Alokkaita nöyryytettin vessasulkeisilla

Mun mielestä ihan oikein ja turha itkee tommosesta, jos sikaillaan niin sit siivotaan jäljet ja kärsitään seuraukset. tuskinpa sitä kukaan himassaankaan kuseksii pitkin seiniä?

Koulutukseen joutuivat käytännössä kaikki patterin tulokkaat.

Ne olivat ilmeisesti siis kaikki osallistuneet siihen sikailuun? Varmaan olivat oikein hurmoksessa kaikki ahtautuneet sinne kuseksimaan seinille.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Okei, VK. Ilmeisesti et haluakaan ymmärtää, mitä yritin tarkoittaa.
ps. Kerro minulle, jos olet armeijan käynyt. Niin ymmärsitkö kaikkien käskyjen yhteyden sotilaskoulutukseen omalla kohdallasi?

Omalla kohdallani olen huomannut, että opin paremmin asioita, jos opastus on asiallista ja perusteltua. Näin oli kohdallani myös armeijassa. Jos kohtaan idioottimaisia käskyjä/ohjeita, motivaationi noudattaa niitä laskee huomattavasti. Samalla suhtautumiseni koko opetettavaan asiaan kärsii.

Olen kyllä huomannut, että osalle ihmisistä koirakoulu-tyyppinen koulutus toimii parhaiten. Olen tyytyväinen, että itse en kuulu tähän ihmisryhmään.

On se tämä Kukkeli kyllä mainio otus! Kyllähän siinä kunnon hurmos saadaan päälle, kun oikein miehissä seinille kustaan!
Eiköhän tuo vänkääminen jo riitä.

Aika hankalaa tuota tapausta on arvioida kun ei ole itse päässyt näkemään, mitä on tapahtunut. Nuissa vessatouhuissa liikutaan sikäli vaarallisilla vesillä, että varusmiesten suhtautuminen tuollaiseen koulutukseen on varmasti hyvinkin erilaista. Selkeä rajan veto, mikä on ok ja mikä ei, on tuossa tapauksessa mahdotonta. Siksi varusmiesjohtajien olisi pitänyt antaa porukalle runtua jollain muulla tapaa ja tehdä selväksi, että tämä on nyt siksi, että porukka ei osaa tähdätä vessassa.

Armeijan johtajista noin yleisesti. Kyllä ainakin hiukka väärässä paikassa -93 parhaita johtajia olivat ne, jotka hoitivat hommat asiallisesti ilman turhaa vittuilua ja juoksutusta. Niitä johtajia toteltiin särmästi ja homma toimi hyvin. Kyllähän nekin välillä runtua antoivat, mutta eivät koskaan ilman syytä. Sitten kun sitä runtua tuli niin tiedettiin, että nyt on mokattu ja tämä on ansaittu. Mitä se runtu sitten olikin niin sekin tehtiin niin hyvin kuin pystyttiin, eikä muisteltu pahalla.

Sitten oli ne vittumaiset tyypit, jotka oli koko ajan valittamassa ja juoksuttamassa, vaikka homma olisi toiminut kauinka hyvin. Semmosia tyyppejä porukka ei totellut läheskään yhtä särmästi kuin asiallisia. Tämä näkyi sitten niitä kessun natsojakin jaettaessa palveluksen loppuvaiheessa. Niistä vittumaisista kevereista taisi vain 1 saada natsat ja rennommista kavereista ne sai useampikin. Tarinan opetus: naama punaisena huutaminen ei saa johtajaa näyttämään hyvälle. Sen tekevät tottelevaiset ja motivoituneet alaiset, jotka kunnioittavat johtajaansa.

Toopejenkin käskyjen tottelemisella on puolensa. Homma vaan nyt toimii parhaiten niin, että totellaan kun käsketään. Mietitäänpä kahta tilannetta. Joukkueelle komennetaan "Maahan!". Toinen vaihtoehto: "No niin poijjaat, nyt ois tilanne semmoonen, jotta jokaisen miehen olisi ihan omaa parasta etuaan ajatellen järkevintä suojautua havaitsemani meitä lähestyvän kranaatin mahdolliselta sirpalevaikutukselta itse parhaakseen määrittelemällä tavalla." Mitä siitäkin tulee kun jokaiseen käskyyn vastataan että miksi, onko pakko, emmää taho.

Joku kyseli mitä Rokka olisi huussikoulutuksesta mieltä. Tuskin alkaisi alikessuille puhumaan pyöreistä kivistä, vaan sanoisi suoraan taistelijatovereilleen että "Vaikka me tääl jourutaanni kaikkeen typerään, ni ei met sikoja sentää olla." Kauankohan sakki pysys sodassaki terveenä ja taistelukuntosena jos kuseskeltas minne sattuu eikä osattas ees siivota?

Nykyvarusmiehistä suurimman osan suurin vika on juuri tuo, että tehdään hirveä numero ja kolaus itsetunnolle jos joudutaan tottelemaan.

EDIT: Meille uhattiin vaihtaa vessapaperit trasseliksi, mikäli yhdestäkään aseesta löytyy enää kertaakaan vessapaperinpalasia. Oppi meni kerrasta perille, kukaan ei enää putsannut aseitaan muulla kuin siihen tarkoitetuilla tarvikkeilla.

Täällä on monet kommentoineet sitä, kuinka monet käskyt eivät liity suoraan sotilaskoulutukseen. Tuo on ihan totta, mutta syy ei välttämättä suoranaisesti ole käskyjen antajissa.

Ainakin silloin, kun itse armeijan kävin (1996-97), ei meille AUK:ssa juurikaan opetettu sitä, että millaisia käskyjä missäkin tilanteessa annetaan vaan jäivät kyllä ihan oman harkinnan varaan. Tokihan koulutuksiin on ihan omat ohjeensa, mutta se mitä tapahtuu virallisen ohjelman ulkopuolella, oli ja varmaan edelleen on tosiaan ihan harkinnan varassa.

Sitten kun mietitään, että mitä ikähaarukkaa varusmiesjohtajat yleensä edustavat, ei välttämättä ole mikään ihme jos tietyillä yksilöillä tulee ylilyöntejäkin.

Tuollaiset punkan alta ryömimiset ja muut ei kuitenkaan ole mitenkään pahoja, eikä todellakaan mun mielestä ole vielä mitään simputusta. Kyllä omalta varusmiesajalta tulee aika paljon rankempiakin juttuja mieleen ;)

Toopejenkin käskyjen tottelemisella on puolensa. Homma vaan nyt toimii parhaiten niin, että totellaan kun käsketään.

Ja parhaitenhan silloin totellaan käskyjä, kun niissä on jotain mieltä ja perustetta.
Jos käskyttäminen opitaan mieltämään pelkäksi vittuiluksi kaikenmaailman sadistisen simputuksen ja turhan pelleilyn takia, niin ei varmaan nappaa totella asiallisiakaan käskyjä enää. Komentaminen yksinkertaisesti menettää tehonsa, kun sitä ei enää kunnioiteta.
Se on vähänkuin tämä poika, joka huusi "susi" liian monta kertaa turhaan ja kun se susi sitten oikeasti tuli vastaan, niin kukaan ei enää ottanut tosissaan.

Turhaa rääkkäämistäkin voi perustella. Saahaanpa potkittua/selville kaikki herkkähipiäiset huonon paineensietokyvyn omaavat henkilöt ennen kuin niillä hirttää kiinni sinko kourassa tai vastaavassa paikassa. Ase ei kuulu missään nimessä sellaiselle varsinkaan sodassa joka ottaa itseensä eikä siedä painetta. Mielestäni armeijassa on pidettävä kuri ja arvojärjestys. Lopullista sijoistusta silmälläpitäen on hyvä, että miehistön paineensietokyky tiedetään. Voin vain kauhulla ajatella joutuvani kaukopartioon jonkun aivan turhan sällin kanssa joka vaarantaa koko ryhmän hengissäsäilymisen heikoilla hermoillaan.

Turhaa rääkkäämistäkin voi perustella. Saahaanpa potkittua/selville kaikki herkkähipiäiset huonon paineensietokyvyn omaavat henkilöt ennen kuin niillä hirttää kiinni sinko kourassa tai vastaavassa paikassa. Ase ei kuulu missään nimessä sellaiselle varsinkaan sodassa joka ottaa itseensä eikä siedä painetta. Mielestäni armeijassa on pidettävä kuri ja arvojärjestys. Lopullista sijoistusta silmälläpitäen on hyvä, että miehistön paineensietokyky tiedetään. Voin vain kauhulla ajatella joutuvani kaukopartioon jonkun aivan turhan sällin kanssa joka vaarantaa koko ryhmän hengissäsäilymisen heikoilla hermoillaan.

Eiköhän ne paineensietokyvyt mitata paremmin muullatavoin kuin simputuksella ja kiusanteolla. Eli harjoituksissa ja leireillä.
Semmonen simputuksensietokyky on enemmän Venäjän armeijan juttuja. Siellä tehdään kaikkensa, jotta sotilaiden elämä on mahdollisimman kurjaa ja johtajat vihattuja. Tekeekö se heistä sitten parempia sotilaita, siitä voi olla montaa mieltä.

Tällä tapauksella ei ole simputuksen kanssa mitään tekemistä.

Tällä tapauksella ei ole simputuksen kanssa mitään tekemistä.

Eikö? Mistäs siinä sitten rangaistiin?
Minä olen ymmärtänyt, että simputus tarkoittaa esimiesaseman väärinkäyttöä esimerkiksi alaisten nöyryyttämiseksi, joka tässä vessatapauksessa on tullut kyseeseen.

Simputus on sellaista esimiesaseman väärinkäyttöä, joka oikeasti uhkaa alaisten fyysistä/henkistä terveyttä. Vrt. Venäjän armeijassa tapahtuva alokkaitten hakkaaminen.

Eikö? Mistäs siinä sitten rangaistiin?
Minä olen ymmärtänyt, että simputus tarkoittaa esimiesaseman väärinkäyttöä esimerkiksi alaisten nöyryyttämiseksi, joka tässä vessatapauksessa on tullut kyseeseen.

Siitä että porukka oli kussut lattioille yms.Mun mielestä simputtaminen on enemmänkin kiusantekoa kuin rankaisemista ja tossa oli mielestäni kyse rankaisusta.Paha sanoo tietenkin kun ei ollut paikan päällä.

Turhaa rääkkäämistäkin voi perustella. Saahaanpa potkittua/selville kaikki herkkähipiäiset huonon paineensietokyvyn omaavat henkilöt ennen kuin niillä hirttää kiinni sinko kourassa tai vastaavassa paikassa.

Tarkoitatko, että idioottimaisten käskyjen noudattamatta jättäminen on merkki huonosta paineensietokyvystä?

Simputus on sellaista esimiesaseman väärinkäyttöä, joka oikeasti uhkaa alaisten fyysistä/henkistä terveyttä. Vrt. Venäjän armeijassa tapahtuva alokkaitten hakkaaminen.

Täytyy kyllä sanoa, että hyvin löyhästi olet simputuksen määritellyt. Ihmisille voi kuitenkin tehdä aika hemmetin paljon kiusaa aiheuttamatta minkäänlaista vaaraa fyysiselle tai henkiselle terveydelle.

osku, Ööö. Ei. Varusmiesjohtajat eivät ole kurinpitoesimiehiä, joten he eivät voi rangaistuksia määrätä.
Jos vessat ovat sotkuisia, niin sehän voidaan hoitaa esimerkiksi pyytämällä kapiaisia järjestämään lisää siivouspalvelusta, kunnes vessat rupeavat olemaan paremmassa jamassa.

Tarkoitatko, että idioottimaisten käskyjen noudattamatta jättäminen on merkki huonosta paineensietokyvystä?

Tuskinpa. Lähtökohta Suomen armeijassa kuitenkin on, että käskyjä totellaan. Kyseinen instanssi ei voi toimia ellei tämä päde. Armeijassa alaisella on oikeus kieltäytyä käskystä vain, jos se on suoranaisesti lainvastainen/uhkaa hänen henkeään tai terveyttään. (Esimerkiksi skenario, jossa alikersantti käskee alokkaan hypätä alas kolmannen kerroksen ikkunasta.) Jälkimmäinen ei tietenkään tositilanteessa päde.

Alaisella sen sijaan on oikeus vaatia käsky kirjallisena, jos kokee käskyn perustelemattomaksi. Tämä siksi, että voidaan jälkikäteen tutkia, ketä tulee rangaista ja mistä.

Armeijassa kenelläkään ei ole yllämainitut seikat poislukien ole oikeutta jättää noudattamatta esimiehinsä suoraa käskyä, oli se sitten millainen tahansa.

Mikä se oli se nöyryytys, kun en itse sitä vielä ole löytänyt?

Niin. Toiset meistä ovat niin latistettuja/alistettuja/turpeeseen tallottuja, että eivät edes huomaa kun heitä nöyryytetään. Orjallisesti vain tekevät mitä käsketään, eivätkä välitä miten heitä kohdellaan. Toiset meistä taas ovat miehiä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom