Apple vs PC+Linux (Mac versus Win tappelu)

Jep. Mulla on 2005 late powermac ja hyvin rullailee edelleen kevyessä photarikäytössä/nettiselailussa/musiikinkuuntelussa. Tuskin olisi omassa käytössä enää 6v vanha PC kovinkaan iskussa.

Itseasiassa toimii, itella 5v vanha läppäri ja hyvin toimii nettiselaus yms. Kuitenkin maksoin silloin tästä 599e, joten on ollut hintansa väärti.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itseasiassa toimii, itella 5v vanha läppäri ja hyvin toimii nettiselaus yms. Kuitenkin maksoin silloin tästä 599e, joten on ollut hintansa väärti.

Sanoinkin, että tuskin omassa käytössä. Mulla tuo 3v vanha windows-läppäri selkeästi alkoi hidastelemaan, tosin vähän helpotti kun asensi uusiksi koko paskan. Pointti oli siis se, että edelleenkään tuo 6v vanha powermäkki ei jäätyile / hidastele juurikaan. Tosin, olihan tuon mäkin hinta uutena jotain törkeetä (tuo on siis Otavalta hankittu, kun uusivat koneita).

Vaan verkkokirjoittimen asennus tuntuu olevan Macin kryptoniitti...tänään häipyi kaikki kirjoittimet iMacista jo kolmannen kerran, Prohon niitä ei edes saatu.

Sanoinkin, että tuskin omassa käytössä. Mulla tuo 3v vanha windows-läppäri selkeästi alkoi hidastelemaan, tosin vähän helpotti kun asensi uusiksi koko paskan. Pointti oli siis se, että edelleenkään tuo 6v vanha powermäkki ei jäätyile / hidastele juurikaan. Tosin, olihan tuon mäkin hinta uutena jotain törkeetä (tuo on siis Otavalta hankittu, kun uusivat koneita).

No sanoit että omaa käyttöä on kevyt photarikäyttö/nettiselailu/musiikinkuuntelu, nämä kaikki mä pystyn tekemään mun 5v vanhalla läppärillä. Huomasin että kun eheytin kovalevyn usemman kerran, suorityskyky parani huomattavasti. 5:ssä vuodella kovo alkaa jo pirstoilemaan aika hyvin.

eli 3600e/3800e ja jonkun verran pyöristeltynä

paljos se mäk pro 12 ytimisenä ja 6 gigalla rammia maksokaa suomen puolella?

kaivoin suomen mäkkikaupasta... http://www.mac.fi/verkkokauppa/client/view/58120/232
veroton hinta menee aika lähelle jos nyt välttämättä haluaa ton bluetoothin ja firewiret. mutta kun siihen tuleekin se tonnin vero päälle...

Ei helvetti, päivän parhaat naurut saa taas tästä ketjusta :) Olen niin iloinen että voisin itsekin osallistua. Mites sun arvion mukaan noiden kahden hinnat sitten käytettynä esim. 3v päästä menis kun ne myydään eteenpäin?

Ei helvetti, päivän parhaat naurut saa taas tästä ketjusta :) Olen niin iloinen että voisin itsekin osallistua. Mites sun arvion mukaan noiden kahden hinnat sitten käytettynä esim. 3v päästä menis kun ne myydään eteenpäin?

en tiedä koska en ole seurannut mäkkien hintakehitystä. enkä oikeestaan muutenkaan ton tason koneita.

mutta varmaan valistat minua todisteiden kera?

Kiukuttaako?
environment_hero_20101020.png

Kiukuttaako?
environment_hero_20101020.png
Mietin tossa uuteen kämppän pian muuttaessa että kun siellä tulee olemaan olohuone kaukana ATK laitteistosta, että mikä olisi kiva pieni ratkaisu olkkarin mediatoistimeksi... tuo Mini on kyllä oiva. Olisi tosin eka OS X laite itsellä ikinä, ja en tiedä viitsinkö lähtee PC-Mac yhteensopivuusrumbaan. Tosin sen laitteen ei tarvi ku pystyä jakamaan tiedostoja, joten ei luulisi olevan paha.

PC puolella kun ei vain ole yhtä tehokasta ja samalla pientä ratkaisua tarjolla.

Harmi että tuo LG:n töllö ei ole DLNA laitteita.

PC puolella kun ei vain ole yhtä tehokasta ja samalla pientä ratkaisua tarjolla.

Odota pari vuotta niin viihdekeskuksen voi asentaa keskuspölynimurin viereen ja sitten vain Nokian mikkipuhelimella ohjailet koko microsoft pohjaista viihdekeskusta leffoista saunanlämmitykseen ;)

Ihan yhtä pientä ei taida olla, ihan vähän isompana kyllä aika lailla tehokkaampia ja ominaisuuksissa ja liitettävyydessä piisaa.

Mac Mini on nätti ja pieni laite, sitähän ei käy keltään kiistäminen. Jos haluaa olkkarimediakoneensa paraatipaikalle näkyviin niin ei varmasti huono valinta.

Mutta eipä vaikkapa Asrockilla näytä peeseepuolella olevan lainkaan "hassumpaa" settiä:

http://www.asrock.com/nettop/index.asp

Tuolta pari poimintaa:

Vision 3D series

Intel® Core™ i7 / i5 / i3 Mobile Processor Family
Mobile Intel® HM55 Express chipset
2 x 2GB DDR3 1066MHz
NVIDIA® GeForce GT425M Graphics, NVIDIA® 3D Vision, 3DTV Play Capable
3 x USB 3.0
2T2R WiFi 802.11b/g/n
500GB, 7200 rpm
7.1 CH HD Audio with THX TruStudio Pro™

Vision%203D-Top.jpg

Vision%203D%20Series(m).jpg

Vision%203D%20Series(R).jpg

Core 100HT-BD

Intel® Core™ i7 / i5 / i3 Mobile Processor Family
DDR3 1066MHz
Intel® HD Graphics, Support Native Full HD 1080p Playback
BD (Blu-ray Disc) Combo
7.1 CH HD Audio with THX TruStudio Pro™
MCE Remote Controller
802.11n Wireless Networking (300Mbps)
2 x USB 3.0

Core%20100HT-BD(m).jpg

Core%20100HT-BD(R).jpg

Kelpais kyllä nämäkin vehkeet meikäläiselle jos hooteepeeseetä tässä suunnittelisin. Tosin jos tarve on toistaa vaikkapa omasta lähiverkosta jostain verkkolevyltä teräväpiirtoista mediaa olkkarin ison taulutelkkarin tai tykin & monikanavavahvarin kautta niin eikös nykyään ole jo aika asiallisia pelkästään siihten tehtyjä purkkeja ja paljon edukkaammin kuin mitkään näistä tämmöisistä koneista? Sitten toki jos tarvetta on myös nettijuttuihin yms. niin asia on eri.

Sitten vielä pari linkkiä:

http://www.tranquilpc-shop.co.uk/

http://www.dinopc.com/shop/pc/pcs-mini.asp?idcategory=124

http://www.dell.com/us/en/corp/desktops/inspiron-zino-hd/pd.aspx?refid=inspiron-zino-hd&s=corp

- H

*Tekstiä mini-PC:eistä*
Juu, onhan nuo näppäriä mutta hinta sitten taas aika samaa kuin Mac Mini vaikka ilman käyttistä.

Rupesin katsomaan paljon maksais mini-ITX sarjan setit jossa esim. uusi i3, ja etenkin kun mulla se ei tarvi olla ihan niin mini, niin löytyy siihen 400€ hujakoille. Pyörii vielä 1080p ym, ja löytyy HDMI/WLAN (n)... esim:

Onhan kotelo huomattavasti isompi, ja ei tehot huomattavasti häviä. Mac Minin tehot on ehkä jopa liikaa HTPC:hen.

pico itx emo + pico psu + rammit + 2,5 tuuman kiintolevy (vaikka ssd)
noita ei ihan joka paikasta löydy mutta kato ihmeessä jos pienet koneet kiinnostaa.

tuo gigabyten itx emo olis ihan kiva. usb3 löytyy.

htpc ehkä passiivijäähyllä olevalla prossulla? atom on hyvä jos puhutaan virrankulutuksesta. ja toimii varmaan ihan hyvin tuossa käytössä. ainakin suhteellisen suosittu.

Juu, onhan nuo näppäriä mutta hinta sitten taas aika samaa kuin Mac Mini vaikka ilman käyttistä. ...etenkin kun mulla se ei tarvi olla ihan niin mini...
Onhan kotelo huomattavasti isompi, ja ei tehot huomattavasti häviä. Mac Minin tehot on ehkä jopa liikaa HTPC:hen.

Niin sitten jos kokopolitiikka ei tarvitse olla niin kauhian miniä niin vaihtoehdot kasvaa huomattavasti. Ja tosiaan tuossakin linkkaamassani myllyssä olisi tehoja jo vaikka mihin mutta jos sille ei ole tarvetta niin turha laittaa rahaa kiinni.

- H

huuto.net on täynnä todisteita noista.

Jos otetaan huomioon pro mäkin ostohinta, niin tämän hinnan laskiessa alle yhden kiloeuron, vastaava PC-kokoonpano tuottaa jo suorastaan voittoa. Arvonalenema on tietokonemaailmassa melko paska argumentti. Joku 500e aseri maksaa ylipäätään vähemmän kuin hinnat alkaen mäkkiläppäri menettää arvoaan vuodessa - parissa.

Prosentuaalinen arvonalenema ei kovin relevantti tieto ole. Ei tässä missään autokaupoilla olla.

Odota pari vuotta niin viihdekeskuksen voi asentaa keskuspölynimurin viereen ja sitten vain Nokian mikkipuhelimella ohjailet koko microsoft pohjaista viihdekeskusta leffoista saunanlämmitykseen ;)

Ja sitten se pölynimuri saa viiruksen ja kuristaa sut sillä letkulla!

Jos otetaan huomioon pro mäkin ostohinta, niin tämän hinnan laskiessa alle yhden kiloeuron, vastaava PC-kokoonpano tuottaa jo suorastaan voittoa. Arvonalenema on tietokonemaailmassa melko paska argumentti. Joku 500e aseri maksaa ylipäätään vähemmän kuin hinnat alkaen mäkkiläppäri menettää arvoaan vuodessa - parissa.

Prosentuaalinen arvonalenema ei kovin relevantti tieto ole. Ei tässä missään autokaupoilla olla.
Hinta on yleensä varsin paska argumentti pc versus mac keskustelussa.

Hinta on yleensä varsin paska argumentti pc versus mac keskustelussa.

Mun mielestä hinta on ehkä paras argumentti.

Jos apple tarjoaisi puolet halvemman vaihtoehdon jostain samanlaisesta himoitsemastani PC -vastineesta, niin tietenkin mä sen ompun ostaisin. Toistaiseksi asetelma on ollut toisin päin.

E: Onhan se halpa omppuluuri tulossa. Saa nähdä.

Mun mielestä hinta on ehkä paras argumentti.

Jos apple tarjoaisi puolet halvemman vaihtoehdon jostain samanlaisesta himoitsemastani PC -vastineesta, niin tietenkin mä sen ompun ostaisin. Toistaiseksi asetelma on ollut toisin päin.

E: Onhan se halpa omppuluuri tulossa. Saa nähdä.
Mutta kun et saa OSX:ää pc:lle, se tässä on pointtina. Sama kuin argumentoisi miten pyörä on halvempi kuin auto. Tapelkaa siitä miksi Acer on halvempi kuin HP. OSX:ää ei saa kuin Macille ja se on suurin syy miksi jengi ostaa maccia, siihen on ihan turha huudella miten aholaidasta ostettu halvin mahdollinen pc on halvempi. Saman asenteen voi integroida vaikka vaatteisiin. Aholaidan tuulipuku on halvempi kuin Armanin vaatteet ja Arman on mitä ilmeisimmin vähän ylihinnoiteltu, mutta se ei ole Aholaidan tuulipuku, eli halvin mahdollinen vaihtoehto vailla mitään vitun tyyliä.

Mutta kun et saa OSX:ää pc:lle, se tässä on pointtina.
http://store.apple.com/fi/product/MC573K/A?fnode=MTY1NDAzOA&mco=MTc1MTEzNjY

Siitä Mac OS X hintaan 29€ ja Puuceehen sisään vaan.

Kuulemma päivittyykin itsestään aivan normaalisti. Ainoa ongelma on kuulemma oikeiden komponenttien valinta, koska ajurituki on mitä on. Tosin tuo on asia jolla ei ole merkitystä, se nyt on selvä että jos Mac OS X on tehty tietylle raudalle niin PC tarvii sen saman tietyn raudan.

Vaivaa joo, mutta helppoa jos netistä kaivaa oikeat osat.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom