Android - puhelimet ja softat

Mikä multa nyt menee ohi? Aivan oikein eli se Z3 Compact on uudempi ja parempi malli.... eli Z1 Compact seuraaja? :) Ei se tee Z1:stä huonoa ollenkaan. Omakin luuri on vajaa vuosi sitten julkaistu, ja on aivan sitä puhelinten kärkeä. Voisi sanoa että (usein) vuoden ikäerolla samassa hintaluokassa olevat (toki toinen halvennettu jonkin verran) puhelimet eroaa lähinnä jonkin prosessorin nopeuden tai ehkä näytön resoluution kohdalla, ellei jotain mullistavaa uutta ole mutta koska viimeeks sellaista on edes nähty.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Sellainen kommentti vielä tuohon Android versioon, että näissähän vaikuttaa paljon myös se valmistajan oma user interface.
Mulla vaihtui Samsungista Sonyyn ja pitää sanoa, että ainakin omaan mieleen tämä Sonyn UI on paljon parempi.
Helppo ja nopea käyttää, selkeät valikot ja minimimäärä mitään "turhia kikkareita".
Samsungilla on aika raskas se "touchwiz", mutta nämä toki makuasioita.

Samsungilla on aika raskas se "touchwiz", mutta nämä toki makuasioita.
Käyttämistäni Androideista Samsungin on kyllä hitain ja jähmein. Sen takia en ole jaksanut enää suositellakaan kenellekään Samsungia, vaan ennemmin sitten esim. LG:tä. Jossain 300€ hintaluokassa LG G2 on edelleen aika hiton kova vaihtoehto, varsinkin kun sekin saa (ehkä ensi viikolla) Lollipopin.

Itselläni on edelleen Samsung Galaxy S3 (LTE) käytössä. Asentelin tuohon vuodenvaihteessa CM-pohjaisen Lollipopin. AnTuTu-benchmarkissa tuli pisteitä rapeat 28000 (ilman kellotuksia), siinä missä Samsungin käyttiksellä pisteet pyörivät 12000 hujakoilla. Galaxy S4:n tulokset ovat jotain 24000 luokkaa. Akkukestokin parani huomattavasti. Mukavaa, että näillä "vanhoilla romuilla" on edelleen käyttöarvoa, kun jaksaa vähän nähdä vaivaa. Ja poistaa TouchWizin :D

Nyt on jokunen päivä käytetty lollipopia vanhalla tutulla SGS5:llä ja on pakko sanoa, että on vittu kusisin päivitys mitä on kai koskaan tullut. Vittu mikä paska. Enännälle tuli myös LG G3:een sama ja se on ihan samaa mieltä.

Ensinnäkin teema on niin valkoinen että silmiin sattuu enkä ole vielä keksinyt miten sen saa vaihdettua. Vanhalla Androidilla Apex Launcherissa sai määrittää taustan läpinäkyvyyttä mutta nyt on kaikki valikot valkoista. Saas nähdä tuleeko Apexin päivityksen mukana korjaus että läpinäkyvyys toimii taas.

Toinen oli se, että tämä lätkäisi jonkun vitun askelmittarin lukitusnäyttöön ja mulla kesti kaksi päivää ennen kuin löysin mistä sen saa pois.

Kolmanneksi nyt kun mulle tulee whatsapp-viesti, niin se jää tuohon ruudun yläosaan möllöttämään niin vitun pitkäksi aikaa kun sen luen. Ennen se meni tuonne yläpalkkiin ja sen sai sieltä käydä lukemassa kun huvitti.

Sit vielä kaikista ärsyttävin asia. Tässä ei ole enää äänetöntä tilaa. Ainoa vaihtoehto on leikkiä tuon estotilan kanssa, vai mikä vittu sekin nykyään on, kun sekin on täysin muuttunut. Sillä saa estettyä kaiken mökän mitä puhelin pitää tai osan siitä. Myös herätyskellon. Ei saatana soi ollenkaan vaan värisee vain. Emännällä on sama juttu, että hetätyskello ei soi kun on äänettömällä. Ensin ne vei näppärän ominaisuuden, että äänenvoimakkuusnapista sai suoraan äänettömälle ja nyt ne vei koko äänettömän tilan. Vittu mitä touhua.

Ai niin. Ja ilmoitukset tapahtumista lukitusnäytöllä on ihan vitun naurettavat. Ennen oli näppärää kun siihen tuli kuvake että puhelu tai viesti tullut ja nyt siihen tulee kamala palkki missä lukee keneltä se viesti tuli tai kuka soitti ja siinä lukee vielä osa siitä viestistä tai sitten "sisältö estetty" jos laittaa sellaiset asetukset. Se ilmoittaa myös näppärästi että se ja se ohjelma päivitetty ja sitä ja tätä. Mitä vittua mä teen sillä tiedolla lukitusnäytössä? Nyt vittu valoja päälle.

Kerroinko jo miten vitun paska tämä on? Tekee mieli heittää koko puhelin seinään aina kun tähän joutuu koskemaan.

On se kumma kun mitä enemmän jotain kehitetään niin sen paskemmaksi menee. Tää on ihan kamala paska. Tulee ihan Tapatalk mieleen kun se on mennyt koko ajan huonommaksi ja viimeistä edellinen päivitys oli aivopierujen huippu ja vei käytettävyyden ihan täysin koko ohjelmalta. Nyt viimeinen päivitys vähän korjasi sitä asiaa ja palattiin vanhaan suuntaan, mutta vitusti sekavampi on silti kuin vanhaan hyvään aikaan.

Nyt on jokunen päivä käytetty lollipopia vanhalla tutulla SGS5:llä ja on pakko sanoa, että on vittu kusisin päivitys mitä on kai koskaan tullut. Vittu mikä paska. Enännälle tuli myös LG G3:een sama ja se on ihan samaa mieltä.

Ensinnäkin teema on niin valkoinen että silmiin sattuu enkä ole vielä keksinyt miten sen saa vaihdettua. Vanhalla Androidilla Apex Launcherissa sai määrittää taustan läpinäkyvyyttä mutta nyt on kaikki valikot valkoista. Saas nähdä tuleeko Apexin päivityksen mukana korjaus että läpinäkyvyys toimii taas.

Noi saa vissiinki roottaamalla ja custom rommilla vaihdettua sen teeman tummaks.

Sit vielä kaikista ärsyttävin asia. Tässä ei ole enää äänetöntä tilaa. Ainoa vaihtoehto on leikkiä tuon estotilan kanssa, vai mikä vittu sekin nykyään on, kun sekin on täysin muuttunut. Sillä saa estettyä kaiken mökän mitä puhelin pitää tai osan siitä. Myös herätyskellon. Ei saatana soi ollenkaan vaan värisee vain. Emännällä on sama juttu, että hetätyskello ei soi kun on äänettömällä. Ensin ne vei näppärän ominaisuuden, että äänenvoimakkuusnapista sai suoraan äänettömälle ja nyt ne vei koko äänettömän tilan. Vittu mitä touhua.

Tohon on tulossa päivitys mikä palauttaa noi vanhat "ääneton" yms tilat takasi.

Noi saa vissiinki roottaamalla ja custom rommilla vaihdettua sen teeman tummaks.

Tohon on tulossa päivitys mikä palauttaa noi vanhat "ääneton" yms tilat takasi.

Hyvinkin mahdollista että custom romilla onnistuu mutta ei se ole enää lollipop. Ja on noi ajat mun osalta jo vähän takanapäin. Tuohon päivitykseen voi sanoa sen verran, että jos noin oleellisia asioita täytyy päivityksellä korjailla niin miksi pitää laittaa keskeneräistä paskaa markkinoille?

Onko nuo ongelmat siis Android 5.0:ssa vai Samsungin versiossa siitä?
Omaan luuriin tuota päivitystä ei ole vielä tullut, joten en ole päässyt itse testailemaan.

Omaan luuriin tuota päivitystä ei ole vielä tullut, joten en ole päässyt itse testailemaan.
Mitä luin läpi niin vaikuttaa yhdistelmältä. Osa on 5.0 featureita, kuten ainakin jotkin notif asiat.

HTC One M8 päivittyi suoraan 5.0.1 versioon oon tykännyt.
- valikot on valkoisia joo, mutta ei oo häirinny. Valkoisia ne oli ennenkin ja aika vähän tulee valikoita selattua noin niinkuin peruskäytössä.
- askelmittari kuulostaa Samsungin hölmöilyltä
- whatsap viestit toimii normaalisti, ei siis tuollaista powerhousun ongelmaa
- äänetön tila on jo toimii ihan normaalisti. Saa äänenvoimakkuusnapeista päälle. Herätys kuitenkin soi vaikka äänettömällä. HTC:ssä ei ole lollipopin estotilaa, vaan HTC oma Do Not Disturb -moodi (tämä oli siis jo ennen lollipoppia). Tuokin toimii ihan niin kuin pitää.
- ilmoitukset lukitusnäytössä on mun mieleen, mutta on totta että ei siinä ihan kaikkea tarvis ilmoittaa (esim just päivitykset yms). Siitä en pidä, että kun ilmoitukset on lukitusnäytössä, niin ne ei samaan aikaan näy yläpalkissa. Sitten kun avaa lukitusnäytön, niin ne pomppaa yläpalkkiin. Oon tottunut vilkaisemaan yläpalkista, että mitä pallukoita on tullut. Eli mun mielestä pitäis näkyä ne ilmoitukset myös siellä yläpalkissa.
-

HTC One M8 päivittyi suoraan 5.0.1 versioon oon tykännyt.
- valikot on valkoisia joo, mutta ei oo häirinny. Valkoisia ne oli ennenkin ja aika vähän tulee valikoita selattua noin niinkuin peruskäytössä.
- askelmittari kuulostaa Samsungin hölmöilyltä
- äänetön tila on jo toimii ihan normaalisti. Saa äänenvoimakkuusnapeista päälle. Herätys kuitenkin soi vaikka äänettömällä. HTC:ssä ei ole lollipopin estotilaa, vaan HTC oma Do Not Disturb -moodi (tämä oli siis jo ennen lollipoppia). Tuokin toimii ihan niin kuin pitää.
- ilmoitukset lukitusnäytössä on mun mieleen, mutta on totta että ei siinä ihan kaikkea tarvis ilmoittaa (esim just päivitykset yms). Siitä en pidä, että kun ilmoitukset on lukitusnäytössä, niin ne ei samaan aikaan näy yläpalkissa. Sitten kun avaa lukitusnäytön, niin ne pomppaa yläpalkkiin. Oon tottunut vilkaisemaan yläpalkista, että mitä pallukoita on tullut. Eli mun mielestä pitäis näkyä ne ilmoitukset myös siellä yläpalkissa.
-
Tulisipa infoa nyt CM12 tälle HTC One M8.
Päivitin CM tähän kun tarvi root, mutta nyt näemmä CM lagaa HTC:n virallisten rommien perässä. :D

Toi äänetön tila SGS on sit vissiin Samsungin tekosia? Melkoinen veto. :D

Mä lähdin vähän keuliin tuon kanssa. Nyt kun tarkemmin katselin niin ei se jää siihen ylös vaan on siinä muutaman sekunnin ja menee sitten yläpalkkiin. Mutta tarpeeksi ärsyttävä on tuokin, että se tuo sen viestipalkin tuohon. Vanha oli hyvä kun se oli pelkästään yläpalkissa eikä tullut mitään homoja lisäpalkkeja ympäri ruutua.

Ei tommosta asetusta siellä sitten ole?

Head to Settings and click Sound & Notification. There are three options to choose from in the "When device is locked" option at the bottom of the page: show all notifications, don't show notifications at all and hide sensitive notification information.

Eli varmaan toi hide sensitive tulee jos pistää pin tms automaattisesti, mutta onko siellä toi erillinen asetus kuten tossa sanottiin?

Ei tommosta asetusta siellä sitten ole?

Head to Settings and click Sound & Notification. There are three options to choose from in the "When device is locked" option at the bottom of the page: show all notifications, don't show notifications at all and hide sensitive notification information.

Eli varmaan toi hide sensitive tulee jos pistää pin tms automaattisesti, mutta onko siellä toi erillinen asetus kuten tossa sanottiin?
On siellä tuo että sen saa pois mutta mä en halua sitä pois vaan haluan sen sellaiseksi yksinkertaiseksi kuin se oli ennen. Tosi hienoa kun heti kun näytön avaa niin siinä on kaikki notificationit eikä pelkästään puhelut tai viestit. Joku ohjelma haluaa päivittää itsensä, joku on päivitetty ja sitä sun tätä diipadaapaa. Mulle riittäisi kun olisi puhelimen kuva vastaamatonta puhelua varten, viestiohjelman kuvake sinne tullutta viestiä varten ja email-kuvake. Noi isot ilmoituspalkit missä lukee puoli viestiä on niin järkyttävän rumia ja ihan älyvapaita.

Heittäkääs suosituksia hyvistä alle 200€ android luureista? :)
Tulisi ihan peruskäyttöön eli nettiselailua, valokuva-/videokuvausta. Ei pelaamista tai muuta erityisesti prossutehoa vaativaa aikeissa.

Hämmentävä tuo mallisto. Ainakaan Verkkokaupalla ei ole 2015 5" 4G versiota joka julkaistiin viime kuussa. 2015 on siis 5" missä 4G ja Android 5.0 heti mukana: Motorola Moto G 4G (2015) - Full phone specifications

Verkkokaupassa (ja muualla Suomesssa pikaisesti katsoen) on 5" Motorola Moto G Dual-SIM (2014) joka dual-sim versio viime syyskuulta missä ei ole 4G yhteyksiä, ja sitten siellä on 4.5" Motorola Moto G 4G viime kesäkuulta missä on 4G.

Monellahan menee sekaisin kun lukee uudesta versiosta, ja ostaa vain jonkun noista kahdesta tarjolla olevasta. :D

Sattumaa tai ei, viitaten tuohon mun lollipop-avautumiseen, mutta tää luuri tärähti eilen ekaa kertaa elämänsä aikana niin kamalaan jumiin ettei auttanut kuin ottaa akku irti. Ensin kaatui facebook, sitten ei ruutu vastannut kosketukseen ja lopulta kun luuri sai miettiä vähän aikaa tekosiaan, ei ruudun avaaminen tuonut mitään muuta kuin tyhjän taustakuvan lukitusnäytön sijaan.

Androidin Facebook nyt on melkosta roskaa, etenkin kun vielä Messengerit heitetään kylkeen. Kovin syvälle ulottuva appsi, ettei vaan Facebookin paske olisi hieman ongelmallinen Lollipopin kanssa.
Sillon kun vielä oli Facebook app (ennen chatin poistoa), niin tuntu että iOS edellä kaikki kehitys.

Androidin Facebook nyt on melkosta roskaa, etenkin kun vielä Messengerit heitetään kylkeen. Kovin syvälle ulottuva appsi, ettei vaan Facebookin paske olisi hieman ongelmallinen Lollipopin kanssa.
Sillon kun vielä oli Facebook app (ennen chatin poistoa), niin tuntu että iOS edellä kaikki kehitys.

Näin taitaa olla vieläkin.
Mulla on ipadissa ja Xperiassa FB appsi ja kyllä tuo ipadin versio huomattavasti parempi on.
En tosin tiedä miten menisi iphone versio vs android phone versio tai ipad vs android tabletti.

Njoo, toi oli osittain tommonen chance haukkua Facebookkia taas kerran. ;)
Tosin oli se Androidin Facebook aina jäljessä, ainakin ennen. Näemmä edelleen siis. Se on tosin vähän eri asia kuin kaatumiset.

Anyway, itse kaatumisiin, onhan Lollipop aihettanut monenkin ohjelman kaatumisia.
Se ei sinänsä ole välttämättä Lollipop ongelma, pitää muistaa että Lollipop vaihtoi kokonaan erittäin kriittisen osan Androidista eli runtimen. Runtime käsittelee suoraan ohjelmien avaamista, vaihtoa toiseen, jne. Ei ole kauhean epätodennäköistä että ohjelma ei vain joka nurkastaan ole aivan tuon uuden runtimen mukainen. Esim:

Android Lollipop introduces a new Java runtime called the Android Run Time (ART). The switch to ART improves performance but has some implementation differences as compared to Dalvik. In particular, watch out for these potential trip ups.

• ART is more strict when using the Java Native Interface (JNI) to run C/C++ code; JNI code which ran without errors on Kitkat may crash on Lollipop.
  • Java and C/C++ native code now share the stack. If your Java or native code sets custom stack sizes, carefully review your code. In particular check calls to pthread_attr_setstack() and pthread_attr_setstacksize() and any explicit stack sizes used in Java's Thread constructor.
  • Code from some obfuscators, optimizers and custom build tools which generate non-standard code or code which is incompatible with compacting garbage collection may exhibit issues. So if you're seeing odd issues or crashes on Lollipop, try disabling such tools and see if the issues disappear.

Android Runtime - Wikipedia, the free encyclopedia
https://developer.nvidia.com/content/why-does-my-app-crash-android-50-lollipop

Tuosta löytyy myös hyviä esimerkkejä kun ART runtimen pystyi ottaa käyttöön jo pre-Lollipop säätämällä, Google "android art causes crash" antaa melkoisen listan artikkeleista ja XDA ketjuista missä keskustelua aiheesta.

Väittäisin siis itse, että kaatumiset loppuu kun ohjelmien kehittäjät saa niistä raportteja ja päivittelee appsejaan.
Kaatuukohan Googlen omat ohjelmat kuinka Lollipopissa?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom