua miten paljon tahansa.

3. Tuot ongelmia aivan liikaa esille, nyt kun olet maininnut että sinulla ei ole rahaa, kotiruoka on huonoa laihdutuksen kannalta ja polvi on rikki, älä enää jauha niitä samoja asioita. Out of sight, out of mind.

4. Projekti on sinulle varmasti vaativa, mutta en itse usko että se on tuhoon tuomittu koska olet jo syönyt kohtalaisen fiksusti joinain päivinä. Ei laihdutusta kannata aina ajatella että se on vuoden mittainen tai koko loppuelämän projekti, vaan se on x-määrä yksittäisiä päiviä. Jos olet voinut syödä edes YHDEN päivän elämästäsi kunnolla, on mahdollisuus että se päivä toistuu esimerkiksi 364 päivää peräkkäin.

5. Onnea et tarvitse, siksi en sitä sinulle toivota, vaan sisua projektiin.

Kävin tänään siellä sairaalassa. Nivelsiteet poikki ja polvilumpio on reisiluun päällä. Leikkausjono on kaksi kuuta eli maaliskuussa leikkaus. Jossa korjataan nivelsiteet ja hiotaan luuta. Kolme kuukautta kestää ns. toipuminen. Nyt pitää vahvistaa lisää reistä ja pudottaa painoa.

Anteeksi kaikille tämän aamuisesta purkautumisestani. Mutta tuntuu inhottavalta tämä oma tilanteeni. Turhaan sitä minun on teille purkaa. Minua vain ärsyttää se kun en pääse kuntosalille käymään koska pidän siellä olemisesta. Takana on vain muutama kerta kuntosalilla. Lisäksi ärsyttää että joudun jäämään ehkä äidin luokse asumaan niin kauan kun polvi leikataan. Koska hän ei halua tulla yöllä auttamaan jos polvi menee paikoiltaan ja soittamaan ambulanssia. Mutta ehkä on vain parempi että vaikenen.

Nyt sun on paras keskittyä aluksi ruokavalion parantamiseen. Jo sillä saat painoa putoamaan nopeastikin. Mutta jo sekin vaatii suunnitelmallisuutta, peräänantamattomuutta ja ehdottomuutta, etenkin aluksi. Jotta alat itse ensinnäkin uskoa siihen, että onnistut. Kun sellasen tunteen saa aikaan, on aivan yhdentekevää, kuka tukee, tukeeko joku vai eikö kukaan tue sinua. Itsestä se on kiinni, paljonko painaa ja millainen kroppa on. (Paitsi jos oikeasti joku sairaus hidastaa aineenvaihduntaa ihan valtavasti - mutta senkin voi sitten lähes poikkeuksetta hoidattaa, jos vain itse päättää!)

Tänään paino 101,3kg. Pudotus yhteensä - 2,5 kg. Päivä numero 6

Kalorimäärä 1600 kcal. Tein muutaman vatsalihasliikkeen. Ja kuntoutin oikeaa polvea ja lisäksi tänään tuli käveltyä ehkä 1,5 km päivän aikana enemmän kuin yleensä.
Huomenna mietin että mitä kuntosalijuttuja voin tehdä kotona.
Pitäisi vähentää sokeria ja pois huonoja hiilihydraatteja.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom