Apple vs PC+Linux (Mac versus Win tappelu)

Kyllä sitä tehoa nyt kuitenkin koneessa nykypäivänä saa olla niin paljon, kuin budjetti kestää.
Itsellä kotikäytössä tälläinen kokoonpano: Intel Q9650 QuadCore, 8GB RAM, 150GB WD VelociRaptor C: asemana (hitaampia levyjä rinnalla softia varten), GTX 470 näyttis. Ja tällä ei siis tehdä juuri muuta kuin surffata netissä ja pelata :D
Käyttiksenä Win7 Pro ja hyvin pyörii.

Avokilla Macbook Pro nettikoneena, mä olen liian paatunut windows mies käyttämään sitä ;)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei tartte breikkailla, tethering vain päälle luurista. Eikä maksa mitään.

Niin bluetoothin kanssa pelleilyä. Mutta kykeneekö iFööni muuntautumaan mobiilitukiasemaksi johon esim. 5 laitetta voi muodostaa yhteyden Wi-Fin kautta. Ei mikään amerikan temppu samsungilta joka itse asiassa vääntää iFööniin arm prossutkin.

Pointtihan oli että ostaa sen pc läppärin ni ei tarvi mitään ulkosia lisävempaimia nettiin pääsyyn ku se 3g on jo siellä sisällä.

:)

ja toi menee jo henkilökohtaseks. mikäs kone sulla on? miksei oo paras mahdollinen? ku ei oo rammiakaa yli 20 GB (toisessa topikissa taisit sanoa) mikäs auto sulla on? miksei ferrari? etkö ees parin tuhannen neliön tonttia omista hesan keskustasta?
Vaikka mulla ei ole Ferraria, niin en ole silti haukkumassa sitä paskaksi. Se Ferrari on yhtä vitusti siistimpi ja tehokkaampi verrattuna Corollaan kuin Mac pro sun 480 euron linnunpönttöön. Ja kohta on 20 gigaa rammia kun tartten sitä, Nikonin 24,5 megan kennon kuvat ottaa vähän enemmän muistia syödäkseen. Ja vaikka en asukaan 4 miltsin ullakossa Bulevardilla, niin en todellakaan ole haukkumassa sitä jostain Kälviän lähiön vuokrayksiöstä.

Niin bluetoothin kanssa pelleilyä. Mutta kykeneekö iFööni muuntautumaan mobiilitukiasemaksi johon esim. 5 laitetta voi muodostaa yhteyden Wi-Fin kautta. Ei mikään amerikan temppu samsungilta joka itse asiassa vääntää iFööniin arm prossutkin.
Näin väittävät, että tukiasemaksi vääntyy pian iPhone.

Pointtihan oli että ostaa sen pc läppärin ni ei tarvi mitään ulkosia lisävempaimia nettiin pääsyyn ku se 3g on jo siellä sisällä.

:)

Niin, PC-läppäri Windowsilla, eli sun mukaan halvin paska mitä kaupasta kannettua saa. Mut siinä ei ole OSX:ää. Mut ei mua haittais pätkääkään jos Macbookkiin tulis 3g, mut en silti käyttäis, mua kiinnosta vittuakaan availla liittymiä jonnekin kun pärjään yhdelläkin.

ehkä huvittavin juttu on tuo että vertaat hintaa etkä osaa. kertoo jonkun verran henkilöstä. vertaappa molempia. eli katoppa sitä toistakin arvoa.

benchmarkkitaulukoitten + oman kokeilun mukaan (koska ei löytyny tarkkaa tietoa juuri TÄSTÄ prossusta ni kokeilin passmarkilla) tä ei ollukkaa nii huono prossuvaihtoehto...
hinta-laatu suhde on sinänsä aika tärkee. ja vielä ku ottaa huomioon että koneen käyttöikä on se 3 vuotta (ite kyllä käytän sen 4-5 ja sitte koitan keksiä sille romulle parempaa tekemistä)

ja toimii se 3g ubuntullaki.

enkä harrasta valokuvausta ni haluutko nyt kertoa mihin tarviin sitä 12 ydintä ja 20 gigaa rammia?
se että selain aukee parin tonnin koneella sekunnin joitain osia nopeemmin ei muuta mun elämää mihinkään suuntaan.

jos kone toimii nyttenki jo nätisti. ei oo vielä tullu rajat vastaan. ajattelin vaan että lisämuistia ni varmistan jo sen ettei ne sitten kanssa tule ihan niin nopeesti vastaan.
vaikka turhaa... voisinhan mä tuhlata sen 3x enemmän koneeseen mutta kun käyttöaste ei kasvais ni en nää tarpeelliseks. se vaan menis siihen että vois kiukutella kavereille "MULLA ONKI PAREMPI KONE KU SULLA"

peruskäytön rajat on ylitetty jo mun läppärilläki kivasti. jos nyt verrataan sitä konetta siihen että millä saa sen käyttiksen auki siinä koneella ja pystyy tekstiä naputtelemaan ja netissä surffailemaan ni kelpais kone joltain vuodelta 2002.
onhan ne tahmeita verrattuna nykykoneeseen mutta kun tarpeet ei oo suuret eikä ota panikkia siitä et joutuu odottaa 3 sekuntia että se kone rupee tekemää jotain ni toihan on sitten loppupeleissä hyvä vaihtoehto. ja hinta on ehkä 10 e, jossei ilmaseks saa.

--

GTX 460 näyttis päihittää jo noitten 2000 euron imäkkien näytönohjaimet. lähestulkoon 2x nopeempi.
Prosessori jää jonkunverran tolle i7. i5 on suht samoissa. Vertaappa hintaa.. olisko mun nyt kannattanu maksaa 1500e lisää että olisin saanu sen osx?

Mkz\, taisit peräti rekisteröityä vain osallistuaksesi tähän ketjuun?

Anyway, loputon vääntö. Jos OS X:ää on tottunut niin ostakoon Mäccinsä kuka haluaa, tyylikkäitä ja toimivia laitoksia vaikka paatuneelle PC käyttäjälle ei tulisi kuuloonkaan. Joskus aikoinaan jaksoin väittää vastaan löyhemmin (vailla?) perustein, mutta nyt vähän kasvanut (on töissä? :p) ja onhan niissä oikeasti perustelunsa. Ei se hintaerokaan aivan järisyttävä ole, etenkin kun ottaa huomioon Mäccien näytöt. Mac Pro:ssa hintaeroa ei edes ole.

Mac Pro:t on yksinkertainen ja toimiva tie uskomattoman tehokkaisiin rautoihin ammattilaisille, kun kyllähän pelaajalle (randomisti Photaria pyörittävä kenties) saa todella tuhdin koneen näyttöineen helposti alta 2k€. PC puolella on vähän tekemistä saada yhtä vaivattomasti samat tehot alle kuvankäsittelyyn/renderöintiin/ym. PC puolellakin pelkkä emolevy kaksi suorittimiseen koneeseen maksaa sen 500€. Siihen pari prossua mitä vaan väliltä 500-2000€. Siihen nuo muistit... hintaa kertyy. Mac Pro onkin yhtäkkiä halpa kun katsoo miten vaivatonta hankkiminen on jne. Kyllähän kuitenkin ammattilaisten käyttö on aivan eri asia, koska esim. sinne keskusmuistiin ängetään renderöintejä tai kuvia ihan pysyvästi editoinnin ajaksi.

Siinä vanhahko 2008 testi paljon maksaa vastaava PC, ja hintaeroksi (halvimmat mahdolliset vastaavat osat) jäi huimat vajaa $6. http://www.tomshardware.com/reviews/apple-mac-leopard-windows-vista,1985-2.html

enkä harrasta valokuvausta ni haluutko nyt kertoa mihin tarviin sitä 12 ydintä ja 20 gigaa rammia?
Zoomailu ja pyörittely vähän eri luokkaa kun tulee sieltä keskusmuistista.

Pakko nyt ottaa vähän kantaa aidan toiseltakin puolelta, kun menee vähän jaaritteluks nuo "pointit"... kyse ei kuitenkaan ole kokoajan siitä peruskäytöstä.

koodausta? niijoo.. sehän vaatii helvetisti koneelta että on se geditti ubuntussa auki. JA VIELÄ LISÄKS TERMINAALI!

Ei se editori, vaan kääntäjä, debuggerit, mahdolliset simu/emulaattorit, ...
Koneet saa kyllä helposti kyykkyyn koodaushommissakin.

Mkz\, taisit peräti rekisteröityä vain osallistuaksesi tähän ketjuun?

Jep. Myönnän. Enhän mä oikeestaan ees tiedä mikä sivu tä on olevinaan.

Ja 2 suoritinta tukevan emolevyn saa hiukan yli 300 eurolla (jossei jopa alle). 600e kun pistää emolevyyn ni saa jo härpäkettä mitä mäk prossa ei ole. FW nyt on suhteellisen turha koska usb 3.0 päihittää nopeudessa ton. ja onhan sitten vielä esata.
ja tolla 600 emolevyllä nyt saa 48 gigan rammituen, kun mäkissä se loppuu sinne 32 gigaan. ei se mäkki tehokkain mahdollinen kotikone ole.
mm. tossa linkissä jonka pistit on käytetty tota supermicro emolevyä. katoppa netistä paljonko ne tukee rammia. puhutaan jostain 288 gigan tuesta parhaimmissa. eikä saa ees alle 48 gigan tukea.

järkevyys tollasessa on sitten taas normaalissa käytössä suhteellisen pientä.

onhan mäk pro suomen markkinoilla kärkipäässä tehojen suhteen.

nyt on mun mielestä tarpeeks jo tapeltu että saako pc koneesta tehokasta.
mites olis toisinpäin? saakos mäkistä tällasta: http://www.gamepc.com/shop/custom.asp?rig=gpgx2300

nyt on mun mielestä tarpeeks jo tapeltu että saako pc koneesta tehokasta.

Tai siis sä olet tatti ojossa mesonut asiaasi. Hajoo spekseihis.
apple-macbook-air-laptop-pic.jpg

Tai siis sä olet tatti ojossa mesonut asiaasi. Hajoo spekseihis.
apple-macbook-air-laptop-pic.jpg

ööh?

et oo tainnu kattoa että toi "paksuus" on jo alitettu monelta taholta.

loppujen lopuks onko sillä merkitystä? tai edes painolla? jos ette jaksa kantaa 4 kilon läppäriä ni saa olla kroppa aika heikossa kunnossa.

lenovo x300 on just millin kaks paksumpi. dellin adamo on puolet ton paksuudesta. (jotain 9 milliä kun toi on 19)
ja tais olla joku hp ku teki myös tosta ohkasemman mallin.

ja tossa lenovossa on enemmän usbiportteja ja dvd-asema.

ni mihis mäkkivaihtoehtoon saikaan sen 288 gigaa rammia? applelta tuu yhtään tuotetta mikä tukis noita määriä.

jaksa ees kiukutella teijän kanssa ku se on vaa just tota että jätetään vastaamatta niihin tärkeimpiin kysymyksiin ja väitteitä tulee perustelematta.

mäk pro ei ole tehokkain tietokone. ei edes hintaluokassaan. itse saa kasaamalla tehokkaamman pc. ja halvemmalla.
mäkkikaupan hinnat on liian suuria (500e 4 gigan rammi?) ja turha kitistä että ei tarvi ostaa sieltä. no saattekos mäkin ostettua ilman rammeja? ilman prosessoria? ilman näytönohjainta? jotta voisitte ite pistää halutut jutut sinne?

pc puolella voi ite kasata koneen millaseks haluaa ja säästää rahaa siinä samalla. mm. mun tietokone maksais pakettikoneena 2x enemmän. tosin en ostanu koteloa, kiintolevyä, cd-asemaa, käyttöjärjestelmää tolla hinnalla. koska vanhat kamat sopii.

ja imäkkiä ei saa esim. samalla näyttiksellä ku mulla on koneessa. mäk pron saa mutta onko järkeä pistää montaa tuhatta euroa koneeseen että voi vaihdella näytönohjainta?

ettekä voi oikeesti olla niin tyhmiä että oletatte mäkin olevan jokaisen mielestä se kaunein tietokone.

ehkä mä nyt ymmärrän enemmän mäkki-henkilöitä kun tietokoneet verrataanki hinnan eikä tehon perusteella.

Lisää kerrassaan upeaa tarinaa tästä?
macpro.jpg

Jeesus että tämä ketju alittaa jo omankin rimansa. Toisella puolella ilmeisen nuori (?!?) "muro" joka harrastaa tietokoneiden ruuvausta, toisella puolen ammatikseen Maccia käyttävä. Ihan sama vaikka väittelisitte samasta merkistä niin ei taitaisi tarpeet oikein kohdata :D

MacPron kotelo on hieno, mutta saatanan painava. Nerokasta muotoilua, kun sama kotelo on ollut käytössä jo vuodesta 2003.

Heittäkääs ny joku kauniilla sanoilla täytetty teksti missä todetaan, että kilpailu on kuluttajan kannalta hieno asia ja mäkki on mahtava vaihtoehto pc:lle. Jos sais ton Mkz:n tajuamaan...

MacPron kotelo on hieno, mutta saatanan painava. Nerokasta muotoilua, kun sama kotelo on ollut käytössä jo vuodesta 2003.

Jep. Mulla on 2005 late powermac ja hyvin rullailee edelleen kevyessä photarikäytössä/nettiselailussa/musiikinkuuntelussa. Tuskin olisi omassa käytössä enää 6v vanha PC kovinkaan iskussa.

Joo täällä on ollut taas aikamoista pöhinää.. :D Samaa mieltä kuin Jami2003 tuossa edellä, vaikka nää kiistakumppanit puhuisivat ihan samoista laitteista niin taitaisi olla ihan samanlaiset sanailut käynnissä, sen verran eri asioista puhutaan.. ;)

Jep. Mulla on 2005 late powermac ja hyvin rullailee edelleen kevyessä photarikäytössä/nettiselailussa/musiikinkuuntelussa. Tuskin olisi omassa käytössä enää 6v vanha PC kovinkaan iskussa.

Niin sinun omasta käytöstäsi on vaikea sanoa, itsellä on itse asiassa useampikin vanha pseeseekone tuollaisessa _vastaavassa_ käytössä.

Pari samanikäistä läppäriä joista toisella kirjoitan nyt (Windows -kansio luotu tähän näköjään toinen syyskuuta 2005 eikä siis asennettu tuon jälkeen uudelleen) ja tuossa yhdessä itsekootussa pöytämyllyssä windoussi asennettu 2002 eli äkspeen ollessa aika uusi tuolloin. Kaikki pelittävät ok, ei pöpöjä, eivät kaatuile eikä siniruutuja ole tarvinnut katsella. Varmasti hieman hidastuneet siitä kun on asennettu, sitä en väitä. :D

Läppäreihin ei koskaan vaihdettu mitään osia vaikka ovatkin kaikkien "kehumia" aasereita. :D :D Pöytäkonetta on sitten toki matkan varrella päivitelty raudan osalta mutta käyttis aina vaan kloonattu vanhasta uudelle levylle jos se on vaihdettu, uudet romut on tunnistuneet ok, ajurit asennettu ja taas on menty. Boottailen näitä keskimäärin noin kuukauden välein, läppärit toki usein öisin "nukkumassa" mutta siitä herättäminen ei olekaan uudelleenkäynnistys sinänsä.

On tuossa sitten toki uudempikin kone jossa Win7 mutta tosiaan aika paljon juttuja tulee tehtyä näillä vanhemmillakin myllyillä. Eli ei sinänsä kannata yleistää miten nää vehkeet toimii tai ei toimi. :)

Mutta tämä ei siis jesulle minään kuittina, hienoa että vanha koneesi toimii ok. Eiköhän näitä löydy joka lajista, kuulemmeko seuraavaksi vaikkapa kuusnepan käyttäjistä? :D

- H

mut eihän peesee koneet kestä kun vuoden ja sit ne on sekasin ja jumissa ja rikki ja arvo nollilla?!
nii siis ainaki jos näitä uskoo?

enkä nyt vieläkään tajua miten joku saa ton 4000e menemään mac pro vastaavaan rautaan. näyttö ei sisälly hintaan, teran kovo, 6 gigaa rammia, 12 ydintä, kotelo, 1000 W virtalähde (vai mikälie 980 W tossa mäkissä) ja suht. huono näytönohjain (oikeestaa tätä mä ihmettelen eniten että miksi pistetty huono näytönohjain muuten hyvään pakettiin)

600e emolevyyn, 1000e / prosessori, rammit maksaa (toi 6 gigaa mikä on halvimmassa 12-ytimisessä) jotain reilusti alle 200e, virtalähde on 200e, näyttis (parhain 5770 jimmssiltä) 167 e
eli 3167 karkeesti. + kotelo + käyttöjärjestelmä (n. 300 e) + dvd asema (n. 20e)

mäkissä on firewire. usb 3 on nopeempi portti (sis emoon) joten en ymmärrä ton FW tarvetta enää nykykoneessa. jos nyt jollain sattuu olemaan joku fw laite ni 100e lisää hintaan ja saa kortin missä fw paikat.

eli 3500e + kotelo. (ja pyöristelin hintoja yläkanttiin joten voi tipahtaa satasella ku tarkat hinnat ottaa)
ja lian-li kotelot siinä 300e ni saa jo todella laadukkaan. toinen vaihtoehto fractal design define r3 joka maksaa sen 100e

eli 3600e/3800e ja jonkun verran pyöristeltynä

paljos se mäk pro 12 ytimisenä ja 6 gigalla rammia maksokaa suomen puolella?

kaivoin suomen mäkkikaupasta... http://www.mac.fi/verkkokauppa/client/view/58120/232
veroton hinta menee aika lähelle jos nyt välttämättä haluaa ton bluetoothin ja firewiret. mutta kun siihen tuleekin se tonnin vero päälle...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom