Apple vs PC+Linux (Mac versus Win tappelu)

Itse ainakin olen käyttänyt jokaista Mac OS:ää versiosta 1 lähtien ja mun ensimmäinen tietokonekin oli tällainen:

220px-Macintosh_128k_transparency.png

Jokainen Windows-versio on myös ollut käytössä enemmän tai vähemmän vuosien varrella.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Teille ei taida mennä jakeluun, että OSX on rakennettu suljettuun systeemiin hyvin pienen rautasysteemin päälle, jolloin se toimii vakaammin ylipäätänsä. Windowsin pitää tukea miljoonaa eri komboa, joten ongelmia on tiedossa AINA ajureiden kanssa. OSX toimii ylipäätänsä vakaammin puhtaalla asennuksella jo.

Ja vaikka mä asentaisin tähän koneelle Windowsin ja sitten tappelisin ajureiden kanssa ja saisin ongelmia asennuksessa, niin ei ne mun kokemukset olisi valideja, eihän Windowsissa nyt mitään vikaa ole. Lukekaa ite sitä Windows 8 ketjua, jengi saa hädintuskin sitä asennettua kun on jo ongelmia.

Töissä käytän Win7:aa, Ubuntua ja OSX:ää, enpä nyt hirveitä eroja huomaa käytettävyydessä/sulavuudessa. Kotona on tällä hetkellä W7-kone.

Syitä miksei mulla ole OSX:ää kotikoneessa:
-Softat, joita tarvin, ei toimi OSX:ssä
-Saan vastaavan PC:n halvemmalla kuin Macin

Ja kuten sanoin, Windows 7 toimii mielestäni ihan yhtä hyvin kuin OSX, joten miksi ihmeessä laittaisin minkään muun kuin Win7/8:n kotikoneeseeni?

No tuossahan tuli jo esille, ettet sä saa sitä Win kasia edes asennettua koneelles.
OSX:n kyllä saan. Mitä se kertoo Windowsista? Oi että kun saisi edes yhden muron myöntämään, että kyllähän se Windows on vähän ongelmallinen käyttis, mutta sen saa myös toimimaan kun pitää huolta. Se ei ole vastaava kuin OSX, että ulos paketista ja menoksi. Sitä pitää osaltaan säätää ja ylläpitää.

OSX:n kyllä saan. Mitä se kertoo Windowsista? Oi että kun saisi edes yhden muron myöntämään, että kyllähän se Windows on vähän ongelmallinen käyttis, mutta sen saa myös toimimaan kun pitää huolta. Se ei ole vastaava kuin OSX, että ulos paketista ja menoksi. Sitä pitää osaltaan säätää ja ylläpitää.

Edellisen kerran asensin W7:n noin pari viikkoa sitten noin neljä vuotta vanhaan läppäriin. Säädöt, jota siihen tarvitsi tehdä: Tunkea asennuslevy sisään, valita osio + kielet yms. Käyttiksen asennuksen jälkeen asensin tarvittavat softat eikä muuta tarvitse tehdä. Kauhean vaikeaa.

Mitähän olisin viimeksi "säätänyt" tai "ylläpitänyt" omalla Win 7 koneella, tai vaihtoehtoisesti työläppärillä jossa on Win 7. Ei kyllä tule heti mitään mieleen.

Sitä pitää osaltaan säätää ja ylläpitää.

Kerropa ihan juurta jaksaen mitä Winkkarissa pitää säätää ja ylläpitää? Itselläni ei tulee mitään kummempaa mieleen, kaikki toimii nykyään työläppärillä ja kotikoneella ihan automaattisesti. Roskakoria pitää välillä tyhjentää, varmaan senkin saisi automatisoitua.

Pelkästään yhdestä ketjusta kolmelta sivulta, voin kuvitella ongelmien ja säädön määrää globaalisti. Peruswindowsia. Fakta on se, että Windows on ja tulee aina olemaan ongelmallinen käyttis kun sen pitää tukea niin montaa kokoonpanoa, tätä ei vain murot uskalla myöntää.

Upgradesin tänään läppärin win-7 -> win-8. Nyt ongelmana on se, että esiasetetut "tiilet", kuvakkeet, mitä ovatkaan nimeltään siinä metro aloitussivulla, eivät aukea. Kuvaketta painaessa tulee esim. store kohdasta esiin se storen logo isona ja sitten metro aloitussivu aukeaa uudestaan ruudulle. Sovellus kuitenkin näkyy kuitenkin vasemman yläkulman kautta sovellusvalikosta. Mahtaisiko joku tietää mistä tämmöinen johtuu?

PerusWindowsia... Ota pois ja lisää uudestaan sieltä valikosta alkusivulle?

Päivitin oman Ultrabookkini heti viime perjantaina ja toimii kyllä ihan mahtavasti.

Tainoh, yks pikku onkelma ilmeni: Dellin TrackPadistä katosi mahdollisuus käyttää pädin näpäytystä hiiren vasempana korvana. Siis nyt jos haluaa aukasta mitä vaan / klikata linkkiä, pitää käytää trackpädin painiketta. Pelkkä näpäytys ei riitä.

Tähän varmaan tulee kyllä korjaus kunhan Dell ehtii väsäämään W8-ajurit.

Eipä onnistu noinkaan. Ei näköjään onnistu tuo sovellusten avaaminen vaikka koittaisi avata valikon kautta.

Ei nyt mene putkeen tämä vistan päivittäminen kasiin. Jotain teen ilmeisesti väärin, koska antaa koko ajan tällaisen virheilmoituksen

upgradeavustaja2.jpg

Tai sit on niin peruswindowsia, ettei mikään vaan toimi niin kuin pitäisi.... Mistäköhän "lokeista" tuota lisätietoa voisi tällainen tietokonetumpelo etsiä?

Tuossa on just esillä Windowsien raivostuttavin piirre eli älyttömät kansiorakenteet ja -polut. Noitten kaikkien omien tiedostojen ja asetusten löytäminen tosta kansioaliaksien viidakosta on yhtä helvettiä. Osa niistä on kätketty niin hyvin että niihin pääsee vain kirjoittamalla koko polun osoiteriville. Sama ongelma järjestelmätiedostoissa, tuntuu että kaikki on heitetty ihan randomisti eri kansioihin. XP oli vielä jotenkin opeteltavissa mutta nää uudemmat on ihan mahdottomia.

En jostain syystä saa asennettua googlen kalenteria tohon metron kalenteriin. Herjaa että ei saa yhteyttä tjsp. Maili meni kyllä heittämällä.
Muuten tuntuu homma toimivan ihan hyvin, vaatii kyllä jonkinverran käyttämistä, että tottuu tuohon metroon, ja sen optimoimiseen.

Mikähän tätä vaivaa kun alotus näkymästä klikkaa esim. Sää-palikkaa, näyttää että se aukeaa kun koko ruutuun läsähtää isompana sama palikka, mutta sitten menee pois, eli ei avaakaan sitä? näin käy kaikilla muilla tiilillä paitsi itselisätyillä ja työpyötä kuvakkeella.

Täällä sama ongelma ja mikkisoftan tuki ilmoitti, että luultavasti tullut asennettaessa joku virhe. Ohjeeksi antoi seuraavaa:

Windows 8 Korjausasennus:
Siirrä hiiri oikeaan alakulmaan ja valitse Asetukset -> Muuta tietokoneen asetuksia.
Valitse Yleiset ja selaa sitten alaspäin kohtaan Siivoa tietokone vaikuttamatta tiedostoihisi.
Klikkaa Jatka ja valitse sitten Seuraava.
Odota, että toiminto suoritetaan. Toimenpide voi kestää useita tunteja riippuen koneesta.

Ja jos ei noilla lähde toimimaan niin suosittelevat Windowsin puhdasasennusta.

^^ Meikäläinen on niin rahamies,että olen ostanut 3 lisenssiä ihan täyteen 30 euron hintaan ;). Metron tiilet ei päivity, oisko TML mitään ratkasua? Sähköpostit,valokuvat ja skydrive toimii, mutta esim säässä ilmottaa että ei internet-yhteyttä? Mokkula käytössä jos vaikuttaa, ja olen sallinut sovellusten hakea paikkatietoa,koittanut kirjautua eri tilille jne. Ei auta,netissäkään ei ole kuin jostain GPO=group policy jutuista mitkä menee mulla yli hilseen

On se kyl jännä, kun jokaisella on se yksi sadoista miljoonista konfiguraatioista. ;)

Dellin joku jannu puheli muutama päivä sitten että trackpad ajureita päivitellään, koska puuttuu just esim. scrollia yms. asioita trackpadeista.

On, ja se on vielä nopea hitaissakin koneissa!

Tässä mun pääkoneessa (6-core, 32GB, SSD, jne.) tää on ihan hölmö jo. :)

Noi tiilet saa toimimaan päivittämällä virus-torjunnan, itsellä avast blokkas noi, mutta kun päivittelin niin toimii.

Avast on tosiaan ollut huikean monella syy kaikkiin ongelmiin.

Kannattaa myös muistaa, että Win8 on heti asennuksen jälkeen niin palomuuri kuin antivirus. Toki erillinen on aina erillinen, mutta itse paahdan sisäänrakennetuilla vs. Win7 missä Microsoft Security Essentials asennettiin erikseen.

Mä oon törmänny ihmeelliseen ongelmaa verkon kanssa. Vetäsin perjantai-iltana cleanin, kun ajattelin, että ongelma ratkeaisi sillä. No eipä ratkennut. Ongelma on lähinnä esim juutuubi ja vimeo tyyppisissä streameissä. Tuntuu, että bufferointi ei toimi. Lataus on heikkoa, kuin suihku vanhalla miehellä konsanaan. Kaikki ajurit pitäisi olla ok. Tuntuu vaan, että joku potkii. Onko kellään, mitään ajatuksia? Muuten esim XBMC ja Media Player toimii hienosti, eli "ulkoverkko" pykii.

Oonko käsittäny väärin näitä juttuja et päivittäminen ei oo aina onnistunu ongelmitta? Ajattelin päivittää kotikoneen Vistan. Kannattaisko suosiolla tehdä clean install? Toinen kysymys. Koneessa on alusta lähtien ollut vika, että se boottaa ittensä aina noin 5s sammumisen jälkeen. Eli virta on pitäny katkasta koneen takaata, jotta koneen saa sammumaan. Poistuuko kyseinen ongelma päivityksellä ja mistä vitusta se boottaus edes johtuu?

Clean on aina monenkertaisesti parempi idea. Itse suosittelen aina. Ei se lopulta niin hirveä homma ole ottaa talteen kaikki dokumentit, ja hiljalleen (itse teen näin) asentelee softat uusiks aina kun tarviaa.

On hyvin mahdollista että ongelma poistuisi päivityksellä. Kuulosta siltä että Vista on onnistunut tekemään jonkun pysyvän restart merkinnän (mitä esim. jotkin päivitykset tms vaatii) ja se aina restarttaa vaikka pitäis olla shutdown. Tuohon on erinäisiä ohjeitakin miten korjaantuu, mutta ehkä katoaa päivityksen yhteydessä. Jopa CCleaner saattaa korjata tuollaisen ongelman, eli CCleanerin rekisterinpuhdistus.

Joillain on ongelma pysynyt vaikka kovalevyt tyhjätty täysin ja uus Windows. Sillon ongelma piilee jossain osassa, tai ehkä esim. emolevyn ohjelmistossa.

Päivitin Vistasta kasiin ja kaikki muu toimii hienosti paitsi noi "tiili" -kuvakkeet, eli tää ilmottaa jokaisen kohdalla, et "kone on OFFLINE tilassa" ja "tarkista Internet yhteys" Netti toimii kuitenki normaalisti IE:n ja Chromen kautta....? Mikähän asetus noi nyt blokkaa?

^^ Sama vika rahikaisella,eikös TML uumoili että johtuu siitä kun on päivitysversio,ei voi tietää. Henkimaailman juttuja.

Metro appseis ollu kaikenmoista joillain. Yhdellä kaverilla ei käynnisty yksikään, Windows Refresh vasta auttoi. Sitten taas lopetti toiminnan... että semmsota. Mulla sen sijaan toiminu kumpikin Win8 asennus täysin.

Mjahas, testastin niin 34.7 sekuntia meni että näkyy Metro. Mulla siis kirjautuminen disabloitu. Semmonen jännä, että mulla meni yli 10 sekuntia että tuli edes kuvaa ruutuun, eli että edes BIOS välähtää. Jotain omiaan toi emolevy vääntää default asetuksilla.

Kun Windowsin pallot näkyy, niin siitä ei kestä melkein mitään.

Kuinkahan paljon vaikuttaa laitteiden määrä. Kovalevyjä mulla on 4 joista yksi SSD, ja näytönohjaimia kaksi. Noi näytönohjainten tuulettimet meinaa huutaa täpöllä kunnes Windows käynnistyy (kunnes näkyy Metro jolloin menee päälle automaattinen tuuletinsäätö), ja siinä et ne alkaa huutaa kestää luokkaa 15 sekuntia. Eli näytönohjaimen tuulettimet paahtaa 100% myös esim. BIOSissa. Joku mun koneessa raksuttaa tosi kauan aluks, varmasti jotenkin emolevyyn liittyy. Tekeeköhän tää Asus P9X79 Pro jotain omia tarkistuksia noin kauan.

No mitä vittua nyt taas. Eikö tota paskaa tosiaan saa ladattua/asennettua ilman tuota UpgradeAssistanttia, joka ei jostain helvetin syystä suostu käynnistymään koneellani? Kehitys kehittyy...

edit. Löytyi joku tällainen keskustelu. Pitääpä testata.

Kyllä tähän hyvin on jo tottunut. Käyttis toimii nopeasti ja itse olen jo löytänyt käyttöä sekä Metrolle, että perinteiselle työpöydälle. Eli se jopa ajaa asiansa, että on kaksi vaihtoehtoa samaan aikaan käytössä.

Yksi bugi/feature/joku sellainen tuli huomattua. Nvidia control panelissa jos on global settingeissä FXAA päällä, niin Win8 Computer Settings näytöllä menee värit vituiksi (=melkein kaikki mustaa, ei pysty paljon säätelemään). Näin ainakin uusimilla beta-ajureilla, ilmeisesti myös vanhemmilla. Tuo nyt ei mitään haittaa, kun FXAA periaatteessa muutenkin kannattaa laittaa sovelluskohtaisesti, mutta ihan vaan tiedoksi, jos joku sattuu tuohon törmäämään.

Mjaa-a.

Itse asennuksen jälkeen tein komennon (run as admin cmd) "powercfg -h off", jolla vapautu noin 75% keskusmuistin määrästä SSD:llä eli yli 20GB. Tuo disabloi klassisen hibernaten, jonka takia Windows 8 kirjottaisi jatkuvasit jotain sälää SSD:lle, plus tietenkin vapautu kallista SSD tilaa muutekin. Lukeman mukaan tuosta riippumatta Windows 8 kirjottaa jotain anyway shutdownis.

Luulisi että kun Windows 8 on ottanut mm. disk defragissa huomioon SSD:t, niin ei tuo datan kirjoitus olisi mikään huima määrä. Disk defrag kun on nykyään optimize, ja käyttää TRIM:iä poistaakseen roskaa SSD:ltä.

Mul on win8 kyrvähtäny useemman kerran millon mihinkin eika buuttaa edes imagesta ja jos tekee uuden installin vanha tuoteavain ei enää kelpaa. Onneksi on vanha tuttu ei niin virallinen win7 64 premium. Viimeksi kloonasin käyttislevyn isommaksi easeus partition managerilla ja kasi hyyty siihen. Liittyy ilmeisesti kasin parannettuun bootloaderiin,mikä siis ehkäsee piraattiversioita tai jotain.

^^ Mulla tulee kasilla ihan randomeita ei käynnisty/löydä imagea. En oo ees kellotellu. Johtuneeko sit näistä upgrade asennuksista,vaikka aina poistankin windows.old kansion asennuksen jälkeen ja eheytän rekisterin.

ÖÖ siis kun buuttaa ni ilmottaa että insert proper boot media,sit jos koittaa järjestelmän palauttamista, imagelta käynnistämistä jne ni ei löydä mitään. Yleensäkin siis eheytän sillon tällön rekisteriä.

Se säätäminen on lähtöisin sieltä Win XP:stä, mutta uskokaa nyt hyvät OSX ystävämme, että Win7/8 on täysin eri planetaalta kaikilla osa-alueilla kuin Win XP.

Mitä Macista puuttuu?
Monet softat, joita työelämässä käytetään, eivät toimi OSX:ssä.
Jos haluat pelata, ei OSX ole vaihtoehto ja bootcamp tms. ei myöskään pelasta, koska Maceissa on järjestäen näytönohjaimet sitä luokkaa, että eivät riitä uusimpiin peleihin.

Tuossa mulle ne kaksi asiaa, joiden takia OSX ei ole vaihtoehto ainoaksi käyttikseksi tai Mac ainoaksi koneeksi.

Tällä hetkellä tosiaan on käytössä työkone, jossa Win7, peli-/viihdekone jossa Win8 ja emännällä Macbook Pro jossa luonnollisesti OSX.
Kaikkia koneita on about yhtä helppo käyttää, mutta mieluiten käytän tällä hetkellä tätä Win8 konetta, koska se on nopein ja tehokkain näistä kolmesta.

edit:
Mike, turha kaivaa sitä mun kommenttia tuosta FXAA:sta.
Tai ainakin kannattaa ensin selvittää, että mikä se on ja että tarvitaanko sitä normaalissa käytössä.
Se oli siis oma moka, että epähuomiossa pistin sen globaalisti päälle (suositus on, että se on softakohtaisesti käytössä), mutta ei siitä sen enempää...

Mun mielestä argumentteja syö pahasti se, että kun Vista tuli, niin näitä samoja "ei mulla ole mitään ongelmaa" kommentteja voi lukea siitä ketjusta ja tunnetusti Vista oli semmoinen kasa paskaa ettei mitään. Mut jos pelaa tai on softaa, jota ei Macille ole, niin eihän siinä vaihtoehtoa ole ja tottahan toki kaikkeen tottuu. Siihen tottuu, että käyttis vähän oireilee ajureineen ja siihen tottuu, ettei tartte noista asioista välittää hevonvittua. Windows 8 lienee kuitenkin vitusti parempi mitä Vista, eiköhän sekin eteenpäin ole mennyt OSX:n vedossa. Ja mitä paremman ne tosta saa, sitä enemmän Applella on paineita parantaa omaansa, kaikki voittaa.

Onko Windowsille spaces-toiminnon vastinetta, on meinaan multinäytöillä semmoinen apu ettei ilman pärjäisi enää. Yhdellä näytöllä pakollinen. Mä ajan tällä hetkellä 15 ohjelmaa samaan aikaan, mm raskaat Photoshop, Lightroom ja Final cut pro X joka rendaa parhaillaan. Kaikki on siististi paketissa ja hallittavissa spaceissaan. 12-corea huutelee 18 prosentissa ja muistia 20 gigaa idlenä. Näyttikset ajaa 3x30 tuumaa näyttävästi samalla. Eikä näy rantapalloa, eikä kyllä pitäiskään tällä koneella.

Onko Windowsille spaces-toiminnon vastinetta, on meinaan multinäytöillä semmoinen apu ettei ilman pärjäisi enää. Yhdellä näytöllä pakollinen. Mä ajan tällä hetkellä 15 ohjelmaa samaan aikaan, mm raskaat Photoshop, Lightroom ja Final cut pro X joka rendaa parhaillaan. Kaikki on siististi paketissa ja hallittavissa spaceissaan. 12-corea huutelee 18 prosentissa ja muistia 20 gigaa idlenä. Näyttikset ajaa 3x30 tuumaa näyttävästi samalla. Eikä näy rantapalloa, eikä kyllä pitäiskään tällä koneella.

Onhan siinä nyt periaatteessa 2 virtuaalityöpöytää. Metro ja perinteinen. :D

Windowsiin on aika montakin softaa, joilla on sama käyttötarkoitus kuin Spacesilla.
Itsellä ei ole ollut tarvetta, joten en osaa kommentoida, että ovatko kuinka hyviä vs. Spaces.

edit:
Mä teen pakkikselle tilastoa kolmella käyttiksellä ;)
Win7, Win8 ja Android.

Mitä Macista puuttuu?
Monet softat, joita työelämässä käytetään, eivät toimi OSX:ssä.

Noinhan se menee. Yksikään firman prosoftista käyttöjärjestelmävapaata erpiä lukuunottamatta ei pyöri OSXssä. Macci on vaihtoehto opiskelijoille ja niille jotka tekee töitä graaffisten julkaisuiden kanssa. Itellä työt ja vapaa-aika koneella ainakin niin sekaisin etten voisi ottaa konetta mikä ei tue työkseen tarvittavia softia. Tuskimpa Mikellekkään kelpaisi Macci jos siinä ei photoshop pyörisi ;)

Mitä tulee W7 vakauteen niin kertaakaan ei ole kaatunut tällä nykyisellä matkaläppärilläni vaikkei tämä mitään maailman tehokkainta rautaa edustakkaan.

Muuten koko vänkäys paremmuudesta kait aika tyhjänpäiväistä, tarpeistahan se on kiinni. Ja onhan Applesta hyötyä myös windows käyttäjille siinä mielessä että muotoiluun yms panostetaan koko ajan enemmän. Mua ei kiinnosta kuka keksi todella ohuet/kevyet/tehokkaat läppärit mutta kiitos Applen niitä tunkee nyt moni valmistaja markkinoille.

e: jännä että firefox on noin suosittu selain, minusta susipaska :D

Pitäisköhän sitä itsekin kaivella jostain foorumeilta osx:n liittyviä ongelmia ja kopsata ne tänne.
Fakta on se, että kaikissa käyttiksissä on omat ongelmansa.

Mä taas tykkään siitä :D
On kyllä koneella myös Chrome ja IE 10, mutta yleensä käytän FFoxia.

IE on käytössä koulun sivuilla, kun ne ei muulla kunnolla toimi :D

Chromea olen nyt koittanut pikkuhiljaa ottaa käyttöön, mutta en ole oikein päässyt sinuiksi sen kanssa vielä. Nopeampi se on kuin FF, mutta muuten en vielä ole saanut kunnon tuntumaa siihen.

edit:
Androidissa mulla on käytössä Opera ja se on kyllä siinä hyvä.
Pitää varmaan asennella se myös tähän kotikoneelle, niin saadaan neljäskin selain käyttöön :D

Se oli aikoinaan ensimmäinen vakavasti otettava vaihtoehto IE 6:lle. Ihmiset ovat hitaita vaihtamaan toimivasta selaimesta parempaan.

Ei siinä, kirjoittelen itsekin tätä Firefoxilla. Suurin syy varmaan se, ettei Chromiumille saa "tarvitsemiani" pluginejä.

Pitäisköhän sitä itsekin kaivella jostain foorumeilta osx:n liittyviä ongelmia ja kopsata ne tänne.
Fakta on se, että kaikissa käyttiksissä on omat ongelmansa.

Eiköhän Mike linkittänyt noita sen takia kun älypuhelin keskustelussa valopäät kertoo kuinka paska apple on. Ja lähteet on IL. :face:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom