Apua alipainoon

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Olen siis aika reilusti alipainoinen, ja nyt alkaa tämä minulle riittää. Pituutta löytyy noin 180 ja painoa noin 60, ikää on suunnilleen 17,5. Rasvaprosentin laskin netissä olevalla laskurilla ja näytti 3%, varmaankin vähän heitti mutta silti ei kovin hyvältä näytä. Ei siis luiden ympärillä oo hirveesti lihaa eikä läskiäkään.

En oo mikään hirvee urheilija ikinä ollu mutta en ihan missään rapakunnossakaan ole.

Olen salilla ajatellut ruveta käymään vihdoinkin, mutta tuli tällänen kysymys mieleen, että pitäiskö ensin yrittää kerätä vähän läskiä, vaikka tommonen 5 kiloa ja vasta sen jälkeen ruveta käymään salilla vai suoraa vaan salille?

Kuinka useesti siellä salilla kannattais käydä alussa, 2 kertaa viikossa, 3 kertaa viikossa vai vaikka joka toinen päivä? Kannattaako suoraa alottaa joku kunnon ohjelma vai vetää penkki, mave, hauiskääntö ja kyykky linjaa aluksi?

Kiitoksia näin etukäteen jos joku jaksaa vastata, arvostan vaivannäköäsi. :worship:

no uskallan veikata että tuskin alle 10% on rasvat..ei ainakaan 3% ku taitaa olla melkonen mahdottomuus tolla painolla. mutta siis kyllä se syöminen on helvetin tärkeetä..eli pitäs saada syömiset yli kulutuksen ja toki hyvistä aineista..eli hiilaria, proteiinia, ja rasvaa sopivassa suhteessa. vaikka kolmesti viikkoon punttia..vaikka yks jakosta aluks ja sitten kaksjakosella..ja ihan perus liikkeitä..kyykky, mave, penkki jne..ohjelmia löytyy tältä sivustolta vaikka kuinkapaljon ja hyviä ruoka-aineita myös

Läskiä ei kannata alkaa keräämään vain läskin vuoksi, koska se on täysin turhaa. Aloita se kuntosali -harjoittelun vaikkapa 1- tai 2- jakoisella ohjelmalla (hakemalla löytyy ohjelmia ja tietoa) 3 tai 4 treeniä viikkoon.

Kun yhdistät treeniin kunnollisen ja riittävän ravinnon, niin alkaa se painokin nousta. Toki myös tällä tavalla tulee läskiä, mutta se on vain osa kokonaispainon noususta. Samalla kannattaa muistaa, että painon pitäisi antaa nousta melko rauhallista tahtia (vaikka olisikin kova halu saada sitä ylös), koska muuten läskin osuus kasvaneesta painosta nousee suureksi.

Tsemppiä, nyt vaan etsimääm lisää tietoa tavoitteiden toteuttamiseksi :thumbs:

no uskallan veikata että tuskin alle 10% on rasvat..

Helposti. Tossa vähän alempaa kyselin samaista asiaa viitaten oman miehen juttuja. Oma mies painaa tosiaan vain 63kg ja pituutta silti 182cm. Rasvoja on mitattu keinolla jos toisellakin ja aina sama tulos, 7%. Kyllä siinä kunnossa olevalta mieheltä voi kylkiluut laskea kun ei siinä ole mitään päällä, ei lihaa eikä läskiä.

Syöminen on kuitenkin se avain yhdessä punttijumpan kanssa. Tuolta aloittamastani ketjusta löytyy miten laskeskelin omalle miehelle tavoitekalorit. Täytyy muistaa, että jos onnistuu nostamaan painoaan ilman että rasvaa kertyy niin itseasiassa se rasvaprosentti vaan pienenee. Eli sitä rasvaa saa tulla ja pitääkin tulla kunhan sitä ei tule liikaa. Malttia ja järkeä siihen syömiseen.

Toinen hyvä pointti on se, että jos nyt korjaat syömiset ja jumppaamiset oikeammalle raiteelle, näet tuloksia jo varmasti jouluna. Aivan varmasti. Vähärasvainen mies saa näkyviä tuloksia paremmin kuin ylirasvainen mies. Lisäksi on paljon helpompaa alkaa syömään enemmän kuin alkaa rajoittamaan syömisiään.

Aloita jo nyt. Älä jahkaa enää kuukautta, koska silloin menetät sen yhden kuukauden. Ei sitä hienoa kuntoa hetkessä tehdä, mutta voit olla ensi kesänä elämäsi kunnossa. Ja seuraavana kesänä taas uudelleen.

Helposti. Tossa vähän alempaa kyselin samaista asiaa viitaten oman miehen juttuja. Oma mies painaa tosiaan vain 63kg ja pituutta silti 182cm. Rasvoja on mitattu keinolla jos toisellakin ja aina sama tulos, 7%. Kyllä siinä kunnossa olevalta mieheltä voi kylkiluut laskea kun ei siinä ole mitään päällä, ei lihaa eikä läskiä.

Syöminen on kuitenkin se avain yhdessä punttijumpan kanssa. Tuolta aloittamastani ketjusta löytyy miten laskeskelin omalle miehelle tavoitekalorit. Täytyy muistaa, että jos onnistuu nostamaan painoaan ilman että rasvaa kertyy niin itseasiassa se rasvaprosentti vaan pienenee. Eli sitä rasvaa saa tulla ja pitääkin tulla kunhan sitä ei tule liikaa. Malttia ja järkeä siihen syömiseen.

Toinen hyvä pointti on se, että jos nyt korjaat syömiset ja jumppaamiset oikeammalle raiteelle, näet tuloksia jo varmasti jouluna. Aivan varmasti. Vähärasvainen mies saa näkyviä tuloksia paremmin kuin ylirasvainen mies. Lisäksi on paljon helpompaa alkaa syömään enemmän kuin alkaa rajoittamaan syömisiään.

Aloita jo nyt. Älä jahkaa enää kuukautta, koska silloin menetät sen yhden kuukauden. Ei sitä hienoa kuntoa hetkessä tehdä, mutta voit olla ensi kesänä elämäsi kunnossa. Ja seuraavana kesänä taas uudelleen.

Juuri näin :thumbs:

Itseäni aina rohkaisi nämä muiden kommentit ketjuissa, siis silloin kun itse aloittelin. Nytkin on monta hyvää vastausta jo tullut.

Itselläni nuo strategiset mitat olivat myös huimat, 183/62 ja voin kertoa että rasvaprosentti ei huima ollut. Juoksin välillä päivittäin kestävyyttä, kunnes lopulta juoksukunto oli sitä luokkaa, että päätin siirtyä punttiin.

Kuten muutkin täällä sanoivat, niin syö ja treenaa, ei ole järkevää lihottaa pelkästään läskin vuoksi. Itselläni kun taukoa kunnon treenaamiseen tuli muutama kuukausi ja jatkoin normaalia ylensyöntiä mitä puntin aikana, alkoi rasvaa kertyä todella hyvää tahtia vatsan seudulle. Vaikka paino oli edelleen alhainen, niin vatsan kohdalla oli aikamoinen huvikumpu. Pömppö vatsan kanssa kun kuvittelee tikku kädet ja vinkuheinä jalat, niin tietää että ei ole toimiva yhdistelmä. Eli paremmin se massa tarttuu treenin kanssa. ;)

Mutta ne rohkaisevat sanat, eli nyt on kohta 20 kg tullut massaa lisää, aikaa on mennyt kolme vuotta, hiljaa hyvää tulee minun kohdallani. Välillä on ylä- ja alamäkiä, mutta aina sitä vaan jaksaa kivuta ylemmäs. Puntti on hyvä harrastus ja elämäntapa, välillä tuntuu että joka treenissä oppii jotain uutta itsestään, koskaan ei voi tietää liikaa.

Lue aloittelijoiden osioiden FAQ Timban ekat postaukset jos haluat suoraan asiaan, itselläni ainakin tämä oli se motivaatio joka räjäytti pankin, kiitos siitä Timba79:lle:

FAQ: Treeniohjelmat lihaksen kasvatukseen ja ruokavalioesimerkkejä

Syö ruokaa kunnolla, ja treenaa ahkerasti. 1-jakoista perusohjelmaa suosittelisin alkuun, kyllä se on aloittelijoille todettu niin toimivaksi. Vinkkinä kannattaa syödä kaurahiutaleita, rypsi- tahi oliiviöljyä ja juoda maitoa kuin hullu. Semmonen 3l/pv, niin saat helposti paljon proteiiniä ja energiaa + maito on vaan niin :kuola:

tossa ylhäällä yks mainitsi että ei kannata hankkii läskii ihan huvikseen. mä oon sitä mieltä kun ite lähin joskus 178cm ja 64 kg salille niin kyl siihen voi helposti vetästä 5kg päälle ilman että se missään näkyy.(tosin kukaan ei maininnu noin pieniä kiloja :P) Tietysti kannattaa sit kuitenkin rauhottaa ja vetää pienillä + kaloreilla eteenpäin :) kyl se siitä sit nousee

Tossa iässä ja tolla painolla ei sun tarvi tehdä kuin kaksi asiaa:
Syö paljon ja treenaa kovaa.
Lisätään nyt toki että ensin opetellaan tekniikat jne ja että se syö paljon tarkoittaa normiruokaa/bodiruokaa, ei hesburgeria.

tossa ylhäällä yks mainitsi että ei kannata hankkii läskii ihan huvikseen. mä oon sitä mieltä kun ite lähin joskus 178cm ja 64 kg salille niin kyl siihen voi helposti vetästä 5kg päälle ilman että se missään näkyy.
No ei sitä kannata, koska siitä ei ole mitään hyötyä. Näkyypähän uudet lihakset sitten heti mukavasti kun ei ole turhia läskejä siinä häiritsemässä :)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Näkyypähän uudet lihakset sitten heti mukavasti kun ei ole turhia läskejä siinä häiritsemässä :)

Kuule kyllä ne noissa mitoissa olevasta ihmisestä näkyy vaikka siihen lyötäis se 5kg rasvaakin. 182/63 näyttää keskitysleiripakolaiselta. Kylkiluut laskettavissa, solisluut törröttää, lantion luut törröttää, verisuonet näkyy alavatsassa jne. Jos rasvaprosentti on 7, niin pieni määrä rasvaa kroppaan ei ole kuin hyvästä.

Kiitoksia neuvoista. Aivan kuten Törppö tossa toteaa, niin rasvaa ei oo paljoa yhtään. 3 kylkiluuta näkyy molemmilla puolilla, lantion luut törröttää, solisluut törröttää jne. että ei varmaan kylla 5 kiloa rasvaakaan hirveesti haittais, mutta toisaalta miks en mielummin suoraan vaan "ota" kaikkea massaa lihaksena.

Oon nyt alkanu salilla käymään ja rupesin miettimään että kannattaisko jotain massanlisäys pulvereita juoda, auttaako ne paljonki?

Nii ja sitten viela yks kysymys. Pituuskasvu on jo melkein vuos sitten loppunu, että onko todennäköstä että hartiat vielä kasvaa leveyttä ku ne tosiaan on aika kaposet. Ei ne kyllä tällä painolla kauheen leveet voi ollakaan.

^^03:40?!? Kannattaa myös nukkua välillä:D Jeesaa aika monessa asiassa.

Muut voikin sitten vastailla kymysyksiin (go me! :jahas:)

:thumbs:

Hyvä Tiberium!

Laitahan listaa päivän sapuskoista niin varmasti saat pakkiksen fiksuilta sediltä siihenkin puoleen apua. Ja jumppaohjelmankin voi laittaa näkyville..

Miun pääpointti oli kuitenkin ihan pelkkä kannustus. Jos haluaa asioille tapahtuvan jotain, niin niille pitää tehdä jotain. Pelkkää ihmettä ei kannata jäädä odottamaan. Mä jäin vähän jännäämään, että saitko sitten kuitenkaan aikaiseksi mennä sinne salille, mutta hyvinhän siinä kävi. Jatka samaan malliin!!

Oon nyt alkanu salilla käymään ja rupesin miettimään että kannattaisko jotain massanlisäys pulvereita juoda, auttaako ne paljonki?
Hoida perusravinto ensin kuntoon, sen jälkeen on hyvä paikkailla lisäravinteilla. Palautusjuomaa tosin on vaikea korvata muuten, eli se on kyllä ihan varteenotettava vaihtoehto. Ellet välttämättä halua raahata ruokaa pukukoppiin.

Törppö jo korostikin, että oot siinä mielessä paremmassa tilanteessa, että riittää kun vaan syöt tarpeeksi. Ylipainoisena joutuisit kiinnittämään enemmän huomiota kaloreihin, mutta nyt voi vaan mättää (puhdasta!) ruokaa ääntää kohti. Ja muista toki, että jos kasvaa haluaa, ei riitä, että syö vaan nälkäänsä pois. Kroppa tarvii ravintoa tasaisin väliajoin, 3h välein on ihan hyvä "sykli".

Tsemppiä vaan, itsekin muistan kun sain aina nuorempana kuulla mm. sukulaisilta mun luuviulu-olemuksesta, ja nykyään ne jo voivotteleekin leveyskasvua ;) ja tuuthan toki aina välillä kertomaan kehityksestä, on aina mukavaa nähdä miten aloittelevista ummikoista kehittyy kunnon pakkislaisia :thumbs:

Ei ole helppoa massankasvatus jos on tottunut syömään noin vähän. Ruuansulatuksen kanssa tulee ongelmia. Itsekin olen ollut alipainoinen, mutta tarpeeksi syömällä on nyt paino mukavasti ylipainon puolella...

Perusasiat kuntoon. Syö kahden tunnin välein. Ei sillon kun on nälkä, vaan sillon kun on aika. Tuottaa aluksi todellakin tuskaa mutta palkitsee. Seuraava asia on minimoida turha heiluminen ja keskittää energia treeniin. Syvää kyykkyä heti alusta asti mukaan ohjelmaan. Samoin selkätreeniä, eli kulmasoutua ja leveällä otteella leuanvetoja. Kunnon perusliikkeitä rannenitkutusten ym. haistapaskaliikkeiden sijaan.

Asian voisi kiteyttää vaikka niin, että treeni antaa vain ärsykkeen lihaskasvulle - ruoka kasvattaa. Syö sen mukaan.

Ruokavalio ei siis oo mikään ihan huippulaadukas.
Aamupalaks leipää, jugurttia joskus, vettä juotavaks tai kaakaota. Sitten kouluun, koulussa kouluruoka, kotiin ku tuun ni jonkinlainen välipala (samantapainen ku aamupala), sitten perus kotiruokaa/mäkki/pizza tms. (3-4 kertaa viikossa kotiruokaa = jotain lihaa + perunaa tai riisiä ja muulloin roskaruokaa tai ravintola ruokaa.) ja iltapala. Kouluruoka välillä jää väliin ku se ei oo kovinkaan maukasta.

Nii ja siis oon Kanadassa nyt vaihto-oppilaana että tolle ruokavaliolle ei ihan hirveesti voi mitään ku sitä syödään mitä saadaan syötäväks. Kylla sita ruokaa tietenki voi lisätä mutta samanlaista ruokaa se tulis olemaan. Lähinnä sen takia mä noita pulvereita ajattelin ruveta vetämään. Ja siis kellonaikakin on vähän eri täällä. Unta tulee normaalisti 7-9 tuntii viikonpäivisin ja viikonloppusin 10-12.

Salilla teen leuanvetoja, penkkiä, hauiskääntöä, vipunostoja, kyykkyä yritin tehä, mutta otti se tanko tohon yläselkään/niskaan aivan helvetisti. Tota liikettä vihaan siis yli kaiken. Onko jotain muuta liikettä mitä vois tehä jaloille, mites yhen jalan kykky toimis ilman mitään painoja? Toistoja pyrin tekemään 8 per sarja ja sarjoja 4, mutta leuoissa toi ei ihan onnistu, onko sopiva lihasten kasvuun vai pitäisko tehä enemmän/vähemmän?

Kai sieltäpäin kaupoista löytyy jotain tonnikalaa, raejuustoa, rahkaa tai muuta vastaavaa proteiinipaukkua, joka ei vaadi sen suurempaa laittamista ja maksaa sen euron tai pari per laaki. Lisäät sellaisen normaaliruokavalioosi vaikkapa kerran päivässä, niin saat vähän kaipaamaasi lisäproteiinia ja muutaman kalorinkin.
Mitään hillitöntä läskikuuria ei kannata aloittaa, vaan pitää nyt huolen siitä, että saa sitä lihaskasvua ruokittua.

Itellä on välillä ärsyttävä tilanne, sillä salilla kun olen saanut hieman lihaksiin erottavuutta, niin olen silti varsinainen luusoppa, joten kokonaisuus ei vaan ole kovin uskottavan näköinen.

Mitat n. vuosi sitten:
177 cm, 57 kg (terveystarkastuksessa)

Ok, vähän alipainoa. Sali alko ja varmaan sitten söin enemmän ja tuli sitä painoa yksinkertaisesti siten, että sitä pystyi seuraamaan sitä nousua.

Mitat nykyään:
186 cm, 66-67 kg

Eli tullut +10kg, mutta samalla kuitenkin vielä +10cm = +-0.

Tavoitteena saada paino yli 70kg, ei varmaan enää tämän vuoden aikana mutta kummiskin.

Eli siis lihaserottavuus lähinnä parantunut, kun todellisuudessa nämä meikäpoikan lihakset on semmoset jokapojan lihakset, sillä aina on joitain lihaksia olemassa ja se erottavuus on salin takia parantunut.

Solisluut erottaa, kylkiluita erottaa vähän tai sitten ei ja vielä just jotkin lantion luut. Hyvänä lisänä vielä nuo kuopat tuolla kyljessä kylkiluiden ja lihan välissä.

En ole mitenkään erityisen masentunut/pettynyt omaan ruumiinrakenteeseen kuin väliaikaisesti, sillä kyllä se vielä siitä.

Tuolloin kun oli tuo +10kg kausi, niin joskus 2006 loppuun mentäessä ja alussa tuntui jotenkin hemmetin hienolle, kun painoa tuli vähän väliä lisää. Nyt se junnasi jossain 65kg kohdilla. Välillä siellä 67kg kohdilla, mutta jos ei oikein ole syövinään joihinkin hetkiin, niin on se siellä 65.5-66kg silti eli ollaan pääsemässä tavallaan nousuun.

Kyllä se välillä vituttaa, kun kuulee just näitä normaalikokoisia ihmisiä eli näitä perus 175cm ja 70kg painoisia uhumfp, joille tuo paino vaan tulee luonnostaan ja ite aika luikku.

Ps. mahtaakohan pitää paikkansa, että juuri laihemmalla kaverilla näkyy pienet ryhtivirheet helpommin :rolleyes: . Mietin just näitä hieman läskejä, joilla on todellisuudessa joku kaariselkä ja se kuitenkin nähdään vain läskin piikkiin. Vrt. ohueeseen kaveriin niin se ei ole mitenkään shapessa jos on joku kaariselkäryhti.

Joo nyt on sit alkanu paino nousta, ei kylla paljoo mutta muutaman kilon oon paassy ylospain. Tuli tammonen juttu vaan mieleen, etta kuinka paljon haittaa siita on jos jostain syysta jaa paivan sapuskat vahan huonommalle kerran, vaikka muina paivina soiski ihan kunnolla?

Jos vaikka kahesti viikossa juoksen lenkkia ni onko siita haittaa tolle itse punttisali treenille, vai pitaako sitten vaan syoda enemman etta saa noi kulutetut kalorit takasin?

Jos jaksaa kayda tan 3 kertaa viikossa kesaan asti ni minkanakosta kehitysta uskaltais odottaa, siis lihasten koossa ja erottovuudessa, ei oo enaa tarkotus kerata rasvaa yhtaan.

Joo sitten luin taalta (luulisin) jostain etta jos haluu etta esim. haiukset kasvaa tietynmaaaran taytyy koko kropan lihasmassan kehittya tietynmaaran, vai onko silla mitaan valia? Tuli kylla vahan sekava juttu mutta toivottavasti joku ymmartaa. En tata silla kysy etta haluiasin pelkkaa haiusta tai rintaa kehittaa, ihan mielenkiinnosta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom