Aloitetaan muiden aivojen rassaus tällä
Kerran tämä vanha threadi kaivettiin ylös, niin postataan tähän omia mietteitä.
1. Aamuerobinen on katabolista.
Keho on n. 8 tunnin pakkopaaston jälkeen jo valmiiksi katabolisessa tilassa. Tätä kataboliaa sitten lähdetään lenkkipolulle kiihdyttämään. On toki totta, että proteiinidrinkki tai aminohapot otettuna ennen lenkkiä vähentävät kataboliaa, mutta kuinkahan suuri osa niistä mahtaa mennä suoraan glukeogeneesiin?
Käsittääkseni laihduttajalle/rasvanpolttajalle on ihan hyvä juttu, että elimistö on katabolisessa, eli kehon energiavaroja kuluttavassa tilassa. Kun elimistö on kulutusmoodissa, niin silloinhan sitä rasvaa pääsee palamaan, eikö?
2. Aamuaerobisen rasvanpolttohyöty on kyseenalainen
On totta, että glykogeenivarastojen ollessa vähissä, keho ottaa suuremman osan käytettävästä energiasta rasvasta. Tämä vaikutus kuitenkin nollaantuu, kun ajatellaan päivän kokonaisenergiansaantia: Jos keho polttaa aamulla enemmän rasvaa, se polttaa myöhemmin enemmän hiilihydraatteja. Kannattaa muistaa, että rasvanpolttotehokkuus on kaikkein paras juuri levossa.
Tätä logiikkaa en ilman perusteluja ymmärrä. Miksi vaikutus nollaantuu? Ja mitä tarkoitat lauseella: "Jos keho polttaa aamulla enemmän rasvaa, se polttaa myöhemmin enemmän hiilihydraatteja"?
Kun (aamu)lenkin aikana hh-varastot ovat vähissä, keho alkaa pilkkoa rasvoja, joista muodostetaan energiaa. Lenkin jälkeen syömisellä täydennetään hh-varastot. Näitä hiilareita sitten päivän mittaan käytetään ja syömällä täytetään. Elimistössä on tietyn verran kapasiteettia ottaa energiaa hiilareista. Jos hiilarit ehtyvät, energiaa aletaan muokata proteiineista ja rasvoista. Jotain minä nyt missaan
- eihän hiilihydraatteja voi enemmän polttaa kuin niitä on.
Siis toki elimistö polttaa arkirutiineissa enemmän hiilareita kuin rasvoja, sillä hiilarit ovat elimistön pääenergianlähde, mutta tätä tuskin tarkoitit lauseellasi.
3. Aamulla ei jaksa.
Tämä on puhtaasti subjektiivinen syy. Olen kokeillut joskus aamulenkkiä ja vähänkin kovempi intensiteetti aiheuttaa voimakkaan kylkipiston. Yleensä aerobiseni ovat HIIT-tyyppisiä, mikä tuntuu aamulla mahdottomalta suorittaa.
Minä puolestani tykkään juosta aamulla kun kaupunki vasta herää. Tunkkaisesta huoneestani ulos astuessa olo on kuin uudestisyntyneellä.
HIITtiä minä puolestani en tee - voi hyvinkin olla, että minun hyvä oloni loppuisi äkkiä vastaavanlaiseen kylkipistoon. :D Ihan tasaista kevyttä lenkkiä heitän, kun aamulla jaksan ulos vääntäytyä.
4. Aerobinen on itsessään rasvanpoltossa yliarvostettua
Kysymys kuuluu: Miksi täytyy hikoilla lenkkipolulla, jos voi sen sijaan jättää yhden annoksen hiilihydraatteja syömättä? Rasvan voi saada palamaan kummallakin tapaa. Punttitreeniä harrastavilla rasvanpolttokapasiteetti (lue: lihaskudoksen määrä) on hyvä, joilloin tiukkaan kuntoon voi päästä jopa kokonaan ilman aerobista treeniä.
Tämä on hyvä pointti. Punttitreenin yhteydestä rasvanpolttoon olen samaa mieltä. Enemmän lihasta => enemmän energiaa päivässä kuluu.
Ennemmin tosin käyn lenkillä kuin jätän hiilarit syömättä, sillä katson, että näin minulla kunto kasvaa.
Aamuaerobisen perusteena on käytetty sitä, että yön jäljiltä kehon hiilihydraattivarastot ovat tyhjinä ja keho alkaa sen takia käyttämään rasvoja energianlähteenään.
Eikö kuitenkin ole aivan sama, mitä energialähdettä keho käyttää harjoituksen aikana? Kokonaiskulutus aina ratkaisee. Esimerkiksi kaksi erilaista harjoitusta:
1. harjoitus kuluttaa 500 kilokaloria, joista 90% rasvoina ja 10% hiilihydraatteina
2. harjoitus kuluttaa samat 500 kilokaloria, joista 10% rasvoina ja ja 90% hiilihydraatteina.
Kumpikos näistä kuluttaa enemmän?
Jos tämä on kaikille itsestäänselvää, niin seuraava sepustukseni kuulostaa varmasti tyhmältä. Kerron sen silti:
Kulutus on molemmissa tietysti sama. Rasvaa vain on hankalampi polttaa elimistöstä. Hiilihydraatteja on varastoituneena sekä lihaksissa, että maksassa. Aluksi lihas käyttää omia hiilareitaan, sitten maksan hiilareita ja vasta tämän jälkeen alkaa energianmuodostus rasvasta. Eli ykköskohdan tulos on pysyvämpi, ja taatusti myös halutumpi.
Energiavarastojen kasaus muodostuu myös vastaavasti. Ensin täyttyvät lihasten ja maksan hiilarit, ja vasta tämän jälkeen ylimääräisen energian varastointi muodostaa rasvaa. Tämän vuoksi, kuten on jo mainittu, se millä on väliä, on pidemmän aikavälin energiansaannin ja -kulutuksen suhde.
Loppuun täytyy todeta, että en tiedä, ovatko aamuaerobiset nyt niin erikoisen hyviä juuri rasvanpoltossa. Niiden juokseminen on minusta vain hauskaa. Sama pätee muuhunkin lenkkeilyyn. Käyn lisäksi salilla, mutta en usko pienimuotoisen lenkkeilyni ainakaan haittaavaan salikehitystä. Eivätköhän ne lihakset hajoile, korjaannu ja kasva samalla tavalla kuin ilman lenkkejäkin. :thumbs: En tosin ole mikään kehonrakentaja vaan enemmän tällainen yleiskuntoilija. Jos keho ja lihassolut on jo muokattu varsin voimaperäiseen suuntaan, en tiedä mitä elimistö tykkää lenkkeilyn kaltaisesta kestävyysurheilusta.