Apple vs PC+Linux (Mac versus Win tappelu)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kasaan sulle edelleen tehokkaamman koneen kuin iMac koska vaan samaan hintaan. Ei täällä kukaan ole väittänyt, ettei Dell haluais kanssa tehdä kunnolla voittoa niitten ihmisten rahoilla, jotka saa kiksejä siitä, että koneen takana on kaks johtoa eikä kuutta.
Voi elämä, tämä on jotain ihan uskomatonta. Kun tuossa jo nimettiin mac-käyttäjät poropeukaloiksi, niin saanko kysyä, onko täällä osa win-porukkaa vähän yksinkertaisia? Montakohan kertaa tässä on sanottu, että Mac on kokonaisuus, et sä voi mennä vertaamaan pelkkää rautaa Macciin. Sanotaan vielä kerran pesupallollekin, ET-VOI-MENNÄ-VERTAAMAAN-PELKKÄÄ-RAUTAA-MACCIIN. Eli kasaappa nyt vastaava kone halvemmalla, mene samalla duuniin Dellille kun maailman yksi isoimmista valmistajistakaan ei siihen kyennyt.

Rauta, design, ergonomia, hinta, käyttöjärjestelmä, lisälaitteet = kokonaisuus.

Ja hauskaa huomata, miten Dellin tuo vastaava kone onkin yllättäen kalliimpi kuin Macin koneet. iMacin saa samaan hintaan 24 tuumaisena kun Delli on 20 tuumainen. Eikös se ollut niin, että Macin osat ovat kalliita ja vastaavan koneen saa kasattua puolet halvemmalla?

Imac ja sen kloonit ovat kirkkaasti typerin konsepti tietokoneiden historiassa. Niissä on onnistuttu tehokkaasti yhdistämään kannettavien ja pöytäkoneiden huonoimmat puolet, ihan käyttiksestä riippumatta. Niitä ei voi laajentaa ilman ulkoisia laitteita, ei päivittää eikä ottaa kätevästi mukaan. Tilaakaan ei säästy oikeastaan yhtään esim. Mac miniin verrattuna.

Imac ja sen kloonit ovat kirkkaasti typerin konsepti tietokoneiden historiassa. Niissä on onnistuttu tehokkaasti yhdistämään kannettavien ja pöytäkoneiden huonoimmat puolet, ihan käyttiksestä riippumatta. Niitä ei voi laajentaa ilman ulkoisia laitteita, ei päivittää eikä ottaa kätevästi mukaan. Tilaakaan ei säästy oikeastaan yhtään esim. Mac miniin verrattuna.

Tähän täytyy iMacin omistajana vastata.. :D

Tilaa säästyy pöydältä juuri tuon mac minin verran, koska siihenkin tarvitsee näytön. Laajennetavuutta ei ole muistia lukuunottamatta, mutta tarvitseeko sitä välttämättä?

Itse käytän konetta lähinnä nettiselailuu, mailien lukemiseen, harrastepohjaiseen koodailuun sekä tekstinkäsittelyyn. Ei mun tarvitse ostaa uutta prossua vuoden välein. Laajennettavuutta tarvitsee lähinnä jos pelaa tai pc-maailmassa, kun tarvii vaihtaa uuteen Windows versioon ;). Tähän asensin pariviikkoa sitten Leopardin ja hyvin pelittää, eikä muistiakaan ole kahta gigaa.

Edellinen koneeni oli pc, joka lopulta oli siinä pisteessä että siitä olisi pitänyt vaihtaa kaikki komponentit kotelo ja näyttö mukaanlukien jotta sen olisi saanut ajantasalle. Laajennetavuus riittää vain jonkin aikaa, kunnes väylät, muisti, portit sun muut vaihtuvat...

oon nyt kayttanyt macbookkia 2 paivaa. jos tata nyt kayttamiseksi voi sanoa. Mulla meni aika kauan etta sain kansion tehtya, jne. taa eroo aika paljon tosta XP:sta.

Huomenna pitaisi sitten liittaa tama verkkoon etta pystyy lukemaan turvakameroita windowsin serverilta.
Toinen on se etta pitaa siirtaa kaikki tyojutut PC:lta tahan. Mulla on siella aika isoja fileja, filesystem NTFS.
Windows verkon adminia tasta en edes aikonut yrittaa. (ainakaan viela)

Mita helppoudesta ? ei taa nyt muutassa paivassa ala luonnistumaan !!

oon nyt kayttanyt macbookkia 2 paivaa. jos tata nyt kayttamiseksi voi sanoa. Mulla meni aika kauan etta sain kansion tehtya, jne. taa eroo aika paljon tosta XP:sta.

Huomenna pitaisi sitten liittaa tama verkkoon etta pystyy lukemaan turvakameroita windowsin serverilta.
Toinen on se etta pitaa siirtaa kaikki tyojutut PC:lta tahan. Mulla on siella aika isoja fileja, filesystem NTFS.
Windows verkon adminia tasta en edes aikonut yrittaa. (ainakaan viela)

Mita helppoudesta ? ei taa nyt muutassa paivassa ala luonnistumaan !!
Käyttö on helppoa. Se on vaan niin erilaista kuin Windows-maailmassa on tottunut. Näin ollen se voi ensi-istumalta tuntua jopa vaikealta.

Kyllä se siitä. Trust me!

Ja ei muuta ku tervetuloa vaikkapa Hopeisen Omenan foorumeille kyselemään rohkeasi tyhmiä.

Myöskään Firefoxia en pidä OS X ympäristöön sopivana ja vaikka winkkarilla käytän sitä aina, macilla en miellään käytä. Jotkin sivustot eivät vaan toimi kunnolla Safarilla, joten pakko käyttää FF:ia.
Ootko testannu Caminoa?

Windowsilla (töissä) käytän aina Firefoxia. MacBookille on sekä Firefox että Camino asennettuna, mutta jotenkin olen tykästynyt Safariin. Vielä ei ole tullut toimimattomia sivustoja vastaan. Paitsi Pikku Kakkonen, mutta nekin korjattiin ku saivat palautetta huonosti koodatuista sivuista.

Itse en näe laajennettavuudella mitään lisäarvoa silloin, kun kone täytää ne tarpeet mitkä mulla on. Eipä heti tule mieleen, että miksi IMac tai tuo Dell eivät täyttäisi niitä tarpeita vuosiksi eteenpäin. Nuorempana oli mukava "päivittää" rautaa ja availla konetta. Nykyisin lähinnä masentaa alkaa availemaan koppaa syystä tai toisesta.

Itse en näe laajennettavuudella mitään lisäarvoa silloin, kun kone täytää ne tarpeet mitkä mulla on. Eipä heti tule mieleen, että miksi IMac tai tuo Dell eivät täyttäisi niitä tarpeita vuosiksi eteenpäin. Nuorempana oli mukava "päivittää" rautaa ja availla konetta. Nykyisin lähinnä masentaa alkaa availemaan koppaa syystä tai toisesta.

Monitori on monesti koneen kallein komponentti. Päivitin kesällä vielä sinänsä ihan toimivan monitorini uuteen. Tuo vanha oli käytössä kesästä 1999. Tuon 8 vuoden aikana koneen keskusyksikkö päivittyi 3 kertaa. En nähnyt mitään tarvetta päivittää monitoria, joka täytti minun sille asettamat tarpeet. Imacin tai vastaavan kanssa minun olisi pitänyt maksaa laadukkaasta monitorista joka kerta uudestaan.

On se helppoa. Tosta keskeltä kun painaa, alkaa koko video pyöriä samantein, ilman mitään ihme kikkailuita ja alikansion alikansion alta etsimisiä..

Liitteet

• tallenne.jpg
    tallenne.jpg
    114 KB · Katsottu: 254
Ja kun tuossa painaa spacea videon kohdalla, niin se avautuu omaan pop up ikkunaansa ja näkyy siinä vaikka full kokoisena. Sama quick look toimii kaikissa tiedostoissa avaamatta itse ohjelmaa. Monisivuiset pdf:t ja kaikki aukeavat tuossa samaisessa pop upissa, joka sulkeutuu kun painaa spacea.

En viitsinyt lukea koko treadia läpi joten en tiedä onko alla olevat asia jo käsitelty. Taustaksi voin sanoa että olen pulannut tietokoneiden kanssa jo yli 15 v. Sekä työssä että kotona. Molempia on ollut sekä Maccejä etää PC:eitä. Puoli vuotta sitten vaihdoin himakoneeksi vanhan väsyneen PC:n tilalle uuden I-Macin ja se tuntui olisi vaihtanut kahvimyllyn kuurakettiin. Ero on valtava. Macissa kaikki pelaa ilman säätöä ja asennusta. Mac on nopea. Paperilla saattaa PC näyttää vikkelältä mutta kun panee softat koneeseen ja ryhtyy puuhastelemaan hyytyy se. Lisäksi se hyytyy käytössä kokoajan enemmän ja enemmän. Mac säilyttää vauhtinsa. Käsittäkseni PC:n hidastuminen johtuu virustorjuntaohjelman aiheuttamasta kuormituksesta. Macissä minulla ei ole mitään virustorjuntaa päällä koska ei juuri ole viruksikaan. Tilanne toki voi muuttua.
Tosin minä en pelaa. Käytän konetta nettisurffailuun, kirjoitteluun, musiikkiserverinä sekä puuhaan duunijuttuja jotka liittyvät graafiseen teollisuuteen.
Duunissa käytetään sekä Maccejä että PC:itä. Macit on työasemina ja PC:t konttorikoneina ja erillaisina palvelimina. Sitä konetta on käytettävä kussakin hommassa joka on fiksuinta. Himaan en kyllä PC:tä enää asenna ellen sitten hurahda lentokonesimulaattoreihin uudestaan.

Ennen vanhaan oli hauska kirjastossa lukea Mac-alan lehtiä. Eräässä Mac lehdessä päiviteltiin kun "pahuuden voimat" oli päässyt edelle tehoissa...Kuvasti hyvin Mac fanaatikkojen asenteita. Nyttemmin tilanne on kovin tylsä. Ei enää ibarin prossuissa riittänyt vääntö ja siirryttiin Intelin leiriin.

Tätä nykyä kuluttaja tekee valintoja brändin ja käyttöjärjestelmän suhteen. Kotelo on valkoinen mutta rauta yhteneväistä. Rinnalle kun voi asentaa Windowsin. Tietoturvanakaan alalla Mac kansa ei voi enää brassailla, Varsinkin Vista 64bit tietoturva on erittäin hyvällä tasolla ja muistinhallinta kehittinyttä. Seuraava uutinen ei ainakaan kiillota Applen kuorta http://www.tietokone.fi/uutta/uutinen.asp?news_id=32303&tyyppi=1
Btw, jos siirtyy Vista aikakauteen niin en näe mitään järkeä jämähtää 32bit aikakauteen.

Editointipuolella MAC:illä on vahva kannattajakunta ja mikäs siinä. PC puolella vahvuutena on monikäyttöisyys, kustomointi ja ennekaikkea pelaaminen. Siitä sitten valitsemaan mikä itselle sopii.

Välillä tosin pistää kyllä huvittamaan Mac fanaatikkojen perusteettomat kommentit mm. Vistan tietoturvasta ja muistinkäytöstä. Yhdessä asiassa Mac kansa on oikeassa; PC puolella joutuu säätämään. Se, pitääkö sitä positiivisena puolena vai negatiivisena on käyttäjästä kiinni...Itse olen niin paljon koneiden kanssa räpeltänyt että voin sanoa että tulee melkein tahansa vikaa niin se selvitän ja korjaan. Välillä ollaan jännitemittarin kanssa emoa sorkkimassa ja vastuksia lisäilemässä kuten nykyisellä emolla piti tehdä kellotuksien aikaansaamien jänniteheilahtelujen poistamiseksi. Kaikki tulee ikäänkuin selkarangasta. Suurimmalle osalle säätäminen ja ongelmat aiheittavat lähinnä kiukunpuuskia joita sitten vuodatetaan minne tahansa, yleensä johonkin helpdeskiin...mutta ei se minua haittaa, säätäminen kuuluu harrastuksiin...PC rocks _o/

Edit: Itseasiassa olen sitä mieltä että PC ei sovellu ns. kaiken kansan koneeksi. Mainonnalla luodaan mielikuvia kuinka helppoa tietokoneen käyttö on ja mummokin hoitaa laskut netissä vaivatta. Suurimmalle osalle yksinkertaisinkin eteen tuleva ongelma (vaikkei se välttämättä edes ongelma olisi vaan käyttäjän kädetys) on aivan ylitsepääsemätön. Kukaan ei ole koskaan opettanut kaksoisklikkausta syvemmin windowsin käyttöä ja sitten ihmetellään sormi suussa.

Siinäpä se tulikin hyvin. Osalle pc on tuota räpläämistä, täysin hyödytöntä nysväämistä, no kuka saa kiksit mistäkin. Onhan jotkut autojenkin kimpussa kokoajan, toinen taas ostaa toimivan auton ja se siitä. Itseä lähinnä huvittaa tuommoinen nörttiuho miten ollaan niin olevinaan kun osataan kolvata emoa, tietokone ei kuitenkaan ole tehty palapeliksi, joten ehkä joku legosarja olisi parempi jos tietokoneen tarkoitus on vain hakata se kappaleiksi ja sovitella osia kuin jossain palikkatestissä. En ole eläissäni kuullut, että joku dissaisi toista tietokonejärjestelmää sillä perustelulla, että on kiva sörkkiä jännitemittarilla emoa, absurdia komiikkaa :D

Mutta pitää mainita, että ei se pc:n omistaminen nyt meinaa, että olisi noin erilainen kuin edellä kirjoittanut henkilö. Voi pc:llä yhtälailla pitää hauskaa, mutta se vaatii vain enemmän hermoja.

Mutta joo, meitä on helvetin moneen junaan, eikä meistä kukaan toinen toistaan huonompi ole, vaikka kolvi pysyisi kädessä toisella paremmin ja toisella Wacomin kynä.

Päinvastoin, mun mielestä iMac on markkinoiden ainoa oikeasti pakettimallin pöytätietokone. Pöydälle nököttämään, virtapiuha, näppis ja hiiri kiinni (jos jälkimmäiset eivät ole bluetoothin nokassa) - peli toimii. Jos mietitään ensimmäisten massatuotettujen koneiden historiaa niin kyllä Applet ovat lähempänä sitä toimiston nurkkaan kyyhöttämään ostettua boksia. Ei paljoa tarvi miettiä mikä piuha mihinkin taikka metsästää ja instailla uusimpia ajureita (päivityksetkin ovat kiinteän raudan takia valmiina Update-paketeissa) eikä säätää juuri muutakaan vaan homma etenee.

Tietenkin tuunaajat saavat sitten enemmän kiksejä siitä kun pöhinäpönttöön voi vaihtaa vaikka neonrupelit ja kullanväriset peukkumutterit halutessaan, mutta kyllä normikäyttäjällä mäkki futaa erittäin hyvin. Tehokäyttäjille on sitten Mac Pro, jossa laajennettavuutta ja valinnanvaraa jonkin verran löytyy.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom