Anti-aamuaerobinen thread

3 kpl Basic Nutrition EAA -25%

Omskakas

Delgado fan club
VIP
Tällä palstalla lähes jokainen tuntuu suosittelevan aamulla (ilman aamupalaa) tehtävää aerobista rasvanpolttotarkoituksessa. Minä taas olen (omasta mielestäni) perustellusti sitä mieltä, että itsensä moinen itsensä kiusaaminen on täysin turhaa. Seuraa tietysti perustelut.

1. Aamuerobinen on katabolista.
Keho on n. 8 tunnin pakkopaaston jälkeen jo valmiiksi katabolisessa tilassa. Tätä kataboliaa sitten lähdetään lenkkipolulle kiihdyttämään. On toki totta, että proteiinidrinkki tai aminohapot otettuna ennen lenkkiä vähentävät kataboliaa, mutta kuinkahan suuri osa niistä mahtaa mennä suoraan glukeogeneesiin?

2. Aamuaerobisen rasvanpolttohyöty on kyseenalainen
On totta, että glykogeenivarastojen ollessa vähissä, keho ottaa suuremman osan käytettävästä energiasta rasvasta. Tämä vaikutus kuitenkin nollaantuu, kun ajatellaan päivän kokonaisenergiansaantia: Jos keho polttaa aamulla enemmän rasvaa, se polttaa myöhemmin enemmän hiilihydraatteja. Kannattaa muistaa, että rasvanpolttotehokkuus on kaikkein paras juuri levossa.

3. Aamulla ei jaksa.
Tämä on puhtaasti subjektiivinen syy. Olen kokeillut joskus aamulenkkiä ja vähänkin kovempi intensiteetti aiheuttaa voimakkaan kylkipiston. Yleensä aerobiseni ovat HIIT-tyyppisiä, mikä tuntuu aamulla mahdottomalta suorittaa.

4. Aerobinen on itsessään rasvanpoltossa yliarvostettua
Kysymys kuuluu: Miksi täytyy hikoilla lenkkipolulla, jos voi sen sijaan jättää yhden annoksen hiilihydraatteja syömättä? Rasvan voi saada palamaan kummallakin tapaa. Punttitreeniä harrastavilla rasvanpolttokapasiteetti (lue: lihaskudoksen määrä) on hyvä, joilloin tiukkaan kuntoon voi päästä jopa kokonaan ilman aerobista treeniä.

Omskakas sanoi:
...
Kysymys kuuluu: Miksi täytyy hikoilla lenkkipolulla, jos voi sen sijaan jättää yhden annoksen hiilihydraatteja syömättä? Rasvan voi saada palamaan kummallakin tapaa. Punttitreeniä harrastavilla rasvanpolttokapasiteetti (lue: lihaskudoksen määrä) on hyvä, joilloin tiukkaan kuntoon voi päästä jopa kokonaan ilman aerobista treeniä.

Erittäin hyvä pointti. Itselläni aamuaerobinen on kaikkein helpoin ja paras, koska olen

a) aamuihminen
B) Käyn salillakin lauantai-aamuisin ihan vain kahvin ja proden voimalla (hyvin on kulkenut)
C) Illalla ei juoksu / kävely / pyöräily tms. maistu ihan kauheasti
D) Päivä lähtee töissäkin ihan erilailla käyntiin (lue, että pystyy tekemään jotain ennen kymmentä).

Olihan meillä yksi hemmo salilla, joka veti itsensä helvetin kireään kuntoon ilman kävelyaskeltakaan. Treenasi tyhjällä mahalla aina aamuisin.

Omskakas älä nyt masenna kaikkia jotka uskovat aamuaerobisen voimaan! :)

3. Aamulla ei jaksa.
Tämä on puhtaasti subjektiivinen syy. Olen kokeillut joskus aamulenkkiä ja vähänkin kovempi intensiteetti aiheuttaa voimakkaan kylkipiston. Yleensä aerobiseni ovat HIIT-tyyppisiä, mikä tuntuu aamulla mahdottomalta suorittaa.

Niinku sanoitki että ihan subjektiivistä mutta kommentoin kuiteski että kyllä niitä jaksajia löytyy ainaki yhtä monta. Minä ainaki jaksan paremmin aamulla ku illalla :)

Mulla se aamuaerobisen vaikeus johtuu siitä, että meen yleensä jo 6.00 töihin, sitä pitäisi herätä viimestään neljältä, jotta ehtis tekemään jonkinnäkösen lenkin, käydä suihkussa, syödä ja tehdä yleensäkin kaikki aamutoimet. Tarvittavien yöunien (8 h) varmistamiseksi pitäis nukkumaan mennä viimeistään 8.00 ja mielellään jo vähän aikaisemmin. Vaimo ei tee samanlaisia työvuoroja, joten tällainen elämärytmi on aika vaikea meikäläisellä suorittaa. Eli mun rasvat saa luvan palaa ilman aamuaerobisiakin. Ja seuraavalla dietillä en kyllä ota ihan yhtä kovaa aerobisen määrää ainakaan heti mukaan, vaan vähennän niitä kaloreita (lähinnä hiilareita).

Omskakas sanoi:
On totta, että glykogeenivarastojen ollessa vähissä, keho ottaa suuremman osan käytettävästä energiasta rasvasta. Tämä vaikutus kuitenkin nollaantuu, kun ajatellaan päivän kokonaisenergiansaantia: Jos keho polttaa aamulla enemmän rasvaa, se polttaa myöhemmin enemmän hiilihydraatteja. Kannattaa muistaa, että rasvanpolttotehokkuus on kaikkein paras juuri levossa.

Glykogeenivarastoista semmonen tuli mieleen että jos illalla syö hyvin niin aamullahan pitäisi olla ne glykogeenivarastot ihan täynnä? Aamupalan tärkeydestä oli kerran eräs metabolian&endokrinologian professori sitä mieltä että se on täysin turha jos on illalla syönyt ja nukkuu yön. Toisaalta varmaan tarkoitti sitä että jos elää semmoses välimeren kulttuuris että heittää kunnon pihvit ysiltä naamaan niin seuraavan kerran tarvii syödä vasta seuraavan päivän päivällä ..

Luulot : Treenit/lenkit ennen aamupalaa polttaa rasvaa.
Totuus : Treenit/lenkit ennen aamupalaa polttaa lihasmassaa.

Näin oon asian ymmärtäny.

Täydennystä vielä, että itse en dissaa tota aamulenkkeilyä, mutta ei vaan oikein minun rytmeihini ole sopinut. Dietillä ollessa tuli viikonloppuna silloi tällöin käytyä ja ihan yhtä hyvin kulki kuin esim. illallakin. Ja mulla ainakin suurin hyöty, että se oli sitte tehty ja ei jäänyt tekosyin välistä pois. Toi aerobinen kun ei mun sydäntä lähellä ole yhtään.

lumbago sanoi:

Perustelut ja lähteet tälle "totuudellesi"?

Omskakas sanoi:
Tällä palstalla lähes jokainen tuntuu suosittelevan aamulla (ilman aamupalaa) tehtävää aerobista rasvanpolttotarkoituksessa. Minä taas olen (omasta mielestäni) perustellusti sitä mieltä, että itsensä moinen itsensä kiusaaminen on täysin turhaa. Seuraa tietysti perustelut.

1. Aamuerobinen on katabolista.
Keho on n. 8 tunnin pakkopaaston jälkeen jo valmiiksi katabolisessa tilassa. Tätä kataboliaa sitten lähdetään lenkkipolulle kiihdyttämään. On toki totta, että proteiinidrinkki tai aminohapot otettuna ennen lenkkiä vähentävät kataboliaa, mutta kuinkahan suuri osa niistä mahtaa mennä suoraan glukeogeneesiin?

3. Aamulla ei jaksa.

Okei, sulla on hyviä pointteja! Mutta kerropa sitten parempi keino? Miinuskaloreilla ollessa lähtee aina pakostakin hieman lihaa. :david:

Jos ravintopuoli on kunnossa, niin tuota ei minun käsittääkseni pitäisi tapahtua. Että ei kun lenkille :)

M-Nutrition Sports Greens 1, 210 g, Lemon-Lime

Todella tykki viherjauhe

-33%
Menee hiukan offtopikiksi mutta hieman ajatuksia aamusyömisestä:
Monet kuten T.Immonen korostaa että aamulla on hyvä syödä heti proteineja (+hiilareita tietty, samantien tai pienellä välillä) kun katabolia on niiiin kovaa aamusella ruuattoman yön jälkeen.

Omien huomioitteni perusteella olen henkilökohtaisesti erimieltä (tähän ei ole kerrassaan mitään tieteellistä vahvistusta :) ) olen huomannut itsestäni että aamulla ei ole useinkaan nälkä, ja samaa olen huomannu kasvuiässä (ala-aste ikäinen) olevasta lapsestani, ei ruoka maita aamulla kun ei ole nälkä. Uskoisin että keho ei turhaan ole nälätön. Itselläni olo tuntuu hyvältä ihan pienelläkin ravintomäärällä tuonne klo 10-11 asti jos olen noussut klo:7.00. Dietti jutuissa olen tässä aamusyönnissä oppinut kuuntelemaan näin kehoani ja yleensä huitaisin kevyen protsku annoksen aamiaiseksi, vaikka monet dietti neuvot ovat päälaellaan, kuten että olisi hyvä syödä tukeva aamiainen ja siitä tipuuttaa iltaa määrää.

Semmosta pähkäilyä..

lumbago sanoi:

Varmasti polttaa rasvaa ja lihaksia. Ei ole olemassa mitään on/off tyyppistä kytkintä josta käännetään lihaksen- tai rasvanpoltto päälle.

Minkä verran lihaa lähtee? Sitä en tiedä.

Mä oon omissa ajatuksissani muuttanut mielipidettä aamuairobisesta aika paljon Omskakasin suuntaan.

Joka tapauksessa aamuairobinen on taas tulossa takaisin ohjelmaan syksyn mittaan. Päivä starttaa niin mukavasti, kun käy vähän hikoilemassa ja heräämässä. Aamiainenkin maittaa aivan toisella tavalla! :)

IMHO: aamuairobinen on saanut yliarvostuksen täällä. Tarkoitan sitä, että olen saanut sellaisen mielikuvan, jossa osa jengistä ajattelee: "Eipä tullut käytyä aamulenkillä, eikä tästä illalla juoksemisesta ole mitään hyötyä, joten joku toinen aamu sitten..". Kulutusta ja aerobistakuntoa lisäävää se on ajasta riippumatta.

pollo sanoi:
Okei, sulla on hyviä pointteja! Mutta kerropa sitten parempi keino? Miinuskaloreilla ollessa lähtee aina pakostakin hieman lihaa. :david:

Minäpä voin sivusta keskustelua seuranneena kertoa, KETOOSI :) ja varsinkin ckd, ja rasva sen kun tirisee ja jaksaa ihan hyvin salillakin, varsinkin kun vetää raskaimmat treenit lähimpänä tankkauspäivän jälkeen. Tulipa tässä mieleeni eräs asia, eli kun keho on ketoosissa niin meneekö kroppa yhtä helposti esim. yöllä kataboliseen tilaan vai polttaako keho ennmmin omaa laardia?
Samapa tuo toisaalta kun tulee kuitenkin iltapala syötyä rasvoineen, mutta jos Anssi tai joku voisi vastata noin lääketieteelliseltä kannalta.

Omskakas tiivisti hyvin meikäläisenkin mietteet, en vaan ole niitä missään julkisesti kehdannut lausua ettei tule poltetuksi roviolla ;) Tärkeintä päivän lopussa on kuitenkin syöty / kulutettu kalorimäärä. Ei ne "rasvasolut" maagisesti herää aamukuudelta lihottamaan vyötäröäsi, eihän?

Tärkein syy kuitenkin aamulenkeistä (tyhjällä mahalla) suorittamiseen on älyttömän herkkä mahani eli jos käyn aamulenkillä ~45 min ja olen tunnin syömättä niin aamupalan jälkeen on mahahapot kurkussa loppupäivän eikä normaalista ruokailusta tule mitään.

Jakob sanoi:
IMHO: aamuairobinen on saanut yliarvostuksen täällä. Tarkoitan sitä, että olen saanut sellaisen mielikuvan, jossa osa jengistä ajattelee: "Eipä tullut käytyä aamulenkillä, eikä tästä illalla juoksemisesta ole mitään hyötyä, joten joku toinen aamu sitten..". Kulutusta ja aerobistakuntoa lisäävää se on ajasta riippumatta.
Kyllähän se aamuaerobinen on saanut yliarvostuksen jossain ihan muualla kun täällä mikäli sitä nyt sitten niin yliarvostetaan. Kyllähän varmaan kaikki kilpailevat kehonrakentajat sitä tekee erittäin hyvin tuloksin....ainakin Suomessa. Jenkkien tapaan en ole perehtynyt niin tarkkaan, mutta luulisin sen olevan yhtä suosittua myös siellä :jahas:

pollo sanoi:

En suosi Xtremetyylisesti ketoosia ihan mukavuussyistä. Henki ja se pahempi henki haisee niin pahalle, että sosiaalinen elämä menisi hankalaksi ketoosissa.

Mutta se "parempi" keino on hyvin yksinkertainen:

Kaloreita lasketaan vähitellen, pääasiassa hiilareista niin, että painon putoaminen ei pysähdy. Saatan aloittaa dietin 150-200 g:llä hiilareita päivässä, kun dietin loppupuolella (n. 2 kk:n päästä) ne ovat 50 grammassa. Punttia nostellaan ihan normaalisti ja jos siltä tuntuu ja sattuu huvittamaan, käyn vetäisemässä 1-2 HIIT:iä viikossa.

Ei aamuaerobista kannata pitää minään taikasanana, jolla läskit lähtee lätkimään, kun vaan jaksaa vääntäytyä 5 kertaa viikossa aamulla lenkkipolulle. Keino voi olla toimivakin, mutta kuulostaa hyvin hankalalta näin laiskan lenkkeilijän korviin. :)

Omskakas sanoi:
En suosi Xtremetyylisesti ketoosia ihan mukavuussyistä. Henki ja se pahempi henki haisee niin pahalle, että sosiaalinen elämä menisi hankalaksi ketoosissa.

Siis tota en tajuu, mukavuussyistä??? Melkeen mitä vaan (Hyvää :D ) voipi syödä ja protskuu tulee ainakin tarpeeksi :) ja tosta hengen hajusta, en tiä ootko koskaan ketogeenistä koklannut, mutta ainakaan ite en o niin syvään ketoosiin päässytkään että haisis hönkä.

Xtreme sanoi:
Siis tota en tajuu, mukavuussyistä???

Jos haluan olla lähempänä kuin metrin etäisyydellä tyttöystävästä, voin unohtaa asetonin hajuisen hengityksen. :D

ja tosta hengen hajusta, en tiä ootko koskaan ketogeenistä koklannut, mutta ainakaan ite en o niin syvään ketoosiin päässytkään että haisis hönkä.

Olen toki kokeillut. Pääsen parissa päivässä niin syvään keteoosiin, että hajuhaittoja syntyy. Sitäpaitsi suukin alkaa maistumaan aivan kakalta. :(

Xtreme sanoi:
Minäpä voin sivusta keskustelua seuranneena kertoa, KETOOSI :) ja varsinkin ckd, ja rasva sen kun tirisee ja jaksaa ihan hyvin salillakin, varsinkin kun vetää raskaimmat treenit lähimpänä tankkauspäivän jälkeen. Tulipa tässä mieleeni eräs asia, eli kun keho on ketoosissa niin meneekö kroppa yhtä helposti esim. yöllä kataboliseen tilaan vai polttaako keho ennmmin omaa laardia?
Samapa tuo toisaalta kun tulee kuitenkin iltapala syötyä rasvoineen, mutta jos Anssi tai joku voisi vastata noin lääketieteelliseltä kannalta.

Nonii... Ja kaikkihan me olemme samanlaisia? Itse on ole aivan syvää pitkäaikaista ketoosia koittanut, mutta voin jo sanoa, ettei se toimi niin kuin pitäisi. Itsellä (ja varmasti monella muullakin) paino tippuu paljon paremmin, kun pysytään maltillisissa hiilarimäärissä ~200g dietillä eikä vedetä hiilareita minimiin.
:jahas:

Omskakas sanoi:

Mutta se "parempi" keino on hyvin yksinkertainen:

Kaloreita lasketaan vähitellen, pääasiassa hiilareista niin, että painon putoaminen ei pysähdy. Saatan aloittaa dietin 150-200 g:llä hiilareita päivässä, kun dietin loppupuolella (n. 2 kk:n päästä) ne ovat 50 grammassa. Punttia nostellaan ihan normaalisti ja jos siltä tuntuu ja sattuu huvittamaan, käyn vetäisemässä 1-2 HIIT:iä viikossa.

Ei aamuaerobista kannata pitää minään taikasanana, jolla läskit lähtee lätkimään, kun vaan jaksaa vääntäytyä 5 kertaa viikossa aamulla lenkkipolulle. Keino voi olla toimivakin, mutta kuulostaa hyvin hankalalta näin laiskan lenkkeilijän korviin. :)

Tavallaanhan tuo HIIT on aamuaerobista liikuntaa ja sitä myöten polttaa sekä rasvaa että vähemmissä määrin lihaksia.

Dietin loppupuolella syödessäsi 50g hiilareita per päivä, voin melkein sanoa, että olet ainakin jonkinlaisessa ketoosissa (joka on sinulla ehkä painonpudotuksen kannalta parempi tila).

Et semmottiii... ;)

pollo sanoi:
Tavallaanhan tuo HIIT on aamuaerobista liikuntaa ja sitä myöten polttaa sekä rasvaa että vähemmissä määrin lihaksia.

Dietin loppupuolella syödessäsi 50g hiilareita per päivä, voin melkein sanoa, että olet ainakin jonkinlaisessa ketoosissa (joka on sinulla ehkä painonpudotuksen kannalta parempi tila).

En minä sitä HIIT:iä aamulla tee. :)

Tuo ketoosijuttu voi olla muuten totta. Painotan hiilarit aina aamulle ja iltapuolella yleensä tunnen lieviä ketoosin oireita.

Kirjoita vastaus...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom