Apple vs PC+Linux (Mac versus Win tappelu)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Aika turhaa vääntää kumpi käyttis on parempi, sama kuin vääntäisi siitä että kumpi on parempi työkalu saha vai vasara. Itelläni surffailu yms. mediakäytössä macbookki ja cadi/pelikäytössä pc. How simple is that.

Mä olen tämän ketjun eliniän aikana jo useaan kertaan todennut, että kone käyttötarkoituksen mukaan, mutta vääntöä tämä silti aina on.
Ja mikäs siinä, hyvää viihdettä tämä on, kunhan ei oteta asioita liian vakavasti ;)

Macci on vaihtoehto opiskelijoille ja niille jotka tekee töitä graaffisten julkaisuiden kanssa.
Ja kummassakaan tapauksessa ei ole minkäänlaista tarvetta tehdä valintaa suuntaan tai toiseen.

Surullisinta noissa tilastoissa on mun mielestä se, että 17% käyttää edelleen Internet Exploreria.

Onhan se nyt paljon parempi kuin esim safari. Jännä muuten että iPhone tai pädi ei ole juurikaan sympparia ja wp:tä edellä...

Mulla oli joskus screens windows 95:ssä, mutta totesin sen unixihapatukseksi. Ei valkoinen mies sillä mitään tee.

Ei taida olla, veikkaisin vahvasti, että Windows --> OSX siirtyjiä on huomattavasti enemmän kuin OSX --> Windows.

Olis kiva kuulla mitä OSX:stä puuttuu jos se kerran on jotenkin vajaa tai huono? Siitä puuttuu ainakin tietoturva-puutokset ja rekisteri, jotka ovat plussaa. Mutta mitä siitä puuttuu normaalissa käytössä versus Windows?
Omassa taloudessa on kolme kannettavaa: yhdessä Lubuntu, toisessa Win8 ja kolmannessa OS/X. Lisäksi taloudessa on verkkolevy, jossa mediapalvelin ja printteri. Videoiden katselu, tulostaminen, backupit verkkolevylle toimivat kuin junan vessa tuon serverin kanssa kahdelta näistä koneista, yhdeltä silloin tällöin, jos silloinkaan. Kun hommat eivät OS/Xssä onnistu, niin mitään virheilmoitusta ei ikinä näytetä käyttäjälle vaan backuppia ei vaan luoda tai dokkaria tulosteta, mikä tekee vian korjaamisesta ainakin itselleni mahdotonta. Tämän käyttiksen piti olla se helpoin käyttää?

Toinen hieman ihmetystä herättävä ominaisuus k.o. Macbookissa on se, ettei siinä ole Safari ikinä toiminut kunnolla. Pari sivua voi aukaista ja sovellus kaatuu pomminvarmasti ja taas ilman mitään viestiä käyttäjälle. Onneksi Chrome toimii. Macci on kuitenkin aika pakollinen iPadin omistajalle, koska muuten pitää asentaa iTunesin Windows-versio (brrrrrr). Saan lisäksi monta kertaa viikossa Windows 8 koneella virheilmoituksen, että taustasovellus on lakannut toimimasta ja joka kerralla kyseessä on ... iCloud!

Jos summaisin tätä mielipidettä, niin minua vituttaa Applen tuotteissa se, etteivät ne osaa jutella kuin keskenään. IT maailma on täynnä erittäin hyödyllisiä ohjelmallisia rajapintoja, protokollia ja liittimiä ja Applen filosofia on olla tukematta noista juuri yhtäkään kun taas Windows 8 löytää esimerkiksi DLNA-palvelimen ja verkkotulostimen ilman mitään konfigurointia, sekä tunnistaa oikein kameran ja kännykän. Viime aikoina varsinkin on ollut aika selvää, että Applen sisäsiittoisen filosofian takana on voittojen maksimointi eikä enää parhaan mahdollisen tuotteen tekeminen.

Siitä vai Team M&M Podcasteja katsomaan miten se Safari kaatuilee kokoajan parin sivun välein. Vittu mitä paskaa, jos se kaatuilis, niin ne korjaisi sen kaatuilun. Sulla voi olla jo koneessa jotain vikaa, koska sama vitun Safari se täällä on. Viimeisimmässäkin Podcastissa tunti Safaria, eikä kaadu kertaakaan, mulla on siihen todisteena 3 Safarilla tehtyä TUNNIN Podcastia, sulla Dopey on vain puheet, jotka uskon olevan pelkkää valetta.

Teeppä miehen työ ja pistäppä Macista Quicktime screenrecord päälle ja näytä miten se kaatuu parissa sivussa, ei tule edes isoa tiedostoa, joten voit sen vaikka maililla mulle laittaa, niin heitän Pakkiksen palvelimelle ja julki.

ps. veikkaukseni on, että et sattumoisin jaksa tehdä.

Jos summaisin tätä mielipidettä, niin minua vituttaa Applen tuotteissa se, etteivät ne osaa jutella kuin keskenään. IT maailma on täynnä erittäin hyödyllisiä ohjelmallisia rajapintoja, protokollia ja liittimiä ja Applen filosofia on olla tukematta noista juuri yhtäkään kun taas Windows 8 löytää esimerkiksi DLNA-palvelimen ja verkkotulostimen ilman mitään konfigurointia, sekä tunnistaa oikein kameran ja kännykän. Viime aikoina varsinkin on ollut aika selvää, että Applen sisäsiittoisen filosofian takana on voittojen maksimointi eikä enää parhaan mahdollisen tuotteen tekeminen.
100% agree.

Nykyään olen sitä mieltä, että Applen tuotteet ovat oikeasti todella hienoja (luultavasti useimmiten parhaita) ja firma vie kehitystä monella tapaa eteenpäin esim. designin puolella, mutta softan/standardien puolella Apple menee täysin vastakarvaan. Applen unelma on, että kaikki heidän tuotteitansa käyttävät ovat täysin Applen ekosysteemien ja standardien aitojen sisäpuolella, mikä on pitkässä juoksussa huonoin mahdollinen vaihtoehto kehityksen kannalta.

Miten Macin pitäisi kommunikoida laitteiden kanssa? Mulla on tuolla olkkarissa tulostin, joka on kiinni Airport expressissä, merkki on Samsung, tulostus toimii mainiosti verkon kautta. Jos törkkään kiinni Nikonin kameran, niin en ole ihan varma miten sen pitäisi kommunikoida, koska Lightroom aukeaa ja kysyy importataanko kuvat. Tosin siirrän ite aina kortin kautta. Applen periaate on toimiva kokonaisuus, ei sama mikä Microsoftilla, että kaikki tukee kaikkia, mutta ei kuitenkaan välttämättä toimi sitten ollenkaan. Jobs selitti jossain haastiksessa hyvin miksi flashia ei tueta mobiililaitteissa. Olisi Applelta paska veto alkaa tukemaan kaikenmaailman juttuja, joista ei sitten itse voi olla varma miten ne kommunikoi Macin kanssa. Apple ei mielellään halua huonoja käyttökokemuksia ihmisille, joten se sitten näkyy rajoitteena.

Elämä on valintoja täynnä. Toinen haluaa upean designin ja toimivan läppärin, toinen taas haluaa halvan paskan Acerin, joka kommunikoi verkon kautta Hong Kongilaisen Ping Pong sormitunnistimen kanssa.

Mitä ne kommunikoinnit käytännössä tarkoittaa, antakaa arkipäiväisiä esimerkkejä, pelkkä lässytys ja protokollien hokeminen on just sitä muroilua, ette tee niillä hevonvittua, mutta huutelette niitä kuitenkin kovaan ääneen.

Mulle riittää kun koneet toimii sulavasti ja pääsen tekemään omat juttuni niillä ja että niissä on tehoa niin maan saatanasti. Siihen OSX on mitä mainioin. Mutta graafisella alalla ne onkin omiaan. Joku koodari varmaan tarttee enemmän Windowsin säätöympäristöä.

Mitenkäs pääsee halvimmalla Windows kasiin kiinni, jos vippais sen tähän koneelle ja sitten katon bugaako, vai toimiiko kuten pitää.

561537_423894491011728_212484854_n.jpg

Elämä on valintoja täynnä. Toinen haluaa upean designin ja toimivan läppärin, toinen taas haluaa halvan paskan Acerin, joka kommunikoi verkon kautta Hong Kongilaisen Ping Pong sormitunnistimen kanssa.

Mitä ne kommunikoinnit käytännössä tarkoittaa, antakaa arkipäiväisiä esimerkkejä, pelkkä lässytys ja protokollien hokeminen on just sitä muroilua, ette tee niillä hevonvittua, mutta huutelette niitä kuitenkin kovaan ääneen.

Pc ei tarkoita pelkästään halvinta Acerin läppäriä. Et ole varmaan koskaan edes käyttänyt kunnollista makin hintaista pc-läppäriä. Laatu on vähintään samaa kuin Appella ja nopeutta yleensä enemmän.

Esimerkki tuosta laitteiden välisestä kommunikoinnista. Minulla on itse kasattu pc, jossa Win 7, Telewellin wlan reititin ja LG:n blu ray soitin. Parilla hiirenklikkauksella sain jaettua pc:n kovolta musiikit ja leffat LG:lle ja samalla toki myös kannettavalle koneelleni. Ei tarvinnut asentaa mitään, ei myöskään ole mitään väliä, minkä merkkinen reititin on tuossa välissä. Myös soitin voisi olla eri merkkiä tai mallia. Valinnanvaraa on toisinsanoen helvetisti enemmän, kuin Applen tuotteisiin tukeutumalla. Voin ostaa juuri sellaiset kuin tarvin. Ei ole tarvetta tyytyä siihen, mitä Applella kuvitellaan minun tarvitsevan.

Mä ihmettelen, miten täällä kaikilla Wintoosat toimii ongelmitta, kun täällä saa joka viikko olla, jonkun puolitutun vehjettä pelastamassa varmalta kuolemalta. Ja taas kaikki, jotka on siirtyneet käyttämään Macciä, kuinka vaatimatonta tahansa ei voi lakata valittamasta miksei ole tehnyt sitä aiemmin. Ja nää on siis ihan tavallisia ihmisiä, jotka käyttää nettiä, mailia, eri dokumenttisoftia ja joku joskus piirtää jotain. Ja ihan selkeä käytännön yleistys tukihenkilönä pyörimisessä on, että Wintoosat saadaan mitä moninaisimmilla tavoilla solmuun tai hidastumaan ihan jäätävän lähelle kuollutta ja Macci ihmiset vaan käyttää konetta, niin kuin se mun mielestä pitäisikin olla, sehän nyt vaan on työkalu, ihankuin vaikkapa auto, väännä avaimesta ja aja. Eikä niin että useammin kuin harvemmin jätät asiat tekemättä, kun ei se auto liiku kunnolla, ellei pyydä naapurin ukkoa avaamaan peltiä. Ja yx asia on ollut vakio, joka kerta XP:stä eteenpäin on sanottu, että enää näitä ongelmia ei ole. Tälläkin hetkellä myydään exploidia, joka menee läpi, joka Wintoosa koneesta, jossa käytetään uusinta ie:xploreria...

Käyttäjästä se on kiinni. Windowsin saa helposti täyteen roskaa ja hidastelemaan, jos kaikkea paskaa asentelee ja räplää tietämättään jokaista asetusta. Aiemmassa duunissani, jossa oli pelkästään Macceja, oli kyllä nekin aivan totaalisen juntturassa useasti, eikä auttanut kuin uudelleenasennus. Nämä koneet olivat siis ihan oikeassa ja raskaassakin työkäytössä, ei pelkästään sitä nettisurffailua ja iTunesia, kuten Applen koneita kuuleman mukaan käytetään. Silti Windowsin vähemmällä vaivalla saa jumittamaan, jos ei tiedä mitä tekee. Yleensä se perus 50v toimistotäti ei tiedä.

Käyttäjästä se on kiinni. Windowsin saa helposti täyteen roskaa ja hidastelemaan, jos kaikkea paskaa asentelee ja räplää tietämättään jokaista asetusta. Aiemmassa duunissani, jossa oli pelkästään Macceja, oli kyllä nekin aivan totaalisen juntturassa useasti, eikä auttanut kuin uudelleenasennus. Nämä koneet olivat siis ihan oikeassa ja raskaassakin työkäytössä, ei pelkästään sitä nettisurffailua ja iTunesia, kuten Applen koneita kuuleman mukaan käytetään. Silti Windowsin vähemmällä vaivalla saa jumittamaan, jos ei tiedä mitä tekee. Yleensä se perus 50v toimistotäti ei tiedä.

Tätä mä juuri koitin tarkoittaa, että omassa lähipiirissä samat ja samanlaiset ihan tavalliset ihmiset saa kyllä ihan erilaisen käyttökokemuksen näistä laitteista.

Pc ei tarkoita pelkästään halvinta Acerin läppäriä. Et ole varmaan koskaan edes käyttänyt kunnollista makin hintaista pc-läppäriä. Laatu on vähintään samaa kuin Appella ja nopeutta yleensä enemmän.

Esimerkki tuosta laitteiden välisestä kommunikoinnista. Minulla on itse kasattu pc, jossa Win 7, Telewellin wlan reititin ja LG:n blu ray soitin. Parilla hiirenklikkauksella sain jaettua pc:n kovolta musiikit ja leffat LG:lle ja samalla toki myös kannettavalle koneelleni. Ei tarvinnut asentaa mitään, ei myöskään ole mitään väliä, minkä merkkinen reititin on tuossa välissä. Myös soitin voisi olla eri merkkiä tai mallia. Valinnanvaraa on toisinsanoen helvetisti enemmän, kuin Applen tuotteisiin tukeutumalla. Voin ostaa juuri sellaiset kuin tarvin. Ei ole tarvetta tyytyä siihen, mitä Applella kuvitellaan minun tarvitsevan.
Mä taas painelen miltä tahansa laitteelta vain yhtä kuvaketta ja pam, musat soi olkkarissa Maranzin kautta Amphion Heliumeissa. Ihan sama onko Spotify tai iTunes. Ei tartte asentaa mitään, eikä mitään väliä mikä reititin on välissä. Soitin voisi olla mitä tahansa mallia. Oliskos heittää jotain muuta käytännön esimerkkiä? Ei niitä kamalammin taida olla, joten argumentti on vähän heikohko. Tai sitten kohta joku selittää, miten Windowsilla pystyy ohjaamaan naapurin silitysrautaa. Kyllä voi, samalla se naapuri voi ohjata haittaohjelmalla sun konetta kun Windowsin tietoturva on niin ja näin. Avoimuus tuo myös vähän riskejä mukanaan.

Mut haluan nähdä sen Dopeyn videon, miten Pakkista selaamalla Safari kaatuu parissa sivussa. Mielenkiintoista indeed.

Esimerkki tuosta laitteiden välisestä kommunikoinnista. Minulla on itse kasattu pc, jossa Win 7, Telewellin wlan reititin ja LG:n blu ray soitin. Parilla hiirenklikkauksella sain jaettua pc:n kovolta musiikit ja leffat LG:lle ja samalla toki myös kannettavalle koneelleni. Ei tarvinnut asentaa mitään, ei myöskään ole mitään väliä, minkä merkkinen reititin on tuossa välissä. Myös soitin voisi olla eri merkkiä tai mallia.

Meidän mutsilta tai siskolta taas ei onnistuis mikään noista noilla vehkeillä mutta Applen vehkeillä se voi soitella musiikkejaan ja katella filmejään joka ruudusta himassa, toimistossa, mökillä ja autossa. Ja itsellekin se on tosi paljon helpompaa ja kertaakaan ei ole tarvinnut koittaa saada Applen vehkeitä toimimaan yhdessä turhaan ja palauttaa kauppaan, wintoosa laitteilla sitä on tullu tehtyä ja tulee tehtyä jatkossakin...

- - - Updated - - -

Kuinka moni täällä muuten pärjää 5-6 vuotta vanhoilla Wintoosa vehkeillä? Meikäläisellä rokkaa edelleen täysillä sen ikäiset Applen tuotteet sekä kotona, että matkassa...

Muista että tuo on mahdollista ja ylikin PC puolella. :)
Samoin Macilla. Ei ole top of the line.

Mut mua vain naurattaa tällä setupilla miten murot keulii Windowseillaan.

Spaces FTW! Mä vain painan ohjelmakuvaketta ja kaikki 3 näyttöä vaihtaa asettelemaani työpöytään riippuen onko kuvankäsittelyä vai nettihommia vai leffan katsomista vai mitä. Kaikki voi asetella täsmälleen siihen kohtaan ruutua kun haluaa ja lukita ne tai jättää lukitsematta ja joku tärkeä juttu avautuu sitten kaikissa spaceissa kuten nyt vaikka Evernote.

800_0336-10.jpg

Melko vitun kaukana kolmipyörästä meikän setit.

Pöydän alla se varsinainen kolmipyörä.

IMG_1105.jpg

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom