Aloittelijalle neuvoja?

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Terve,

Tässä on pitänyt jo melkein koko vuosi alkaa käymään salilla, kun tämä elämäntyylini keskittyy enimmäkseen tietokoneella nököttämiseen mikä on alkanut aiheuttaa lihoamista. Paino-indexini on kyllä vielä kunnossa (pitkä mies kun olen niin kyllä sitä pitää painaakin), mutta ongelmaksi on alkanut koitua vatsa-ja rintalihakset. Kotona olen aina jonain iltoina vatsalihasliikkeitä tehnyt käsipainojen noston ohella, mutta se ei vaikuta olevan kovinkaan tehokasta.

Joten, nyt olen vihdoinkin aloittamassa salilla käynnin (joskus käynyt, vaikutti mukavalta). Mutta, kertokaapas mitä tälläisen aloittelijan kannattaisi alkaa salilla tekemään saadakseen vatsa-ja rintalihakset kiinteiksi?

Ja mielummin rakentavia vastauksia kuin kauheaa flametusta kiitos! :)

Terv. Datahiiri

Terve,

Tässä on pitänyt jo melkein koko vuosi alkaa käymään salilla, kun tämä elämäntyylini keskittyy enimmäkseen tietokoneella nököttämiseen mikä on alkanut aiheuttaa lihoamista. Paino-indexini on kyllä vielä kunnossa (pitkä mies kun olen niin kyllä sitä pitää painaakin), mutta ongelmaksi on alkanut koitua vatsa-ja rintalihakset. Kotona olen aina jonain iltoina vatsalihasliikkeitä tehnyt käsipainojen noston ohella, mutta se ei vaikuta olevan kovinkaan tehokasta.

Joten, nyt olen vihdoinkin aloittamassa salilla käynnin (joskus käynyt, vaikutti mukavalta). Mutta, kertokaapas mitä tälläisen aloittelijan kannattaisi alkaa salilla tekemään saadakseen vatsa-ja rintalihakset kiinteiksi?

Ja mielummin rakentavia vastauksia kuin kauheaa flametusta kiitos! :)

Terv. Datahiiri
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/search.php?searchid=3055263
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/search.php?searchid=3055269
Lue läpi nuo linkit&stikatut threadit aloittelijoiden osiolla, samoin treeni&ravinto osiot. Tervetulloo pakkikselle ja hyviä treenejä.
- Rakkaudella Silmukka :haart:

Yksi tärkeä tekijä on reenata aina myöskin vastakkaiset lihakset...siis rintareenin lisäksi yläselän lihakset...ja vatsareenin lisäksi alaselän lihakset...muutoin toispuoleisesti vahvat lihakset, esim. vaikkapa vahvat rintalihakset vetävät olkapäitä eteenpäin...ryhti tulee huonoksi ja myöskin vaarana on erinäisten kipytymien syntymisiä kun olkapäiden asento on virheellinen.

Kehon kannalta ihanteelisinta olisi reenata koko kehoa tasapuolisesti...myöskin jalkoja...tällöin ryhti pysyisi hyvänä...ja kroppa komiana:D

Terve,
Mainitsemasi ongelma on varmaa varsin yleinen atk-alalla. Yleensähän tuo löysä "massa" keskittyy miehillä nimenomaan vatsan päälle:)

Homma kannattaa tehdä suunnitelmallisesti neljässä vaiheessa:
- Analysoidaan "ongelma" (tätähän on siis tehty jo se vuosi:), josta saadaan
sitten vaatimusmäärittely treenille.
- Tehdään 2 suunnitelmaa:
- Treeniohjelma
- Ruokavalio, eli dietti, jonka pitää olla synkassa treeniohjelman kanssa
- Lopuksi jää "vain" suunnitelmien toteutus:)

Eli homma menee ihan niinkuin toimivassa softa-projektissa, analyysi->vaatimukset->suunnittelu->toteutus.

Yleensä hypätään suoraan vaiheesta 1 vaiheeseen 4. Näin tein itse myös aikaisemmin, mikä ei pitemmällä aikavälillä toimi.

Tuota fläsäähän saa pois vain kuluttamalla energiaa enemmän kuin syö.
Tuota kalorilaskuria käyttämällä saa jonkinlaisen käsityksen siitä millainen määrä energiaa on päivän aikana tullut syötyä. Samoin se kulutusarviokaan ei varmaan kauas heitä.

Kuntosaliohjaajathan tekevät noita treenisuunnitelmia, mutta en tiedä tekevätkö myös noita ruokavalioita? Ruokailussahan on oleellista, että syö monesti ja monipuolisesti. Tältä forumilta varmaan saa myös tehtyä itse suunnitelmat kun keräilee niitä eri threadeistä. Sit kun suunnitelmat on tehty ne voi "katselmoittaa" myös foorumilla. Näihinhän olikin jo linkki edellisessä vastauksessa.

Toteutusvaiheen oleellinen asia on säännöllisyys, eli käy suunnitelmallisesti treenaan eikä tee esim koko viikon treenejä yhdellä kertaa "varastoon" tai syö illalla koko päivän eväitä kerralla:)

Olen nyt toteuttanut seuraavanlaista systeemiä 4 viikkoa:
- 1 juoksulenkki viikossa n. 45 min
- 2 tunnin kävelylenkkiä viikossa
- Salin teen 3 eri osassa, jalat,yläkroppa ,kädet. Kahdessa viimeisessä teen lopuksi aina hiukan selkää ja vatsaa.
- Välillä pyöräilen salille, joka on ihan hyvä alkuverryttely. Takaisin polkemisen tarkoitus on vielä jäänyt hämärän peittoon ja onkin jalkatreenin jälkeen melkoista hämärän rajamailla touhua.

Aerobisten harjoitusten eli minun tapauksessani juoksu ja kävely tarkoituksena on kuluttaa tuota fläsää pois. Näissä on oleellista pitää syke sopivan korkeana.

Salitreenillä ei mielestäni ole tarpeen vetää korkealla sykkeellä ja olen treenannut salilla kerralla noin 45-60 minuuttia. 6-8 liikettä. Salitreenin tarkoitushan ei ole ole laihduttaa, päinvastoin.

Noihin treeniohjelmiin löytyy tietenkin monenlaisia 3-5 kirjaimisia lyhenteitä ja muuta magiikkaa, joille aina löytyy fanaattisia kannattajia.

Yksi asia on kuitenkin varma, jos jatkaa nököttämistä siinä putken takana, homma menee huonompaan suuntaan.

En suosittelisi aloittelijalle kauhean tiukkoja kehyksiä.
Koko elämää ei todellakaan kannata yrittää laittaa uusiksi kerralla.
Kannattaa aloittaa ihan pikkuasioista ja edetä hommassa pikkuhiljaa.
Esim. Safkahommissa kannattaa aloittaa ihan perusjutuista. Ota vähän vähemmän perunoita ja kastiketta lisää salaatin ja lihan määrää. Jos käytät sokeria kahvissa, niin jätä se pois. Kahden viikon päästä et edes osaa kaivata sitä enää.
Tuoteselosteita kannattaa opetella lukemaan.
Älä lopeta mitään, esim. pikaruuan syömistä jos olet tottunut käymään mäkkärillä päivittäin. Ota vaikka salaatti ranskisten tilalle ja vähennä käyntikertoja.
Alkuun voit tehdä salilla jus sitä mikä tuntuu kivalta. Pääasia on että treenaamisesta jää positiivinen maku suuhun.
Jonkun kokeneemman kanssa olisi hyvä päästä treenaamaan, jotta liikkeet tulisi opittua oikein ja treeni kohdistuisi haluttuun paikkaan.
Aloita rauhalliseti. Pienillä painoilla ja pitkillä sarjoilla.
Kokeile erilaisia liikuntamuotoja.
Koita nukkua säänöllisesti.
Aluksi olisi hyvä saada yleiskunto mahdollisimman korkealle ja se kestää yllättävän kauan.
Kävele mahdollisimman paljon.
Jos liikunta tuntuu tympeältä lopeta heti ja jätä seuraavaan kertaan.
Älä silti IKINÄ jätä treeniä väliin. Aina voi lopettaa kesken, jos ei nappaa, mutta älä ikinä jätä menemättä.
Totuus kumminkin on että 80% saliharrastuksen aloittaneista lopettaa sen 2kk sisällä aloittamisesta.
Tee päätös ettet ole yksi näistä lopettajista.

Terve,

Onkohan tuota tutkittu miksi 80% lopettaa harrastuksen kesken parin kuukauden jälkeen. Mäkin olen lopettanut saliharrastusksen ainakin 2-3 kertaa. Analysoin tilannetta ja tulin siihen tulokseen, että syy oli nimenomaan suunnittelemattomuudessa ja epäsäännönmukaisuudessa.

Lisäksi sähläsin juuri siten, että vedin salilla vähän sitä sun tätä. Toinen merkittävä kämmi oli mielestäni se, että vedin aerobista ja salia samalla treenikerralla, tuohan johtaa sitten automaattisesti liian pitkiin treeneihin, which is not nice.

Tuohon päätteellä työskentelyyn liittynee usein sokerilimpparit ja erilaist pullat ja muut mässyt? Niitä jos on tapana syödä niin pois vaan ja sokerilimpparin tilalle lightia. Tuokin auttaa jo eteenpäni kaloreiden suhteen kummasti.

Mites noi light-limujen makeutusaineet, onko niistä mitään haittaa?
Kun tyttöystävän isosisko sanoi, että ne on jotenkin huonoja elimistölle, ettei oo käytännössä eroo syökö sokeria vaiko aspartaamia, läskiä tulee kumminkin.
Itse en oo tähän perehtynyt, kun en limua juo, mutta miten on?

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Onkohan tuota tutkittu miksi 80% lopettaa harrastuksen kesken parin kuukauden jälkeen. Mäkin olen lopettanut saliharrastusksen ainakin 2-3 kertaa. Analysoin tilannetta ja tulin siihen tulokseen, että syy oli nimenomaan suunnittelemattomuudessa ja epäsäännönmukaisuudessa.

Lisäksi sähläsin juuri siten, että vedin salilla vähän sitä sun tätä. Toinen merkittävä kämmi oli mielestäni se, että vedin aerobista ja salia samalla treenikerralla, tuohan johtaa sitten automaattisesti liian pitkiin treeneihin, which is not nice.
IT-alalla olevalle numerot tykkää olla kivoja, mulla ainakin treeniohjelma uppoo kuin häkä kun on lapussa painomääriä, sarjamääriä, sarjapituuksia, suorituspaikan numeroita. Suunnitelmallisuudella, selkeellä rythityksellä ja tavoitteilla mäkin oon pian 8 kk ahkerasti treenannut eikä loppua näy, painvastoin into kasvaa koko ajan. Itse poljen 30 min kuntofillarilla kovalla sykkeellä aina salitreenin päälle paitsi jalkapäivinä eikä silti mene kuin joku 90 min per kerta gymillä (4-5 krt/vko), toimii mulla ongelmitta yhteen salitreenin kanssa kunhan muistaa syödä fiksusti. Pizza, burgerit ja sokeri/rasva snäcksit näppiksen ääressä on hukattu pois ruokavaliosta, tilalla protskupatukat, kuivaliha, verigreipit jne. Light-energiajuomat on ainut pahe, mutta ei tuo kofeiini/tauriini tai hirveästi treeniä haitata, päinvastoin.

Alalle tyypilliset niskakivut, zombie-olo, painon kertyminen kun ohitetaan 30-ikävuoden pykälä jne. ovat tiessään ja virta riittää duunissa ja ylipäätään paljon paremmin.

Kun tyttöystävän isosisko sanoi, että ne on jotenkin huonoja elimistölle, ettei oo käytännössä eroo syökö sokeria vaiko aspartaamia, läskiä tulee kumminkin.

:anssi: Makeutusaineista saattaa osalle ihmisistä tulla erinnäisiä oireita kuten päänsärkyä tai vatsakipuja. Hampaita ne rassaa aika samansuuntasesti kuin normaalitkin limut. Energiaa ne kuitenkin sisältävät säälittävän vähän, kohtuu paljon on tyttöystävän isosisko light-limuja kiskonut jos on levähtänyt. Tai sitten: "Vois vaikka syödä ihan päin helvettiä ja lisäks vetästä pullon cokis lightia kerran päivässä viikon ajan" >> "Ai kauhee fläsää tullu iha hirveesti, kylhä noi lightit sitteki lihottaa :itku: "

Suositut

Back
Ylös Bottom