inkku
Amatsoni
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Olen ensimmäisen vuoden rakennustekniikan opiskelija (suuntautumisvaihtoehto päättämättä).
Nyt pitäisi etsiä harjoittelupaikka kesäksi. Kaipaisin nyt vinkkejä kokeneemmilta, eli miten itse saitte sen ensimmäisen harjoittelupaikkanne?
Olen ensimmäisen vuoden rakennustekniikan opiskelija (suuntautumisvaihtoehto päättämättä).
Nyt pitäisi etsiä harjoittelupaikka kesäksi. Kaipaisin nyt vinkkejä kokeneemmilta, eli miten itse saitte sen ensimmäisen harjoittelupaikkanne?
Olen työn puolesta lähes päivittäin tekemisissä rahoitusyhtiöiden yrityspalveluiden kanssa, ja vastaan on tullut tasan kaksi em. firmojen palkkalistoilla olevaa, joilla on AMK käytynä (molemmat itseasiassa tradenomeja), kaikilla muilla vastaantulleilla on ollut kauppakorkea taustana. Näistä kahdesta toinen on isossa lafkassa support / back office - hommassa, toinen taas pienellä toimijalla myyntitehtävissä. Molemmat ns. entry-level hommia.
Otos on useita erikokoisia yhtiöitä ja kymmeniä henkilöitä. Näin sivusta seuranneena tuntuu siis siltä, että jokaisella vähänkään vastuullisemmassa jopissa olevalla on kauppakorkea taustana.
Vakuutuspalveluista ei ole mitään hajua, paitsi se että myyntitehtäviin ei kummempaa merkitystä koulutuksella ole.
Sellainen mutuilu.
Tässä hetken aikaa ollut jo suunnielmissa hakea syksyksi ammattikorkeaan. Hakuvaihtoehtoina olen miettinyt Tuotantotaloutta tai Kone- ja tuotantotekniikkaa. Jos joku viisaampi näistä jotain tietää niin mitä plussia ja miinuksia aloilla on? Työllistymistilanne? Palkka? Koulutus?
Käsittääkseni amkaloilla myös nuo tuotantotalouden kaverit työllistyvät ja saavat parempaa palkkaa. Tuotantotalouden etuna on, että se on hieman laaja-alaisempi kuin konetekniikka, mutta ilmeisesti AMKsta riippuen suuntaudutaan johonkin joillakin opintokokonaisuuksilla. Konetekniikkaa kannattaa lähteä opiskelemaan jos se kiinnostaa sinua, mutta jos et ole ihan varma niin tuta on ihan hyvä vaihtoehto. Tutalla voit hakea laajemmin erilaisiin töihin kuin koneella, se mitä joudut tulevaisuudessa tekemään riippuu ihan työkokemuksesta.
Minkälaisia euromääriä kelalta saa tukea AMK-opiskelun aikana? Onko pakko hakea jotain osa-aikatyötä opiskelun ohessa, jos haluaa edes vuokralla asua opiskelun ajan? Muuten toki minimoisi menoja... Kiinnostaa vain kun yhteishaku tosiaan ensi kuussa alkaa.
Olen opiskellut nyt vuoden ympäristöteknologiaa yliopistolla, ja jotenkin tuntuu ettei tässä puussa ole sitä oravaa. Ja työllistymismahdollisuudet alalta tuntuvat kovin etäisiltä. Lähinnä tulin tälle linjalle, koska en tiennyt mitä tämä pitää sisällään ja mielenkiinnosta tulin kokeilemaan. Nyt olen kääntänyt suunnitelmani metsätalouteen. Metsätalous tuntuu alana kiinnostavalta jo senkin takia, että olen maalta kotoisin ja käsittääkseni ala voisi työllistää niin maalla, kuin kaupungissakin. Lisäksi omistan itse metsää, ja tietämys sen hoidosta ei varmasti olisi haitaksi. Ja kokemusta metsätöistäkin on kertynyt. Löytyykö pakkikselta ketään AMK Metsätalousinssiä? Mitä pidätte alasta, onko vastannut odotuksia? Työllistymistilanne?
Samaa opintotukea kuin muissakin korkeakouluissa.
Paljonko tuo on? Tilanteena siis 20v ja vuokralla, eli vanhempien tulot sekä kotona asuminen ei pitäisi vaikuttaa..
Minkälaisia euromääriä kelalta saa tukea AMK-opiskelun aikana? Onko pakko hakea jotain osa-aikatyötä opiskelun ohessa, jos haluaa edes vuokralla asua opiskelun ajan? Muuten toki minimoisi menoja... Kiinnostaa vain kun yhteishaku tosiaan ensi kuussa alkaa.
Eli 298 euroa kuukaudessa... Eipä taida olla toivoakaan elämisestä ton opiskelun aikana. Ei voi muuta sanoa ku että vittu mitä paskaa.
Millä alalla on parhaiten töitä ja kuinka helposti pääsee amk sisään amispohjalta? Selviääkö pentti peruspunttaaja matikasta, fysiikasta ja kemiasta?