Mä oon missannut nämä, voisko joku sanoa mitä nuo toiminnot on? Tiivistetysti.
Tässä muutamia mitä itse olen havainnut hyödyllisiksi. Kaikki siis vakiona toiminnassa ilman konffausta kun koneen vetää pakasta ja pistää virrat päälle. Osan saa winkkariinkin kun tietää mistä etsiä ja jaksaa konffata. Leopardissa nämä ovat vakiona.
-
spotlight ( search joka etsii parissa sekunnissa 500gigaisen kiintolevyn ja palauttaa KAIKKI dokumentit, emailit, websivut, tiedostot, sanakirjat, kalenterit, kontaktit, jne. joissa esiintyy annettu hakusana. )
-
coverflow (voit selailla tiedostoja ja näet niiden sisällön suoraan (powerpointit, excelit, wordit, kuvat, leffat, RAW-kuvat, jne).
-
quicklook (spacea painamalla melkein jokainen tiedostomuoto aukeaa silmänräpäyksessä esikatseluun ilman erillisiä ohjelmia. Myös leffat, musa, soundit, officedokit, PDF, jne)
-
spaces/expose
-
oikoluku (käyttikseen sisäänrakennettu oikoluku toimii automaattisesti kaikissa Cocoa-ohjelmissa)
-
PDF-tuki (PDF:ään printtaus yms. kaikista ohjelmista ilman kikkailuja tai säätöä)
-
sanakirja ( lähes missä tahansa ohjelmassa voi valita sanan ja tarkistaa sen merkitys. Applen oma sanakirja, wikipedia, New Oxford Dictionary, grammar, spelling, jne)
-
applescript/automator (voit rakentaa graafisesti erittäin monipuolisia workflowta. Esim. makro joka kääntää ja pienentää valitut valokuvat hiiren context-valikosta ja lähettää ne sähköpostilla).
-
dashboard ( taskulaskin, kalenterit, säätiedot, tekstiTV ;) , sun muita widgettejä kätevästi saatavilla eivätkä viemässä tilaa työpöydältä)
-
dock ja stacks ("temp-filejen organisointi")
-
käyttiskielen vaihto (joka on jopa siedettävästi Suomennettu. Ensi kertaa elämässäni käytän käyttistä suomeksi. Kielen voi vaihtaa lennossa ja se voi olla eri tileillä eri)
-
quest-tili (rajoitetuilla oikeuksilla joka tyhjennetään ulos logattaessa eikä jäljelle jää mitään roskia istunnosta)
-
mobile.me -synkkaus (OTA - tilien synkkaus eri mäkkien ja iPhonen kesken )
-
timemachine (voiko varmuuskopiointi enää helpompaa olla?)
-
siirtymisapuri (yhdellä klikkauksella kaikki tiedostot ja asetukset uuteen (tai toiseen) koneeseen)
-
screensharing (VNC-yhteensopiva etäkäyttö vakiona. Yksi rasti päälle ja myös serveripuoli on käytössä)
-
iPhoto (kamera kiinni ja valokuvat on arkistoitu. Ei tarvitse tietää tiedostoista tai RAW:sta mitään)
-
iWeb (pienehköt websivustot vaivattomasti ilman)
-
iMovie / iDVD (videokamera kiinni ja leffa sisään. Leffasta DVD mummolle. Nämä on kullanarvoisia tilanteessa kun kaveri tulee käymään, antaa videokameran käteen ja kysyy saatko äkkiä tosta tehtyä DVD:n. Onnistuu muutamassa minuutissa kaikilla Leopardeilla)
-
instruments / shark (debukkaus & profilointi-työkalut. Myös kernelin DTrace. Kaikki helposti ja visuaalisesti drag'n'drop:lla )
-
unixin työkalut vakiona (python, ruby, perl, jne.)
Tuossa nyt muutama mitä tuli mieleen ensihätään.