Apua saliharjoitteluun!
Näitä viestiketjuja on varmaan jo satoja täällä, mutta pyytäisin kumminkin apua henkilökohtaisesti saliharjoitteluuni. Tällä hetkellä ja varmasti koko elämäni olen treenannut niin perseelleen, kun vain voi. En ole hirveästi vaihdellut liikkeitä ja sarjatkin ovat olleet pidemmän aikaa samoja. Olen yrittänyt lukea eri foorumeilta asiasta, mutta tarvitsen kumminkin joltain suoria vinkkejä itselleni. Niistä voisin alkaa rakentaa oikeanlaista ohjelmaa. Yleensä käyn salilla neljä kertaa viikossa, muttaa työn takia päivät vaihtelevat. Salilla vietän aikaa yleensä 1-1,5h kerralla. Puoleentoista vuoteen en ole syönyt lisäravinteita, mutta taas olen aloittelemassa -> Spirit recovery, proteiinia, kreatiinia ja magnesium.
Tässä esimerkki viikon saliohjelmastani.
1. Rinta, ojentajat
Penkki 2x10, 4x6
Dippi 4x10
Vinopenkki käsipainoilla 4x8-10
Punnerrus ristikkäistaljassa tai vipunosto maaten käsipainoilla 4x10
Pullover 4x10
Ylöspunnerrus maaten käsipainoilla 4x10
Peck-deck 4x10
2. Selkä, pohkeet, (hauis)
Leuanveto 4xmax
Mave 4x8
Kulmasoutu tangolla 4x8
Ylätalja 4x8
Alatalja 4x8
Hauiskääntö käsipainoilla 4x10
Pohkeet smith-koneessa 4xn.15
Punnerruksia
3. Olkapäät, ojentajat
Pystypunnerrus käsipainoilla 4x8-10
Ranskalainen punnerrus seisten 4x10
Vipunosto eteen levypainolla (istuen) 4x10
Ojentajapunnerrus ylätaljassa 4x10
Pystysoutu tangolla 4x10
Ojentajapunnerrus ylätaljassa pään yli 4x10
(Vipunosto sivulle käsipainoilla 3-4x10)
Vatsaliikkeet
4. Hauis, reidet, pohkeet
Hauiskääntö mutkatangolla 1x10, 1x8, 2x6, 1x8, 1x10
Hauiskääntö käsipainoilla 3x10
Hauiskääntö käsipainoilla (vuoroitellen) 3x10 per käsi
Jalkakyykky 4x10
Jalkaprässi 4x10
Pohjelihakset istuen laitteessa 4xn.15
(Pohkeet smith-koneessa 4xn.15)
Hauiskääntö selällään maaten (taljalla) 3-4x10
Liikkeitä ja sarjoja on aika paljon

Miten tätä kannattaisi jakaa ja kuinka usein liikkeitä tulisi vaihtaa, että lihakset saisivat oikean ärsykkeen? Entä miten lepojaksojen laita? Minkälaiset olisivat optimaaliset palautusajat liikkeiden välissä? Entä suositellaanko sellaista, että hauiskäännön palautusajalla teen esim. pohkeita? Mikä olisi oikeanlainen systeemi harjoittelun kannalta. Pitäisikö esim. 4 viikon välein tehdä viikko maksimia vai mikä olisi oikeanlainen jaksotus sarjojen osalta. Näissä asioissa mulla on pallo aivan hukassa ja sitten nettiä selaamalla saa pään vielä enemmän pyörälle;)
Kiitos etukäteen kaikille vastanneille
-T-