Ana ja möykky

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Slyrska
  • Aloitettu Aloitettu
No aikalailla joo, paitsi että ulosmittaisin välillä kovia 2-3 toiston sarjoja, jopa ykkösiäkin, vaikka bodaus ois laji. Natuna kuitenkin isot voimat ja isot lihakset kulkee käsi kädessä ja noilla ajoittaisilla maksimivoimakausilla saa kivasti potkittua sarjapainoja ylöspäin.
Teoriassa kyllä. Mutta on todellista natuvoimaa ja sitten on sellaista ryskypomppuheijausvoimaa, joka ei välttämättä takaa jokaiselle naturaalille isoja lihaksia. Jos palataan edelleen tähän "roskaprogressioon" ja sen tuomaan "roskavoimaan" (tieteellistä juu!), niin lienee selvää, että 160 kg nätisti penkkaavalla naturaalilla on todennäköisesti muhkeammat rintalihakset kuin rintalastansa murskaavalla. Tähän tietenkin taas vaikuttaa monet muut tekijät, mutta en ihan varauksetta allekirjoittaisi tuota isot voimat isot lihakset -väittämää silloin, kun voimantuotto tulee muualta kuin lihakselta.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Teoriassa kyllä. Mutta on todellista natuvoimaa ja sitten on sellaista ryskypomppuheijausvoimaa, joka ei välttämättä takaa jokaiselle naturaalille isoja lihaksia. Jos palataan edelleen tähän "roskaprogressioon" ja sen tuomaan "roskavoimaan" (tieteellistä juu!), niin lienee selvää, että 160 kg nätisti penkkaavalla naturaalilla on todennäköisesti muhkeammat rintalihakset kuin rintalastansa murskaavalla. Tähän tietenkin taas vaikuttaa monet muut tekijät, mutta en ihan varauksetta allekirjoittaisi tuota isot voimat isot lihakset -väittämää silloin, kun voimantuotto tulee muualta kuin lihakselta.
Mä oon sen verran rohkea, että oletan treenit tehtävän edes suht siistillä tyylillä. Karmeella ryskäyksellä yleensä tuppaa kasvamaan vaan vammalista ja vitutus.

Vähän OT, mutta tutkimukset tukee sitä väittämää että toistomäärä on toissijainen. Lihakset saa sen kasvuärsykkeen lähelle failurea tai failureen mentäessä, oli kuorma sitten 50% tai 90%. Toki isojakin lihasryhmäkohtaisia eroja ns. toimivimpien toistojen määrissä saattaa olla, mutta en mä mä boudarinakaan junnais ajasta ikuisuuteen millään klassisella 6-12 toiston alueella. Itellä esim. kasvaa jalat parhaiten hyvin pitkillä sarjoilla (20+), mutta runsasta lihaskasvua esiintyy myös kovilla <5 toiston sarjoilla. Kädet sitten taas täysin päinvastoin, lyhyet voimasarjat tuo selvästi eniten pattia, mutta silti rakentelen pitkää perusvoimaa 12-15 toistonkin sarjoilla.

Juu olen lukenut vastaavanlaista... Ja samanlainen omakohtainen kokemus on että eri lihasryhmät vaativat erilaista ärsykettä. Mulla tissit ja selkä ottaa parhaiten vastaan ”klassista” toistomäärää 6-10 toistoa mutta olkapäät vaatii pitempiä sarjoja. Jalkoja mä en saa oikein kasvamaan millään ja tumput kasvaa kun vaan vilkaisee salia päin. :)

No ei se näin mene, voimaan liittyy paljon muitakin juttuja kuin puhdas lihasten koko. Sen näkee jo voimanostajistakin (ja painonnostajista) jotka eivät ole raskassarjalaisia. Aikamoiset "tikku-ukot" repii maasta 300 kiloa. Voimakas ilman suurta massaa tai lihaksia. Miten se on mahdollista? Hulmi ja Rytkönen | Lihastohtori
Tarkotetaan näin kehonrakennuksen puolelta katsottuna ettei ole isoja lihaksia ilman isoja voimia natulla. Isoja lihaksia et natuna ainakaan voi saada jos et omaa paljon voimaa.Ja ei,en puhu nyt offilla alle 90 kilosista kehonrakentajista eli tytöistä.

Allu, silloin kun olit elämäsi voimissa, niin olitko lihaksikkaampi kuin nyt? Nyt sun smith-penkeissä on joku 40-50kg? Niin oletko saanut tällä menetelmällä uutta kehitystä, oletko päässyt vanhoihin mittoihin, vai oletko pienentynyt?

Näissä on aina katsottava asioita laajemmin kun väitetään että isot painot isot lihakset. Kaikille ei toimi yksi asia ja yksi asia toimii toisella. Pitäisi aina mennä itsensä mukaan ja tunnen monta aika erinäköistä +200kg penkkipunnertajaa ja kaikki nostaa hyvällä tekniikalla. Toiset vaan nostaa sen parasta tulosta ajatellen koko roppalla ja toiset lihaskasvua palvellen mahdollisimman paljon tiettyä lihasta käyttäen. Ison Painon perässä kun mennään niin unohtuu tarkoitus monesti, liian monesti.

Tyypit käyttää täällä laiheliinien kovia maksimi ykkösiä esimerkkeinä, vaikka lihasmassan kasvatuksessa pitäis puhua sarjapainoista. Esim 8-15 toiston sarjoista.

Tällaisen kolmion löysin internetin syövereistä.

Liitteet

• Näyttökuva 2019-2-18 kello 22.02.40.png
    Näyttökuva 2019-2-18 kello 22.02.40.png
    53,7 KB · Katsottu: 297
No ei se näin mene, voimaan liittyy paljon muitakin juttuja kuin puhdas lihasten koko. Sen näkee jo voimanostajistakin (ja painonnostajista) jotka eivät ole raskassarjalaisia. Aikamoiset "tikku-ukot" repii maasta 300 kiloa. Voimakas ilman suurta massaa tai lihaksia. Miten se on mahdollista? Hulmi ja Rytkönen | Lihastohtori
No katteleppa noita tuntuma natuja jotka vain puristelee menemään. Eihän niillä ole vittu lihasta yhtään. Vertaa esim. Olmalaan tai uttiin jotka on kovia natuja kovilla kuormilla. Jokainen voi kokeilla sitä pinkkien käsipainojen heiluttelua ja kattoa kuinka paljon kasvaa. Miten allu vois edes kehittyä jos joskus on penkattu 150kg ja nyt ”puristellaan” 50kg:la vittu smithissä. Mä tunnistan kusettajan kun nään sellaisen.

Ja kun katsoo esim. Artikkelissa mainittua Juri Vardanjaa voidaan todeta, että kyllä hänelläkin lihasta on. On tyhmää muutenkaan nyt miettiä muutamia geeni poikkeamia ja todeta, että ”eise nyt noin mene kun sösössööö”. Valtaosalla natuisa voima ja lihasmassa kulkee käsikädessä piste.

Ps. On myös aineita joilla tarttuu voimaa vitusti, muttei juurikaan massaa.

No katteleppa noita tuntuma natuja jotka vain puristelee menemään. Eihän niillä ole vittu lihasta yhtään. Vertaa esim. Olmalaan tai uttiin jotka on kovia natuja kovilla kuormilla. Jokainen voi kokeilla sitä pinkkien käsipainojen heiluttelua ja kattoa kuinka paljon kasvaa. Miten allu vois edes kehittyä jos joskus on penkattu 150kg ja nyt ”puristellaan” 50kg:la vittu smithissä. Mä tunnistan kusettajan kun nään sellaisen.

Wayback Machine

Sieltä Utin vanha treeniohjelma. Ei ole sarjoja paljon mitään eikä yhtään erikoistekniikkaa, mutta kummasti sitä pattia vaan tuli perinteisellä sarjapainoprogressiolla

En saa auki, mutta tuskin oli 5 eri liikettä rinnalle smithissä ”puristellen”. :)

Tiistai - Selkä, epäkkäät, hauis
Leuanveto leveällä myötäotteella
3 x 6-8
Kulmasoutu tangolla
3 x 8-10
Puolikas maastaveto
2 x 10-12
Hauiskääntö (vaihtuu joka viikko)
3 x 6-20

Torstai - Jalat
Jalanojennus
2 x 10-12