- Liittynyt
- 5.3.2005
- Viestejä
- 1 144
- Ikä
- 37
Höpöhöpö, kitka ei tee työtä vaan työtä tehdään kitkan voittamiseksi ;)toostep sanoi:Kitkojen (kosketuskitkat pinnan kanssa) tekemät työt ovat erisuuret...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Höpöhöpö, kitka ei tee työtä vaan työtä tehdään kitkan voittamiseksi ;)toostep sanoi:Kitkojen (kosketuskitkat pinnan kanssa) tekemät työt ovat erisuuret...
toostep sanoi:Kitkavoima on kitkakerroin kertaa tason normaalivoima, eli gravitaatiovoiman
pinnan tangentin normaalin suuntaan kohdistama voima. Tässäkin on sellainen lineaarinen
riippuvuus, että kaikille massoille kitkavoiman tekemän työn suhde kokonaisenergiaan on vakio.
Joten tämä siis vaikuttaa loppunopeuksiin, mutta kaikissa tapauksissa samalla tavoin.
Gradientti sanoi:En edelleenkään suostu uskomaan, että kitkakerroin olisi täysin riippumaton kappaleen painosta.
Kypha sanoi:On se optimitilanteessa. Kun paino kasvaa, niin kitkavoima kasvaa, mutta se kerroin pysyy samana.
Gradientti sanoi:Kitkavoima riippuu toki kappaleen massasta ja sitä kautta voimasta G = mg.
Tässä tapauksessa kitkakerroin ei kuitenkaan ole välttämättä vakio. Oletetaan kitkakertoimen koostuvan adhesiivisesta ja abrasiivisesta termistä. Adhesiivinen termi riippuu lumen ja suksen pohjan pinnankarheushuippujen välisten liitosten leikkautumiseen tarvittavasta voimasta. Mitä suurempi paino (massa) kappaleella on, sitä suurempi on pinnankarheushuippujen välinen pintapaine. Suurempi paine kasvattaa kosketuspintojen väliin muodostuvan vesikerroksen paksuutta. Mitä paksumpi väliainekerros pintoja erottaa, sitä pienempi voima sen leikkautumiseen tarvitaan. Näin ollen adhesiivinen kitka pienenee tiettyyn rajaan saakka kappaleen painon kasvaessa.
Toisaalta abrasiivinen kyntötermi kasvaa kappaleen painon kasvaessa, ja näin on lopulta vaikeaa ennustaa kokonaiskitkakertoimen muutosta kappaleen painon muuttuessa.
Gradientti sanoi:En edelleenkään suostu uskomaan, että kitkakerroin olisi täysin riippumaton kappaleen painosta.
Kypha sanoi:No eikö se ole helppo tähän jatkoksi pistää, kun alkuperäiseen ongelmaan tuli jo ratkaisu?
Juu sekaan vaan vaikkei seisoiskaan... mutmut mikä teillä on fysiikan kolmonen? Meillä oli mekaniikan kurssi tuo.mr Afroman sanoi:Siis oks tää nyt tämmöinen threadi, että jatkossa voi kysyä kaiken sortin fyssä tehtäviä, vai onko omistettu vaan sille äskeiselle tehtävälle?. Kun itellä on menossa just lukion fyssä kolmonen.... ois hauskaa kyllä saada tukea pakkisten kaikki tietäviltä :D :D.
edit:
jep Aika pitkälti meillä sammalaistaPesupallo sanoi:Juu sekaan vaan vaikkei seisoiskaan... mutmut mikä teillä on fysiikan kolmonen? Meillä oli mekaniikan kurssi tuo.
Kypha sanoi:Nyt kun kerran saatiin fyysikoiden kerho kasaan, niin kertokaapa seuraava. Perusmekaniikan tentissä oli joskus aikanaan tehtävä, jossa kitkattomalla pinnalla on kaksi kappaletta, massat m1 ja m2. Kappaleiden väliin asetetaan jousi, ja jousi puristetaan kasaan x metriä ja jousivakio k. Kysyttiin että minkä nopeuden saavat kappaleet 1 ja 2, kun jousi vapautetaan. (Jousi sinkauttaa kappaleet vastakkaisiin suuntiin ja jää itse paikalleen.)
Voiko tuollaisen tehtävän ratkaista sekä liikemäärän että liike-energian avulla, vai vain liikemäärän? Kertokaas semmonen ihan perusrunko tuommoisen ratkaisuun.
No kokeillaampas räpeltää jotain, enemmän fysiikkaa lukeneet korjatkoon:Kypha sanoi:Nyt kun kerran saatiin fyysikoiden kerho kasaan, niin kertokaapa seuraava. Perusmekaniikan tentissä oli joskus aikanaan tehtävä, jossa kitkattomalla pinnalla on kaksi kappaletta, massat m1 ja m2. Kappaleiden väliin asetetaan jousi, ja jousi puristetaan kasaan x metriä ja jousivakio k. Kysyttiin että minkä nopeuden saavat kappaleet 1 ja 2, kun jousi vapautetaan. (Jousi sinkauttaa kappaleet vastakkaisiin suuntiin ja jää itse paikalleen.)
Vai pitävätkö?D.Yates sanoi:Lisäpistekysymys: miksi leveät renkaat pitävät paremmin kuin kapeat?
Joo tää on se eka steppi. Mutta renkaan pinta-alan kasvaminen pienentää pintapainetta, joka käsittääkseni vaikuttaa kitkavoimaan. Gradientti?Kypha sanoi:Pyydettyä mutua: Renkaan ja tien pinta ovat niin epätasaisia, että mitä enemmän siellä on niitä kuvioita tarttumassa asvaltin epätasaisuuksiin, niin sitä enemmän saadaan aikaan kitkavoimaa.
Tämmöttisen löysin netistä, pitäneeköhän paikkansa:D.Yates sanoi:renkaan pinta-alan kasvaminen pienentää pintapainetta, joka käsittääkseni vaikuttaa kitkavoimaan. Gradientti?
Kitkakerroin on laskeva käyrä eli mitä enemmän massaa kosketuspinta-alaan nähden rengas joutuu kantamaan, sitä vähemmän pitoa se tarjoaa. Erot eivät ole erityisen suuria mutta esimerkiksi kovaa ajettaessa tai paniikkitilanteissa merkittäviä.
Lumella ja jäällä pintapaine ja kitka korreloivat aika pitkälti päinvastoin, johtuen renkaan 'pureutumisesta' tiehen.