Apua fysiikan tehtävään!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hippa
  • Aloitettu Aloitettu
Lisää neuvoa tarvitaan:

Jos mulla on tällainen suhteellisen etäisyyden lista, miten voin laskea todelliset etäisyydet verrattuna maahan?

Aurinko (ei mitään, tarkoittaako sitä, että verrataan aurinkoon?)
Merkurius 0,39
Venus 0,72
Maa 1,0
Mars 1,52
Jupiter 5,20
Saturnus 9,54
Uranus 19,19
Neptunus 30,06
Pluto 39,53

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Hippa sanoi:
Lisää neuvoa tarvitaan:

Jos mulla on tällainen suhteellisen etäisyyden lista, miten voin laskea todelliset etäisyydet verrattuna maahan?

Aurinko (ei mitään, tarkoittaako sitä, että verrataan aurinkoon?)
Merkurius 0,39
Venus 0,72
Maa 1,0
Mars 1,52
Jupiter 5,20
Saturnus 9,54
Uranus 19,19
Neptunus 30,06
Pluto 39,53
Kyseessä taitaa olla tähtieteen yksikkö AU eli 1 AU on keskimääräinen matka auringosta maahan. Matka auringosta Merkuriukseen on 0,39 AU ja Merkuriuksesta maahan 0,61 AU. Ymmärsitkö? 1 AU = 149,5979 Gm.

Mikä on Gm?

Tehtävän ohjeessa lukee, että kun kertoo suhteelliset etäisyydet maan todellisella etäisyydella, saa todelliset etäisyydet...

Mä en tosiaan ole koskaan osannut fysiikkaa, joten olenkin aivan pihalla :)

Mistään AU:sta ei ole tehtävässä puhetta...

Hippa sanoi:
Mikä on Gm?

Tehtävän ohjeessa lukee, että kun kertoo suhteelliset etäisyydet maan todellisella etäisyydella, saa todelliset etäisyydet...

Gm on gigametri eli 10^9 metriä.
Niin siis tätä AU:ta käytetään juurikin esittämään suhteellisia etäisyyksiä aurinkokunnassa.
Maan etäisyys on tuo edellisessä postissani laittama luku.

Hippa sanoi:
Mikä on Gm?

G tarkoittaa gigaa, eli kyseessä on gigametri.

Ja jos katsot esim. taulukosta maan etäisyyden auringosta, saat nuo muut etäisyydet helposti kertomalla tämän etäisyyden noilla suhteellisilla luvuilla.

Edit: Hidas. :I

Jeh kiitos taas neuvoista :) Onneksi ei tarvi tän kurssin jälkeen ajatellakaan fysiikan laskutehtäviä :)

Jos se tehtävä on samanlainen kuin edellä eli muiden planeettojen säteet on suhteutettu maapallon säteeseen, niin samalla tavalla se menee. Kaivat sen säteen vaikka googlesta jos ei muualta löydy :)

Voinko laskea noi sillai, että kerron 149,6:lla (pyöristelin vähän) ja lisään tuloksen kertoimeksi 10^9?

Kyllä se on juurikin stabiili (=potentiaalin nollakohta).
Kyllä, virhe tuli minulle. Mietin asiaa liian yksinkertaisesti (kahden levyn välisenä tapauksena). Integroimalla tuossa avaruuden yli pallokoordinaateissa tulee tietenkin nolla.

Pulla sanoi:
Pannaas tämä tänne. Eli sille, joka ratkaisee allaolevan linkin takaa löytyvän tehtävän 4 molemmat kohdat tahi edes ensimmäisen, on luvassa ikuinen paikka Pulla-sedän sydämessä :kiss:

http://autek.cc.tut.fi/tentit/vanhat/75116-14122004.pdf

joona, sulta tää pitäs sujua vasurilla :haart: Koita olla eka!!

:offtopic:
Toi kurssi oli kyllä täysin hanurista. Tuossa vaiheessa pitäisi vituttaa ettei ole aktitehtäviä tehtynä :D

Pulla sanoi:
Pannaas tämä tänne. Eli sille, joka ratkaisee allaolevan linkin takaa löytyvän tehtävän 4 molemmat kohdat tahi edes ensimmäisen, on luvassa ikuinen paikka Pulla-sedän sydämessä :kiss:
Hmm, peruselektroniikkaa ja hieman lineaarialgebraa, ei kai tuossa pitäisi mitään ihmeellistä olla?

alumiini sanoi:
Eli tässä on siis joku juju? mä kun yrittäisin ratkasta ton vaan jännitteenjaolla..:D :nolo:
---> Uo=(R3/(R3+Rx+2Rj) – R2/(R2+R1))*Us
Tuskinpa tässä mitään jujua on. Uskallatko laittaan vasemman munuaisen vetoa, että tuo on oikea vastaus? :)

Jansku sanoi:
Hmm, peruselektroniikkaa ja hieman lineaarialgebraa, ei kai tuossa pitäisi mitään ihmeellistä olla?
Elektroniikka ja lineaarialgebra ovat molemmat aika ihmeellisiä juttuja kun on viimeksi 3 vuotta sitten lukenut kyseisiä aiheita.

Integrandille sen verran, että arvaapas paljonko hitsivitsittää kun on 140ov ja dippatyö tehtynä ja pelkkiä matafakin peruskursseja jäljellä? :curs:

Pulla sanoi:
Integrandille sen verran, että arvaapas paljonko hitsivitsittää kun on 140ov ja dippatyö tehtynä ja pelkkiä matafakin peruskursseja jäljellä? :curs:

Siis 40 ov vajaa....annas kun arvaan:

- fysiikan työt
- inssimatikka
- ruotsi
- turvallisuustekniikan perusteet :urjo:
- hydrauliikan perusteet :wall:
- vielä pari muuta motivoivaa "kiinnostaa kiveksiäkin"-kurssia.

Pulla sanoi:
Uskallatko laittaan vasemman munuaisen vetoa, että tuo on oikea vastaus? :)

No, en. Mulla on peruselektroniikoista arvosanoina mahtavat ykköset. Ei niillä uskalla omaa munuaistaan laittaan pantiksi yhtään missään elektroniikkaan liittyvässä jutussa.. lisäksi toi b-kohta vaivaa, kun sen alussa ei puhuta mitään johtojen resistanssista, vaikka sen tokassa kysymyksyssä ne on mainittu.

Integrandi sanoi:
annas kun arvaan:

Unohdit tärkeimmän! Matikka ykkönen tai kakkonen? tai enhän mä tiedä onko siellä jossain matikka ykkösiä tai kakkosia..

Integrandi sanoi:
Siis 40 ov vajaa....annas kun arvaan:

- fysiikan työt
- inssimatikka
- ruotsi
- turvallisuustekniikan perusteet :urjo:
- hydrauliikan perusteet :wall:
- vielä pari muuta motivoivaa "kiinnostaa kiveksiäkin"-kurssia.
- Fysiikan työt hoidettiin ottamalla varmuuskopiot kavereiden vanhoista töistä
- Matikat läpi sillon kun vielä yo kirjotusten jälkeen jotain osasi
- Ruotsia käydään parhaillaan intensiivikurssina, 8h/vko. puhekokeesta luokan paras arvosana, 4! Jag heter Peter och min kikkeli är hela meter! :rock:
- Hydrauliikasta harkkatyötä viimeistellään, tentti on jo takana
- Turvallisuustekniikka varmaan ainoa peruskurssi joka käytiin ajallaan :)

Mitähän tossa nyt vielä olisi... Elepk2, pari turvallisuustekniikan kurssia ja jotain muita keräilyeriä. Onneks sen verran supliikkimies olen, että ties monenko proffan juttusilla on käyty ja saan korvattua ties mitä kursseja ties millä ja henkilökohtaisen opintosuunnitelman anomus laitetaan kohta vetämään kun ei vaan jaksa/kiinnosta/osaa tahkoa muutamaa kurssiä läpi.

Varmaan tusinan verran proffia huokasee helpotuksesta kun meikäläinen valmistuu eikä palaa koskaan enää takaisin :lol2:

Pulla sanoi:
Mitähän tossa nyt vielä olisi... Elepk2, pari turvallisuustekniikan kurssia ja jotain muita keräilyeriä. Onneks sen verran supliikkimies olen, että ties monenko proffan juttusilla on käyty ja saan korvattua ties mitä kursseja ties millä ja henkilökohtaisen opintosuunnitelman anomus laitetaan kohta vetämään kun ei vaan jaksa/kiinnosta/osaa tahkoa muutamaa kurssiä läpi.

Varmaan tusinan verran proffia huokasee helpotuksesta kun meikäläinen valmistuu eikä palaa koskaan enää takaisin :lol2:

Ei muuten ollenkaan huono kikka käydä proffalla valittamassa, että on juuri tästä kurssista valmistuminen kiinni. Saa jonkun pikku nakin ja siitä suorituksen (eihän proffat lue pakkista :nolo: )

Kannattaa muuten päntätä ne elepk:n pikkukyssät huolella

t:nimim. nelonen olisi tullut mutta pikkukyssät jäi vajaaksi-->0 :wall:

Pulla sanoi:

http://autek.cc.tut.fi/tentit/vanhat/75116-14122004.pdf

joona, sulta tää pitäs sujua vasurilla :haart: Koita olla eka!!

Hohoo, tuoko on muka vaikea tehtävä. Onpas provinssikorkeakouluissa helpot tehtävät!

http://www.physics.helsinki.fi/~fyl_www/suomi/opetus/kurssien_kotisivu/aira/harjoitus8.pdf

Noihin vastaukset, kiitos...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom