Apple vs PC+Linux (Mac versus Win tappelu)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
No onhan tuo hullun eeppinen laitos.

Ohan se eeppinen ja sen hintainenkin, koko paska näyttöineen kaikkineen vajaa 15 tonttuu, mut ohan toi moneen kertaan kuvattu jo takaisin. Ainoo vain, että pitäis kämppä vaihtaa, koska olis kiva tehdä oikein kunnon datakeskus ja kuvankäsittelyn uber-luola. Nyt on toki jo optimoitu valojen(ikkunat pimeeksi) osalta tosi hyväksi, mut olis kiva vielä vetästä printtivedoksia varten kunnon laatuprintteri ja sitten pistää valot kämpässä oikeaan lämpötilaan. Mut tohon loppuu tila nyt.

Erittäin paljon jelppasi kolmas näyttö kun keskimmäisessä on työ, oikealla paletit. Photari harmaalla leiskalla ja sitten kummatkin sivunäytöt siinä spacessa harmaat, joten ne antaa sopivan valon sivuilta häiritsemättä päänäyttöä, mutta silmät lepää paremmin ja on helpompi tehdä tarkkaa duunia. Sitten tarvittaessa voi photarissa vippaa käsiteltävän kuvan vasemmalle täydessä koossa, se siis kloonaa sinne halutussa zoomissa työn alla olevan kuvan, eikä se reagoi zoomauksiin päänäytössä, vaan se on kiva lukita haluttuun kokoon. Sitä voi sitten siirrellä toki miten haluaa.

En mä nyt tiedä miten tätä kuvankäsittelyä enempää voisi optimoida. Hiiri, näppis ja Wacom ovat langattomia, joten niitä voi siirrellä pitkin pöytää.

screen1.jpg

Tämmöisessä setissä varmaan joku voi ymmärtääkin, että Maccia on kun tuppaa olemaan tällä alalla melko vallitseva ja erittäin oivallinen valinta.

Photari CS6:n default teema on kyllä pähee.

Jobs selitti jossain haastiksessa hyvin miksi flashia ei tueta mobiililaitteissa. Olisi Applelta paska veto alkaa tukemaan kaikenmaailman juttuja, joista ei sitten itse voi olla varma miten ne kommunikoi Macin kanssa. Apple ei mielellään halua huonoja käyttökokemuksia ihmisille, joten se sitten näkyy rajoitteena.
... ja tämä osoittautui melkein heti paskapuheeksi, kun kielsivät app storeen sellaisten alkujaan flashillä kehitettyjen softien tuomisen, jotka oli konvertoitu natiivi iOS rajapinnoille. Ei tuota mitenkään voi perustella kuluttajan edulla, koska ei kuluttaja edes voinut huomata eroa.

Koitan napata koulun jälkeen sellaisen videon tuosta Safari-probleemasta. Kyllähän mä sen aikanaan korjasinkin - asentamalla Chromen. En ole viimeisimmän käyttispäivityksen jälkeen sitä Airin Safaria edes koettanut enkä todellakaan väitä, etteikö se toimisi suurella osalla käyttäjistä. Oma kokemukseni OS/X:stä on se, että siinä on ongelmia vähintään yhtä paljon kuin väität Windowsissa olevan ja niitä on yleisesti ottaen vaikeampi ei-gurun ratkaista. Itse ostin Macin ei-todellakaan-nörtille-vaimolleni kun luulin oikeasti sen olevan niin paljon Windowsia helpompi käyttää.

Tää on kyllä hieno ketju :D

Tässä reilu neljä vuotta tätä macbookkiä täyttäny ja on kyllä ihan hyvin pelittäny, mutta ei näilläkään ihan täysin säätämättä pärjää. Esimerkiks kesällä oisin halunnu piirtää Gimpillä jotain kuvia graduun, jota teen latexilla, mutta sepä ei onnistunu. En nyt muista tarkkaan, että mikä siinä oli ongelmana, mutta kuitenkaan niitä kuvia ei saanu käännettyä sopivan muotoon. Kaveri koitti varmaan melkeen tunnin säätää terminaalin kautta ja asentaa jotain paketteja, kunnes sitten lopulta oli todettava, että tarvis jonku developer-version, että ne tarvittavat jutut sais. Ei auttanu ku piirtää yliopistolla ubuntu-koneella.

Mutta tuo Miken setti on kyllä melkonen laitos!

Ei ainakaan mulla :D
Pelkkä WIN = Vaihda metron ja perinteisen välillä.
WIN+Q = Search Apps (eli vie samaan paikkaan kuin WIN+W, mutta W on suoraan settingseille ja Q suoraan appseille).

edit: Mulla siis on Metrossa ainoastaan eniten käytetyt appsit, muista ei ole pikakuvakkeita missään. Siksi WIN+Q on hjuva ;)

Iso kiitos näistä. En ole tuota hakua juuri käyttänyt, kun päivittäin käytettäviä ohjelmia on ehkä 3. Mutta tätä en ollut aiemmin tajunnut, että tuossa haussa on nuo kategoriat. Tämähän romuttaa yhden tuossa Miken postaamassa videossa olevista puutteista. Tosin voisi olla universaalihaku tietty oletuksena.

Samoin Macilla. Ei ole top of the line.

Mut mua vain naurattaa tällä setupilla miten murot keulii Windowseillaan.

Spaces FTW! Mä vain painan ohjelmakuvaketta ja kaikki 3 näyttöä vaihtaa asettelemaani työpöytään riippuen onko kuvankäsittelyä vai nettihommia vai leffan katsomista vai mitä. Kaikki voi asetella täsmälleen siihen kohtaan ruutua kun haluaa ja lukita ne tai jättää lukitsematta ja joku tärkeä juttu avautuu sitten kaikissa spaceissa kuten nyt vaikka Evernote.

katso liitettä 91167

Melko vitun kaukana kolmipyörästä meikän setit.

Pöydän alla se varsinainen kolmipyörä.

katso liitettä 91170
Onko photarikäytössä paljoa enää eroa käyttääkö vaikka 8GB vai 40GB? Vai onko tuo muistin määrä hilattu siitä syystä ylös, että voi tehdä videota ja photaria samaan aikaan lagaamatta? Tai ylipäätään miljoona juttua samaan aikaan.

Aikamoista keulimista havaittavissa, ei herranjumala. :D Eiköhän ne koneet, käyttikset ja setupit tule ihan sieltä omista tarpeista. Mulla tonnin arvonen 15" HP läppäri jossa Windows 7. Eikä tässä kyllä niin mitään ongelmia ole ollut, kone hankittu ja asennettu reilu 2v sitten. Mitään en hyötyis OSX:stä, päinvastoin olisi liian kaukana ja täysin vieras työympäistöstä.

Vileäkun tulis se Lumia 920 winkkari kasilla niin :rock:

Onko photarikäytössä paljoa enää eroa käyttääkö vaikka 8GB vai 40GB? Vai onko tuo muistin määrä hilattu siitä syystä ylös, että voi tehdä videota ja photaria samaan aikaan lagaamatta? Tai ylipäätään miljoona juttua samaan aikaan.
Nykyäänhän sille voi antaa mielin määrin muistia, aikaisemmin se oli vain 4. Mitä testejä katsonut, niin liikaa ei voi olla. 96 tuplaisi nopeuden tällä hetkellä. Ja toki voi ajaa samaan aikaan kaikkea muuta.

...Kuinka moni täällä muuten pärjää 5-6 vuotta vanhoilla Wintoosa vehkeillä? Meikäläisellä rokkaa edelleen täysillä sen ikäiset Applen tuotteet sekä kotona, että matkassa...

No kun kysyit niin katsotaan.

Itse käytän edelleen pääasiassa (ja tämänkin viestin kirjoittamiseen) ACER(!!) -merkkistä läppäriä jonka Windows XP -kansio on näköjään luotu 30. maaliskuuta 2005. Ei siis koskaan asennettu uudelleen tähän koneeseen ja tämä on päällä 24/7, buuttaan kuukauden parin välein ja välillä tämä on nukkumassa kun on mukana jossain. Tehty monet ulkomaan matkat tämän kanssa ja käytetty todella vaihtelevissa oloissa.

Tuossa vieressä on toinen samanmerkkinen läppäri vähän eri mallia tosin ja muutaman kuukauden vanhempi, siihenkään ei koskaan asennettu wintoosaa uudelleen ja pelittää 100%. Kummastakaan vaihdettu koskaan mitään rautaosaa eli kaikki on samaa kuin vuonna nollaviis. Siis "rokkaavat täysillä", eivät ole edes hidastuneet merkittävästi uudesta. Tai mistä minä sitä muistan kun siitä on niin pirusti aikaa :D

Viereisessä kämpässä on aikanaan kokoamani kone jonka WinXP -kansio on mallia 2002 alkuvuodesta eikä sen jälkeen asennettu käyttistä uusiksi vaikka vehkeestä on vaihtunut rautaakin varmaan kaikki pariin kolmeen otteeseen ja aina vaan kopsattu vanhan levyn sisältö sellaisenaan uudelle levylle ja annettu tunnistaa uusi rauta jne. Softaa on tullut ja mennyt ko. koneessa enemmän kuin pystyy laskemaan, siis just sellainen tapaus jossa Windows kuuluisi asentaa uusiksi vähintään vuoden välein ja silti tulee siniruutuja ja ties mitä ongelmia ja viruksiakin pitäisi olla niin pirusti. Siinä tuo nyt on mennyt sen 10 vuotta ja vain vähän konetta vanhempi poitsu sillä nykyään jotain duunailee ja pelailee silloin tällöin. Not bad?

Itse asiassa Win 2000 -serverikin tuolla nurkassa pyörii mutta sillä ei nyt ole enää mitään kovin raskasta käyttöä, lähinnä jo vähän testaan mihin asti se oikein kestää kun sen asensin silloin kun W2k Advanced Server julkaistiin :D Sama rauta edelleen sisällä kuin silloin eli mitään ei ole vaihdettu ja käynnissä yötä päivää. Toki valkkasin silloin tuohon vähän parempaa osaa, mm. Intelin oman emolevyn jne.

Tietenkään nämä mikään eivät ole mitään vauhtikoneita enää tänä päivänä mutta esim. just tällä läppärillä käsittelen kuviakin edelleen. Uudempaa Win 7 -pohjaista konetta löytyy taloudesta myös mutta mitäs sitä näitäkään nyt pois heittämään kun toimivat. Eikä tartte asennella uudelleen. Eikä säätää, olen tullut laiskaksi nykyään.

- H

No kun kysyit niin katsotaan.

Itse käytän edelleen pääasiassa (ja tämänkin viestin kirjoittamiseen) ACER(!!) -merkkistä läppäriä jonka Windows XP -kansio on näköjään luotu 30. maaliskuuta 2005. Ei siis koskaan asennettu uudelleen tähän koneeseen ja tämä on päällä 24/7, buuttaan kuukauden parin välein ja välillä tämä on nukkumassa kun on mukana jossain. Tehty monet ulkomaan matkat tämän kanssa ja käytetty todella vaihtelevissa oloissa.

Tuossa vieressä on toinen samanmerkkinen läppäri vähän eri mallia tosin ja muutaman kuukauden vanhempi, siihenkään ei koskaan asennettu wintoosaa uudelleen ja pelittää 100%. Kummastakaan vaihdettu koskaan mitään rautaosaa eli kaikki on samaa kuin vuonna nollaviis. Siis "rokkaavat täysillä", eivät ole edes hidastuneet merkittävästi uudesta. Tai mistä minä sitä muistan kun siitä on niin pirusti aikaa :D

Viereisessä kämpässä on aikanaan kokoamani kone jonka WinXP -kansio on mallia 2002 alkuvuodesta eikä sen jälkeen asennettu käyttistä uusiksi vaikka vehkeestä on vaihtunut rautaakin varmaan kaikki pariin kolmeen otteeseen ja aina vaan kopsattu vanhan levyn sisältö sellaisenaan uudelle levylle ja annettu tunnistaa uusi rauta jne. Softaa on tullut ja mennyt ko. koneessa enemmän kuin pystyy laskemaan, siis just sellainen tapaus jossa Windows kuuluisi asentaa uusiksi vähintään vuoden välein ja silti tulee siniruutuja ja ties mitä ongelmia ja viruksiakin pitäisi olla niin pirusti. Siinä tuo nyt on mennyt sen 10 vuotta ja vain vähän konetta vanhempi poitsu sillä nykyään jotain duunailee ja pelailee silloin tällöin. Not bad?

Itse asiassa Win 2000 -serverikin tuolla nurkassa pyörii mutta sillä ei nyt ole enää mitään kovin raskasta käyttöä, lähinnä jo vähän testaan mihin asti se oikein kestää kun sen asensin silloin kun W2k Advanced Server julkaistiin :D Sama rauta edelleen sisällä kuin silloin eli mitään ei ole vaihdettu ja käynnissä yötä päivää. Toki valkkasin silloin tuohon vähän parempaa osaa, mm. Intelin oman emolevyn jne.

Tietenkään nämä mikään eivät ole mitään vauhtikoneita enää tänä päivänä mutta esim. just tällä läppärillä käsittelen kuviakin edelleen. Uudempaa Win 7 -pohjaista konetta löytyy taloudesta myös mutta mitäs sitä näitäkään nyt pois heittämään kun toimivat. Eikä tartte asennella uudelleen. Eikä säätää, olen tullut laiskaksi nykyään.

- H

Respect :worship: tälläisen menon puutetta usein itse ihmettelen, kun omatkin pelit pärjää uusille ihan riittävästi ja kaikki tarpeellinen tulee helposti tehtyä. Meikäläisen videoeditoinnit on tosin kevyitä ja niitä läppärillä harvemmin teen, mutta teen kuitenkin. Usein ne silloin, kuitenkin tehdään Parallelssin läpi, kun yksi tärkeimmistä softista ei ole OS X pohjalla, joten täytyy siellä raudassa olla vääntöä. Kotikoneessa se ikä ei musta tule käytännössä yhtään vastaan, tietenkin erilaisilla mittareilla saa eroja aikaan mutta käytännössä yli5 vuotta vanha 8-ydin+paljon muistia+SSD=upouusi 12-ydin+vielä enemmänmuistia+SSD= käytännössä riittävä. Jollain voi itse asiassa olla huomattavasti uudempi laatikko mutta muistissa on nuukailtu, SSD:kin ehkä väistetty, RAID-0 pelätään ja näytön ohjaimen merkityksen päälle ei ole kukan osannut neuvoa niin silloin voi jo mittareillakin dinosaurus olla nopeampi...

Piti valita duunikone ja pakkohan se oli vanha kunnon Ibari ottaa nännillä ja Win8:lla :kuola:

Aijjai! Meillä ei saa uutta rautaa hommata, piti vaihtaa hoopeen leiriin kun T61P:stä alkoi aika jättää.

No niin:

http://www.tietoviikko.fi/kaikki_uutiset/apple+aikoo+mullistaa+langattoman+latauksen/a861112

Apple aikoo mullistaa langattoman latauksen?

"Applen langattoman lataamisen keksintö paljastui yhtiön Yhdysvalloissa jättämästä patenttihakemuksesta. Suunniteltu järjestelmä ei tarvitse latausmattoa, kuten nykyiset vastaavat laturit, vaan seuraavan sukupolven iMac-pöytäkoneen.

Mobiililaitteiden langatonta lataamista koskeva patentti perustuu lähikenttämagneettiresonanssiin eli nmfr-teknologiaan.

Apple kuvailee hakemuksessa, että tekniikan avulla voitaisiin ladata ilman johtoja jopa metrin alueella kaikki yhteensopivat laitteet samanaikaisesti. Näin tulisi ladattua langaton hiiri ja näppäimistö samalla kun kännykkä ja taulutietokonekin."

No tuohan kuullostaa jo sellaiselta keksinnöltä joka tulee mullistamaan ainakin nuorten iMac -käyttäjien loppuelämän! :D

- H

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom