Apple vs PC+Linux (Mac versus Win tappelu)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itseasiassa olen vähän odottanutkin tuota viestiä. Edellinen ei ollut todellakaan mikään provo. Mutta jatkakaahan muut keskustelua tästä aiheesta, minä siirryn taka-alalle seuraamaan.
Heittelet ilmaan perusteluitta kaikkea hölmöä kuten peukalojuttuja, ei kukaan muukaan täällä ole väittänyt, että windows käyttäjät olisivat vammaisia. Jäät myös jankuttamaan samoista asioista uskomatta vaikka moni on jo sanonut ja perustellut. Jos et osaa perustella ollenkaan, vaan tavoitteesi on heitellä ilmaan turhia kommentteja, niin elä sitten kirjoita laisinkaan.

Kun sulta perätään mac-kokemusta, niin et vastaa siihen millään tasolla, vaan heität vastakysymyksen kuinka moni on vistaa käyttänyt, vaikka hyvin tiedät, että monilla on vuosien kokemus windowsista, pidät sitten paniikissa kiinni siitä, ettei vistaa ole kaikki koittaneet. Vastaa siis joskus, äläkä heittele kokoajan vastakysymyksiä, sulta saatiin lypsää monta sivua sitä tietoa, että olet 90 luvulla kerran nähnyt macin.

Ois kiva kuulla myös MAC käyttäjien eteentulleista ongelmista. Siis kun on siirrytty winkkarista omppuun. Onko esim ollut mitään yhteensopivuusongelmia softien/lisälaitteiden kanssa tai muuta.

Onhan se kiva kuulla kun "mäk on paras" "pc on paska" tyylistä keskustelua, mutta se ei ole kovin rakentavaa noin niinkun ostomielessä.

Ois kiva kuulla myös MAC käyttäjien eteentulleista ongelmista. Siis kun on siirrytty winkkarista omppuun. Onko esim ollut mitään yhteensopivuusongelmia softien/lisälaitteiden kanssa tai muuta.

USB digi-tv -palikat. Elgato- ja Miglia-merkkisiin löytyy ajurit suoraan valmistajan toimesta, mutta muihin ei taida löytyä.

Ois kiva kuulla myös MAC käyttäjien eteentulleista ongelmista. Siis kun on siirrytty winkkarista omppuun. ...

Pahin tähänmennessä on seuraava:
Tarvitsen työssäni paljon sähköpostilla kulkevia mpeg1 -elokuvia joiden koko on pysyttävä alle 5 megan. Ongelmana on kuitenkin se, että MPEG1-pakkauksen resoluutio on natiivisti 352x288 joka taasen on katsojalle hirmuisen pieni (ja ei, vastaanottajat ei osaa isontaa sitä kuvaa...). PC:llä on kasapäin ilmaisia ohjelmia ja ostetuissa ohjelmissa ominaisuuksia joilla saa tehtyä minkäkokoista MPEG1;stä haluaa, Mäkillä on tietojeni mukaan tasan yksi pakkaussofta (Telestreamin Episode) joka moiseen kykenee ja sekin maksaa satoja euroja.

Mäkillä muutenkin tulee välillä se fiilis, että KAIKKI on mahdollista jos on millä mällätä. (Puhun siis lähinnä videopuolen kokemuksista)

Ps. JOS joku tietää hyvän ja ilmaisen MPEG1 pakkaussoftan mäkille, kerro ihmeessä!

Onhan se kiva kuulla kun "mäk on paras" "pc on paska" tyylistä keskustelua, mutta se ei ole kovin rakentavaa noin niinkun ostomielessä.
Hiiren kiihdytykseen meinasi oikeasti mennä hermot. En voinut ymmärtää kuka apina oli pistänyt sen pakolliseksi käyttiksessä. Olin tottunut siihen, ettei hiiressä ollut kiihdytystä ja se on äärimmäisen paskamaista kun yhtäkkiä se onkin. Ei meinannut osua mihinkään, kaikki sanoivat että kyllä siihen tottuu. Virittelin kaikkia Steermouseja ja muita, mutta kypsyin ja lopuksi pakotin itseni siihen. No adaptoitumiseen menikin sitten vain pari päivää enkä huomannut enää kiihdytystä, nyt ei meinaa osua windowsissa mihinkään.

Macissa ottaa myös päähän liika sulkeutunut ajattelutapa, ilmenee esim iPhonessa ja AppleTV:ssä. Apple TV oli aika floppi, koska se on niin nirso formaattien ja resojen suhteen, toimii hyvin täydellisessä mac-ympäristössä, mutta ei ota vastaan tuosta vain kaikkea matskua. iPhone taas kinnaa vastaan kun sitä ei saada tänne saakka, vaan Apple priorisoi jenkkeihin kaiken, mikä tosin ymmärrettävää.

Alussa tuli harmaita huiksia levyjärjestelmän takia kun yritin tuuppaa winkussa forkatun täyden kovon kiinni macciin, se piti tyhjentää ja forkata macille sopivaan muotoon. Ei se nyt mikään iso homma kuitenkaan ollut kun omasin toisen ison kovon jonne vippasin kamat.

Firefox vain ei suostu mulla kunnolla toimivaan Macissa, winkussa se pelasi aina, Macissa se mulla halluilee ja kaatuilee.

Loput ongelmat olivat sitten windows ajattelun perua, eli ctrl nappula oli eri paikassa. Samoin ajatteli liian monimimutkaisesti kaikkea. Esim kun ohjelman macissa asentaa, niin sitä ei ole alussa varma asentuiko se, koska ei asennus voi olla noin simppeliä, vaan ajattelin windowsin tavalla, että nyt vahvistellaan kokoajan ja bootataan konetta. Enter kansion valinnassa antaa macissa rename toiminnon, se aiheutti ongelmia alussa.

Yksi mikä OSX käyttiksessä on siistiä, on sen loogisuus. Sitä alussa tuli koitettua kaikkea "mitäs jos teenkin tuon noin helposti, toimiikohan se", kyllä toimii. Käyttiksessä on ajateltu putkiaivoilla, yleinen finderin käyttö vain on niin järkevästi tehty, että se helpottaa tiedoston hallintaa.

Ja sitten se lopullinen pointti. Kypsyin siis winkussa siihen kun se aina jotenkin vittuili jollain osa-alueella. Korjasin koneesta poweria ja muuta pientä, mutta se jatkoi vittuiluaan, oli siis forkkaus edessä. Lopullinen päätös vaihdosta tuli kuitenkin kun ostin iPodin, juuri niin, näinkin simppeli juttu muutti mieleni. Jotenkin Apple vai on niin vitun coolisti brändätty ja kaikki kamat on tehty ihmisille, eläville otuksille, jotka voivat nauttia koneen käytöstä. Enkä ole pahemmin katunut, vaan windows ympäristö tuntuu tällä hetkellä helvetin tylsältä nörttien alueelta, jossa debugataan koodia ja parsetaan php:ta päivät pitkät. Kuulostaa Macin mainonnalta, mutta kyllä sen sitten ymmärtää kun itse pääsee macciin käsiksi.

HC76, mulla on ainakin DC++ kaivattujen sovellusten listalla. Aiemmin kaipailin myös RawShooteria, mutta Lightroom korvasi sen aika hätäiseen. Bibble vaikutti kanssa kivalta, mutten siihen viitsi investoida.

SPSS:stä kaipasin kanssa kokeiluversiota, mutta tuota nyt ei kovin usein tule käytettyä.

Itse en kyllä macciin pysty. Tai oikeastaan se yksinappinen hiiri siinä vaan vituttaa. Ja vähän jotenkin liian pehmeä käyttöliittymä.

Jokohan vihdoin päästäisiin asiaan eli rakentavaan keskusteluun? Pahoittelut, että olen lähtenyt mukaan provoihin. :kippis1:

Mulla ei toistaiseksi ole tullut oikeastaan mitään yhteensopivuusongelmia. Tiedostot kun sain XP:ltä siirrettyä Tiikeriin, huomasin vanhan pöytäkoneen jääneen työttömäksi.

Erilaisia ohjelmia ei ole tarvinnut kissojen ja koirien kanssa etsiä, vaan Mac-foorumeilla olen kysellyt tyhmiä ja saanut nopeasti suosituksia hyvistä softista. Toistaiseksi olen pärjännyt ihan ilmaisilla ohjelmilla. Ainoa, josta olen maksanut, on Applen MPEG-lisäkikkare. Sitä olen tarvinnut Topfield digiboksin tallennusten muokkaamiseen Macilla. Seuraava maksullinen ohjelma tulee luultavasti olemaan Pixelmator-kuvankäsittelyohjelma, joka riittää meikäläisen kevyeen käyttöön. GIMP olisi ilmainen ja monipuolinen, mutta en pidä sen "epämaccimaisesta" käyttöliittymästä.

Leopard-päivityskin sujui minulta täysin ongelmitta, vaikka olen lukenut joillakin olleen ongelmia sen kanssa. Ongelmat tosin ovat yleensä johtuneet koneella olleesta kolmannen osapuolen ohjelmasta.

Suurimmat ongelmat mulla on johtunut siitä, että olen monia asioita yrittänyt tehdä liian monimutkaisesti. Yleensä asiat ovat paljon yksinkertaisempia kuin osaisi kuvitella.

Ainoa asia, josta oikeasti on ollut harmia, on AirPort Extreme -reitittimessä oleva bugi, joka tuli Leopardin tai reitittimen uusimman firmwaren myötä. Bugi aiheuttaa katkoksia reitittimeen kytketyn USB-kovalevyn kanssa.

Tai oikeastaan se yksinappinen hiiri siinä vaan vituttaa.

Mikä tahansa mieluinen USB-hiiri tilalle. Tai uusien koneiden mukana tuleva Mighty Mouse, joka on kaksinappinen, tai yksinappinen, vai miten vaan haluaa. Se hiiri tunnistaa, klikkaako oikealla vai vasemmalla puolella.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom