Apple - iPhone

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Soppis
  • Aloitettu Aloitettu
Sun logiikalla me katottais edelleen VHS-kaseteilta leffoja. Kato tekniikka menee eteenpäin. Yritykset tekee kaikenlaisia päätöksiä laitteidensa kehityssuunnasta. Osa ihmisistä vain kokee jotenkin vammaisesti olevan itse pakotettu samaan kehitykseen ja ottavat siitä ressiä.
Ei se tekniikka tässä kohtaa kyllä mitenkään harppaa eteenpäin, johdollisuus säilyy, eri liittimellä vain kuin mikä on ollut kuulokestandardina jo kohta 40 vuotta. Äänenlaatu ei muutu käsittääkseni mihinkään suuntaan, ainoastaan apple vetää välistä siihen liittimeen kuuluvan rahan että saat käyteltyä samoja vhs kasetteja.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ja sehän vasta kätevää onkin. Jengillä on vitun kalliita hyviä kuulokkeita mitkä eivät sit siihen käy ellei osta ylimääräistä muunnosliitintä mikä on taas yksi lisätekijä mikä voi mennä rikki. Mut hei jos on varaa.
Kyllähän siihen jonkun adapterin varmaan voi tuikkasta jos pahalta tuntuu

Varmasti voi, mutta ylimääräiset liittimet ovat aina alttiita menemään rikki, ja loppupeleissä turhia. Tällä hetkellä se toimii ilman sitä joten on tuo vähän perse edellä puuhun menemistä kun kuitenkaan mikään ei muutu laitteistossa, ainoastaan yhteenliittämisestä tehdään vaikeampaa.

Ei se tekniikka tässä kohtaa kyllä mitenkään harppaa eteenpäin, johdollisuus säilyy, eri liittimellä vain kuin mikä on ollut kuulokestandardina jo kohta 40 vuotta. Äänenlaatu ei muutu käsittääkseni mihinkään suuntaan, ainoastaan apple vetää välistä siihen liittimeen kuuluvan rahan että saat käyteltyä samoja vhs kasetteja.
Senverran se eteenpäin menee kuitenkin, että siirtyy analogisesta digitaaliseen liitäntään. Mut mikä tossa niin ressaa, ei sulla ole iPhonea, eikä satavarmaan kalliita kuulokkeitakaan.

Sillä lailla tässä mennään taaksepäin, että takavuosina oli sama tilanne: joka luurissa oli omanlaisensa virtapiuha, ja yhdistetty data + kuulokeportti. Nokialaisissa oli pop-port, jos joku vielä muistaa. Sitten tuli micro-USB ja sopimus kaikkien käyttää sitä ainakin lataukseen (Apple jäi ulkopuolelle tuetysti). Sikäli tilanne menee aidostikin taaksepäin, että sama headset ei enää käy Macbookkiin ja iPhoneen ilman adapteria jompaan kumpaan. Ei ole isosta ongelmasta kyse, ellei iPhone ole yhtä kranttu noiden kuulokeadapterien suhteen kuin miten se hylkii latauspiuhoja.

Senverran se eteenpäin menee kuitenkin, että siirtyy analogisesta digitaaliseen liitäntään. Mut mikä tossa niin ressaa, ei sulla ole iPhonea, eikä satavarmaan kalliita kuulokkeitakaan.

Mulla on paritkin kalliit kuulokkeet, mutta iphonea ei, eikä varmaan tuukkaan, lähinnä ihmettelin että miksi tehdä tälläinen muutos kun se on taaksepäin menemistä. Ei se ressaa mua yhtään eikä mun tarvitse tän viestin jälkeen siihen sen enempää puuttua, nostin asian esille tänne että siitä voisi keskustella mutta ilmeisesti se on ressaamista sit jos siitä keskustelee.

Ja jos nyt saivartelemaan aletaan niin ei se äänenlaatu satavarmasti adaptereilla parane :)

Mutta joo, phone ilman mitään liittimiä olis kyllä rock.

Ja jos nyt saivartelemaan aletaan niin ei se äänenlaatu satavarmasti adaptereilla parane :)

Mutta joo, phone ilman mitään liittimiä olis kyllä rock.
Ei parane liittimillä, kuka idiootti niin on väittänyt. Se paranee suoralla liitännällä, eri asia on huomaako kukaan eroa oikeasti.

Ei parane liittimillä, kuka idiootti niin on väittänyt. Se paranee suoralla liitännällä, eri asia on huomaako kukaan eroa oikeasti.

Veikkaan että laadukkaissa kuulokkeissa on pikkasen parempi valikoima ihan perinteisissä liittimissä.

Ei huomaa joo mutta hifisteillä on nyt tapana nussia kaikkea ja jos on 200 euron kuulokkeet niin ei siihen väliin varmaan mielellään adaptereita tunge.

Mutta niinku sanottu niin ilman mitään liittimiä olisi paras :)

Ööö, siis paranee vain siksi, että liityntä on digitaalinen? DA muunnos pitää tehdä joka tapauksessa, sillä kaiutinelementit ovat analogisia. Äänen laatu voi parantua, mikäli tällaisten lightning-kuulokkeiden sisäänrakennettu DA muunnin ja vahvistin ovat paremmat kuin mitä puhelimessa vastaavat komponentit ovat. Adapteriin joudutaan laittamaan nuo samat komponentit, vaikka ne puhelimesta jo löytyvät, mikä ei kyllä insinöörin mielestä ole hyvä ratkaisu. Oletan tässä, ettei lightningin kautta saa ulos analogiääntä. Jos saa, niin sitten tässä ei tule mitään ongelmaa.

Käytän itse tuota audioporttia lähinnä vuokra-autolla ajaessa. Kaikki luurit toimii BTllä.

Ne saa nyt laitettua esim vastamelusysteemin lightning liittymään, näin uusimmassa Maccastissa kerrottiin. Tosta liittimestä tulee uusia juttuja mahdolliseksi. Ainahan sitä voi edelleen ostaa LP soittimen jos ei kiinnosta digitaalinen musiikki. Sama tässä, ostakoot Nokian, jossa on printteriporttikin, kukaan ei pakota Appleen.

Eniten mua huolestuttaa applen kuulokkeiden laatu. Paritkin applen stock kuulokkeet ollu ja niissä on ollu ihan käsittämätön sound leak. Ei siihen hyviä kuulokkeita tarvita jos nyt olis kuitenkin kuulokkeet joissa ei olisi mitään vikaa.

Näissä uusissa jutuissa ei koskaan kannata alkaa hannaamaan vastaan, koska ollaanhan me jo nähty mitä yritykset saa aikaan kun tehdään rohkeita ratkaisuja. Nokia kusi kaiken, ne meni sitä "varmaa" tietä, jossa puhelimet olivat alusta loppuun saakka samaa paskaa vanhaa tekniikkaa. Jengi piti dvd-asemistakin kiinni viimeiseen saakka ja jumankauta kun ethernet-liitin otettiin jostain pois, niin hirvee meteli. Tekniikka ei mene eteenpäin jos jumitutaan paikalleen ja tehdään samaa lopun aikaa. Mä ainakin ajattelen ihan törkeen simppelisti tästäkin asiasta. Jos mulle on maailman isoin ongelma joku kuulokkeiden liitin, niin mä ostan puhelimen jossa sellainen on. Mutta uskokaa pois, vuosien päästä tätäkin katsellaan taaksepäin kun yksikään valmistaja ei enää tarjoa perinteista analogista liitäntää. Mutta siihen saakka kaikki, jotka eivät omista iPhonea, näkevät tämän isona ongelmana.

Näissä uusissa jutuissa ei koskaan kannata alkaa hannaamaan vastaan, koska ollaanhan me jo nähty mitä yritykset saa aikaan kun tehdään rohkeita ratkaisuja. Nokia kusi kaiken, ne meni sitä "varmaa" tietä, jossa puhelimet olivat alusta loppuun saakka samaa paskaa vanhaa tekniikkaa. Jengi piti dvd-asemistakin kiinni viimeiseen saakka ja jumankauta kun ethernet-liitin otettiin jostain pois, niin hirvee meteli. Tekniikka ei mene eteenpäin jos jumitutaan paikalleen ja tehdään samaa lopun aikaa. Mä ainakin ajattelen ihan törkeen simppelisti tästäkin asiasta. Jos mulle on maailman isoin ongelma joku kuulokkeiden liitin, niin mä ostan puhelimen jossa sellainen on. Mutta uskokaa pois, vuosien päästä tätäkin katsellaan taaksepäin kun yksikään valmistaja ei enää tarjoa perinteista analogista liitäntää. Mutta siihen saakka kaikki, jotka eivät omista iPhonea, näkevät tämän isona ongelmana.
No ei varmaan tarjoa, mutta sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa että kun apple tekee niin mut tekee perässä. Applen tarkoitushan on tässä saada omiin laitteisiinsa käyttöön langattomat kuulokkeet. Niiden suurin ongelma tosin on se että nekin tarvitsevat virtaa jostain. Ja tähän on ratkaisuna langaton lataus. Teknologia tosin on vielä niin alkutekijöissä että sen näkee sitten miten se tulee toimimaan. Eihän applen tarkoitus tässäkään ole päästä eroon jostain analogisesta liitännästä sen takia että se on vanha ja apple haluaa näyttää uuden suunnan. Vaan kyse on puhtaasti siitä että he haluavat tehdä puhelimesta vielä ohuemman ja tällä hetkellä se analoginen liitin sattuu olemaan se paksuin osa siinä puhelimessa.

Mutta niinkuin sanoin jos apple valmistaa jatkossakin yhtä paskoja stock kuulokkeita kuin ennenkin niin silloin sillä ei ole mitään merkitystä kuinka hieno se uusi ratkaisu teknisesti on. Turha vähätellä kuulokkeiden merkitystä tavalliselle käyttäjälle koska puhelimat joihin saa spotifyn ja talletustilaa on suurin syy siihen miksi porukka ei käytä enää ipodeja.

Ne saa nyt laitettua esim vastamelusysteemin lightning liittymään, näin uusimmassa Maccastissa kerrottiin. Tosta liittimestä tulee uusia juttuja mahdolliseksi.
No siis lightning liittymähän ei ole uusi juttu ja vaikka tuo vastamelualgoritmien pyörittäminen puhelimen enginellä olisi mahdollista jo nyt (en tosin usko, että jokin geneerinen toteutus voi toimia kovin hyvin kaikille headseteille). Jotain high-end luureja lightning adapterille on jo olemassa, esim. Philipsillä on sellaiset. Eli kyllä se Apple/Beatskin voisi moiset tehdä, vaikka audioportti puhelimessa säilyisikin.

Apple ei saa 3,5mm audioporttiin tehdyistä luureista lisenssimaksuja, mutta lightning porttiin tehdyistä saa. Muutoksen taustalla on halu tehdä ohuempia luureja, ehkä pudottaa field failure ratea vähän, ja ottaa accessorybusineksesta isompi rahallinen siivu. Audiolaadun kanssa tällä muutoksella ei ole mitään tekemistä. Puhelimessa pitää olla DAC edelleen, koska siinä on kaiuttimet, joten komponenttien määräkään ei juuri pienene.

Ei minulla ole mitään tätä muutosta vastaan, koska käytän BT luureja. En vain ole samaa mieltä siitä, että tämän voi millään muotoa nähdä parannuksena, koska mitään ei tule lisää. Vai miten puhelin autossa kytketään audiojärjestelmään ja virtaläheeseen? Jollain Y-adapterilla?

Nokialaisissa oli pop-port, jos joku vielä muistaa.

Yhdessä vaiheessa oli myös 2.5mm headset plugi. Tuo nykyinen on ollutkin harvinaisen pitkään vallinnut yhtenäinen standardi, tai siis sen jälkeen kun kaikki siirtyivät apple-tyyliseen mikrofonitoteutukseen... no mutta joo.

Langattomaksi kaikki ehdottomasti. Lankakuulokkeet onkin aika kasaria.

Muistan vielä 4 vuotta vanhan ajan kun naureskelin täällä Nokian ratkaisuille ja sain paskaa niskaan kun kaikki väittivät että olen väärässä ja nokia vie bisneksen uuteen nousuun. Muistat varmaan sinäkin, älypuhelinkeskustelu kävi silloin vitun kuumana ja viestejä tuli viikossa satoja sinne. Nyt nokia on yleinen naurunaihe kaikille muillekkin, oltiin edelläkävijöitä sun kanssa :D

Pitäsi varmaan satsata johinkin kunnollisiin sportti kuulokkeisiin, nimenomaan langattomiin. Mä olen aina salilla solmussa näiden vakiokuulokkeiden kanssa, onko suosituksia?
Tuli hommattua 6s ja onhan tää ihan helvetin hyvä 5s:n jälkeen. Olen hommannut aina s-mallin ja aika hyvin on toiminut. Tähän asti akunkesto on ollut näissä heikkoa, mutta tässä se on ihan kunnossa. 5s olisi ollut muuten ihanteellinen mutta käytössä akku kului vähän turhan nopeesti. Nyt jos toi Sirikin rupeaa ymmärtämään suomea niin tulee taas uusia ulottuvuuksia tähänkin

Langattomille luureille on jo oma ketjunsa. Mulla on Jaybird Bluebudsit - olen muuten oikein tyytyväinen, mutta alkuperäisillä pehmikkeillä eivät pysy ainakaan mun korvissa. Samaisessa ketjussa on linkkejä korvissa paremmin pysyviin pehmikkeisiin, jotka on alunperin toisille luureille tarkoitettu (Comply T-500).

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom