Aloittelija, treeniohjelma arvosteluun tänne

Meta title: 🔥 Aloittelija treenissä – tuo ohjelmasi testiin! 🔥

Meta description: Aloittelijan paras palautekanava: saat suoraa, rehellistä ja kovaa pakkis-tason analyysia treeniohjelmastasi.

1 jakosta 6 kertaa viikossa? kai sä tajuut et lihas kasvaa levossa.

Joo ja lepo on sitä kun et ole fyysisessä rasituksessa eli ainakin sen 22 tuntia vuorokaudessa. Itse ainakin palaudun riittävän hyvin tässä ajassa.Tiedätkö esim, että Mentula vetää päivän aikana useammatkin treenit ja muutenkin treenaa sen 6 päivää viikossa. Mitä luulet, että Mentula ajattelisi sinun kommentista "lihas kasvaa levossa" ? Eli, että pidetään niitä välipäiviä sen sijaan, että voisit omalla tahdonvoimalla koulia kehon sietämään jatkuvampaa treeniä. Mutta tiedän, että lihas todellakin kasvaa levossa, mutta tarkoitin tosiaankin, että se 22 h palautumisaika on minulle mahdollista. En todellakaan ole mikään bodari vaan pikemminkin saliharrastelija, mutta tämä heidän päivittäinen treenimentaliteetti on muokannut heidän vartalonsa semmoisiksi lihakasoiksii kuin ne onkaan. Noita viisastelevia lihas kasvaa levossa harrastelijoita on salilla 90%, mutta sen huomaat myös heidän kropistaan, että he käyvät salilla ja laiskottelevat turhaan seuraavan päivän sillä verukkeella, että ei mulla edes kannata mennä salille, koska lihas kasvaa levossa. Minä olen hurahtanut totaalisesti punttaamiseen ja olen myös ymmärtänyt, että on todellakin mahdollista tehdä jopa viiden päivän treeniä yksijakoisella ja kevennetyllä yksijakoisella. Ja tämä ymmärtäminen voi mahdollistaa hyvin paljon suuremman kehityksen lyhyemmässä ajassa.

The Monkey

Treenasin monta kuukautta intensiivisesti jalkoja esim prässillä ja kyykyllä ja muutenkin jalat ovat hyvässä kunnossa. Tämä aikajakso mitä nyt teen on yläkroppa painotteinen. Mielestäni mulla on jo suht paksut jalat. Kysyin jto:lta yksijakoisella reenaamisesta 4-5 viikossa ja näytti vihreää valoa, mutta variaatioita tulisi käyttää. Uskoakseni JTO on ammattilainen ja tietää mistä puhuu.

Kiitos ja anteeksi.

Hei.

Näin aluksi, en tiedä paljoa treenaamisesta enkä tiedä kaikkia treenaamiseen liittyviä termejä suomeksi joten laitan englanniksi.

Minusta tuntuu vaikealta aloittaa treenaaminen sillä en ole oikein varma mitä pitäisi tehdä, kuinka paljon jne enkä haluaisi rehkiä saamatta mitään tuloksia.

Mitä mieltä olisitte tälläisestä, saisiko sillä tuloksia vai onko se liian vähän tms?

Jos kävisi 5 kertaa salilla viikossa ja painot olisi sellaiset, että saisi sen 4-8 kertaa nostettua, mutta ei paljoa enempää:

Maantai (rinta)

- Dumbbell flys 3x8
- Dumbbel press 3x8
- Incline press 3x8
- Incline fly 3x8
- Hip pushups 3x8

Tiistai (leveä selkälihas)

- Weighted pullups 3x8
- Dumbbell rows 3x8
- Narrow grip pullups 3x8
- Bent over rows 3x8
- Alternating grip pullup 3x8

Keskiviikko (jalat)

- Lunges 3x8
- Stiff legged dead lifts 3x8
- Squats 3x8
- Weighted calf raises 3x8
- Hanging leg curls 3x8

Torstai (olkapäät)

- Alternating dumbbell press 3x8
- Side raise 3x8
- Reverse flys 3x8
- Front raise 3x8
- Shrugs 3x8
- Inner and outer rotations 3x8

Perjantai (kädet)

- Chair dips 3x8
- Dumbbell french press 3x8
- Dumbbell curls 3x8
- Hammer curls 3x8
- Reverse curls 3x8

Ei se Mentulakaan vedä yksjakosella. Mieti nyt ees vähän, mitä selität.

Ai jos se tekee kaksi treeniä päivässä niin tuskin se tekee kahta samaa treeniä päivän aikana ? Eli kuten Mentulan haastattelusta voidaan päätellä 2 x 6 = 12 treeniä viikossa. Lihaksia ei voi jakaa noin laajoihin osiin, joka tarkoittaa sitä, että päällekkäisiä treenejä tulee pakostakin seuraaville päiville eli toisinsanoen hyvin lähellä yksijakoista ohjelmaa. Mieti sinä edes vähän.

Ai jos se tekee kaksi treeniä päivässä niin tuskin se tekee kahta samaa treeniä päivän aikana ? Eli kuten Mentulan haastattelusta voidaan päätellä 2 x 6 = 12 treeniä viikossa. Lihaksia ei voi jakaa noin laajoihin osiin, joka tarkoittaa sitä, että päällekkäisiä treenejä tulee pakostakin seuraaville päiville eli toisinsanoen hyvin lähellä yksijakoista ohjelmaa. Mieti sinä edes vähän.

Vittu sä oot tyhmä.

No ei todellakaan tarkoita, että samoja lihaksia treenataan joka päivä. En tunne Mentulaa, enkä käy Wolfilla, mutta voisin huomenna tonkia Bullin brutaalin treeni-DVD:n läpi ja katsoa, mikä hänellä on siinä jaotus. Jos oikein muistan, niin sama lihas treenataan kahdesti päivässä ja muistaakseni aamutreeni voimapainotteisesti ja iltatreeni volyymisti. Epäsuoraa rasitusta tulee, mutta ei se tarkoita, että jotain penaa tai kyykkyä hinkataan joka päivä. Bull muistaakseni tahkosi treenin viikkoon per lihasryhmä.

En kuitenkaan usko, että Mentula on takonut tuolla systeemillä massojaan, vaan pienempi jakoisella treenillä. Ja en usko sitäkään, että sinä olet Mentula, jos tähän ketjuun postaat ohjelmaasi. Voin olla väärässä, mutta en jaksa uskoa millään, että omistautumisesi ja tietotaitosi ovat sillä tasolla, että kykenet optimoimaan palautumisen ja kehityksen, jotta voit treenata yksijakoisella 6xviikkoon. Toki ymmärrän näkemyksen, jonka mukaan palautuminen määrää tahdin ja niin usein treenataan kuin vain mahdollista, mutta oletko varma, että tunnet kroppasi tarpeeksi hyvin tajutaksesi rajasi? Tehot kärsivät tuossa aivan saletisti ja toisekseen ei se ylikunto tai ylirasitus ole mikään saavuttamattomissa oleva asia.

Ei ylläolevat paskaa täällä jauha, mutta toki jos et halua uskoa, niin luulenpa, että kantapään kautta ymmärrät asiat viimeistään. Jos intoa piisaa treenaamiseen, niin ehdottaisin, että yhden treenikerran uhraisit vaikka täysin lihashuollolle.

Pet kävin kattoo tuolt voimailupuolelt sun postei ku sanoit et "jto näytti vihreetä valoa"

ensinnäki se lyttäs sun nykyisen treeniohjelman ja palautumiseenkaan ei antanu suoraa vastausta

"pet: Jep...toi nopea ja suuri kehitys tuntuu olevan kovin tärkeetä varsinkin aloittelijoille. toki tollanen on mahdollista, mutta harvemmin se reilu 20h kuitenkaan riittää pidemmän päälle. noilla sun liikevalikoimilla ei homma kuitenkaan kovin hyvin tuu onnistuun muutenkaan. 4 ojentajapainotteista lajia jne... painonnostopohjasena vois olla parempi, kuin tollanen penkkihauis...henkilötreeni. " -jto

Ja en oo ihan varma tiiätkö mitä variaatio tarkottaa tai tiedätkö mitä jto tarkotti yhen nivelen himpsutteluilla....

"pet: toki monet asiat on mahdollisia, mutta onko tollanen sulle se paras systeemi, on eri asia. mä en tekis yksjakoista samoilla liikkeillä, mutta lihasryhmiä voit kyl stressailla päivittäin liikkeitä vähän vaihtelemalla. esim
1. penkki, etukyykky, leuat vastaote, vatsa kiertäen
2. kapea penkki, maastaveto, leuat myötäote, voimapyörä
3. dippi, takakyykky, eritasoleuat, jalkojen nosto
jne... tajusit varmaan idean. sama liike vois toistua useinkin viikossa, mutta vaihdella niitä kannattaa. treenissä 4-6 perusliikettä, ei mitään yhen nivelen himpsutteluja. erilsisia kehonpainojuttuja ja temppuiluja suosittelen myös." -jto
:face:

Muutenkin pistelit aika kierrellen ittestäs sinne ja laitoit sanoja toisten suuhu

En kuitenkaan usko, että Mentula on takonut tuolla systeemillä massojaan, vaan pienempi jakoisella treenillä. Ja en usko sitäkään, että sinä olet Mentula, jos tähän ketjuun postaat ohjelmaasi. Voin olla väärässä, mutta en jaksa uskoa millään, että omistautumisesi ja tietotaitosi ovat sillä tasolla, että kykenet optimoimaan palautumisen ja kehityksen, jotta voit treenata yksijakoisella 6xviikkoon. Toki ymmärrän näkemyksen, jonka mukaan palautuminen määrää tahdin ja niin usein treenataan kuin vain mahdollista, mutta oletko varma, että tunnet kroppasi tarpeeksi hyvin tajutaksesi rajasi? Tehot kärsivät tuossa aivan saletisti ja toisekseen ei se ylikunto tai ylirasitus ole mikään saavuttamattomissa oleva asia.

Ei ylläolevat paskaa täällä jauha, mutta toki jos et halua uskoa, niin luulenpa, että kantapään kautta ymmärrät asiat viimeistään. Jos intoa piisaa treenaamiseen, niin ehdottaisin, että yhden treenikerran uhraisit vaikka täysin lihashuollolle.

Mentula oli vain esimerkki. Ja rajoja täytyy kokeilla. Mulla tää yksijakoinen on toiminut hyvin. Sanoin, että tein kerran 6 päivää putkeen. Muuten olen tehnyt 3-4 kertaa viikossa, joka ei ole todellakaan paha missään mielessä jos verrataan vaikka arskan kutoseen. Tavoite olisi tehdä se 5 kertaa viikossa, mutta se on vain tavoite ja joka varmasti tulee jäämään siihen 3-4:ään, koska kroppa määrää tahdin eli joskus ei vain jaksa. Mutta mulla ainakin palautuminen on hyvää ja siksi voisin helposti tehdäkin tuota 4-5 kertaa viikossa yksijakoisella.

Ihmeellisen tyhmää porukkaa täällä (tarkoitan juusofinisiä,en muita), kun ei kiinnosta yhtään keskustella vaan aletaan vajaaälyisen tavoin haukkumaan vitun tyhmäksi. Kun aivot ei toimi ja jotain ei älyä niin käyttäydytään kuin apina, joka yrittää takoa neliön muotoista palaa ympytä reiästä ja aletaan riehumaan.

En halua masentaa Pet_:iä, mutta pelkään, että hän kohtaa saman todellisuuden kuin tämä excoriate tjsp., joka oli kanssa kovaa käymässä salilla joka halvatun päivä ja teki haubereille samoja sarjoja kuin Kotipohja, mutta omisti silti pienemmän hauberin kuin Eib. Kunnes tuli toteamukseen, että jokainen jolla on lihaksia, on roinaaja ja bodailu on perseestä naturaalina, kun siinä kestää niin kauan saada tuloksia.

Eli hiljaa hyvä tulee, vaikka kuinka tahkoaisit joka päivä salia, niin ei ne lihakset niin nopeasti kehity kuin luulet. Kehonrakennus on pitkä polku kuljettavaksi ja monet sitä polkua ei pitkään jaksa, kun luullaan, että se kuu on mahdollista hakea noin vain sieltä taivaalta. Malttia, poika, malttia.

Kyllä hyvin voi tehä 1 jakosella 4-5 kertaa viikkoon kunhan se on järkevästi toteutettu, mä vaan epäilen et sul ei oo hajuakaan miten se toteutetaan järkevästi

Pet kävin kattoo tuolt voimailupuolelt sun postei ku sanoit et "jto näytti vihreetä valoa"

ensinnäki se lyttäs sun nykyisen treeniohjelman ja palautumiseenkaan ei antanu suoraa vastausta

"pet: Jep...toi nopea ja suuri kehitys tuntuu olevan kovin tärkeetä varsinkin aloittelijoille. toki tollanen on mahdollista, mutta harvemmin se reilu 20h kuitenkaan riittää pidemmän päälle. noilla sun liikevalikoimilla ei homma kuitenkaan kovin hyvin tuu onnistuun muutenkaan. 4 ojentajapainotteista lajia jne... painonnostopohjasena vois olla parempi, kuin tollanen penkkihauis...henkilötreeni. " -jto

Ja en oo ihan varma tiiätkö mitä variaatio tarkottaa tai tiedätkö mitä jto tarkotti yhen nivelen himpsutteluilla....

"pet: toki monet asiat on mahdollisia, mutta onko tollanen sulle se paras systeemi, on eri asia. mä en tekis yksjakoista samoilla liikkeillä, mutta lihasryhmiä voit kyl stressailla päivittäin liikkeitä vähän vaihtelemalla. esim
1. penkki, etukyykky, leuat vastaote, vatsa kiertäen
2. kapea penkki, maastaveto, leuat myötäote, voimapyörä
3. dippi, takakyykky, eritasoleuat, jalkojen nosto
jne... tajusit varmaan idean. sama liike vois toistua useinkin viikossa, mutta vaihdella niitä kannattaa. treenissä 4-6 perusliikettä, ei mitään yhen nivelen himpsutteluja. erilsisia kehonpainojuttuja ja temppuiluja suosittelen myös." -jto
:face:

Muutenkin pistelit aika kierrellen ittestäs sinne ja laitoit sanoja toisten suuhu

Ymmärsin, että variaatioita käytetään ja jos luit ensimmäisen viestini tässä threadissa niin sanoin, että muokkaan yleensäkin ohjelmaani viikoittain, jossa tulee juuri se variaatio. Ja olin kyllä JTO:n kanssa täysin samaa mieltä kaikissa mitä se sanoi. Ei ollut mitään ristiriitaisuutta jto:n neuvoissa ja minun tekemisessä tästä eteenpäin kun teen yksijakoista jto:n neuvojen pohjalta. Ymmärsin, että minun tulee käyttää jatkossa vieläkin enemmän variaatioita isommissa massaliikkeissä jos jatkan yksijakoisella, että liikkeet ottaisi eri tavalla. Se oli tosi hyvä neuvo ammattilaiselta.

Ja ymmärsin sen mitä jto sanoi pienemmistä turhista liikkeistä. Siksi jätinkin tänään ranskalaisen punnerruksen pois treeneistäni enkä sitä enää tee.

- - - Updated - - -

Kyllä hyvin voi tehä 1 jakosella 4-5 kertaa viikkoon kunhan se on järkevästi toteutettu, mä vaan epäilen et sul ei oo hajuakaan miten se toteutetaan järkevästi

Olen täällä oppimassa en todistelemassa, että ideani olisi ainoa oikea ja toimivin. Anna esimerkki järkevästä 5 päivän yksijakoisesta ohjelmasta. Ehkä voisin hyödyntää sitä ?

Mentula oli vain esimerkki. Ja rajoja täytyy kokeilla. Mulla tää yksijakoinen on toiminut hyvin. Sanoin, että tein kerran 6 päivää putkeen. Muuten olen tehnyt 3-4 kertaa viikossa, joka ei ole todellakaan paha missään mielessä jos verrataan vaikka arskan kutoseen. Tavoite olisi tehdä se 5 kertaa viikossa, mutta se on vain tavoite ja joka varmasti tulee jäämään siihen 3-4:ään, koska kroppa määrää tahdin eli joskus ei vain jaksa. Mutta mulla ainakin palautuminen on hyvää ja siksi voisin helposti tehdäkin tuota 4-5 kertaa viikossa yksijakoisella.

Ihmeellisen tyhmää porukkaa täällä (tarkoitan juusofinisiä,en muita), kun ei kiinnosta yhtään keskustella vaan aletaan vajaaälyisen tavoin haukkumaan vitun tyhmäksi. Kun aivot ei toimi ja jotain ei älyä niin käyttäydytään kuin apina, joka yrittää takoa neliön muotoista palaa ympytä reiästä ja aletaan riehumaan.

Okei. Mun moka! Ei kerta homoksi tee, eikä tuo 6krt/viikko mitään ihmeitä aikaan saa.

3-4kertaa on jo aivan ymmärrettävä, mutta jos siihen viiteen treeniin siirryt, niin joku treeni kannattaa ehdottomasti tehdä kevennetysti tai volyymityyliin pumppaillen, jos muuten teet isoilla romuilla lyhyttä sarjaa. Ja jos nyt oikein ymmärsin, että jalat ovat poissa kuvioista, niin siihen 4-5krt/viikko treeniin kannattaa ehdottomasti ympätä edes kerran kyykkyä tai prässiä, ettei tulokset kauheasti putoa. En tosin ymmärrä, miksi et tee hyväksi todettuja arskan kutosta tai SS:ää, vaan koitat keksiä pyörää uudelleen?

Saliohjelma

1. Lenkki
2. Penkki 70 kg – 6 x 5
3. Pystypunnerrus 50 kg – 10 x 5
4. Olankohautukset (shrugs) 70 kg – 30 x 3
5. Hauikset – 15 kg – 10 x 3 ”kunnon hauis”
6. Hauikset – 17,5 kg – 10 x 3 ”riuhtaisu hauikset”
7. Leuanveto 3 x failure
8. Ylätalja – 80 kg – 10 x 3
9. Vinopenkki – 60 kg – 6 x 4

Mitä mieltä ? Painomäärät on suuntaa antavia :D Voi olla huomattavasti enemmänkin, riippuen päivästä :D

Ihan uteliaisuudesta kysyn sun variaatioita 4-5 päivälle tosta

Hei.

Näin aluksi, en tiedä paljoa treenaamisesta enkä tiedä kaikkia treenaamiseen liittyviä termejä suomeksi joten laitan englanniksi.

Minusta tuntuu vaikealta aloittaa treenaaminen sillä en ole oikein varma mitä pitäisi tehdä, kuinka paljon jne enkä haluaisi rehkiä saamatta mitään tuloksia.

Mitä mieltä olisitte tälläisestä, saisiko sillä tuloksia vai onko se liian vähän tms?

Jos kävisi 5 kertaa salilla viikossa ja painot olisi sellaiset, että saisi sen 4-8 kertaa nostettua, mutta ei paljoa enempää:

Maantai (rinta)

- Dumbbell flys 3x8
- Dumbbel press 3x8
- Incline press 3x8
- Incline fly 3x8
- Hip pushups 3x8

Tiistai (leveä selkälihas)

- Weighted pullups 3x8
- Dumbbell rows 3x8
- Narrow grip pullups 3x8
- Bent over rows 3x8
- Alternating grip pullup 3x8

Keskiviikko (jalat)

- Lunges 3x8
- Stiff legged dead lifts 3x8
- Squats 3x8
- Weighted calf raises 3x8
- Hanging leg curls 3x8

Torstai (olkapäät)

- Alternating dumbbell press 3x8
- Side raise 3x8
- Reverse flys 3x8
- Front raise 3x8
- Shrugs 3x8
- Inner and outer rotations 3x8

Perjantai (kädet)

- Chair dips 3x8
- Dumbbell french press 3x8
- Dumbbell curls 3x8
- Hammer curls 3x8
- Reverse curls 3x8

Ei kyllä kannata aloittelijan 5-jakoisella lähteä tekemään. Etsi tältä foorumilta Elaston 2-jakoinen ja anna palaa!

Tavoite olisi tehdä se 5 kertaa viikossa, mutta se on vain tavoite ja joka varmasti tulee jäämään siihen 3-4:ään, koska kroppa määrää tahdin eli joskus ei vain jaksa. Mutta mulla ainakin palautuminen on hyvää ja siksi voisin helposti tehdäkin tuota 4-5 kertaa viikossa yksijakoisella.

Hieman ristiriitaista?

Tuon sun Mentula-selityksen on ihan pakko olla läppää. (Oletettavasti) kuusijakoinen ohjelma 12 kertaa viikossa ei enää voisi olla kauempana yksijakoisesta. Ja sun on ihan turha odottaa asiallisia vastauksia ja sun treeniohjelman tarkkaa analyysia, jos se ohjelma on pelkkä yläkroppa läpi 6 kertaa viikon aikana.

EDIT: Joo, tiedän että trollaat, mutta vastasinpa silti.

En halua masentaa Pet_:iä, mutta pelkään, että hän kohtaa saman todellisuuden kuin tämä excoriate tjsp., joka oli kanssa kovaa käymässä salilla joka halvatun päivä ja teki haubereille samoja sarjoja kuin Kotipohja, mutta omisti silti pienemmän hauberin kuin Eib. Kunnes tuli toteamukseen, että jokainen jolla on lihaksia, on roinaaja ja bodailu on perseestä naturaalina, kun siinä kestää niin kauan saada tuloksia.

Eli hiljaa hyvä tulee, vaikka kuinka tahkoaisit joka päivä salia, niin ei ne lihakset niin nopeasti kehity kuin luulet. Kehonrakennus on pitkä polku kuljettavaksi ja monet sitä polkua ei pitkään jaksa, kun luullaan, että se kuu on mahdollista hakea noin vain sieltä taivaalta. Malttia, poika, malttia.

Olen ihan normi salilla kävijä en mikään bodari. Sain innostuksen maaliskuun alussa ja nyt olen käynyt about 4 kk. Kehitykseni on ollut mielestäni erittäin hyvää. Nostin esim 100 kiloa viikko sitten penkistä kun sain hädin tuskin 60 kg:ta maaliskuun alussa. Ja muutenkin kroppani näyttää kuin olisin käynyt paljon pidempään salilla kuin vain 4kk.

Pet:

Sulla on ihmeellinen tapa jankuttaa täällä. Tuut kysymään kokeneemmilta mielipiteitä ja sitten kun ne on rakentavaa kritiikkiä niin rupeet vikiseen vastaan. Miksi sä kyselet täällä jos ei vastaukset kelpaa? Tähän mennessä ykskään ei oo puolustellu sun ohjelmaa joten eikö yhtään soi kellot päässä, että voisko siinä vaikka olla jotain vikaa?

Lisäks sulla ei selvästikään oo mitään hajua mitä meinaa 1-jakoinen, 2-jakoinen jne. Joko oot trolli tai vaan ihan vitun tyhmä kun et osaa ottaa infoo vastaan.

Okei. Mun moka! Ei kerta homoksi tee, eikä tuo 6krt/viikko mitään ihmeitä aikaan saa.

3-4kertaa on jo aivan ymmärrettävä, mutta jos siihen viiteen treeniin siirryt, niin joku treeni kannattaa ehdottomasti tehdä kevennetysti tai volyymityyliin pumppaillen, jos muuten teet isoilla romuilla lyhyttä sarjaa. Ja jos nyt oikein ymmärsin, että jalat ovat poissa kuvioista, niin siihen 4-5krt/viikko treeniin kannattaa ehdottomasti ympätä edes kerran kyykkyä tai prässiä, ettei tulokset kauheasti putoa. En tosin ymmärrä, miksi et tee hyväksi todettuja arskan kutosta tai SS:ää, vaan koitat keksiä pyörää uudelleen?

Olen saanut pumpattua rintaan niin mahtavasti lihasta, että olen jäänyt siihen koukkuun. Toiseksi penkkaaminen on ylivoimaisesti hauskinta mitä on. Se on pakko tehdä. En yksinkertaisesti voi vastustaa sitä. Sama on ylätaljassa ja vinopenkissä. Ikäänkuin nämä olisi harrastuksiani, ei vain sali vaan nimenomaan penkki ja vinopenkki. Näkee aina kehitystä, muokkaa hienosti rintaa ja tulokset paranee. Myönnän, että olen koukussa näihin liikkeisiin..Haluan myös käsiäni paksummiksi ja nopeampaa. Ja kun estettä sille, että voisin tehdä käsitreeniä useamminkin ei ole niin miksipäs ei.

Mutta tietyn pisteen jälkeen, ehkä syksyllä, aion siirtyä arskan kutoseen.

- - - Updated - - -

Ihan uteliaisuudesta kysyn sun variaatioita 4-5 päivälle tosta

Siis variaatio niin, että viikko tätä ja seuraava viikko uudella yksijakoisella.

Back
Ylös Bottom