Apua ruokavalion suunnitteluun

Kiitos vinkeistä.
Mutta miten saan taottua äitini päähän sen ettei ruokavaliooni kuulu esimerkiksi peruna? (hän kuitenkin tuo kaupasta ruoat ja joudun tällä hetkellä asumaan hänen luonaan. kun kuljen kepeillä)

Sanot vain että et syö enään perunaa!etkä pastaa, koska haluat parantaa terveyttäsi =) .... vihanneksia! esim perunan voi korvata bataatilla,porkkanalla......

papuja,kukkakaalia,parsakaalia.... pakaste osastolla on paljon hyviä vihannes sekoituksia kaupassa :)

- - - Updated - - -

Kiitos vinkeistä.
Mutta miten saan taottua äitini päähän sen ettei ruokavaliooni kuulu esimerkiksi peruna? (hän kuitenkin tuo kaupasta ruoat ja joudun tällä hetkellä asumaan hänen luonaan. kun kuljen kepeillä)

Sanot vain että et syö enään perunaa!etkä pastaa, koska haluat parantaa terveyttäsi =) .... vihanneksia! esim perunan voi korvata bataatilla,porkkanalla......

papuja,kukkakaalia,parsakaalia.... pakaste osastolla on paljon hyviä vihannes sekoituksia kaupassa :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ruokavaliossasi on hyvää se, että syöt säännöllisesti ja ruokarytmi on kunnossa. Uskoisin, että painosi alkaa putoamaan jo hyvin kun teet pari perusparannusta:

1. Vaalean leivän tilalle ruisleipä
2. Mehun tilalle vettä / vishyä / hedelmä
3. Lauantai-makkaran tilalle kalkkuna/broiler/palvikinkkuleikkele
4. Kasviksia ruokavalioon

Sitten kun tuolla pääset alkuun ja opit järkevien valintojen tekemistä niin myöhemmin voit ottaa isompia askeleita. Keskeisin juttu on proteiinin lisääminen ja turhien hiilareiden karsiminen. Näitä turhia on sokeria ja vaaleaa vehnäjauhoja sisältävät ruuat. Liha, kala, kana, kananmuna, rahka, raejuusto jne on kasvisten, juuresten, marjojen ja hedelmien lisäksi hyviä ruoka-aineita laihduttaessa.

Itse olen haivainnut hyväksi laihduttamiskeinoksi sen, että välttää syömistä kello 18:00 jälkeen. Ainoastaan juuri ennen nukkumaanmenoa voi vetäistä yhden omenan, jottei ihan nälissään tarvitse mennä nukkumaan. En tarkoita että pitäisi pelkkä yksi omena vetää, voi siihen päälle vetää vaikka purkin rahkaa. Mutta mahdollisimman kevyt iltapala. Monilla kreikkalaisillahan on tapana ettei illalla syödä mitään. Ja kannattaa myös huomioida näläntunteessa se että onko se oikeasti näläntunne vai janontunne. Laihduttajan kannattaa juoda paljon vettä.

Aamuaerobista kannattaa myös suosia! Eli aamulla kun heräät menet heti harjoittamaan kuormituksesta riippuen 30-60 min aerobista liikuntaa, treenin jälkeen sitten runsas proteiinipitoinen aamupala. Mehut, karkit, limut, keksit, roskaruuat yms pois ruokavaliosta, kerran viikossa voi palkita itseään jollain pienellä 100g karkkipussilla mutta muuten kannattaa pysyä erossa herkuttelusta.

Itse olen haivainnut hyväksi laihduttamiskeinoksi sen, että välttää syömistä kello 18:00 jälkeen. Ainoastaan juuri ennen nukkumaanmenoa voi vetäistä yhden omenan, jottei ihan nälissään tarvitse mennä nukkumaan. En tarkoita että pitäisi pelkkä yksi omena vetää, voi siihen päälle vetää vaikka purkin rahkaa. Mutta mahdollisimman kevyt iltapala. Monilla kreikkalaisillahan on tapana ettei illalla syödä mitään. Ja kannattaa myös huomioida näläntunteessa se että onko se oikeasti näläntunne vai janontunne. Laihduttajan kannattaa juoda paljon vettä.

Tämä ei kyllä ole millään mittarilla kauhean suositeltavaa, ellei sitten oikeasti haluta alkaa harrastamaan paastoamista. Iltapala on ruoka siinä missä muukin, ja siinä tulisi myös nauttia proteiineja ja hiukan rasvaa ja kasviksia/marjoja.

Se että Kreikassa ei syödä iltapalaa ei oikein kerro mitään, ei siellä myöskään oikein makseta veroja ja niiden lisäksi siellä juodaan alkoholiakin käytännössä päivittäin :)

Mä oon luullut että noissa etelänmaissa syödään tukeva illallinen ja päivällä kevyemmin :rolleyes:
Mulle paras tapa hillitä ylensyöntia ja saada tasapainoisin olo on syödä tasaisesti ja säännöllisesti pitkin päivää 5-6 kertaa tyyliin aika pieni mutta rasvainen aamupala (pitää nälkää venyttämättä mahalaukkua), kasvis+eläinproteiinipainotteinen lounas, pienehkö välipala jossa myös hiilaria tyyliin hedelmä ja manteleita/juustoa, iltaruoka kuten lounas mutta rasvaisempi ja iltapalaksi vaikka maitorahka marjoilla/hedelmillä/kookoksella/pähkinöillä tms.

Mä oon luullut että noissa etelänmaissa syödään tukeva illallinen ja päivällä kevyemmin :rolleyes:
Mulle paras tapa hillitä ylensyöntia ja saada tasapainoisin olo on syödä tasaisesti ja säännöllisesti pitkin päivää 5-6 kertaa tyyliin aika pieni mutta rasvainen aamupala (pitää nälkää venyttämättä mahalaukkua), kasvis+eläinproteiinipainotteinen lounas, pienehkö välipala jossa myös hiilaria tyyliin hedelmä ja manteleita/juustoa, iltaruoka kuten lounas mutta rasvaisempi ja iltapalaksi vaikka maitorahka marjoilla/hedelmillä/kookoksella/pähkinöillä tms.

Joo, siellähän ilallinenkin syödään yleensä vasta 19-20 aikoihin, joten ei siellä tietysti mitään isoa iltapalaa tarvitsekkaan enää 21-22 paikkeilla syödä.

Tämä ei kyllä ole millään mittarilla kauhean suositeltavaa, ellei sitten oikeasti haluta alkaa harrastamaan paastoamista. Iltapala on ruoka siinä missä muukin, ja siinä tulisi myös nauttia proteiineja ja hiukan rasvaa ja kasviksia/marjoja.
No pointti nyt kuitenkin oli se, että mitään hiilarimättöä ei kannata illalla vetää. Sijoittaa ne välttämättömät hiilarit mielummin tuonne aamulle/aamupäivälle. Ja marjoissa/kasviksissa ei ole mitään vikaa, kun eivät pahemmin lihota. Niitähän juuri suositellaan laihduttajille.

Kiitos vinkeistä :)
Eilisen kalorimäärä oli 1197 kcal, kaksi edellistä päivää meni yli 2200 kcal. Täytyy kasviksia lisätä ruokavaliooni ja vähentää iltaisin hiilihydraattipitoisia ruokia

Syö nyt vähintään semmonen 1800 kcal niin jaksat noudattaa sitä pitkään. Paino putoaa varmasti, tsemppiä ja sitkeyttä peliin!

Tänään kalorimäärä 1580 kcal.

- - - Updated - - -

Tänään kalorimäärä 1580 kcal.

Tänään tuli syötyä erilailla illalla, miten yleensä. Lämmin ruoan söin 15.40 ja 18-20.45 välillä join litran vettä. Iltapalana söin yhden kalikka mustikka jogurtin ja 2 dl vettä. Toivottavasti saan nukuttua koko yön.

Välillä tuntuu että tää haaste on aivan mahdoton. Sillä lähimmäisten ihmisten kannustus on olematon. Ihan tuntuu etten saisi tehdä tätä koko asiaa. He eivät tunne ajattelevan että tää on mulle tärkeätä. Kun varsinkin olen viettänyt koko lapsuus ja nuoruuden ylipainoisena ihmisenä. Turhaan yritän taistella ruokavalioni kanssa, kun heidän mielestä suuret annokset ja perunat kuuluvat ruokavalioon. Siis äitini on todella laiha ja hän liikkuu todella paljon työnsä puolesta ja näin. Mutta silti hän ei tajua että minä tarvitsen erilaisen ruokavalion, kun en tällä hetkellä en pääse liikkumaan. Ja sisällä ei innosta kiertää asuntoa ympäri. Sisareni on minua 4 cm. pitempi mutta hän painaa about 80-85 kg. Hän on tällä hetkellä karkkilakossa mutta syö herkkuja. Olen huomannut että hän on lihonnut tässä pikkuhiljaa.

Pidä tota haasteena ja motivaation lisääjänä! näytä niille muille laihtumalla närhen munat!!!
Pysyt kannassasi!ja muutat elämäsi! Ei sun muille tarvii perustella ruokavaliotasi.
Kyllä ne huomaa sen ajallaa että ruokavalion muutos kannatti!

Sinä saatat ensimmäisen kuukauden aikana jo laihtua 5-10kg riippuu aivan siintä mitä suuhun laitat!

kuvittele jokaisen ylinmääräinen kilosi voi pakettina! Viikossa saat jo helposti 2 pakettia Voita pois vartalostasi

Yks tuttava osti 40 pakettia voita :D ja sai ne puolenvuoden aikana heitettyä roskiin :D
Viikko viikolta sai heitellä voi paketteja roskiin!

Tota ei välttämättä tarvitse kirjaimmellisesti noudattaa :D

Olen miettinyt nyt pari päivää tässä tavoitteita. Ja en ole mitään keksinyt :( Kun ei kukaan lähimmäisistä ole tukemassa ja kannustamassa. On vaikea keksiä tavotteita ja palkintoja

Kyllähän tuommosessa tilanteessa, jos lähimmäiset ei tukis eikä kannustais, haistattaisin niille vitut.

Otat vanhempiesi kanssa asian paremmin puheeksi. Onko mahdollista ostaa itse ruokaa? Ei tarvii tyytyä siihen mitä porukat kantaa sieltä kaupasta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom