Apple - iPhone

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Soppis
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
No ei se iTunes nyt niin iso juttu ole tässä paketissa että ostopäätökset siihen kusee, ellei nyt sitten väkisillä koko ajan neppaile jotain piisiä sisään tms. sälää. En mä ainakaan jaksa ikinä mitään synkkäillä, sen verran isken joskus dokkiin kiinni että saa valokuvat ineen.

Juu, pysykää vain siellä pensaassa kiitos, iPhone on asettanut uudet kriteerit luurille ja se hiertää muita valmistajia ja näköjään myös tavallisia käyttäjiä.

Apple toi markkinoille uuden käyttöliittymän ja pelkkä hyvä käyttöliittymä huonoilla ominaisuuksilla ei nyt mikään mullistava juttu ole. Luinko muuten nyt ihan oikein, että iPhonessa olisi vain 1,8Mbit HSDPA?

Siinä vain nauraa kun joku nokialainen selittää miten hänen tonnin kommarissa on parempi maili, LOL.

iLuuri versus Nokia emailissa

http://www.youtube.com/watch?v=HIjYAScc5U8

Mä väitän, että mun kommarissa toimii mailit helpommin. Ne tulee suoraan tuohon näyttöön ja senkun siitä avaa. Yksi painallus ja mailit on auki.

Synkkaa kalenterit yms. suoraan ilman kommervenkkejä. Eihän se nyt ole yhtään niin cool avata kun se on vaan tylsä nappulan painaminen, mutta mulle kelpaa vallan mainiosti.

Olis videokamera niin laittaisin kuvaa, mutta kun ei oo ja puhelimella on hiukan vaikeaa kuvata :D.

Mutta se siitä. Ei oo tarkoitus aloittaa iPhone vs. noksu sotaa.

Kun sut tuossa Kampin kulmilla nään hiihtävän niin nappaan hihasta kiinni ja demoan.

Mä väitän, että mun kommarissa toimii mailit helpommin. Ne tulee suoraan tuohon näyttöön ja senkun siitä avaa. Yksi painallus ja mailit on auki.

Synkkaa kalenterit yms. suoraan ilman kommervenkkejä.

Mutta se siitä. Ei oo tarkoitus aloittaa iPhone vs. noksu sotaa.

Olis videokamera niin laittaisin kuvaa, mutta kun ei oo ja puhelimella on hiukan vaikeaa kuvata :D.
Juu, montako painallusta näet iPhonessa? 1. Kommarin hinnalla saa Macbookin :D

Salomaa, olen aika monta kertaa sulle jo näyttänyt, mutta et varmaan sitten opi. Ens kerralla voidaan demota vaikka tuo maili. Näytät miten se toimii sulla ja miten iLuurissa. Kokemuksesta tiedän, että iLuurilla maili on kirjoitettu ja lähetetty, ennenkuin N95 on edes yhdistänyt boxiin. Toki jos tarkoitat huonolla ominaisuudella sitä, että puhelin toimii hyvin, niin sitten asia ok.

Juu, montako painallusta näet iPhonessa? 1. Kommarin hinnalla saa Macbookin :D
voiko sillä soittaa? Sinällään hinta ei kiinnosta kun ei oo oma puhelin. Paljon kommarit maksaa 700€?

En mä tosta videosta saanut kunnolla selvää. Perkeleesti siinä sormella mentiin eestaas. En hokannut että maili tuli suoraan ja loppu oli vaan esittelyä.

Sitä lähinnä kritisoin, että kommarilla on jotenkin hankalaa availla/kirjoitella maileja. Ei se kyllä oikeesti ole. 3G rullaa jatkuvasti ja päivittelee postit ei tarvii odotella postilaatikkoa yhtään hetkeä.

Kommari on jo kämmentietokone, ei enää puhelin. Ominaisuudet hakkaa minkä tahansa puhelimen, mutta kommari ei edes mahdu farkkujen taskuun... :jahas:

Siinä on mm. viivakoodinlukija :lol2:. Mä en oikeesti tiedä kuka tuota tarvitsee.

Viimeksi muokattu:
Mike en puhut nyt mailista, mutta N95 yhdistää laatikkoon parissa sekunnissa ja 160 merkin viestin näpyttää minuutissa joka on ainakin itselleni riittänyt kovissakin kiireissä. Suuri kosketusnäyttö totta kai tuo sitten oman juttunsa ohjelman käyttöön. Onhan muuten iPhonestakin tullut raporttia, että käyttis jumittelee jos tarpeeksi asentelee softia Appstroresta.

Ainakin itselleni tulee tästä ja jatkuvasta käytettävyyden korostamisesta mielikuva, että esim. iPhonea käyttävät ne, joilla rikkaampi toiminnallisuus ja käyttöliittymä menevät vaan yli hilseen.

Vai että "rikkaampi toiminnallisuus". Kukin tyylillään tietysti, mutta kyllä minun mielestäni esimerkiksi liiketunnistimiin perustuvat sovellukset, Bonjour-protokollan mahdollistamat ad hoc -verkkoyhteydet, paikallinen Xgrid-klusterilaskenta, WebObjects-sovellukset, lähes täydellisesti automatisoidut Cocoa Bindings -tietokantayhteydet tai 30 vuoden aikana kertynyt yleinen Unix-hyvyys tarjoavat huomattavasti "rikkaampaa toiminnallisuutta" kuin joku kamera tai mahdollisuus vaihtaa akkua. Helvetti, kamera kännykässä oli kova juttu joskus kymmenen vuotta sitten, nyt eletään vuotta 2008!

Iphone on vasta lähtemässä lentoon, nyt kun koodaustyökalut ovat olleet saatavilla jonkin aikaa ja ensimmäiset tekeleet ovat ilmestyneet AppStoreen. Iphonen teknisiä mahdollisuuksia ei ole vielä edes hyödynnetty kunnolla. Tulevan vuoden aikana tullaan näkemään hämmästyttäviä mobiilisovelluksia, joita kukaan ei osannut edes kuvitella ennen iPhonea. Linux-pohjaiset luurit tulevat todennäköisesti tarjoamaan vakavan haasteen (käyttöliittymä poislukien, siinä Apple on omaa luokkaansa), mutta Symbian ja Microsoft ovat pudonneet kelkasta ihan teknisestikin.

Joten muistakaa Nokia-miehet ottaa paljon miljoonan megapikselin kuvia ja vaihtaa akkua päivittäin. Tulevaisuus ei asu teidän luureissanne, mutta ainakin teillä on perstaskussa ne kaksi vara-akkua, jotka voitte sitten vaihtaa lentomatkan aikana. Paras tapa tehdä vieressä istuva iPhone-käyttäjä kateelliseksi on vaihtaa akkua näyttävästi, vaikka se edellinen ei edes olisi vielä tyhjä. Silloin se viimeistään tajuaa, kuinka alkeellinen luuri sillä onkaan, kun se koostuu vain yhdestä osasta. :)

Vielä yleisemmin tuosta "rikkaasta toiminnallisuudesta". En nyt jaksa etsiä linkkiä tähän hätään, mutta jostain juuri luin, että omppu on nykyisin yllättävän suosittu nimenomaan tekniikan alan yliopisto-opiskelijoiden keskuudessa. Saman voi käydä omin silmin toteamassa Teknillisen korkeakoulun tietotekniikan osaston kuppilassa: mäkkiä näkyy teekkareiden sylissä paljon. Väittäisin, että ne tyypit ymmärtävät siitä "rikkaasta toiminnallisuudesta" enemmän kuin tämän ketjun osallistujat yhteensä.

Se on kato Unixia nörteille ja helppokäyttöisyyttä mummoille samassa paketissa.:)

Mike en puhut nyt mailista, mutta N95 yhdistää laatikkoon parissa sekunnissa ja 160 merkin viestin näpyttää minuutissa joka on ainakin itselleni riittänyt kovissakin kiireissä. Suuri kosketusnäyttö totta kai tuo sitten oman juttunsa ohjelman käyttöön. Onhan muuten iPhonestakin tullut raporttia, että käyttis jumittelee jos tarpeeksi asentelee softia Appstroresta.

Millainen maililaatikko että menee "parissa sekunnissa"? Itse luen E51:llä mailia IMAP-laatikosta wlanin yli, ja kristus että kestää – kymmenen sekuntia menee helposti.

Käyttis jumittelee Appstoren kanssa? Voit varmaan linkin heittää? AppStore avattiin eilen, joten varmaan löydät sen linkin selaimesi sivuhistoriasta.

Linux-pohjaiset luurit tulevat todennäköisesti tarjoamaan vakavan haasteen (käyttöliittymä poislukien, siinä Apple on omaa luokkaansa), mutta Symbian ja Microsoft ovat pudonneet kelkasta ihan teknisestikin.
Minun arvaukseni on, että Android tulee olemaan kova tekijä, vaikka alku näyttikin hieman huonolta (http://www.youtube.com/watch?v=6rYozIZOgDk) Ja uskoisin, että Androidiin kyllä kopioidaan ansiokkaasti iPhonen käyttöliittymän parhaat ominaisuudet, mutta ei kuitenkaan jäädä pelkästään iPhonen kopioinnin asteelle. Symbianin tulevaisuus taitaa olla jossain Afrikassa myytävissä halpispuhelimissa.

Katsoin YouTubesta Samsungin kosketusnäytöllistä kännykää, mutta ei tuo Samsungin toteutus oikein vakuuta. Videoissa keskityttiin lähinnä siirtelemään desktopilla olevaa kelloa paikasta toiseen. Tämän http://www.youtube.com/watch?v=2Nh2gD2oKvs videon ihan lopussa Samsungin kalenteriin lisätään uusi merkintä ja skrollailu siinä kosketusnäyttöä käyttäen näyttää hieman hermoja raastavalta.

Peqino sanoi:
Vielä yleisemmin tuosta "rikkaasta toiminnallisuudesta". En nyt jaksa etsiä linkkiä tähän hätään, mutta jostain juuri luin, että omppu on nykyisin yllättävän suosittu nimenomaan tekniikan alan yliopisto-opiskelijoiden keskuudessa. Saman voi käydä omin silmin toteamassa Teknillisen korkeakoulun tietotekniikan osaston kuppilassa: mäkkiä näkyy teekkareiden sylissä paljon. Väittäisin, että ne tyypit ymmärtävät siitä "rikkaasta toiminnallisuudesta" enemmän kuin tämän ketjun osallistujat yhteensä.
Kyllä tässäkin ketjussa saattaa olla joitain teekkareita tai ex-teekkareita, eri asia on, tietävätkö ne mitään :D Minulle rikas toiminnallisuus olisi sitä, että kännykässä olisi sellaisia ominaisuuksia, joista olisi minulle iloa. Esimerkiksi vaihdettava akku tai GPS eivät ole sellaisia, vaikkei niistä minulla haittaakaan olisi. Kun kävin kaupassa iPhonea kokeilemassa, niin sen Weather-sovellus on sellainen, josta minulle olisi iloa. Se on hyvin yksinkertainen sovellus, ja samat tiedon saisi selville tietokoneella tai kännykän webbiselaimella. Tuo vain tekee sääennustuksen katsomisen niin paljon helpommaksi, että tuskin muita vaihtoehtoja enää paljon käyttäisin.

Kyllähän tuo iPhone hieman houkuttelisi, tosin Surinan kytkyllä ei eikä myöskään nykyisellä hinnalla. Sattoiko kukaan katsomaan kuinka Steve hypetti että 8 g malli tulee maksamaan ympäri maailmaa 199 dollaria? :P

Mitä ominaisuuksiin tulee niin itse on hieman ristiriitaisella kannalla. Kaikki tarvittavat ominaisuudet löytyvät itselle niin iPhonesta ja Noksuista. Käyttöliittymän nopeuteen en ota kantaa kun ei ole puhelimessa niin justiinsa avautuuko valikko heti vain samantien. Sama pätee noiden maileihin ja nettiin, niitä käyttää muutenkin kun on vain pakko. Mutta onhan tuo käyttöliittymä kivannäköinen lelu, siihen en ota kantaa onko tuo sitten hyödyllistä ja nykyisen hintansa arvoista.

Mutta jos hinta hieman laskee, puhelinta saa ilman kytkyä niin voisihan tuohon vaihtamista alkaa miettimäänkin nykyisestä N73.

EDIT: Todettakoon vielä se että nykyisen N73 osti nimenomaa niiden ominaisuuksien, musasoittimen, kameran ym muiden sovellusten takia. Alkuinnostuksen jälkeen olen käyttänyt vain puhelinta, tekstareita ja kalenteria. Nettiä käyttää vain reittariin, sähköposteja saa lukea töissä muutenkin riittävästi niin en niitä enää puhelimeen halua. Ja kameralla on ottanut lähinnä muutamia kännikuvia. Lisäksi musasoittimenakin tuo unohtui hyvin äkkiä. :D

Mike, onko sun mielestä millään valmistajalla käyttökelpoista luuria vai onko iPhone ainoa käyttökelpoinen luuri?
Nokian E71 olisi heti itsellä jos iPhonea olisi. Painotan kyllä aika paljon emailia ja kolmannen osapuolen emaililla E61 oli aika hyvä masiina emailiin. Mutta kyllähän se todellisuus sitten iskee kun iPhonea on käyttänyt, muut luurit ovat auttamatta jälkeenjääneitä vekottimia. Kun multa edellinen iPhone pöllittiin, niin ei ole vituttanut sitten meinaan hetkeen niin kovasti, ostin uuden 12 tunnin päästä, jouduin sen ajan käyttämään Nokiaa ja huomasin siinä, että iPhone on kyllä aivan huippu mediavekotin.

Eniten se taitaa mulla olla käytössä emaileissa, puheluissa, textareissa, webissä sekä eniten musasoittimena. Toki on kätevää kantaa mukanaan valokuvaajana portfoliota sähköisenä iLuurissa, siitä on hyvä näyttää kuvia kun koko on riittävä ja tarkkuus hyvä.

Sattoiko kukaan katsomaan kuinka Steve hypetti että 8 g malli tulee maksamaan ympäri maailmaa 199 dollaria? :P
Sattoiko kukaan katsomaan kuinka Sonera hypetti että 8 g malli tulee maksamaan Suomessa 1 euron? :P

Ei kai nyt kukaan jumalauta ihan tosissaan kuvitellut, että iPhone 3G maksaisi alle 200 taalaa ilman kytkyä?

Get the Facts.
eli siis mitkä faktat? eli siis jobsin tekemisiin/puheisiin ei saa puuttua eikä niitä saa edes mainita jos niistä ei tykkää?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom