Alokkaita nöyryytettin vessasulkeisilla

Pikku-Pekalla vastinetta.
Itsellä oli samankaltaisia tilanteita muutamakin. Ei käynyt mielessäkään, että kyseiset tapahtumat olisi olleet simputusta.
Omalla kohdalla oli muutamat ns. rättisulkeiset, jotka kestivät 2,5-4h. Kyseisiä sulkeisia järjestettiin, kun osalla taistelijoista ei pukeutuminen meinannut onnistua millään. Varustetta vaihdettiin noissa kinkereissä muutamaan otteeseen ja varustus saattoi olla aivan uskomaton välillä. Lopuksi tuli TKS aikaa 10 minuuttia. Ei kukaan ikinä itkenyt ylemmille noistakaan. Niille saatettiin hieman mainita, joiden vuoksi rättisulkeisia järjestettiin.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Simputus ja kova koulutus ovat kaksi täysin eri asiaa. Siinä minkä eri henkilöt tulkitsevat simputukseksi on eroa...

...Oma mielipiteeni on se, että kyse ei ollut kovasta kolutuksesta, eikä liioin simputuksesta, vaan yhdestä tavasta arvioida oppilaiden kykyä suhtautua stressaaviin ja yllättäviin tilanteisiin, sekä heidän kykyään suoriutua nissä.

Juurikin näin.

Olen samaa mieltä. Koulutus on eri asia, kuin yksittäinen rankempi rykäisy. Mun mielestä siihen RUK-valintojen arviointiin olis voinu sisällyttää oppilaiden sopeutumisen koko tuon kuvaamasi harjoituksen ajan, eikä pelkästään sen jälkeen tehdyn "testin" antaa painaa niin paljon. Toki valintoihin vaikuttavat myös pällitestit, kokeet, ym. Mun mielestä toi oli ok, ehkä siinä kahlaamisen yhteydessä olis voinu miettii varpaiden paleltumisriskejä, mut kassu oli varmaa sit tarpeeks lähel.

...eikä pelkästään sen jälkeen tehdyn "testin" antaa painaa niin paljon. Toki valintoihin vaikuttavat myös pällitestit, kokeet, ym.

Mun mielestä toi oli ok, ehkä siinä kahlaamisen yhteydessä olis voinu miettii varpaiden paleltumisriskejä, mut kassu oli varmaa sit tarpeeks lähel.

En maininnut mitää ko. testin painoarvosta. Ainoastaan sen että se vaikutti suoranaisesti...

Varuskuntasairaalaan oli matkaa n. 700 metriä.

En maininnut mitää ko. testin painoarvosta. Ainoastaan sen että se vaikutti suoranaisesti...

Varuskuntasairaalaan oli matkaa n. 700 metriä.

No meinasin, että siitä sai sen kuvan, että se painoi enemmän (kuin em. harjoitus, joka siis mun mielestä olis kannattanut ottaa arviointiin mukaan.) Ajattelin kassua vaan, että sais ne varpaat sit tarvittaessa sellaiselta taistelijalta lämpimään, mut ihan hyvä pointti toi veksikin.

No meinasin, että siitä sai sen kuvan, että se painoi enemmän (kuin em. harjoitus, joka siis mun mielestä olis kannattanut ottaa arviointiin mukaan.)

Testi oli fyysinen suoritus. Muu harjoitus vaikutti ns. pärstäkertoimeen, eli kouluttajan arvioon, sekä vertaisarviointiin, kuten kaikki yhdessäolo ja ponnistelu. Ja koska kyseessä oli kohtuullisen pieni linja ja RUK valinnat lähellä ei oppilasjohtajan valintakaan ollut sattumaa...

Toivottavasti tätä ei ole linkattu jo, mutta vähän vertailua tuohon naapurin vastaavaan meninkiin.

http://www.youtube.com/watch?v=c92g4u3Ft7c

Nähny noit monee otteesee. Ton perusteella oisin suomalaisena tykärinä tai muuna ihan vaan hiljaa jos joudut kusemaan istualtee. Moni ei tajuakaan millasta menoa monien muiden maiden armeijoissa on.
Nähny 7 venäjän armeijan videoo mis niit piestää useaa kertaa ja vaikka miten, menee kyl jo sairaaks meno tuol.

Nähny noit monee otteesee. Ton perusteella oisin suomalaisena tykärinä tai muuna ihan vaan hiljaa jos joudut kusemaan istualtee. Moni ei tajuakaan millasta menoa monien muiden maiden armeijoissa on.
Nähny 7 venäjän armeijan videoo mis niit piestää useaa kertaa ja vaikka miten, menee kyl jo sairaaks meno tuol.

Minkä takia suomalaisen pitäisi olla hiljaa jos sitä nöyryytetään ja simputetaan? Annetaanko vaihtoehdoksi mennä venäjän armeijaan vai mihin tämä perustuu?

Tästä lähtien voidaan sitte kaikki olla joka asiasta hiljaa, koska toisella puolella maapalloa asuvaa abdia kohdellaan huonommin?

Mun mielestä ihan oikein ja turha itkee tommosesta, jos sikaillaan niin sit siivotaan jäljet ja kärsitään seuraukset. tuskinpa sitä kukaan himassaankaan kuseksii pitkin seiniä?

Mut sen kai siitä saa ku "pehmeellä makaa ja hyvää syö", kaikki kannetaan valmiiks eteen ja mitään ei viitsitä minkään asioiden eteen tehdä. Sit ku vähä opetetaan tavoille tai joutuu vastuuseen teoistaan niin itketään.

Onkos misukka käynyt intissä? Olisko sun mielestä ihan jees että naapuri ajaa ylinopeutta ja sulta lähtee kortti? Niinhän se intissä menee että yks mokaa ja kaikki kärsii.

Ei kannata turhaa painoarvoa mielestäni antaa esim tolle Murentajan kommentille kun kaveri ei ole tainnut edes kutsuntalappua kotiinsa saada eli on lievästi jäävi sanomaan intistä mitään niille jotka on jo reservissä.

Minkä takia suomalaisen pitäisi olla hiljaa jos sitä nöyryytetään ja simputetaan?
Koska se suomalainen ei ole tajunnut mitä eroa on ns. sotilaallisella hauskanpidolla, pelleilyllä ja aidolla nöyryyttämisellä ja simputuksella?

Mä olen ite ryöminyt sänkyjen alla, , tehnyt ilmoituksia pukukaapille ja pöydän päällä, siirtänyt puolijoukkue telttaa sentin länteen, koska vihollinen muuten näkisi sen ja kaikkea muuta tollasta - ja ne oli kaikki täysin tsoukkia. Ja näistä sitten äidin pikku mussukat kitisee ja valittaa... Käykää R-kioskilta ostamassa huumorin- ja suhteellisuudentajua.

Toivottavasti tätä ei ole linkattu jo, mutta vähän vertailua tuohon naapurin vastaavaan meninkiin.

http://www.youtube.com/watch?v=c92g4u3Ft7c

Tossa on sen verran perää, että Venäjällä ne miehet opetetaan oikeesti sotimaan. Toi pieksäminen nyt on järjetöntä, mutta ainoa tapa, millä opit oikeesti puolustautumaan on turpiin ottaminen. Ihan sama homma jossain ju-jutsussakin, ei siellä aina oteta kaveria hellästi kiinni ja laiteta mattoon, vaa joskus tulee pakkiin ja helvetin kovasti. Oppiipahan miltä säästyy ku torjuu.

Mut silti oon tommosta mättämistä vastaan. Tosin toi vatsojenpäälläjuoksu on aika varma houkute kunnonkohottamiselle :D mutei.

Ja sehän nyt on hirveetä et jos aamustondiksessa ei kusi osu pönttöön, niin moisesta pannaan istualleen kusemaan. Aivan kauhea ihmisoikeusrikkomus. Paljon kivempaahan se on paskoa paikat kaverin kusessa :) eikö?

Konkluusio:
Suomessa kitistään vitun pienestä ja saadaan hirvee haloo aikaseks. Ei varmasti tuolla Venäjällä kovin moni halua/uskalla valittaa. Mutta siellä he oppii, sama homma on yhä vuodesta toiseen. Kaipa se on hyväksi koettu. Tietävätpähän miltä säästyy jos torjuu.

Koska se suomalainen ei ole tajunnut mitä eroa on ns. sotilaallisella hauskanpidolla, pelleilyllä ja aidolla nöyryyttämisellä ja simputuksella?

Mä olen ite ryöminyt sänkyjen alla, , tehnyt ilmoituksia pukukaapille ja pöydän päällä, siirtänyt puolijoukkue telttaa sentin länteen, koska vihollinen muuten näkisi sen ja kaikkea muuta tollasta - ja ne oli kaikki täysin tsoukkia. Ja näistä sitten äidin pikku mussukat kitisee ja valittaa... Käykää R-kioskilta ostamassa huumorin- ja suhteellisuudentajua.

Samaa mieltä. Nykyään armeijassa aina joku valittaa että ei halua jotain tehdä. Milloin liikuntakoulutuksessa, milloin siivouspalvelussa jne..

Minkä takia suomalaisen pitäisi olla hiljaa jos sitä nöyryytetään ja simputetaan? Annetaanko vaihtoehdoksi mennä venäjän armeijaan vai mihin tämä perustuu?

Tästä lähtien voidaan sitte kaikki olla joka asiasta hiljaa, koska toisella puolella maapalloa asuvaa abdia kohdellaan huonommin?

Ehkä se auttaa suhteuttamaan hieman asioita. Eihän tuo nyt perkele mikään pahakaan juttu ole jos joutuu vähän konttaamaan tai pissimään istualtaan. Armeija pitää käydä pieni pilke silmäkulmassa, ei Suomen armeijassa minun näkökulman mukaan simputtamista ole. Itse vietin siellä 362 vrk, olin alokkaana, Aukissa ja Rukissa, enkä missään näistä törmännyt simputukseen. Rangaistukset ja harjoitukset oli aina isommalle porukalle ja se miten siihen hajoili, riippui aina omasta suhtautumisesta. Silloin kun touhu menee fyysiseksi väkivallaksi tai jatkuvaksi tiettyihin yksilöihin kohdistuvaksi käskytykseksi ja "alentamiseksi", silloin voidaan ruveta puhumaan vasta simputuksesta.

Bottom line oli siis, että nykyään vaan itketään ihan turhan herkästi kaikesta.

P.S. Sanoisin että Suomen armeijassa varusmiesjohtajat saavat sitä pahinta paskaa niskaansa noin henkisesti, vaikka sekin on ihan hauskaa kun siihen osaa suhtautua oikein.

Kyllä sen yleensä ilmapiiristä itsekukin huomaa milloin kyseessä on jätkien kevytmielinen hassuttelu ja milloin taas on hampaat-irvessä pompottamista. Me emme täällä voi tietää millä mielellä tuo "vessakoulutus" oli tehty ja mahdollisesti se ei ole kovin hauskaa ollut kenenkään mielestä, jos siitä on tehty tuollainen numero.

Onkos misukka käynyt intissä? Olisko sun mielestä ihan jees että naapuri ajaa ylinopeutta ja sulta lähtee kortti? Niinhän se intissä menee että yks mokaa ja kaikki kärsii.

Ei kannata turhaa painoarvoa mielestäni antaa esim tolle Murentajan kommentille kun kaveri ei ole tainnut edes kutsuntalappua kotiinsa saada eli on lievästi jäävi sanomaan intistä mitään niille jotka on jo reservissä.
Ryhmän paine on aika tehokas keino saada lusmilijatkin tsemppaamaan. Yhtä lusmua ei välttämättä kiinnosta pätkän vertaa jos joku huutaa naama punasena ja vittuilee ja pistää vähän juoksemaan, mutta siinä vaiheessa kun tupakaverit saavat osansa rangaistuksesta ja heidän kanssaan pitäisi majailla seuraavat kuukaudet, niin saattaa tehdä mieli yrittää vähän kovemmin ihan oman viihtyvyydenkin vuoksi.

Mä olin intissä paikassa mitä pidetään ihan yleisesti lepokotina, mutta silti meilläkin oli paljon pahempaa "nöyryytystä" ja "simputusta" kuin tossa ketjun aloittaneessa viestissä. Kukaan ei siitä kuitenkaan kummemmin mieltään pahoittanut, mutta tietty jos komppaniaan/joukkueeseen/tupaan osuu muutamia kunnon velliperse mulkkuja, niin homma saattaa olla paljon pahempi.

Miten tommosista asioista valittavat selviävät esimerkiksi työelämässä vai sijoittuvatko he työelämään ollenkaan? Paljon rankempaa henkisesti mulla on työelämässä kuin intissä.

Tossa on sen verran perää, että Venäjällä ne miehet opetetaan oikeesti sotimaan. Toi pieksäminen nyt on järjetöntä, mutta ainoa tapa, millä opit oikeesti puolustautumaan on turpiin ottaminen.

Aattelit varmaan pieksää sitte sun lapsiaski että oppiipahan pärjäämään ?

Tuolla venäjällä kuolee jengiä intissä käsittämättömiä määriä. Ja mikä surullisinta useasti oman kätensä kautta...

Nämä Sotilaat saisivat pitää taistellessaan verkkareita ja huppareita, koska ne ovat miellyttävämpiä päällä kuin maastopuvut. Lisäksi on tarpeetonta nöyryyttämistä määrätä kuinka täysi-ikäisen tulisi pukeutua. Järkevä esimieshän ei pakoittaisi ketään edes harjoituksissa pukeutumaan tylsiin ihmisen yksilöllisyyden häivyttävään maastopukuun, koska "sehän on hei haloo vaan pelkkä harjotus!"

Joskus telkkarissa näytetään sissejä jotka ovat vuoristossa ja viidakossa pukeutuneina taisteluvarusteisiin ak-47, veitset sekä kranaatit + merkkivaatteisiin, farkut, hupparit ja lippikset. Heh... semmoinen varustusko SA-INT:iinkin..

Taisteliat eivät kyllä taida aina olla likimainkaan 18v täyttäneitä

Aattelit varmaan pieksää sitte sun lapsiaski että oppiipahan pärjäämään ?

Hmm, vastaanpa kysymyksellä.
Aattelit varmaan opettaa lapses tappamaan?

Kyse on selviämisen oppimisesta. Kyvystä tappaa. Sitä ne opettaa. Ja sen mahdollistaa vain osaaminen pysyä hengissä, ja sitä he opettelevat. Ei tulisi mieleenkään itse käyttää tommosta metodia opettaessa esimerkiksi omia lapsia. Miten ihminen voi tietää miten puolustautua, jos ei tiedä mitä vastaan ollaan puolustautumassa.

Mutta yhä, vastustan moista.

Ps, rivien välistä luku ei tarkoita valkean osan tuijottamista :piis:
Wax on, wax off, grasshopper

"Suomessa kitistään vitun pienestä ja saadaan hirvee haloo aikaseks. Ei varmasti tuolla Venäjällä kovin moni halua/uskalla valittaa. Mutta siellä he oppii, sama homma on yhä vuodesta toiseen. Kaipa se on hyväksi koettu. Tietävätpähän miltä säästyy jos torjuu."

Olen täysin samaa mieltä, että muutamissa tapuksissa on vähän liian suureksi asiaa paisuteltu.

Venäjän armeijassa asiat on taas päin vittua massatuotantomortilla. Myyt itteä, vedät kamaa, alijohtajat hakkaa. Ihan törkeä määrä itsemurhia.

Onhan noita itsemurhia puolustusvoimissakin nähty, mutta yleensä on ollut kysymys henkilöstä, jolla on ollut jo siviilissä hieman ongelmia. Ei sen takia, että alijohtajat on käskenyt kusta istualteen.

Mä olin intissä paikassa mitä pidetään ihan yleisesti lepokotina, mutta silti meilläkin oli paljon pahempaa "nöyryytystä" ja "simputusta" kuin tossa ketjun aloittaneessa viestissä. Kukaan ei siitä kuitenkaan kummemmin mieltään pahoittanut, mutta tietty jos komppaniaan/joukkueeseen/tupaan osuu muutamia kunnon velliperse mulkkuja, niin homma saattaa olla paljon pahempi.

Miten tommosista asioista valittavat selviävät esimerkiksi työelämässä vai sijoittuvatko he työelämään ollenkaan? Paljon rankempaa henkisesti mulla on työelämässä kuin intissä.

Mun mielestä "vellipersemulkku" on se, joka pukeutuu balettiasuun ja kusee käsilläseisonnasta ku joku pelle komentaa "pilke silmäkulmassa".

Ymmärrän jotkut mudassa ryömimiset yms. paskat, koska ne selvästi kuuluu sodankäyntiin, toisin ku suurin osa noista pelleilyistä.

Suositut

Back
Ylös Bottom