AMK - opiskelu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Zeikki
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Olen ensimmäisen vuoden rakennustekniikan opiskelija (suuntautumisvaihtoehto päättämättä).
Nyt pitäisi etsiä harjoittelupaikka kesäksi. Kaipaisin nyt vinkkejä kokeneemmilta, eli miten itse saitte sen ensimmäisen harjoittelupaikkanne?

Olen ensimmäisen vuoden rakennustekniikan opiskelija (suuntautumisvaihtoehto päättämättä).
Nyt pitäisi etsiä harjoittelupaikka kesäksi. Kaipaisin nyt vinkkejä kokeneemmilta, eli miten itse saitte sen ensimmäisen harjoittelupaikkanne?

Rakennustekniikassa on se hyvä, että noita duunarihommia on suht hyvin tarjolla, ja voi mennä vaikka siivoajaksi raksalle, ja silti oppii kaikenlaista. Rohkeasti soittelemaan firmoihin, ja jos ei löydy mitään, niin käy kyselemässä duuninvälitysfirmoilta. Aikoinaan sain ensimmäisenä opiskeluvuotena duuninvälitysfirmalta hyvän vinkin, mihin hakea, mutta sitten tajusin, että firman rekryäjä on tutun tuttu, joten sain verkostosta suoran numeron sitten lopulta. Meikäläisellä on kesätyöt tulleet lopulta suhteilla, eli kannattaa opiskeluaikana kasvattaa sosiaalista verkostoa aktiivisesti.

EDIT: Semmoinen juttu tuohon soitteluun, eli kannattaa katsella pelisilmällä vähän firman koon mukaan. Isommissa firmoissa rekryäjiä vituttaa, kun 1000 hakijaa soittelee samaa asiaa, mutta pienemmissä firmoissa suosittelevat soittamista.

Eritoten ensimmäinen paikka on aika hankala löytää, koska on kilpailtava kokeneempien kanssa, joten ei kannata nirsoilla sen paikan suhteen. Jos sillä on edes jotain tekemistä rakentamisen kanssa, niin kelpaa ainakin ekan vuoden harjoitteluksi.

Rakennusyritysten työharjoitteluohjelmat ovat ehkä paras vaihtoehto monille, joten niihin kannattaa erityisen aktiivisesti pyrkiä. Etsit kaikki sellaiset suuremmat rakennusyritykset paikkakunnaltasi, joissa on moinen harjoitusohjelma ja käyt täyttämässä nettihakulomakkeet.
Nimittäin tuollaiseen harjoitteluohjelmaan kun kerran pääsee sisälle, ei tarvitse enää seuraavina kesinä tai edes valmistuttuaan useimmiten murehtia työnsaannista.

Olen työn puolesta lähes päivittäin tekemisissä rahoitusyhtiöiden yrityspalveluiden kanssa, ja vastaan on tullut tasan kaksi em. firmojen palkkalistoilla olevaa, joilla on AMK käytynä (molemmat itseasiassa tradenomeja), kaikilla muilla vastaantulleilla on ollut kauppakorkea taustana. Näistä kahdesta toinen on isossa lafkassa support / back office - hommassa, toinen taas pienellä toimijalla myyntitehtävissä. Molemmat ns. entry-level hommia.

Otos on useita erikokoisia yhtiöitä ja kymmeniä henkilöitä. Näin sivusta seuranneena tuntuu siis siltä, että jokaisella vähänkään vastuullisemmassa jopissa olevalla on kauppakorkea taustana.

Vakuutuspalveluista ei ole mitään hajua, paitsi se että myyntitehtäviin ei kummempaa merkitystä koulutuksella ole.

Sellainen mutuilu.

Minulla on taas täysin päinvastaisia kokemuksia. Itse työskentelen rahoitusalalla keskijohdossa ja olen koulutukseltani tradenomi. Työni puolesta olen myös tavannut erittäin laajan kirjon eri ikäisiä ja eri koulutuksen saaneita ihmisiä joiden palkka, työtehtävä ja koulutus tulee ilmi työtehtäviä hoidettaessa.

Etenkin rahoitusalalla erittäin monet esimiehet ja asiantuntijat on koulutukseltaan tradenomeja ja hankkineet osaamista työn kautta. Aika harva KTM, VTM, Fm pääsee suoraan koulun penkiltä n.26vuotiaina esimieheksi tai asiantuntijaksi yritysmaailmassa. Itse en ole ainakaan vielä yhtään tavannut, elikkä ihan samanlainen uran alku toimihenkilöstä asiantuntijaksi ja sitä kautta esimieheksi myös heillä on kuljettavanaan.
Kaikki opiskelukaverini toimivat myös koulutusta vastaavissa tehtävissä. Työnimikkeitä on: TJ (pk-yritys), Controller, myyntijohtaja, isännöitsijä, tiimipäällikkö, asiakkuuspäällikkö, yhteispäällikkö, yms...

Tradenomin keskipalkka on n.3100e ja se on mielestäni ihan hyvä ottaen huomioon tutkinnon suorittaneiden keski-iän (33v). AMK-tutkinnon tehtävä ei ole tuottaa tieteen tekijöitä eikä henkilöitä konsernien ylimpään johtoon ja toivottavasti tämän tyyppiset ehkä työelämää ajatellen liian analyyttiset ihmiset eivät hakeudu em. koulutukseen.

Tässä hetken aikaa ollut jo suunnielmissa hakea syksyksi ammattikorkeaan. Hakuvaihtoehtoina olen miettinyt Tuotantotaloutta tai Kone- ja tuotantotekniikkaa. Jos joku viisaampi näistä jotain tietää niin mitä plussia ja miinuksia aloilla on? Työllistymistilanne? Palkka? Koulutus?

Tässä hetken aikaa ollut jo suunnielmissa hakea syksyksi ammattikorkeaan. Hakuvaihtoehtoina olen miettinyt Tuotantotaloutta tai Kone- ja tuotantotekniikkaa. Jos joku viisaampi näistä jotain tietää niin mitä plussia ja miinuksia aloilla on? Työllistymistilanne? Palkka? Koulutus?

Käsittääkseni amkaloilla myös nuo tuotantotalouden kaverit työllistyvät ja saavat parempaa palkkaa. Tuotantotalouden etuna on, että se on hieman laaja-alaisempi kuin konetekniikka, mutta ilmeisesti AMKsta riippuen suuntaudutaan johonkin joillakin opintokokonaisuuksilla. Konetekniikkaa kannattaa lähteä opiskelemaan jos se kiinnostaa sinua, mutta jos et ole ihan varma niin tuta on ihan hyvä vaihtoehto. Tutalla voit hakea laajemmin erilaisiin töihin kuin koneella, se mitä joudut tulevaisuudessa tekemään riippuu ihan työkokemuksesta.

Käsittääkseni amkaloilla myös nuo tuotantotalouden kaverit työllistyvät ja saavat parempaa palkkaa. Tuotantotalouden etuna on, että se on hieman laaja-alaisempi kuin konetekniikka, mutta ilmeisesti AMKsta riippuen suuntaudutaan johonkin joillakin opintokokonaisuuksilla. Konetekniikkaa kannattaa lähteä opiskelemaan jos se kiinnostaa sinua, mutta jos et ole ihan varma niin tuta on ihan hyvä vaihtoehto. Tutalla voit hakea laajemmin erilaisiin töihin kuin koneella, se mitä joudut tulevaisuudessa tekemään riippuu ihan työkokemuksesta.

Itse pidin tutan heikkoutena juuri sitä, että tuta-inssi ei loppujenlopuksi ole oikein minkään alan erityisosaaja vaan jonkinlainen "yleisinsinööri" tai "johtaja" (jälkimmäisestä tehtävästä sai tietty kilpailla myös kaikkien kaupallisten alojen "johtajien" kanssa muiden inssien lisäksi), jonka hommat voisi periaatteessa hoitaa melkein kuka hyvänsä insinöörikoulutettu ja nekin omilla erityisaloillaan vieläpä paremmin.

Oli aika vaikeaa löytää "oman alan" työpaikkoja, kun ei loppujenlopuksi aivan itsekään tiennyt minkä alan osaaja sitä olisi olevinaan.
Tuta-inssien ammattinimikkeinä olisi ollut tarkoituksena olla esimerkiksi tuotanto-, myynti- tai projekti-insinööri.
Ongelmaksi tässä vaan muodostui, että vaikkapa automaatiotekniikan insinööristä tulee todennäköisesti parempi (ja halutumpi) kyseisen alan yrityksen tuotanto/myynti/projekti-insinööri kuin tuta-inssistä, jonka tietämys aiheesta rajoittuu ehkä yhteen kurssiin, jos siihenkään.

Tutalaiset saattavat saada ihan hyvin palkkaa ja töitä, mutta minusta se vaatii keskivertoa aktiivisemman, sosiaalisemman ja verkostoituneemman tyypin kuin monella muulla inssillä. Minua varten se ei ollut, koska siinä joutui myymään työnantajille enemmänkin persoonaansa kuin jotain teknistä erityisosaamista.

Olen opiskellut nyt vuoden ympäristöteknologiaa yliopistolla, ja jotenkin tuntuu ettei tässä puussa ole sitä oravaa. Ja työllistymismahdollisuudet alalta tuntuvat kovin etäisiltä. Lähinnä tulin tälle linjalle, koska en tiennyt mitä tämä pitää sisällään ja mielenkiinnosta tulin kokeilemaan. Nyt olen kääntänyt suunnitelmani metsätalouteen. Metsätalous tuntuu alana kiinnostavalta jo senkin takia, että olen maalta kotoisin ja käsittääkseni ala voisi työllistää niin maalla, kuin kaupungissakin. Lisäksi omistan itse metsää, ja tietämys sen hoidosta ei varmasti olisi haitaksi. Ja kokemusta metsätöistäkin on kertynyt. Löytyykö pakkikselta ketään AMK Metsätalousinssiä? Mitä pidätte alasta, onko vastannut odotuksia? Työllistymistilanne?

Minkälaisia euromääriä kelalta saa tukea AMK-opiskelun aikana? Onko pakko hakea jotain osa-aikatyötä opiskelun ohessa, jos haluaa edes vuokralla asua opiskelun ajan? Muuten toki minimoisi menoja... Kiinnostaa vain kun yhteishaku tosiaan ensi kuussa alkaa.

Minkälaisia euromääriä kelalta saa tukea AMK-opiskelun aikana? Onko pakko hakea jotain osa-aikatyötä opiskelun ohessa, jos haluaa edes vuokralla asua opiskelun ajan? Muuten toki minimoisi menoja... Kiinnostaa vain kun yhteishaku tosiaan ensi kuussa alkaa.

Samaa opintotukea kuin muissakin korkeakouluissa.

Olen opiskellut nyt vuoden ympäristöteknologiaa yliopistolla, ja jotenkin tuntuu ettei tässä puussa ole sitä oravaa. Ja työllistymismahdollisuudet alalta tuntuvat kovin etäisiltä. Lähinnä tulin tälle linjalle, koska en tiennyt mitä tämä pitää sisällään ja mielenkiinnosta tulin kokeilemaan. Nyt olen kääntänyt suunnitelmani metsätalouteen. Metsätalous tuntuu alana kiinnostavalta jo senkin takia, että olen maalta kotoisin ja käsittääkseni ala voisi työllistää niin maalla, kuin kaupungissakin. Lisäksi omistan itse metsää, ja tietämys sen hoidosta ei varmasti olisi haitaksi. Ja kokemusta metsätöistäkin on kertynyt. Löytyykö pakkikselta ketään AMK Metsätalousinssiä? Mitä pidätte alasta, onko vastannut odotuksia? Työllistymistilanne?

Älä vittu mee metsäinssiks. Töitä ei oo ja niitä koulutetaan ihan helvetisti liikaa. Terv metsuri ja 3v sivusta seurannut metsä-alan AMK toimintaa. Nyt kun mhy uudistuu, niin vanhoillekkaan insseille ei oo töitä. EN todellakaan suosittele. Jokaista vähäistäkin paikkaa on hakemassa 40-60 ihmistä..

Opintoraha + asumislisä on maksimissaan nettona noin 470 €/kk. Lisäksi opintolainaa saa 300 €/kk eli 1500 € kevätlukukaudella ja 1200 € syksyllä. Jos et omista autoa ja asut kaverin kanssa kimppakämpässä/solussa/opiskelija-asunnossa, niin tuo saattaa juuri riittää elämiseen, varsinkin, jos kesätöistä jää yhtään säästöön talven varalle.

Auton omistaminen, kalliissa asunnossa asuminen, matkustelu, kalliit harrastukset yms. kyllä vaativat sitten opiskelun ohessa työskentelyä.

- - - Updated - - -

Eli 298 euroa kuukaudessa... Eipä taida olla toivoakaan elämisestä ton opiskelun aikana. Ei voi muuta sanoa ku että vittu mitä paskaa.

Opintoraha on tuon 298 €/kk. Lisäksi saa asumislisää, joka on maksimissaan parinsadan euron luokkaa /kk.

Millä alalla on parhaiten töitä ja kuinka helposti pääsee amk sisään amispohjalta? Selviääkö pentti peruspunttaaja matikasta, fysiikasta ja kemiasta?

Millä alalla on parhaiten töitä ja kuinka helposti pääsee amk sisään amispohjalta? Selviääkö pentti peruspunttaaja matikasta, fysiikasta ja kemiasta?

Jos naisvoittoinen ala ei haittaa, niin hoitoalalla hommia riittää. Sairaanhoitajaksi/ensihoitajaksi pääsee amispohjalta. Laskutaitoakin tarvitsee vain lääkelaskuissa, joka ei mitään rakettitiedettä ole.

Lahteen haluaisin, mutta varmaan vaikee päästä. Mistä ne hakupisteet koostuu? En tänään kerkee ettimään tietoa, täytyy huomenissa paneutua asiaan enemmän.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom