Tuo on itse asiassa hyvin vahvasti liitoksissa käyttöjärjestelmään. Ei tietokoneohjelmille mitään omaa alustaa ensin koodata. Käyttöjärjestelmä toimii alustana, johon ne koodataan.
Ongelman tuo tilanne, jossa haluttaisiin käyttäjälle oikeus asentaa tai käyttää tiettyä komponenttia, johon ei tavallisella käyttäjälle ole normaalisti oikeus käyttää. Kuitenkaan ei ole tietoturvan kannalta järkevää antaa kaikkia oikeuksia(admin). Windowsissa tämä tilanne johtaa lähes poikkeuksetta siihen, että joko ohjelmaa käytetään adminina tai sitä ei käytetä ollenkaan, koska ei pystytä rajaamaan erillisen ohjelman oikeuksia erikseen.
Itseäni eniten microsoftin toiminnassa ihmetyttää, että mikseivät he jo tee sitä. Tuo on täysin tehtävissä, että rajoitetaan tiettyjä käskyjä. Ei mikään ongelma. Nyt kuitenkin viimeisen kymmenen vuotta mennyt, makrovirukset jylläävät vieläkin ja vieläkään mitään ei olla tehty tuon eteen. Miksi?
Pystyisin kirjoittamaan kirjan siitä mitkä kaikki asiat windowsissa on suunniteltu huonosti tietoturvaa ajatellen. Moni windowsin ongelmista viruksia ja haittaohjelmia ajatellen, johtuu huonosta suunnittelusta. Tämä ei ole mielipide vaan se on fakta.
Kaikkein hämmästyttävintä on se, ettei niin rikkaalla firmalla ole taitoa palkata oikeita henkilöitä suunnitelutehtäviin. Kaikki windowsin pahimmat ongelmat meinaa pystyttäisiin korjaamaan vain hyvällä suunnittelulla.
Viimeisen 15 vuotta tätä on katsonut ja olen päätynyt siihen tulokseen, että Microsoftille on tärkeämpää monopoliaseman säilyttäminen kuin hyvän käyttöjärjestelmän suunnittelu. Itse olen hylännyt microsoftin tuotteet täysin. Markkinoikoot sitten sontaansa, jos niin tahtovat. Itse en niille penniäkään tule antamaan, niin kauan kuin heitä ei kiinnosta hyvän ja laadukkaan softan tekeminen. MS-DOS sentään vielä toimi.