Varoitus: Tämä vastaus saattaa sisältää jäämiä vapaapainoista ja kyykyistä, jotka voivat aiheuttaa allergisia reaktioita niille herkistyneille punttaajille.
Nonni, nyt kun selusta on varmistettu, niin itse asiaan. Monijakoiset ohjelmat ei ole minun alaa, mutta muutaman ehdotuksen rohkenen heittää:
Sitten siihen kyykkyyn, kun kerran lupasin. Aika usein polvivaivaisille löytyy joku kyykyn versio, jota pystyy tekemään kivuitta. Ja päinvastoin, mikä tahansa kyykky voi hajottaa polvet myös terveiltä, jos tekniikassa on isoja puutteita ja tangossa rautaa vähintään riittävästi. Takakyykky vaatii hyvää liikkuvuutta, mutta on hyvällä tekniikalla tehtynä yleensä polviystävällinen. Ei toki aina. Itse suosin etukyykkyä, koska itsekin polvivaivaisena en takakyykkyä pysty tekemään (ei suoranaisesti polvivaivan takia, mulla ei vaan liikkuvuus riitä takakyykkyyn ja paino tulee liikaa eteen polville). Etukyykkyä voi halutessaan treenata ensin vaikkapa kahvakuulilla (goblet-kyykky ja/tai kahden kuulan etukyykky). Myös hack-kyykkyä kannattaa testata eri polvikulmilla (jos sellainen härveli salilta löytyy).
- Pääsisit todennäköisesti helpommalla, jos poimisit vaikkapa täältä pakkiksen foorumilta jonkun valmiiksi pureskellun 3-jakoisen (jos siis ehdottomasti 3-jakoisella haluat treenata). Jos vierastat vapaita painoja, niin korvaat niistä liikkeitä tarpeen mukaan koneessa tehtävällä versiolla.
- Jos kyykyt ei oikeasti ole sinun juttu (tästä kohta lisää), niin tuo prässi jalkapäivänä on ihan ok sekin. Kannattaa testata polvea myös esim. hack-kyykyssä hyvällä tekniikalla.
- Tee raskaat liikkeet aina päivän ensimmäisinä. Esim. leuanveto, jalkaprässi ja dipit ei kuulu treeniohjelman loppuun. Tai no, kai ne voi lopuksikin tehdä, mutta niistä saa eniten irti treenin alussa.
Tosin jos sulla on polvissa oikeasti jotain pahasti rikki, niin en tietenkään kehota rikkomaan niitä lopullisesti kyykkäilemällä. Mutta kannatta ainakin pitää kyykyt mielessä yhtenä vaihtoehtona, testailet kun siltä tuntuu.
Mainitsinkin tuola jossain, että liikkeet ei ole järjestyksessä (/järjestystä saa ehdottaa) ;) ortopedi kertokoot muutaman viikon päästä että mennäänkö leikkauspöydlle vai miten tehdään, saako kyykätä vai ei. Kyykyissä ei mun mielestä varsinaisesti mitään vikaa ole mutta ne on vielä ainakin kiellettyjen listalla...
Pakko myöntää, että pieni laiskuus iski kun kattelin noita valmiita ohjelmia... joka toista liikettä kun ois saanut googletella ja etsiä videoita :D sillä testasin tätä, mutta sali jolla käyn, on niin monipuolinen että luulis hyvin löytyvän koneelliset vaihtoehdot kaikkeen mitä mieleen tulee.
Et varsinaisesti sanonut, onko ohjelmassa mitään ideaa mutta rivien välistä luin että ehkä parempi siirtyä tuonne 3-jakoisen threadiin :D