AMK - opiskelu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Zeikki
  • Aloitettu Aloitettu
Olisiko teillä ehottaa jotain halpaa kuntosalia? Onko toi Töölön kisahalli kallis vai halpa ja millane?

Kisahalli on halpa, opiskelijalta euron kerta. Olen käynyt siellä vaan nyrkkeilemässä, kai siellä kohtalainen salikin on? Iltaisin aika paljon jengiä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mulle tuli tossa vähän aikaa sitten metropoliasta kirje, jossa kysyttiin että haluanko ilmoittautua poissa- tai läsnäolevaksi seuraavan lukuvuoden ajaksi. Pystyykö tuohon vaan ilmoittaa itsensä paikallaolevaksi ja sitten jättää vaan menemättä, mikäli saa opiskelupaikan johonkin muualle? Olisi tosiaan ihan kiva, että jotain olisi tossa varalla jos nyt noi pääsykokeet sattuu menemään vituiksi, ei hirveesti inspaisi toinen pakollinen välivuosi opiskeluista.

Mulle tuli tossa vähän aikaa sitten metropoliasta kirje, jossa kysyttiin että haluanko ilmoittautua poissa- tai läsnäolevaksi seuraavan lukuvuoden ajaksi. Pystyykö tuohon vaan ilmoittaa itsensä paikallaolevaksi ja sitten jättää vaan menemättä, mikäli saa opiskelupaikan johonkin muualle? Olisi tosiaan ihan kiva, että jotain olisi tossa varalla jos nyt noi pääsykokeet sattuu menemään vituiksi, ei hirveesti inspaisi toinen pakollinen välivuosi opiskeluista.

Voithan sinä ilmoittaa itsesi läsnäolevaksi ja jättää menemättä, mutta jos kuitenkin päätät myöhemmin palata, niin olet sitten menettänyt sen ajan rajallisesta opiskeluoikeudestasi kyseisessä opiskelupaikassa.
Toisaalta eihän se sinua sitten haittaa, jos pääset mieluisampaan paikkaan.

Voithan sinä ilmoittaa itsesi läsnäolevaksi ja jättää menemättä, mutta jos kuitenkin päätät myöhemmin palata, niin olet sitten menettänyt sen ajan rajallisesta opiskeluoikeudestasi kyseisessä opiskelupaikassa.
Toisaalta eihän se sinua sitten haittaa, jos pääset mieluisampaan paikkaan.

Ja jos ilmoittaudun läsnäolevaksi, niin se ei aiheuta mitään säätöä jos ilmoittaudun samalla läsnäolevaksi tuohon mahdolliseen uuteen opiskelupaikkaan?

Mistä saisi tietää milloin Turun amk:n konetekniikan koulutus alkaa? Valintakokeen päivän sain kaivettua tietooni, mutta alkaminen on vielä epäselvää.

Heips,
nyt kyselisin sellaista eli kuinkakohan vaikeata on päästä opiskelemaan Tampereelle liiketaloutta? Millaisetkohan hakijamäärät tuonne on ja millaisella lukemisella saa opiskelupaikan? Monesta paikkaa vain kuullut, että se on täysin läpihuutojuttu päästä lukemaan liiketaloutta AMK, mut mä en jotenkin usko siihen, koska Tampere on kuitenkin iso kaupunki ja luulisi, että hakijoitakin jonkun verran? Miten pääsykokeeseen kannattaa valmistautua(joka järjestetään 8.6)?

Heips,
nyt kyselisin sellaista eli kuinkakohan vaikeata on päästä opiskelemaan Tampereelle liiketaloutta? Millaisetkohan hakijamäärät tuonne on ja millaisella lukemisella saa opiskelupaikan? Monesta paikkaa vain kuullut, että se on täysin läpihuutojuttu päästä lukemaan liiketaloutta AMK, mut mä en jotenkin usko siihen, koska Tampere on kuitenkin iso kaupunki ja luulisi, että hakijoitakin jonkun verran? Miten pääsykokeeseen kannattaa valmistautua(joka järjestetään 8.6)?

Liiketalouden pääsykokeissa ei juuri tarvitse yleensä lukea mitään tiettyjä kirjoja. Matemaattinen looginen päättelykyky on se mitä eniten testataan, eli sanallisia tehtäviä jonkun verran. Näin muistelisin.

Liiketalouden pääsykokeissa ei juuri tarvitse yleensä lukea mitään tiettyjä kirjoja. Matemaattinen looginen päättelykyky on se mitä eniten testataan, eli sanallisia tehtäviä jonkun verran. Näin muistelisin.

Siis on ihan oma aineisto mikä pitää lukea kokeeseen.

Heips,

Rovaniemen AMKin pääsykokeet oli ainakin pari vuotta sitten aivan läpihuuto juttu. Pääsykoe koostui suurimmaksi osaksi matematiikan tehtävistä, jotka eivät olleet kovin vaikeita. Prosenttilaskuja jne. Meille myös ilmoitettiin, että ennakkomateriaali on luettavissa RAMKin omilla nettisivuilla, mutta itse en ikinä saanut materiaalia auki :D No pääsykokeessen kuitenkin menin ja nyt on toinen lukuvuosi päättymässä. Tampereella voi olla toki erilainen käytäntö

Siis olen jo lueskellut tota aineistoa, mutta lähinnä just kaipailisin tietoa siitä kuinka hyvin toi tulee sitten osata.

Mistä tietää, että milloin on pääsykoe? googlen mukaan näyttäisi olevan 6.6.2011 mutta mitään kirjettä koululta ei ole tullut tjsp. Eli tuleeko joku kutsukirje sinne kokeeseen?

Eli Tekniikan ja Liikenteen ala on itellä. Ja pitääkö mun käydä monessa kokeessa? Kun mun 3 valintaehtoa oli kaikki tekniikan ja liikenteen aloista ja saman paikkakunnan kouluun?

Ja kuinka hyvä fysiikan ja kemian tietämys pitää olla tossa kokeessa? Rittääkö lukion 1 kurssit kummastaki? Vai onko edes mahdollisuutta, että tulisi joku kiperämpi kysymys fysiikasta tai/ja kemiasta, että tarvisi muita kursseja avuksi?

Oon siis hakenu amkhaku.fi kautta, ja sähköpostia on tullu takasin että haku on mennyt perille muttei mitään muuta.

Sen tiedän, että TAMKiin taitaa olla suurimmat hakijamäärät(en jaksa nyt etsiä), joka meinaa suurempaa kilpailua paikoista. Että sen mukaan sitten lukemaan ja opettelemaan...

ujo: Ammattikorkeakouluissa ainakin tulee kutsukirje pääsykokeisiin.

Joku viisas voisi kertoa talonrakennustekniikan ja yhdyskuntatekniikan eroista. Kummalle inssille on enemmän töitä, kumpi monipuolisempaa, eroa palkkauksessa jne?

Joku viisas voisi kertoa talonrakennustekniikan ja yhdyskuntatekniikan eroista. Kummalle inssille on a)enemmän töitä, b)kumpi monipuolisempaa, c)eroa palkkauksessa jne?

Itse valitsin talonrakennuspuolen, että sillä silmällä voi lukea meikäläisen vastauksen, mutta aika paljon olen keskustellut kavereiden kanssa, jotka on yhdyskuntatekniikka (=maanrakennus)-puolella.

a) Yhdyskuntatekniikka on aika pitkälti valtion hommia, vaikka sekin puoli on alkanut vähitellen yksityistymään (Destia nyt esimerkkinä). Siksi yhdyskuntatekniikan puolella työt on vähän määrärahoista riippuvia, mutta työpaikat on sitten varmempia ja todennäköisesti ei lähde alta. Yksityisellä sektorilla töitä on aika vähän, mutta käsittääkseni se on kasvussa vähitellen. Suurin ero noissa työmäärissä tulee suhdanteesta. Ykt-puolella työt ei ole suhdanneriippuvaisia, toisin kuin talopuolella, jossa hyvinä aikoina on pulaa työntekijöistä ja huonoina ei saa ilmaiseksikaan töitä. Talopuolella on enemmän kysyntää projekteille, koska käytännössä taloprojektien koot vaihtelee aina omakotitaloprojekteista suuriin kauppakeskuksiin. Tästä syystä jos yrittäjyys kiinnostaa niin vaihtoehtoja ei oikein ole. Töitä on siis kummassakin, riippuu vain ajoituksesta.

b) Riippuu suuntauksesta. Ykt-puolella ja talonrakennuspuolella on kummallakin työmaajohtosuuntautuminen, jossa tehtävät käytännössä samanlaisia kummallakin puolella rakennuskohde vain muuttuu. Suunnittelupuolella tulee suurimmat erot. Talopuolella suunnittelun kohteena on kuitenkin enemmän asioita (rakenteet, LVISA, arkkitehtuuri), mutta ykt-puolella suunnittelu suuntautuu pidemmälti maakerrosten paksuuksien ja järjestysten suunnitteluun. Eli talopuolen suunnittelun näen ainakin itse monipuolisempana, koska erikoistumissuuntia on useampi. Sitä en tiedä kummalle puolelle siltasuunnittelu kuuluu AMK-opinnoissa, mutta yliopistossa sille voi mennä kummalta vain puolelta. Käytännössä siltasuunnittelu vastaa talopuolen kantavien rakenteiden suunnittelua, johon on vain yhdistetty tiettyjä eroja, kuten asfalttipäällysteet ja kosteustekniset asiat.

c) Palkkauksesta on oikeasti paha sanoa. Periaatteessa maanmittauspuolen insseillä on raksapuolen matalin keskipalkka, mutta toisaalta samoihin palkkoihin voi jäädä talosuunnittelupuolen kaveritkin huomaamattaan, koska suunnittelu on nykytilanteessa aika yksipuolista ja suunnitteluosaamista myydään joissain paikoissa alihintaan. Ykt-puolella palkkaus ei ole myöskään suhdanneherkkää kuten talopuolella.

AMK-opinnoissa on vähän hölmösti tuo järjestetty, koska valinta täytyy tehdä ennen kuin tietää kumpi kiinnostaa enemmän ja siksi tuo on vähän vaikea päätös. Enemmänkin kannattaa miettiä sitä, että kiinnostaako maamateriaalien käsittely enemmän vai talorakenteiden käsittely, koska käytännössä työtehtävät vastaa pitkälti toisiaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom