Aloittelijoiden liian pitkä treenit

Skele sanoi:
No jaa... enpä pidä tuota treenien venähtämistä niin suurena syntinä. Itsellä menee joskus puoli tuntia ja joskus jopa 2 ja puoli tuntia. Jos on pelkkä penkki treeni ja vähän ojentajaa ja hauista niin helposti menee puolessa tunnissa - 45 minuutissa, mutta jos on kova kyykky, noin 10 -12 sarjaa lämmittelyt mukaan luettuna, niin kyllä siinä äkkiä vierähtää pari tuntia kun vielä tekee jalan apuliikkeet, pakit ja kyljet niin. Mielestäni olen kehittynyt kyllä aika hyvin vaikka treenit kauan kestääkin.
no munkin heitto oli lähinnä läppänä heitetty, ei sillä ajalla juurikaan merkitystä ole jos vain jaksaa vetää hyvin reenit läpi. ennemmin kukin omaan tahtiin entä kelloa vastaan kilpaa.

Mr Atlas sanoi:
Taas näkee saleilla aloittelijoita joiden treenit kestää vähintään 1.5 tuntia ja tauot sarjojen välissä pahimmillaan yli 5 minuuttia. Tiivistäkää nyt hyvät ihmiset noita treenejä ja menkää himaan kasvamaan.

Kaveri on just tollain, salil menee 2-2.5 tuntii sen kans ja hieman vituttaa aina ootella sitä, siks yritänki päästä sinne nykyää yksin ettei tarvi ootella tuntii että tää yks saa treenisä loppuu.

Tais muuten nää bulgarialaiset ym. itäblokin painonnostajat aika paljon treenailla sellasia lyhyitä sessioita. Tekivät vaan sitten useempia tällasia tehotreenejä per pvä. Homma perustu siihen et lyhyet treenit eivät rasita kehoa lähimainkaan niin paljoa kuin yks pidempi sessio. Testotasot ja kasvuneritys ei oikei tykkää pidemmistä treeneistä. Tosin ei nää pojat kai ihan pupujussin testotasoilla ois ollut maratontreenin jälkeenkään :D

Itse pumppasin ensimmäiset vuodet taljoja selälle, eikä se leveyttä tai paksuutta kasvanut juuri lainkaan. Nykyään (viimeiset kaksi vuotta) kyllä selkäpäivään kuluu aika armottomasti aikaa, joku voi pitää liioitteluna, mutta minulle on toiminut aivan helvetin hyvin, tyypillinen selkäpäiväni:

Ylätalja eteen, 3X
Kulmasoutu, 3X
Sitted Rows (kulmasoutu siis istuen) 3X
Kulmasoutu käsipainolla tai alatalja: 3X
Leuan veto eteen omalla painolla 2X
Pullovereita pikkupainolla 2-3X

Kaiken lisäksi rakastan hartioiden tekemistä erillään olkapäistäni, ja teen ne selän jälkeen, ja hyvä on ollut minulle tämä tyyli:

Levytangon nosto myötäotteella leualle: 2x
Hartiakohautukset levytangolla (reilut painot): 4x

Tämän jälkeen viellä pumpaan hauiksia 5 sarjaa yhteensä, eli kaksi erillaista liikettä vain, silti hauikissani ei todellakaan ole hävettävää. :lol2:

Saatan lopuksi viellä tehdä pikkuisen vatsoja...tällainen treeni on minulle aivan :haart: Jos vedän kevyttä treeniä, ja pikaisia salikäyntejä, ei kunto parane ollenkaan. Kova runkaaminen on ollut minulle juuri oikea ase. 14V. -> 27V. ei koskaan ainuttakaan lihashajoamista, tai ylikuntoisuutta.
Teen viellä selkäpäiväni kahdesti viikossa. :whip: :lol2:

:offtopic: on muuten tullut huomattua, että käsipäiviä pitävät nuoret treenarit ovat yleensä rajusti jäljessä kätineen. Omassa kaveripiirissäni kaikki treenaavat perusohjelmilla kädet muun vartalon kanssa, kuten ojentajat ja olkapäät rinnan kanssa, ja selän kanssa hauikset. Minusta tämä käsien treenaaminen muun treenin jälkeen on ollut niitä eniten kehittävä, koitin joskus erillistä käsipäivää todella huonoin tuloksin, ja vaihdoin heti takas tähän pitkään päivään. :thumbs:

Kuulostas et homma hallussa. Kestät treeniä hyvin eli nauti treeneistä :kuola: Itellä paukkuis varmaan yli ni pakko aina malttaa pahimmat revittelyt :D

foo sanoi:
Kuulostas et homma hallussa. Kestät treeniä hyvin eli nauti treeneistä :kuola: Itellä paukkuis varmaan yli ni pakko aina malttaa pahimmat revittelyt :D
Tässä muuten varmasti vaikuttaa paljon mitä tekee työkseenkin. Itse työskentelen tietokoneella, joten ei paljon kroppa kulu muuten kuin salilla ;)
Jotkut remonttireiskat eivät tietenkään pysty vetämään pitkiä treenejä, ettei lihakset pitemmän päälle ylikuntoutuisi.

jeps

itselläni meni aluksi parhaimmillaan 2,5 tuntia salilla.. koska ajattelin että mitä enemmän jaksaa tehdä, niin kyllä kasvuakin tapahtuu.. onneksi pakiksen kautta tajusin luopua noista teträsmies treeneistä... ja kyllä tässä asiassa voisi sanoa että vähemmän on enemmän. mutta suht turha threadi.

En jaksanut luke koko trediä läpi.

Mutta eikö se niin ole, että mitä enemmän saa lyhyessä ajassa tehtyä sen tehokkaammin treeni menee perille, esim 30-45min treeni olisi tehokkain? Näin olen lukenut.

Artemis sanoi:
En jaksanut luke koko trediä läpi.

Mutta eikö se niin ole, että mitä enemmän saa lyhyessä ajassa tehtyä sen tehokkaammin treeni menee perille, esim 30-45min treeni olisi tehokkain? Näin olen lukenut.
se perille meno on reeni intesiteetistä kiinni ei niinkään palautumis ajasta. lyhyillä palautuksilla reeni intesiteetti kärsii koska et voi lyhyillä palautuksilla tehdä esim 2oikeasti kovaa sarjaa peräkkäin(rauta määrillä mitattuna siis). silti nuilla lyhyillä palautuksilla on hyvä välillä shokeerata kroppaa eli vaihtelu on tässäkin hyvästä. välillä lyhyempää palautusta ja välillä pidempää.

Artemis sanoi:
Treenin perille meno ei o natikkatreenaajan ongelma nro 1 vaan se, että tekee sopivan ärsykkeen josta palautuu sopivassa ajassa. On pirun helppoa revitellä kovia sarjoja(ainakin kun o jokunen vuosi treeniä takana) ja todeta et paikat menee tukkoon lopulta. Lyhyt sessio takaa nopeamman palautumisen ja sitä kautta lihas saa tilaisuuden kasvaa.

foo sanoi:
Tais muuten nää bulgarialaiset ym. itäblokin painonnostajat aika paljon treenailla sellasia lyhyitä sessioita. Tekivät vaan sitten useempia tällasia tehotreenejä per pvä. Homma perustu siihen et lyhyet treenit eivät rasita kehoa lähimainkaan niin paljoa kuin yks pidempi sessio. Testotasot ja kasvuneritys ei oikei tykkää pidemmistä treeneistä.

... mutte he olivatkin/ovatkin ammattilaisia. Kellä töissäkäyvällä harrastelijavoimailijalla on mahdollista käydä treenaamassa useampaan kertaa päivässä?

Threadin aloittajan (ja tämän ketjun perusteella kyllä muutaman muunkin) kannattaisi muistaa se, että kaikki salilla kävijät eivät tosiaankaan ole "kehoilijoita". Aikaisemmin, kun tein bodytreeniä, treenini kestivät yleensä maksimissaan tunnin, usein allekin. Mutta nyt, kun olen siirtynyt voimailupuolelle, saattaa mennä se puolitoista tuntiakin. Sarjatauot ovat pidentyneet - jotta jokainen sarja jaksettaisiin tehdä tehokkaasti - ja sarjamäärä kasvanut. Joten jos ei ole tarkkaa/varmaa tietoa sen vastapuolen treenisysteemeistä ja tavoitteista, niin kannattaisiko sittenkin pidättäytyä kovin äänekkäästä arvostelusta...? :piis:

niin ja itellä myös se ku teen body/voima reeniä ja on raskaita liikkeitä paljon jote sitä aikaa menee helposti 1.5h-2h ilman kummempia lämmittelyjä

Gillyanne sanoi:
... mutte he olivatkin/ovatkin ammattilaisia. Kellä töissäkäyvällä harrastelijavoimailijalla on mahdollista käydä treenaamassa useampaan kertaa päivässä?

Otin ton bulgarialaisjutun lähinnä kivaks kuriositeetiks ja tuomaan näkökulmia asiaan. Ei kai jokaista juttua täällä o tarkotus miettiä tiukasti käytännönläheisesti vaan keskustella asioista avoimesti. Se siitä.

Gillyanne sanoi:
Threadin aloittajan (ja tämän ketjun perusteella kyllä muutaman muunkin) kannattaisi muistaa se, että kaikki salilla kävijät eivät tosiaankaan ole "kehoilijoita". Aikaisemmin, kun tein bodytreeniä, treenini kestivät yleensä maksimissaan tunnin, usein allekin. Mutta nyt, kun olen siirtynyt voimailupuolelle, saattaa mennä se puolitoista tuntiakin. Sarjatauot ovat pidentyneet - jotta jokainen sarja jaksettaisiin tehdä tehokkaasti - ja sarjamäärä kasvanut. Joten jos ei ole tarkkaa/varmaa tietoa sen vastapuolen treenisysteemeistä ja tavoitteista, niin kannattaisiko sittenkin pidättäytyä kovin äänekkäästä arvostelusta...?

En tiedä kenelle tarkotit ton kuitin äänekkäästä arvostelusta. Itse ainakin pyrin ottamaan kantaa asioihin, en arvostelemaan. Tässä threadissä oli tarkotus keskustella "aloittelijoiden liian pitkistä treeneistä". Useimmat aloittelijat ovat juuri kehoilijoita, siksi uskalsin olettaa et kehoilun kautta voidaan mennä lähestymistavassa. Toki voimailijat tarvitsee enemmän sarjapalautuksia ja näin ollen kokonaisaikakin kasvaa treenille.

foo sanoi:
En tiedä kenelle tarkotit ton kuitin äänekkäästä arvostelusta. Itse ainakin pyrin ottamaan kantaa asioihin, en arvostelemaan. Tässä threadissä oli tarkotus keskustella "aloittelijoiden liian pitkistä treeneistä". Useimmat aloittelijat ovat juuri kehoilijoita, siksi uskalsin olettaa et kehoilun kautta voidaan mennä lähestymistavassa. Toki voimailijat tarvitsee enemmän sarjapalautuksia ja näin ollen kokonaisaikakin kasvaa treenille.

Ei ollut tarkoitukseni kuittailla mitenkään, ja jos nyt jollekulle ylipäätään tuon lausahduksen suuntasin, niin se oli lähinnä ketjun aloittajalle, ei sinulle. :) Ja toki oli tarkoitus keskustella aloittelijoiden treeneistä ja niiden venymisestä, mutta toisaalta - emmehän me voi tietää, kuka on aloittelija ja kuka ei. 18-19 -vuotiaskin voi olla treenannut jo monta vuotta, jopa tavoitteellisesti.

Lähinnä tarkoitin tuolla postauksellani sitä, että jos salilla sivusilmällä sarjojen välillä jonkun toisen tekemisiä vilkuilee, niin väittäisin, että aika vaikea on loppujen lopuksi pystyä varmasti sanomaan a)mikä on ko. henkilön treenitapa ja -tavoitteet b)kuinka kauan ko. hlö on treenannut ts. onko kyseessä aloittelija c)miten kauan ko. hlön treenit kokonaisuudessaan kestävät. :piis:

EDIT: Olisi muuten mielenkiintoista tietää, kuinka suuri prosentti aloittelijoista itseasiassa on kehoilijoita - oma kokemus asiasta kun on se, että aika moni aloittaa salitreenin ihan muut asiat mielessään (esim. voimanlisäys jotain tiettyä urheilulajia silmällä pitäen, tai sitten ihan vaan se perinteinen satanen rikki penkissä. :D)

Monet maailman vahvimmista miehistä treenaavat 45-60 minuuttia kerrallaan, 3-4 kertaa viikossa. Ei aloittelijankaan kannata enempää treenata.

MKM sanoi:
Monet maailman vahvimmista miehistä treenaavat 45-60 minuuttia kerrallaan, 3-4 kertaa viikossa. Ei aloittelijankaan kannata enempää treenata.
yllätys yllätys ja kohta tulee linkkejä jenkki saiteille johonki tutkimuksiin :) , reenaa niinkuin reenaa, jokainen sen kyllä kropassaan tuntee milloin alkaa patterit loppumaan.

Ihan yleisesti luulen et useimmat on treenanneet keskimäärin liian pitkiä sessioita kuin liian lyhyitä. Toki tarkotus vaikuttaa, mutta jos puhutaan nyt lihaksen hommaamisesta. Ite ole tasan 2kk eläessäni vetänyt putkeen lyhyitä treenejä ja kehittynyt loistavasti huolimatta haittatekijöistä tällä jaksolla. SE ON OIKEESTI VAAN VAIKEETA MALTTAA! En edes ite pysty enää tekeen niin lyhyitä treenejä kun ei ole pakottavaa tarvetta tähän. Mä ainakin suosittelen lämpimästi EES KOKEILEEN kuukauden päivät tiivistettyjä treenejä. En usko et monikaan tulis sanoon et menetin lihasmassaa tai vastaavaa... Päinvastoin saattas käydä yllättävän usealle.

Kuka nostaa käden ylös ja sanoo et hei olen muuten treenannut joskus liian lyhkäsiä treenejä ja kroppa tuntu menevän rusinaks? Veikkaan et useimmat ajattelee about et "kummiski se ei riittäs, lihakset ei kasvas" - en kokeile.

Gillyanne sanoi:
EDIT: Olisi muuten mielenkiintoista tietää, kuinka suuri prosentti aloittelijoista itseasiassa on kehoilijoita - oma kokemus asiasta kun on se, että aika moni aloittaa salitreenin ihan muut asiat mielessään (esim. voimanlisäys jotain tiettyä urheilulajia silmällä pitäen, tai sitten ihan vaan se perinteinen satanen rikki penkissä. )

Ok 60% varmaan menee salille tavoitteena totalin parantaminen luvuista x, x, ja x yhteistulokseen 400 voimanostossa :D Or not! Eli tää oli jo rehellinen kuitti. Ok sori, mut mä kyl lasken ne satasen metsästäjät enempi kehoiluun ku johki erityistreenaajiin tai voimanostajiin or jotai....

Back
Ylös Bottom