Aloittelijoiden liian pitkä treenit

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Joo no..

Jos palautumisajat ovat n. 5min ja siinä itse sarjassa kestää minuutti niin puolessatoista - kahdessa tunnissa saa tehtyä n. 13-22 sarjaa. Sinun "ei aloittelijoille sopiva" ohjelmasi sisältää 22 sarjaa, tuskinpa ne jätkät siellä samaa lihasryhmää sentään 22 sarjaa hinkkaa?

Että se siitä ylitreenaamisesta ja sitä seuraavasta minimaalisesta kehityksestä.

Habankorppu sanoi:
Kysymys: reenaatko sitten itse kaksi tuntia kun pystyt noinkin tarkasti arvioimaan toisten reenien keston? Ja minkä helvetin takia vain alottelijoiden pitäsi tehdä mavea ja kulmista? Kannattaako "kehittyneempien" bodareiden sitten siirtyä hilavitkuttimiin ja koneisiin? :david:

hehee, samaa mietin itsekin :)

Itse suosittelisin myös niille "ei aloittelijoille" mave ja kulmasoutua ja unohtamaan Mr. Atlaksen ohjelman. Mr. Atlas omaa varmasti 82 kg:n kehonpainollaan jo niin uskomattoman massiivisen selän, ettei enää tarvitse tehdä raskaita perusliikkeitä jotka on juuri niitä parhaita kehittymisen kannalta.

Kumma kun esim. kukaan tuntemani kehonrakentaja (tai muuten vaan ns. kovassa kunnossa oleva) ei tee tuommoista treeniä, vaan lähes kaikilta löytyy edelleen niitä raskaita perusliikkeitä tehdyistä liikkeistä. Toki taljoillakin etc. on treenissä oma paikkansa.

Eli viesti kaikille treenaajille: panostakaa raskaisiin perusliikkeisiin :thumbs:

Siinä kyllä olen Mr. Atlaksen kanssa samaa mieltä, että jotkut aloittelijat kuluttavat turhan paljon aikaa salilla, tehden liikaa liikkeitä/sarjoja ja pitäien liikaa taukoja.

Nooh, pieni puolustus pitkille treeneille..

Ensinnkin, olen kanssa samaa mieltä, että tunti salilla riittää. Jos ei riitä, jossain vikkaa. Eikä sitä aikaa nyt sekunttikellolla mitata. Jos on aloittelija, niin saattapi olla sillein, ettei se kunto oikein anna myöten tiivistahtiseen treeniin. Ehkä sillon on parempi ottaa vähän pitempää taukoo ja tehdä liikeet huolella. Jos siihe sit tuhraantuu yli tunti, niin so what jos ohjelma on ok..

Kuitenkin tulee tähdätä siihe, että se ohjelma hiljallee lähenis sitä tunia (noin). Tää ny on ihan IMO :-)

No otetaanpa nyt sit alottelijan mielipidekin mukaan: mulla ainakin menee treeni sinne 1,5 tuntiin kun kokeneemman kaverin kanssa treenataan yhdessä ja sen pitää aina näyttää liikkeet, joita en ole ennen tehnyt, sekä monessa liikkeessä, kuten esim kyykky ja mave, tarkkailla liikeratojani etten telo itseäni heti kättelyssä. Näin ollen hänen seistessä "tyhjänpanttina" kyykkytelineen vieressä kuluu aikaa jolloin hän ei voi tehdä liikkeitään jne. Ymmärrätte varmaan pointin...

Habankorppu sanoi:
Kysymys: reenaatko sitten itse kaksi tuntia kun pystyt noinkin tarkasti arvioimaan toisten reenien keston? Ja minkä helvetin takia vain alottelijoiden pitäsi tehdä mavea ja kulmista? Kannattaako "kehittyneempien" bodareiden sitten siirtyä hilavitkuttimiin ja koneisiin? :david:

Nää tyypit on aina siellä ennen mua ja eivät ole kertaakaan lähteneet mua ennen sieltä, vaikka oon jäänyt venyttelemään tai puhumaan paskaa.

Enkä todellakaan sanonut, että vain aloittelijoiden tulis tehdä mavea ja kulmista. Itse pidän vaan tällä hetkellä taukoa raskaista perusliikkeistä. Mave ja raskaat soutuliikkeet on vähän pakollisia, jos haluaa selkään kokoa, hilavitkuttimilla sitä ei saa.

Mr Atlas sanoi:
Enkä todellakaan sanonut, että vain aloittelijoiden tulis tehdä mavea ja kulmista. Itse pidän vaan tällä hetkellä taukoa raskaista perusliikkeistä. Mave ja raskaat soutuliikkeet on vähän pakollisia, jos haluaa selkään kokoa, hilavitkuttimilla sitä ei saa.

Hyvä että sanoit tämän, paransi paljon kuvaa susta :)

piis and luv :love:

pakostakin treenit venähtää joskus vähän pitemmiksi jos vaikka salilla on ruuhkaa ja sitten joku tampio vallottaa vaikka penkin tai jonkin muun laitteen n. puoleks tunniks ja muutenkin joutuu välillä jonottamaan laiteisiin kun on enemmän jengiä!

Pistetään vielä yks syy treenien lyhentämiseen.

Although lifting heavy is the way to go, don't be tempted to take longer breaks in an attempt to simply lift heavier poundages. The goal is to build muscle, not to impress the guy (or most likely the girl) working out next to you. Besides, another advantage of working out quickly is that it induces the natural secretion of growth hormone. Any strain that continues beyond an hour's time will not release further growth hormone. Get in. Get to work. Get out.

Jampsu sanoi:
pakostakin treenit venähtää joskus vähän pitemmiksi jos vaikka salilla on ruuhkaa ja sitten joku tampio vallottaa vaikka penkin tai jonkin muun laitteen n. puoleks tunniks ja muutenkin joutuu välillä jonottamaan laiteisiin kun on enemmän jengiä!

Harvinaisen totta. Oon kyl mitoittanu oman ohjelman aika hyvin n. tunti/per treeni, mut sit kun jonain päivinä on enemmän sakkia ja joutuu odottamaan, että pääsee aloittamaan, niin meneehän siinä aikaa. Eka liikettä jaksan kyllä yleensä venailla, mut jos treeni on jo käynnissä, niin kyllä koitan aina väliin päästä tekemään. Treeni on kyllä muuten armotta vituillaan jos kesken treenin joutuu odottelemaan vaikka 15min. Siksi oiskin hyvä, että VITTU-MÄ-TEEN-TÄSSÄ-VIELÄ-AINAKIN-12-SARJAA-JA-LEVÄHDÄN-SARJOJEN-VÄLIT-TÄS-LAITTEESSA-Jampat menis sinne isukin autotalliin treenaileen kun ei osata yleisellä salilla joustaa. Välilllä noita valitettavasti näkee. :(

Mr Atlas sanoi:
Just... :jahas: En yritä päteä mitenkään. On vaan surullista katsoa, ku joillain tapahtuu minimaalista kehitystä ilmeisen ylitreenauksen takia.

heh. No mä en tiedä asiasta yhtään mitään mutta eikös nimenomaan voimatreenissä ole 4 tahi 5 minutiin tauot sarjojen välissä.

Mr Atlas sanoi:
Tässä on yks esimerkki ja ei sovi aloittelijoille:

Selkä

Talja taakse 4x8-10
Talja eteen 4x8x10
Alatalja 4x8-10
Talja suorinkäsin 4x8-10
Vipunosto taakse 4x8-10

Vatsat

rutistus 1xmax
lantionnosto 1xmax

Kesto n. 1 tunti

Monelle (kuten mulle) tämä sopii mainiosti pituuden puolesta mutta en tee tätä ohjelmaa ;)

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
ZeiZei sanoi:
jotkut aloittelijat kuluttavat turhan paljon aikaa salilla, tehden liikaa liikkeitä/sarjoja ja pitäien liikaa taukoja.

Aloittelijat vaan usein eivät saa liikuteltua sellaisia painoja, joilla saisi sitten lihaksista "kaiken irti" - ei ainakaan niin, että se tekniikka menisi kohdilleen. Mielestäni onkin ehkä fiksua alussa vetää pidempiä treenejä, pitkiä sarjoja, joissa hiotaan sitä tekniikkaa, ennen kuin lähdetään nostamaan sarjapainoja ja lyhentämään toistomääriä, samoin kuin rajoittaamaan liikkeitä.

Tämähän nyt ei ole ihan noin helppoa. Jokainen on ensinnäkin yksilö, mutta jo tuo oikean tekniikan suorittaminen on varmasti monelle ongelma. Itselleni on vieläkin :nolo:. Tämä vaatisi melkein personal trainerin apua ensimmäisille kerroille näyttämään miten liikkeet pitää tehdä, miten niitä ei tehdä, ja kertomaan miksi ne tehdään kuten tehdään.
Nykyisellä salillani on tälläinen palvelu, eli jokainen uusi jäsen saa opastuksen liikkeiden suorittamiseen.. mielestäni helkutin fiksu systeemi! Eikä hintakaan juuri aiempien salien hinnoista ole eronnut.

No mutta. Monesti näkee innokkaita juuri painoharjoittelun aloittaneita, joilla on tuo egopaino-ongelma. Varsinkin kun näitä "asiantuntijoita" vielä saleilla yleensä riittää, tulevat neuvomaan miten pitää tehdä, ja heijaukset ovat sitten helvetillisiä.. Jos toinen ei tule kysymään apua, tai tee liikettä suorastaan vaarallisesti väärin, on ohjeiden tuputtaminen vähän kyseenalaista. Varmasti niissä monesti on perää, mutta varsinkin se asenne millä niitä ohjeita usein mennään antamaan tuntuu olevan kaikkea muuta kuin motivoiva.

Ite kehityin harppauksin joskus kun luin pääsykokeisiin ja tein ajanhallinnan takia vain todella lyhyitä treenejä, n.25-35min. Syöminen oli tasoa välttävä verrattuna nykyiseen ja stressiä oli myös taatusti haittaamassa optimaalista kehitystä. En voi sanoa, että kaikille toimii, mut epäilen kyllä et TODELLA MONET kehittyisivät hurjasti paremmin reilusti alta tunnin treeneillä. Nykyään teen n. tunnin treenejä, koska nautin liikaa treenaamisesta. Jos itsekuria riittää, kokeilkaa lyhyempiä!

1h on nii lyhyt aika et huh huh siis mulle meinaan... ei n.30 sarjaa tehdä tunnis ei ainakaa kunnolla. kaikki riippuu ihmisestä, eihä kaikki tykkää karkistakaa ;)

Enempi ei o parempi. Ton ku osais oikein ymmärtää ois jo puolet voitettuna rakkaassa lajissamme, kehoilussa.

Kuinka monta sarjaa yleensä saatta tehtyä tunnis?.......Mulla se on vakiintunut siihe 13-16 sarjaa tunnis.....16:sta sarjaa enempää en kyllä millää ehdi tehdä tunnis....poislukien jotkut sormet ja ranteet

Riippuuhan treenin kesto vähän siitä minkälaisella ohjelmalla tykkää tehä.Jos tekee vaikka kaks jakosella,ni vaikee sitä on tunnissa läpi käydä.

Champion sanoi:
Kuinka monta sarjaa yleensä saatta tehtyä tunnis?.......Mulla se on vakiintunut siihe 13-16 sarjaa tunnis.....16:sta sarjaa enempää en kyllä millää ehdi tehdä tunnis....poislukien jotkut sormet ja ranteet

Minuutin palautuksilla jos mennään niin aika sarjamäärään saan tuntiin runtattua. Itse teen esim. selälle yleensä 14 sarjaa + tottakai lämmittelyt ja tämä on yleensä 40 minuutin juttu jos ei joudu jonottamaan. Päälle sitten epäkkäät vielä.

Tänään tein etureisille 11 sarjaa, pohkeille 6 sarjaa ja vatsoilla 6 sarjaa. Aikaa meni aika tarkkaan 50 minuuttia. Eli palautustaukojen kestosta riippuu hyvin pitkälti paljonko tunnissa ehtii tekemään.

Timba79 sanoi:
Minuutin palautuksilla jos mennään niin aika sarjamäärään saan tuntiin runtattua. Itse teen esim. selälle yleensä 14 sarjaa + tottakai lämmittelyt ja tämä on yleensä 40 minuutin juttu jos ei joudu jonottamaan. Päälle sitten epäkkäät vielä.

Tänään tein etureisille 11 sarjaa, pohkeille 6 sarjaa ja vatsoilla 6 sarjaa. Aikaa meni aika tarkkaan 50 minuuttia. Eli palautustaukojen kestosta riippuu hyvin pitkälti paljonko tunnissa ehtii tekemään.

joo mä oon yleensä pyrkiny pitää 3-4 minuutin tauon nois vähä raskaimmis liikkeis ja kevyimmis sitte sellaisen parin minuutin........Kyykyn tai maastavedon tekemises meinaa aina mennä se 20-25 min 5 sarjas.

Mr Atlas sanoi:
Tiivistäkää nyt hyvät ihmiset noita treenejä ja menkää himaan kasvamaan.
joo pitää ottaa opiksi ja lyhentää omiakin reenejä kun pukkaa aina se 1,5-2 tuntia menemään.

No jaa... enpä pidä tuota treenien venähtämistä niin suurena syntinä. Itsellä menee joskus puoli tuntia ja joskus jopa 2 ja puoli tuntia. Jos on pelkkä penkki treeni ja vähän ojentajaa ja hauista niin helposti menee puolessa tunnissa - 45 minuutissa, mutta jos on kova kyykky, noin 10 -12 sarjaa lämmittelyt mukaan luettuna, niin kyllä siinä äkkiä vierähtää pari tuntia kun vielä tekee jalan apuliikkeet, pakit ja kyljet niin. Mielestäni olen kehittynyt kyllä aika hyvin vaikka treenit kauan kestääkin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom