Apple vs PC+Linux (Mac versus Win tappelu)

Kelpais kyllä nämäkin vehkeet meikäläiselle jos hooteepeeseetä tässä suunnittelisin. Tosin jos tarve on toistaa vaikkapa omasta lähiverkosta jostain verkkolevyltä teräväpiirtoista mediaa olkkarin ison taulutelkkarin tai tykin & monikanavavahvarin kautta niin eikös nykyään ole jo aika asiallisia pelkästään siihten tehtyjä purkkeja ja paljon edukkaammin kuin mitkään näistä tämmöisistä koneista? Sitten toki jos tarvetta on myös nettijuttuihin yms. niin asia on eri.

Sitten vielä pari linkkiä:

http://www.tranquilpc-shop.co.uk/

http://www.dinopc.com/shop/pc/pcs-mini.asp?idcategory=124

http://www.dell.com/us/en/corp/desktops/inspiron-zino-hd/pd.aspx?refid=inspiron-zino-hd&s=corp

- H

stealth computerilla kanssa noita mini- ja ultraminikoneita
http://www.stealth.com/littlepc_ultraminipcs.htm

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
http://store.apple.com/fi/product/MC573K/A?fnode=MTY1NDAzOA&mco=MTc1MTEzNjY

Siitä Mac OS X hintaan 29€ ja Puuceehen sisään vaan.

Kuulemma päivittyykin itsestään aivan normaalisti. Ainoa ongelma on kuulemma oikeiden komponenttien valinta, koska ajurituki on mitä on. Tosin tuo on asia jolla ei ole merkitystä, se nyt on selvä että jos Mac OS X on tehty tietylle raudalle niin PC tarvii sen saman tietyn raudan.

Vaivaa joo, mutta helppoa jos netistä kaivaa oikeat osat.

http://wiki.osx86project.org/wiki/index.php/Main_Page

Tuolta löytyy kaikki tarvittava tieto ja listat yhteensopivista komponenteista.

Ajattelin että vois itseasiassa harkita Xtreamer Pro mediasoitinta/HTPC:tä: http://www.xtreamer.net/xtreamerpro/specs.aspx
http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=5658 <--- On tosin "vähän" halvempi valmistajalta, 175€ posteineen.

Totuus kuitenkin se että tarvitsen tuollaisen pikkumasinaan vain olohuoneen viihdekeskukseksi. Kaiken muun teen ihan pöytäkoneella ja siitä siirrän sitten lähiverkon kautta matskun tohon lootaan.

http://wiki.osx86project.org/wiki/index.php/Main_Page

Tuolta löytyy kaikki tarvittava tieto ja listat yhteensopivista komponenteista.
Exactly. Eli ei kovin ihmeellisellä säädöllä homma skulaa. Suhteutettuna siihen että ylipäätään haluaa säätää Mac OS X:n PC:hen.

Mutta kun et saa OSX:ää pc:lle, se tässä on pointtina...

Pitikin edellisestä viestistä jättää postaamatta se aivopieru, jossa mainitsin, että harva loppupelissä tarvii OSX:ää. Onhan se kiva, mutta mitä sellaista se tarjoaa mitä ei oikeasti muualta saa? Suurimmalle osalle käyttäjistä on loppupelissä aivan sama mikä paska siellä konepellin alla höyryää kunhan tällä pääsee facebookiin ja mp3:et pauhaa. Nämä taas menee siihen hinta/hyöty määrittelykategoriaan, mitä arvostaa ja minkä takia.

Oikeasti seiska on pirun hyvä käyttis ja itselle pakollinen (eikä pelkästään periaatteellisista syistä). Mulle OSX tarjoaisi oikeesti vain vaseliinilla sliipatun ubuntun. Mitään syncattuja iPoditoimintoja en tarvi ja harva tärkeä juttu taas toimii. Ainoa asia minkä voin kirkkaasti menevän wintoosan yli on ulkonäkö. Käytettävyydessä se ei voita.

Ja sama jatkuu reiluun enemmistöön mäkin omistajista. Eipä sellaista kyllä voi kaivata mistä ei tiedäkkään. Tietenkin se OSX kannattaa laittaa jos parhaaksi näkee. Ite haluan herkutella perusteluilla :D

Pitikin edellisestä viestistä jättää postaamatta se aivopieru, jossa mainitsin, että harva loppupelissä tarvii OSX:ää. Onhan se kiva, mutta mitä sellaista se tarjoaa mitä ei oikeasti muualta saa? Suurimmalle osalle käyttäjistä on loppupelissä aivan sama mikä paska siellä konepellin alla höyryää kunhan tällä pääsee facebookiin ja mp3:et pauhaa. Nämä taas menee siihen hinta/hyöty määrittelykategoriaan, mitä arvostaa ja minkä takia.

Tässä vähän omia ajatuksia osx:stä..
Noin puoli vuotta olen käyttänyt macbook pro:ta (13"). Lyhykäisyydessään käytettävyys ja "toimivuus" on se juttu minkä takia en enää tykkää käyttää windowsia. Osx käynnistyy nopeasti, ohjelmat käynnistyy nopeasti ja kone sammuu nopeasti. Pieniä juttuja, mutta lisää käyttö mukavuutta. Lisäksi käytettävyys. Itunes, safari (toki nämä saa windowsille myös), osx:n hakutoiminnot (spotlight, finder). Ei näiden jälkeen tee edes mieli käyttää windowsia. Töissä tulee käytettyä paljon windowsia ja vituttaa se raksutus. Ohjelmien avaus, tietokoneen käynnistys. Voi vittu vaikka on uusia koneita niin raksuttaa ja raksuttaa! Turhat palvelut ja prosessit poistettu käytöstä, indeksoinnit otettu pois käytöstä, kevyet viruksen torjunnat jne. Ei vaan voi verrata toimivuudeltaan osx:sään.

osx:n hakutoiminnot (spotlight, finder)
Oletko käyttänyt Windowsin uusinta, eli seiskaa? Haku on eri sfääreissä vrt. aiempaan.

Töissä tulee käytettyä paljon windowsia ja vituttaa se raksutus. Ohjelmien avaus, tietokoneen käynnistys. Voi vittu vaikka on uusia koneita niin raksuttaa ja raksuttaa! Turhat palvelut ja prosessit poistettu käytöstä, indeksoinnit otettu pois käytöstä, kevyet viruksen torjunnat jne. Ei vaan voi verrata toimivuudeltaan osx:sään.
Uusi kone ei kerro mitään, ja jollain perkeleen ilveellä firmojen koneet on lähes aina niitä surkeimpia mahdollisia esimerkkejä vaikka olisi toissaviikolla ostettu. Sinänsä huono vertailukohta.

Itse en näe oman koneeni (Win 7) ja mun koulun 27" iMaccien välillä eroa missään toimivuudessa tai sulavuudessa. Oma kone on tosiaan 2008 vuoden semi high-end kokoonpano. Omalla kohdalla vain palaa käämit jos noiden Maccien edessä pitää istua kun perkele kaiken pitää olla nurinpäin/erilaista Mac OS X:ssä, toki onhan se myös vice versa.

Kyllä tuo ero on ihan omasta mentaliteetistä ja tottumuksista kiinni.

Nää on kyllä mukavia keskusteluja.

Tässä nyt olisi taas jotain ajatuksia...

HINTA on ehkä paras lähtökohta, kunhan koko arvostelua ei lasketa sen varaan.
Se nyt vaan on fakta että komponenteilla kasaa koneen halvemmalla kuin ostaa valmispaketin. Kaikki ei tietenkään lähde tolle linjalle. Eikä oikeastaan moni edes tajua että pc-koneen saa ostettua itselleen räätälöitynä yms. kyllä ne atk-liikkeet sen koneen kasaa. Hinta on tietenkin enemmän kuin pelkkien osien osalta. Eihän ne autokorjaamotkaan niitä autoja osien hinnalla korjaa. Puhutaan tosin PALJON pienemmistä summista.
PC-puolella tosiaan koneen saa satasesta ylöspäin. Uuden ja kasatun valmispaketin. Muutaman satasen ku pistää tiskiin ni saa jo helposti perus nettisurffailukoneen jolla voi tehdä jo toimistohommia, kuunnella musiikkia ja katsoa leffoja. Ja tolla pystyy jopa pelaamaan pelejä.
Syy miksi Mac-koneita sanotaan tehokkaammaksi ei ole siinä että PC-puolella ei näitä komponentteja saisi vaan siinä että "teho"-pc on yleensä määritelty sillä, mitä pelejä se pyörittää, ja tämän perusteella kuvitellaan että se 8 gigan rammirivistö, 1,5 gigan muistilla oleva kallis näytönohjain ja intelin i7-sarjan halvimmat prossut on sitä tehokkainta rautaa, koska se nyt vaan pyörittää heittämällä pelit tältä seuraavalta parilta vuodelta...
Tarvetta ei monella ole näille tuplaprosessoriemolevyille tai niille 1000 euron intelin kärkikastin prosessoreille joten pc puolella tyydytään vähempään (ja kuvitellaan liikoja omasta raudastaan) ja maksetaan vähemmän.
Tuo "Mäk on ylihinnoteltu" pitää paikkaansa. Myös ne pc-pakettikoneet on ylihinnoteltuja. siinä on tuo toinenkin puoli. Saman tason pc-paketteja ei ihan joka paikasta löydykkään ja samoissa hinnoissa pyöritään.
PC pystyy kasaamaan itse komponenteista. Mac-puolella ei. Eli toisinsanottuna PC-koneissa on mahdollisuus säästää.

Lisäks käyttötarkotus ja vaihtoehdot. Enkä oikeestaan ees sulje pois käytön helppoutta...
Jotkut käyttää konetta ainoastaan laskujen maksuun ja lehtien lueskeluun. ehkä myös se facebook. Kohderyhmä ei tarvitse mäkin tehoja.
Nuoriso surffailee netissä ja pelailee. Pelit tarvitsee tehoa. Myös sieltä näytönohjaimesta (Mac-koneiden heikoin puoli jota en täysin ymmärrä). Pelit toimii pääosin windowssissa ja vaikka sen saisikin siihen mäkkiin joutuu käyttämään rahaa uuteen, tehokkaampaan näytönohjaimeen. Ja tässä vaiheessahan sitä rahaa on kulunut muutamankertaisesti se tarvittava määrä. Eli liikaa, koska se 700 euron "kallis" pakettikone siltä X-valmistajalta hoitaa todennäkösesti jo homman.

Sitten jääkin työkoneet ja harrastuskoneet (muuten sama kuin työkone mutta hommasta ei saa palkkaa) joista molemmista löytyy se pieni rako mihin mäkki on paras vaihtoehto.

Mielipiteitä toki on. Mun mielestä vaan PC on paras vaihtoehto siinä 96 % ajasta (vai mitä niitä pc-käyttäjiä tänäpäivänä olikaan verratuna mac-käyttäjiin?)

Aikalailla samaa mieltä ainakin TML kanssa, samat vinkeet on molemmissa. Windowssia tulee itsekin käytettyä aika paljon OSX rinnalla, ja ainoa oikeasti ärsyttävä asia on tuo käynnistyspolitiikka joka kusee ihan muista syistä. Samoin miukumaukunapin (alt) sijainti, miksei sitä voisi jotenkin standardisoida? Esim. kukaan nainen ei koskaan osaa loggautua facebook sivulleen iMackini kautta, muutenkin on niin vaikeaa noiden kanssa elää ja sitten vielä tämä ongelma siihen päälle.... ei ihme että suhteet kaatuu.

Töissä tulee käytettyä paljon windowsia ja vituttaa se raksutus. Ohjelmien avaus, tietokoneen käynnistys. Voi vittu vaikka on uusia koneita niin raksuttaa ja raksuttaa! Turhat palvelut ja prosessit poistettu käytöstä, indeksoinnit otettu pois käytöstä, kevyet viruksen torjunnat jne. Ei vaan voi verrata toimivuudeltaan osx:sään.

Kuten TML sanoi, yritysmaailmassa usein työasemakoneet on tehoiltaan sieltä heikoimmasta päästä ts. mahdollisimman halvalla hankittuja. Niihin sitten hirveä määrä softaa, kryptaukset levyille jne., niin aivan varmasti tökkii. Se, jos sinä kotona uudenkarhealla Macillä surffaat netissä ja iTunesilla vähän musiikkia kuuntelet samalla ei ole millään tapaa vertailukelpoinen tuon kanssa. Vähän perspektiiviä noihin juttuihin, eikä vaan sitä Apple-lipun liehutusta.

Pientä tilastoa kotoa tämän vuoden puolelta:
Mun käytössä oleva, itse kasattu kone, jossa Win7 Pro, käyttö normia viihdekäyttöä, eli netti + musa + pelaaminen.
Jäätymiset/kaatumiset = 0kpl

Avokin käytössä oleva Macbook Pro, jossa Snow Leopard, käyttö sama kuin yllä, paitsi ei pelaamista.
Jäätymiset/kaatumiset = 3kpl

Molempien koneiden käyttikset päivitetty viimeisimpien päivitysten kanssa.

Mielenkiintoista sinänsä, että mun säälittävä itsekasaama Win kone on tässä voitolla ;)

edit:
Ja tästä on turha kenenkään vetää herneitä, tämä oli ihan puolueeton havainto omista kokemuksista. Molemmat koneet on mun omistuksessa, eli en ota mitään "puolia" tässä tilastossa :D

edit2:
Työkäytössä olevan Lenovo Thinkpadin, käyttiksenä XP Pro, kaatumisia en ole laskenut, niitä kuitenkin "useita" :D

Dataa täältä. Macbookit ja Pro kaatunut lukemattomia kertoja vuosien varrella, mutta niin ne koneet joskus tuppaa tekemään erinäisistä syistä. Ei haittaa, en vaihtais Windowsin rekiseripaskaan ja tylsään olemukseen mistään hinnasta.

Ei se ollut se mun pointti tuossa. Pointti oli se, että monilla tuntuu olevan asenne, että Macin kanssa kaikki toimii aina ja Windowsin kanssa automaattisesti kärsitään bluescreenistä.
Kaikissa koneissa on hyvät ja huonot puolet, parhaiten sen huomaa, kun on päivittäin tekemisissä eri laitteiden kanssa (kuten itsellän Win7/WinXP/OSX koneet).

iMac kaatuilee selkeästi useammin kuin vieressä oleva Acerin Vista-pakettikone...mutta en mä tätä silti vaihtaisi.

Ei se ollut se mun pointti tuossa. Pointti oli se, että monilla tuntuu olevan asenne, että Macin kanssa kaikki toimii aina ja Windowsin kanssa automaattisesti kärsitään bluescreenistä.
Juuri näin. Sitähän täällä on jo 269 sivua sanottu, että se Macci ei kaadu sitten millään ja kaikki vaan futaa. Windows taas kaatuu jatkuvasti, ja kokoajan on rekisteri tukossa. Puhumattakaan viruksista.

Itsellä oli tarkoitus tuoda vain esille oma mielipide mikä siinä macissa "viehättää", kun jengi sitä täällä ihmettelee.

Sahaaja: Kun vertasin työpaikan konetta omaan macciin, niin se ei ollut perus "työasemakone". Kone on perus acerin läppäri (windows 7:lla) i3-prossulla ja 4gb:n keskusmuistilla. Lisäksi kone on varustettu nortonin viruksen torjunnalla minkä ei todellakaan pitäisi olla raskas. Mitään muuta kyseisessä koneessa ei ole. Tätä konetta ollaan käytetty pelkästään nettisurffailussa, ajurien hakemisessa jne.. Osx tuntuu tämän tasoiseen koneeseen verrattuna huomattavasti mukavemmalta käyttään ainakin omaan makuun.

Sanomattakin selvää, että mac on kallis kone. Selvähän se. 800 eurolla kasaa huomattavasti tehokkaamman koneen kuin 1200 euron macbook pro:n. Osx:stä mielellään itse maksan sen verran enemmän. Lyhykäisyydessään Mike kertoi tuon windowsin synkänpuolen, miksi sitä itse eniten vältän eli rekisteri.

TML: Kyllä olen käyttänyt seiskaa/vistaa ja näiden hakuhan on paljon parempi kuin esimerkiksi xp:ssä.

Jokainen ostakoot koneen tarpeidensa mukaan. Ei näistä tarvitse herneitä vetää nenään, jos joku kertoo mielipiteensä.

TML: Kyllä olen käyttänyt seiskaa/vistaa ja näiden hakuhan on paljon parempi kuin esimerkiksi xp:ssä.
Juu, ja vähintään riittävä nykyään kun se etsii tiedostojen lisäksi myös toimintoja.

Haku on muutenkin vähän sellanen asia ainakin itsellä, että kun about sen 3 kertaa vuodessa katoaa jokin tiedosto niin jos se sen löytää niin haku on tarpeeksi hyvä. Muuten omalla kohdalla haku turha, ja tosiaan kone on työkäytössä ja viimeeksikin kun varmuuskopioin työkansion niin tiedostoja oli sen n. 80,000. Silti ei mun tarvitse hakua käyttää löytääkseni sieltä jotain, kun on sen järjestänyt hyvin alusta asti.

Jokainen ostakoot koneen tarpeidensa mukaan. Ei näistä tarvitse herneitä vetää nenään, jos joku kertoo mielipiteensä.
Niinhän se on. Koko kiistahan on vain omien mieltymyksien paremmuuden osoittaminen, oli se totta tai ei.

Hyvä ratkaisuja kummallakin puolella aitaa.

Patteri_ sanoi:
Sahaaja: Kun vertasin työpaikan konetta omaan macciin, niin se ei ollut perus "työasemakone". Kone on perus acerin läppäri (windows 7:lla) i3-prossulla ja 4gb:n keskusmuistilla. Lisäksi kone on varustettu nortonin viruksen torjunnalla minkä ei todellakaan pitäisi olla raskas. Mitään muuta kyseisessä koneessa ei ole. Tätä konetta ollaan käytetty pelkästään nettisurffailussa, ajurien hakemisessa jne.. Osx tuntuu tämän tasoiseen koneeseen verrattuna huomattavasti mukavemmalta käyttään ainakin omaan makuun.

Norton on todellakin sieltä raskaimmasta päästä ja ei ole ihme, jos raksuttaa koko ajan.

Patteri_ sanoi:
Mike kertoi tuon windowsin synkänpuolen, miksi sitä itse eniten vältän eli rekisteri.

Huoh, onpa hyvä syy. Perustelisitko edes vähän? Esim. miten Windows 7:ssa rekisteri on "synkkä puoli?"

Huoh, onpa hyvä syy. Perustelisitko edes vähän? Esim. miten Windows 7:ssa rekisteri on "synkkä puoli?"
Joo, tämän minäkin haluan kuulla...
Kai tässä takana joku idea että ajan kanssa erinäisten ajurien, ohjelmien, ym. asentaminen pistää rekisterin tukkoon ja siten sitä pitäisi jollain ohjelmalla puhdistaa.

Enpä nyt näe että on tarvetta, plus että on ihan viisasta valita ne lataamansa ohjelmat järkevästi eikä vain asennella mitä vain.

Huono koodi voi pilata minkä tahansa laitteen, siitä syystä Applellakin on tiukkoja kriiteerejä noissa softakaupoissaan ym... huono koodi kun voi Applen kontrollin ulkopuolella tehdä iLuurista (tai muusta) hitaamman.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom