Lähtötilanne viime keväänä. Paino 112,4kg (185cm). 4 vuotta mega-epäterveellistä elämää ilman liikuntaa. Ulkoinen olemus: Laiska läskikasa.
Aloitin sitten lenkkeilyn ja vähä-hiilihydraattisen ruokavalion. Läskiä lähti puolessa vuodessa n. 20kg ja peruskunto nousi ihan hyväksi. Sellaiset 20km lenkit meni mukavasti musiikkia kuunnellessa.
Salilla olin ollut viimeksi n.15 vuotta sitten. Nyt aloittanut salin ja kuukauden verran käynyt. Teen erittäin epäsäännöllistä 3-vuorotyötä joten treenit on välillä aamulla ja välillä illalla. Teen myös aerobista (tennis,squash,hölkkä,futis,spinning) pari kertaa viikossa. Ohjelma on suurinpiirtein seuraavanlainen.
Alkulämmin: Hölkkä salille n.1km (saa vähän keuhkot happea) ja perään soutua, crossia tai pyörää 5min. Lämmittelen vielä treenattavaa lihasta "jumppakuminauhalla" ja venyttelen 5min.
Teen yleensä kolme sarjaa 8-12 toistoa. Ensin yksi "lämmittelysarja" vähän pienemmällä. Sellaisella painolla että saan tehtyä 2 kertaa puhtaasti sen 10 tai 12 ja viimeisellä sit vähän jeesiä liikeradasta tinkimällä tai että jää 8 toistoon. Joskus teen loppuun vielä pienellä painolla 2x15 esim. ojentajia että saa kunnon polton.
Pyrin pitämään saman liikkeen toistot samana ja lisätä joka viikko painoa. (Näin aluksi se onnistuu
Pahoittelen että olen rookie, joten tekstiäni voi olla vaikee ymmärtää.. ja monille liikeille on varmasti myös oikeat nimet
1. päivä Rinta/olkapäät: Penkki, Vipunostot, Ristitalja/ Pystypunnerrus tangolla seisten, Vipunostot käsipainoilla istuen, käsipainoilla sivulle ja eteen.
2. päivä Jalat: Kyykky, Prässi, etu- ja takareidet ja pakarat koneessa. Pohkeet.
3. päivä Kädet: Hauis: scott penkki, käsipainoilla yhtäaikaa seisten, suoralla tangolla seisten. Ojentajat: Ranskalinen punnerrus, käsipainolla niskan takaa, talja.
4. Lepo / aerobinen
5. Selkä: Rinnalleveto, alatalja, ylätalja, leuanveto, alaselkä
6. Lepo / aerobinen
Vatsat teen joka toinen kerta.
Ravinto: En hirveitä vielä ainakaan hifistele. Pyrin syömään "puhdasta" ruokaa. Hyviä rasvoja! En siis mitään laitosmönjää tai valmisruokia. Aikaa vaikee ollut syödä riittävästi puolen vuoden dieetin jälkeen, varsinkin hiilareita. Joten pienellä tietoisella kalorivajeella oon vedelly, kun tuota läskiäkin vielä on niin en tässä vaiheessa ainakaan ala bulkkaamaan tai muuta... Iltaisin en juuri hiilareita syö. Mut 2g proteiinia /kg sellaisina n. 30g annoksina pitkin päivää ja palautusjuomana hera,malto,kreatiini. Kaikki vitamiinit menee ja magnesium ja sinkki ja omega 3-6-9 öljyä.
Treenimotto: Lihas on vihollinen ja treenaan sen huolellisesti ihan paskaks ja aiheutan sille kipua -sit se on mun paras kaveri ja saa riitävästi lepoa, lämpöä ja ravintoo!
Loputtomiin löytyy hyviä artikkeleita miten ja miten usein pitäs treenata. Tällä hetkellä tämä sopii minulle ja sarjapainot nousee mukavasti (varmasti kaikilla aloittelijoilla vaikka miten treenaisi) ja treenaminen on perkeleen kivaa. Mutta omaa kroppaa kuunnellen ja oppien..
On muuten uskomattoman kattava ja hieno sivusto!!