Apple vs PC+Linux (Mac versus Win tappelu)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kerrotko, miten ne heikot tiedot käy tästä keskustelusta ilmi? Miten Mac-rauta eroaa PC-raudasta? Prosessorit tulee Inteliltä, näytönohjaimet NVidialta tai ATI:lta, monitorit kuulemma tehdään Philipsin tehtailla ja on käytännössä samoja kuin Dellillä (tosin Dellin näytöt halvempia). Muistit ja emolevyt valmistaa ilmeisesti Apple vai valmistaako? Onko PC-raudalla ja Mac-raudalla loppujen lopuksi muuta eroa kuin se, että PC boottaa BIOS:ista ja Mac EFI:stä ja muuten teho/tehottomuus riippuu käyttöjärjestelmästä?

Viittasin lähinnä hintaennakkoluuloihin (Macit on paljon kalliimpia), yhteensopivuuspelkoihin, ja muihin vääriin käsityksiin (Macilla ei voi pelata, tehot ei riitä).

Tällaisissa keskusteluissa tartutaan herkästi yksittäisiin negatiivisiin seikkoihin, esimerkiksi Mac-näytönohjainten valikoimaan, ja jäädään jankuttamaan siihen.

Nykyään prosessorit, muistit ym. on Mac-raudassa mainstreamia eli pitkälti samoja kuin PC-koneissa. Emolevyt on custom built -rautaa; fyysistä tuotantoa Apple ei komponenttipuolella tee vaan käyttää sopimusvalmistajia. Muistit tulee Hynixiltä, Kingstonilta, jne. Toki Apple valitsee kaikki koneissaan käytettävät komponentit, jolloin käyttöjärjestelmän ajurit voidaan tehdä juurikin käytettyjen komponenttien mukaan. Samalla tulee varmistettua se, että komponentit pelaavat yhteen. Applen tuoteperheiden yksinkertaisuus ja se, että mallistossa on vain muutama erilainen kokoonpano helpottaa tätä prosessia. (Esimerkiksi omassa PC-koneessa tuli vasta tapeltua K8T800-piirisarjan ja tiettyjen SATA-kovalevyjen yhteensopivuusongelmien kanssa.)

PC-puolella on saatavilla ns. sertifioituja työasemia, joissa periaate on osin sama: laitevalmistaja tarjoaa huolella testatut ajurit ja yhteensopivuudeltaan varmistetut komponentit. Toki tällainen sertifiointi näkyy tuotteen hinnassa. Esimerkiksi Dell suosittelee tiettyjä kokoonpanoja tiettyihin käyttötarkoituksiin. Käyttöjärjestelmää tällainen laitevalmistaja ei kuitenkaan pääse muokkaamaan tai optimoimaan käytetyn raudan mukaan; toki MS tekee yhteistyötä satojen eri laitevalmistajien kanssa.

Jos tehdään raaka yksinkertaistus, voidaan ajatella että tietokoneen käyttöjärjestelmällä on kaksi rajapintaa: laitteisto- ja käyttäjärajapinta. "Tietokoneen tehokkuus" vaatii molempia. Keskiverto tietokoneenkäyttäjän prosessorikuormitus on jossain alle 10 % tuntumassa, eli 90 % prosessorin tehoista jää käyttämättä. Wordinnaputtelijoilla tämä suhde on vielä suurempi, HD-videoeditoijilla pienempi. Kun mietitään tietokoneen tehokkuutta työkäytössä, ei riitä että vertaillaan pelkkää prosessorin laskentanopeutta tai kovalevyn hakunopeutta, vaan olisi oleellista miettiä myös tuon "käyttäjärajapinnan" toimivuutta.

Tällaisissa keskusteluissa tartutaan herkästi yksittäisiin negatiivisiin seikkoihin, esimerkiksi Mac-näytönohjainten valikoimaan, ja jäädään jankuttamaan siihen.
Ne vähät "epäkohdat", jotka halutaan epäkohtina nähdä ovat niitä ainoita joten ei se ihme ole jos niihin takerrutaan sormet korvissa ja silmät kii. PC:n lukemattomat ongelmat pyhittyvät sillä, että hokee jotain ompun epäkohtaa.

Ne vähät "epäkohdat", jotka halutaan epäkohtina nähdä ovat niitä ainoita joten ei se ihme ole jos niihin takerrutaan sormet korvissa ja silmät kii. PC:n lukemattomat ongelmat pyhittyvät sillä, että hokee jotain ompun epäkohtaa.
Onhan tässäkin topicissa jo moneen kertaa tullut esille, että ihan samoja ongelmia niissä Maceissäkin on kuin PC:ssä. Minä olen sen jopa useampaan otteeseen myöntänyt, että PC:ssä on ongelmia. Toisin kuin esim. sinä (Mac ongelmat), silmät kiinni ja sormet korvissa hehkuttaessani Mac:n hyvyyttä. ;)

Onhan tässäkin topicissa jo moneen kertaa tullut esille, että ihan samoja ongelmia niissä Maceissäkin on kuin PC:ssä. Minä olen sen jopa useampaan otteeseen myöntänyt, että PC:ssä on ongelmia. Toisin kuin esim. sinä (Mac ongelmat), silmät kiinni ja sormet korvissa hehkuttaessani Mac:n hyvyyttä. ;)
Voisitko ihan näin kertausmielessä kertoa mitä ovat nämä sekä PC:stä että Macista löytyvät ihan samat ongelmat, joita esimerkiksi Mike (tai minä) ei ole myöntänyt?

PC-puolella on saatavilla ns. sertifioituja työasemia, joissa periaate on osin sama: laitevalmistaja tarjoaa huolella testatut ajurit ja yhteensopivuudeltaan varmistetut komponentit. Toki tällainen sertifiointi näkyy tuotteen hinnassa. Esimerkiksi Dell suosittelee tiettyjä kokoonpanoja tiettyihin käyttötarkoituksiin. Käyttöjärjestelmää tällainen laitevalmistaja ei kuitenkaan pääse muokkaamaan tai optimoimaan käytetyn raudan mukaan; toki MS tekee yhteistyötä satojen eri laitevalmistajien kanssa.

Dell:iähän suosittelevat esimerkiksi suurinpiirtein kaikki RIP:pi valmistajat raudaksi. Dell:iin kun tuppaa saamaan varaosia varmasti myös hieman pidemmän ajan jälkeen.

Sertifioiduissa kokooonpanoissa on etunsa, mutta negana jonkin verran yleensä suorituskyvystä kärsitään johonkin viriteltyyn kokoonpanoon verrattuna.

Joko provoot tahallasi jatkuvasti, tai sitten et vain ymmärrä. Kertaappa nyt tosiaankin kaikille ne ongelmat. Ole esim niin lapsellisella tasolla argumenteissasi, että vedät "onhan macillekin viruksia, ainakin yksi, joten se on samalla tasolla widowsin kanssa".

Kerroppa ne ongelmat nyt meille kaikille, eikä ongelmaksi riitä se, että koneeseen ei saa valittavakseen miljoonaa näyttistä. Se ei ole mikään ongelma, vaan se on lisäarvo pc-koneille.

Kaivat väkisin Fabe jotain yritystason koodausongelmia, mutta ohitat todella näppärästi käytännön tasolla kaikki windowsin älyttömän viat. Eli nussit pilkkua oikein urakalla etsimällä jotain marginaalisia virheitä käyttiksestä ja sitten muna pystyssä niitä hehkutat kovaan ääneen, jottei vahingossakaan huomio kääntyisi siihen, että windows on ongelmallinen ihan tavallisen käyttäjän käsissä.

Esim. tuo,
Jep jep. Mulla on MacBook, enkä ole noin vakavaan ongelmaan törmännyt.

onhan noita tuolla lisääkin kun jaksaisi kaivaa.
Kyllähän niitä ongelmia löytyy, kun niitä kaivamalla kaivaa. Ei kai kukaan oikeasti väitäkään, että Maceissa ei olisi lainkaan ongelmia. Oleellista on se, että ongelmia on niin hemmetin paljon vähemmän kuin Windows PC -käyttäjillä.

Tuntuu aina näissä väännöissä, että mac-ihmiset jaksaa puolustella omaa kantaansa pc-immeisiä hanakammin ;)

Mä nään molemmissa puolensa, eikä mulla mitään ongelmaa kummankaan käytön kanssa.
Omasta taloudesta tällä hetkellä multa löytyy vistalla varustettu fujitsu-siemensin läpänderi ja avokilta macbook. Hyvin mahtuu molemmat koneet yhdessä elämään, vaikka välillä vähän "vittuilenkin" avokin applemaniasta.

Tuntuu aina näissä väännöissä, että mac-ihmiset jaksaa puolustella omaa kantaansa pc-immeisiä hanakammin ;).

Lähes kaikilla Mac-käyttäjillä on kokemusta PC-maailmasta, joskus jopa niin että Windowsin käytöllä saavutettu vitutuksen kliimaksihuippu on lopulta saanut hakemaan vaihtoehtoa PC:lle. Tällainen PC-pakolainen mielellään puolustaa uutta turvapaikkaansa...

Tällainen PC-pakolainen mielellään puolustaa uutta turvapaikkaansa...
Vaikka ei olisi minkään näköistä kokemusta uusimmasta käyttöjärjestelmästä, saatikka minkäänlaista "oikeaa" osaamista PC-maailmasta. Voi olla, että Mac on peukalokeskelläkämmentä tyyliselle käyttäjälle se paras vaihtoehto.

Voi olla, että Mac on peukalokeskelläkämmentä tyyliselle käyttäjälle se paras vaihtoehto.
Kuten suurimmat osat leffastudioista ;)

Fabe, ei tartte nyt provoamisen varjolla heittäytyä ihan idiootiksi, joten himmaappa vähän ja lue viestisi ennenkuin postaat.

Mä siis sanoin, että lue viestisi ennenkuin postaat. Lopeta tuo tahallinen provoaminen tai mä lopetan sen.
Itseasiassa olen vähän odottanutkin tuota viestiä. Edellinen ei ollut todellakaan mikään provo. Mutta jatkakaahan muut keskustelua tästä aiheesta, minä siirryn taka-alalle seuraamaan.

Kai olet vaihtanut akun koneeseen?

En ole vaihtanut, ovat turhan tyyriitä ostaa. Tuo oman koneeni akku ei ollut vaihto-ohjelman piirissä, jos sitä tarkoitit. Olisiko antaa linkkiä johonkin nettikauppaan, josta saisi klooniakkuja tuohon? Toinen akku olisi reissussa ollessa hyvä lisä, kone pysyy tuolla nykyisellä päällä n. puolitoista tuntia nettiä selatessa, elokuvia katsellessa ehkä tunnin. Uutena kesti elokuvia katsellessakin yli 2h.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom