Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.

.Muutama asia pisti ohjelmassa silmään. Liikkeiden järjestykseen kannattaa kiinnittää huomiota, eli isot liikkeet mieluusti ensin. Osin tämä on kunnossa, mutta 3. päivänä teet vatsoja ja alaselkää ennen jalkaprässiä, mikä ei ole suositeltavaa. Ehkä tekisin myös vapailla painoilla tehtävät liikkeet ennen laitteita.
Toinen asia mitä voisi harkita on keskivartaloliikkeiden määrä. Vatsa ei tunnetusti juuri pienene vatsalihaksia hinkkaamalla. Melkein puolet treeneistä koostuu vatsa- ja alaselkäliikkeistä, mikä on kyllä liikaa. Muutama sarja vatsoja ja selkää treenissä riittää vallan mainiosti, kun tekee ne tarpeeksi kovalla vastuksella. Tilalle voisi laittaa vaikka käsitreeniä ( joka puuttuu melkein kokonaan), hauiksia ja ojentajia vapailla painoilla tai taljassa vaikka sen klassisen 3 sarjaa molempia.
Olisko nuo hauikset ja ojentajat pitäny kuitenkin laittaa tuohon 2 päivään, joka on enemmän "käsipäivä"? Mulla on kyllä ollut rinta ja kädet aika väsyneet tuon treenipvän jälkeen ja siksi laitoin tuonne ekaan pvään.
Enpä ole tiennyt tuota, että jalkaprässiä ennen ei kannata tehdä vatsoja ja selkää. Ilmankos mulla on alaselkä häjyillyt taas vähän enemmän. Oikeanpuoleinen SI-nivel vaivaa. Välillä saan sen parempaan kuntoon ja välillä se on melkein sietämätön. Täältä pakkikselta olen löytänyt myös hyviä vinkkejä sen "kuntouttamiseen". Joku aika sitten en pystynyt tekemään vielä ollenkaan noita vuoroaskelkyykkyjä, nyt menee jo hyvin. Venytellä pitäis joka päivä, siihen kun saisi itsensä opetettua. Fysioterapeutti käski vahvistaa vatsa- ja selkälihaksia ja siksi niitä on sitten tehty runsaammanpuoloisesti. Eihän kai lihaskestävyydestäkään haittaa ole? Mun mielestä mulla on kyllä ihan kohtalaiset selkä- ja vatsalihakset, vaikkei ne tästä läskin läpi VIELÄ näykään...
)Itsekin alaselän ongelmista kärsivänä voisin suositella ajoittain vatsatreeniksi erilaisia staattisia pitoja; vahvistaa syviä lihaksia, muttei rasita alaselkää yhtä paljon esim. istumaannousut.
Kun pääset oikealle salille, niin unohda tuo käsipaino-ohjelmasi välittömästi kokonaan, koska se on ihan hirveä (vaikkakin kotiohjelmana vajavaisilla välineillä paljon tyhjää parempi, ei siinä mitään).
Alussa kannattanee aloittaa valmiilla ohjelmalla, kun niitä kerran löytyy. Tuossa muutama käyttökelpoinen esimerkki:
http://www.pakkotoisto.com/treeni/53842-2-jakoinen-ohjelma/
http://www.pakkotoisto.com/treeni/39774-arnoldin-kultainen-kuusikko/
http://www.pakkotoisto.com/aloittel...ihaksen-kasvatukseen-ja-ruokavalioesimerkkej/
Katselin tuota kultaista kuusikkoa, eli jos tekee 3x sarjalla niin tarkoittaako että teen esim takakyykyn kolme sarjaa putkeen vai niin että tekee koko treenistä ne ekat sarjat, sitten tauko, sitten toiset kaikista jne. Varmaan niin että kaikista ne kolme sarjaa putkeen? Mistä löytäis noitten liikkeitten tarkat ohjeet kun vielä en kaikkia tiedä? Ja mitä jos haluaa tehä kuntosalilla vaikka rintalihaksia niin voiko niitä ylipäätään änkeä tommoseen reeniin?
Iso kiitos avuista!Siinähän se on avausviestissä selitettynä: teet ensin kyykkyä neljä sarjaa niin että lepäät aina pari minuuttia sarjojen välissä, sitten siirryt seuraavaan liikkeeseen eli penkkipunnerrukseen ja teet siinä ohjelman mukaiset kolme sarjaa parin minuutin tauoilla jne.
Kun ohjelmassa on joka treenikerta kolme sarjaa penkkipunnerrusta, niin siinä pitäisi olla rintalihaksille ihan tarpeeksi tekemistä ettei enempää tarvita. Eihän noita ohjelmia ole kiveen kirjoitettu eli aina niitä voi muokata itselleen sopiviksi tai lisätä liikkeitä, mutta vasta-alkajalla ne omat muutokset valitettavasti vievät kokonaisuutta lähes aina huonompaan suuntaan. Ainoa muokkaus, minkä mä kuusikkoon itse tekisin, on niskantakaapunnerruksen korvaaminen normaalilla pystypunnerruksella edestä olkapääystävällisempänä ja ihan yhtä hyvänä liikkeenä.
Tuosta löytyy jotakin ohjeita liikkeisiin ja foorumin hakutoiminnolla löytyy takuulla ohjeet liikkeeseen kuin liikkeeseen:
http://www.pakkotoisto.com/aloittel...a-treeniliikkeitae-kuvina-ja-videoclippeinae/
Myös youtubesta löytyy treenipätkiä, joista voi kaivaa mallia.