Android - puhelimet ja softat

Vaihdoin aiemmin omaan HTC One M8 CyanogenModin, ja tänään valahti stock HTC One M8 Lollipop.
Noh, pidän CyanogenModista sen verran että odotellaan nyt Lollipop versiota siitä. :)

Ilmeiseti CM12 HTC One M8:lle olisi kuitenkin työn alla, sitä odotellessa. Nightlynä sen kai sais, mut odotellaan nyt stablee.
Meinasin myös asentaa CM:n, mutta jäi asentelematta, joten pyörii tällä hetkellä M8:ssa stock lollipoppi. Pitää asentaa CM, kun puskevat uuden ulos. On kyllä ollut mainio puhelin. Samoin oli M7. Tähän M8:aan hommasin nykistä kesällä tuon flipcoverin ja on kyllä tyytyväinen omistaja.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
M8:n helposti huonoin asia on kamera, hands-down. Oikeastaan muuta huonoa tässä ei edes ole...
Kamera on vähän semmonen, että ideaalitilanteessa kuvat on ihan ok tai jopa hyviä. Tosin melkeinpä aina yhtään isommaksi zoomattuna esim. koneella ne on kyllä aika heikkoja.

Itseä ei ihan kauheasti tuo haittaa, kun kuvat on vain tommoseen whatsapp, twitter, tms käyttöön.

Sais nyt vaan tulla se CM12 jo.

M8:n helposti huonoin asia on kamera, hands-down. Oikeastaan muuta huonoa tässä ei edes ole...
Kamera on vähän semmonen, että ideaalitilanteessa kuvat on ihan ok tai jopa hyviä. Tosin melkeinpä aina yhtään isommaksi zoomattuna esim. koneella ne on kyllä aika heikkoja.

Itseä ei ihan kauheasti tuo haittaa, kun kuvat on vain tommoseen whatsapp, twitter, tms käyttöön.

Sais nyt vaan tulla se CM12 jo.
Juu kameralla pärjää, mutta ei niitä isolla näytöllä katsella tai zoomailla. Ootko siitä pinnasta "hionut" sen pinnoitteen pois, parantaa epätarkkuutta?

Juu saa nähdä koska pukkaavat CM12 ulos. Tätä luuria en ole rootannut ja M7 meni vuoden myös aivan vakiona mitä se itsellä ehti olla ennen M8 tuloa. Edellisessä HD2:ssa oli vakiona winukka, niin sen tilalla tuli sitten pyöritettyä vaikka mitä maan ja taivaan välillä. Eniten kaipaan roottia, että saa softia netistä luuriin ja lisää ominaisuuksia.

Tämä M8 on aikalailla samaa sarjaa HD2:n kanssa. Uutta softaa pukkaa usemamman vuoden vielä luurin kauppaan tulon jälkeen. Sen verran hyviä aihioita, että softilla saa luurista käytännössä aina kuin uuden. Stock lollipoppi muuten paransi akunkestoa jonkin verran. Suosittelen.

Nyt menee viimein pitkään (2,5v) palvellut Samsung Galaxy S3 vaihtoon.
Tilalle tulee Sony Xperia Z3 Compact. Pitkään arvoin sen Z3:n ja tuon compactin välillä, mutta lopulta totesin, että tuon pienemmällä näytöllä (4.6") oleva malli riittää.

Tuo on ainakin saanut ihan hyviä arvosteluja, joten pitäisi olla ihan toimiva laite kyseessä. Löytyykö täältä ketään, jolla ko. luuri olisi käytössä?

edit:
Tuossa yksi arvostelu:
http://www.techradar.com/reviews/phones/mobile-phones/sony-xperia-z3-compact-1263318/review

Työpuhelimeksi hommasin juuri tuon.
Näppärä peli tuntuu olevan, vaikka ihan hirveästi ei ole kerennyt käyttämään, koska liittymä on vasta siirtymässä.

Jokerina heitän että jos koko ei ole itse ongelma, niin itse valitsisin Z2.
Z2:sta ei ole compactia, siksi tämä vertaus.

Puhun nyt tietoisesti noista isommista, eli jos katsotaan isompaa Z3 puhelinta vs Z2, en itse näe mitään perusteluja ostaa Z3 kun kattoo speksit ja hinnat. Julkaisussa eroa 5kk ja sen näkee.
Z3 on melkein tismalleen sama luuri, hyvin minimaalisia eroja. Z3 vs Z2 on koossa pientä eroa, mutta ei se tuossa koossa kyllä juuri ratkaise.
Ei noiden erot kyllä mun mielestä perustele millään sitä noin 160e korkeampaa hintaa. IP luokituksen ero on:

5: Suojattu pölyltä. Ei edellytä täydellistä tiiveyttä, mutta haitallisia pölykertymiä ei saa syntyä.
6: Täydellinen suojaus. Pölytiivis.

Veden kanssa ne identtiset.
Tuosta voi itse ihmetellä kuinka hassu koko julkaisuväli edes oli, eli speksit vierekkäin: Sony Xperia Z2 vs. Sony Xperia Z3 - GSMArena.com

Toki jos koko on oikeasti se mitä hakee, niin sitten Z3 Compact... koska sitten taas edellinen compact eli Z1 on jo vanhempaa tavaraa.

Tämä oli vain tämmönen heitto, kun ehkä ei hiffannut harkita sitä Z2.
Olen siis ostanut avokille tuon Z2 kuukausi takaperin, ja siten myös pyöritellyt sitä ihan jonkin verran. Tekisin edelleen saman valinnan, ellei tosiaan halua kompaktimpaa. Siinä tapauksessa Z3 Compact tietenkin.
Onhan tuo Z2/Z3 näyttö mukava katsella videoita ja kuvia, niin koon kuin tarkkuutensa myötä. Erohan on: 720 x 1280 pixels (~319 ppi pixel density) vs 1080 x 1920 pixels (~424 ppi pixel density)

5.2" ei vielä mikään massiivinen vielä ole, ja tuolla puhelimen omistajalla on mua paljon pienemmät kädet eikä tunnu häiritsevän lainkaan. :)

Itseä kyllä hämää että hankkisi high-end puhelimen missä vain 720p näyttö, onhan se compact kuitenkin jopa 4.6". :P

Mä päädyin tuohon Z3 Compactiin nimenomaan sen takia, että se on sopivan kokoinen. Mulle tuo SGS3 on ollut juuri sopivan kokoinen, kun on vielä mennyt hyvin taskuun jne. Yli 5" luuri ei innosta, etenkään nyt kun on myös tabletti käytössä.

edit:
Niin ja tässä SGS3:ssa on sama resoluutio 4.8" näytössä, hyvin on mulle riittänyt :)

edit2:
Tärkein upgrade tuossa omalla kohdalla on 4g. Otin liittymän, jossa on max 100mb nopeus, saa sitten näppärästi luurin kautta ipadin verkkoon, kun on tarvetta käyttää reissussa.

Juu, hoksasin vaan että ehkä tommonen detalji mennyt ohi.
Tosiaan kun noista isommista Xperia luureista puhutaan, niin ehkä just ja just rahan arvosta valita Z3 tuon Z2:n sijaan.
Pöllö oli kyllä tuo julkaisutahti noissa, mutta kai moni vaan näkee sen kolmosen ja sen enempää ihmettelemättä ottaa sen. Toki se että 3:n kohdalla tuli myös compact, niin ehkä siinä on kans ollut jotain ideaa... sinänsä olis voinut ihan hyvin vain julkaista Z2 Compact tuon saman 5kk myöhemmin, sen sijaan että Z3 ja Z3 compact.

Anyhoo, nää on näitä.

Ainakin Sony lopetti Xperia-sarjansa kanssa usein päivitysten jakamisen vanhoihin puhelinmalleihinsa, kun uusi malli oli tullut pihalle. En tiedä onko meno parantunut parin vuoden takaisesta. Ihmetytti jo silloin, kun uutta puhelinta tuli kokoajan ulos ja vanhojen tuki loppui melkein seinään. 99% käyttäjistä kuitenkin odottaa päivityksiä OTA:na ja se jäljelle jäävä prosentti kikkailee eri ROM:ien kanssa.

Juu, toki yleisesti toi on yksi asia sukupolvien välissä, mutta tässä tapauksessa toi väli tuntuu olevan enemmän kosmeettinen.

Z2 ja Z3 kummatkin saa ainakin sen Lollipopin. Tiedä sitten seuraavasta isommasta päivityksestä, tietoaakaan kai vielä sellaisesta.
Z2 ja Z3 on kyllä niin identtiset (joo, hieman eri prossun malli missä inasen korkeammat kellot), että luulisi olevan saman elinkaari. Testauksessa noissa on tuskin mitään sellaista eroa etteikö kannata myös palvella niitä alle puoli vuotta aiemman mallin käyttäjiä. Testaus siis sen kannalta että tuodaan OTA päivitykset. Sama näyttö, samaa mallistoa suorittimet, sama kamera, samat GPS yms. radiot.

No, jos tuo Z3 Compact pesee käytettävyydessä ja suorituskyvyssä mun vanhan SGS3:n, niin vaihto menee kategoriaan onnistunut ;)

En mä edelleen sitä etteikö hyvä valinta ole. Vertaus tosiaan vain noiden isojen mallien välillä. :p

Mitä itse nähny niin eniten SGS5 voittanut vertailuja, mutta kaikki jääny IP6(plus) jalkoihin.
Xperia Z2/3 usein kärjen tuntumassa.

Olisiko kenelläkään tietoa android-puhelimien antennien tehoista tai testeistä? Minulla on nyt Samsung S3 eikä se meinaa saada kotona datayhteyttä. Olin kuvitellut että ongelma on verkossa, mutta samassa paikasssa mm. iPhone saa kyllä 3g-yhteyden. Tarve olisi siis päivittää puhelin ja tärkein kriteeri olisi antennin teho.

Olisiko kenelläkään tietoa android-puhelimien antennien tehoista tai testeistä? Minulla on nyt Samsung S3 eikä se meinaa saada kotona datayhteyttä. Olin kuvitellut että ongelma on verkossa, mutta samassa paikasssa mm. iPhone saa kyllä 3g-yhteyden. Tarve olisi siis päivittää puhelin ja tärkein kriteeri olisi antennin teho.
Vaikuttaa ensisijaisesti operaattori vielä nykyäänkin, oliko kummassakin puhelimessa sama operaattori?

Noissa uusissa puhelimissa, sanotaanko mid ja high hintatasolla, on usein samat ne piirit. Jos tosta heittämällä muutamia vertaa niin Qualcomm Snapdragon 801 kaikissa ja se sisältää myös radiot:
LG G3 vs. Samsung Galaxy S5 - GSMArena.com
HTC One (M8) vs. Sony Xperia Z3 - GSMArena.com
OnePlus One vs. Motorola Moto X (2014) - GSMArena.com

Tuon jälkeen vaikuttaa ehkä rungon suunnittelu, mutta siihen se sitten yleensä jää. Yksi asia mikä ehkä voi vaikuttaa on softa, mutta tuskin kukaan järkevä rajoittaa antennin tehoa niin että se heikentäisi radikaalisti signaalia.

Eli about samaan aikaan tehdyissä luureissa about samassa hintatasossa on yhtä hyvä signaali. Poikkeus voi sitten olla hieman erikoisempi merkki, jossa voi olla eri valmistajan piiri ja siitä ei löydy ihan niin paljoa vertailua.
Tän hetken puhelimet mistä jengi sanoo että on hyvä kuuluvuus tuntuvat sisältävän tuon Snapdragon 801.
Tuolta hyvä tarkistaa, oikea ylälaidan Search: GSMArena.com - GSM phone reviews, news, opinions, votes, manuals and more...

Helpottaa kun rajaa sen 3G-verkkoon. Mulla ainakin sahaa noi signaalitasot ihan sairaasti jos asetuksena LTE.

Tosin eihän tähän mitään ihmeempiä testejä tarvii, signaalivahvuuden näkee joka luurista yksikössä dBm, joka on vertailtava.

Etelä-Espoossa, sisätila neukkukuution ylin kerros. Galaxy Express 2.
2G -51dBm
3G -87dBm
4G -87dBm

Oon jotenkin aina kuvitellut että jos hankkisin 4G liittymän (mulla on vain 3G), niin olisi jotenkin enemmän tolppaa tarjolla ja siten kuuluvuutta? Ainakin että netti liikkuisi enemmän, ei niiden puheluiden niin väliä. Näin sitten ei olisi? Vai?

Onkohan toi mitä ajattelen sitten enemmän ne rajatapaukset, kun tuntuu usein että jos mulla ei ole nettiä juuri lainkaan niin joku kaveri tai tuttu vieressä seilaa menee 4G:llä.

Oon jotenkin aina kuvitellut että jos hankkisin 4G liittymän (mulla on vain 3G), niin olisi jotenkin enemmän tolppaa tarjolla ja siten kuuluvuutta? Ainakin että netti liikkuisi enemmän, ei niiden puheluiden niin väliä. Näin sitten ei olisi? Vai?

Onkohan toi mitä ajattelen sitten enemmän ne rajatapaukset, kun tuntuu usein että jos mulla ei ole nettiä juuri lainkaan niin joku kaveri tai tuttu vieressä seilaa menee 4G:llä.

Tosta näkee aika hyvin tuon kuuluvuuden, Elisalla (Saunalahti) on ainakin tällä hetkellä selkeästi kattavin 4g-verkko Suomessa.
kuuluvuus

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom