Kiitos vielä selkäpenkkikuvastakin, valoitti kovasti! Pitääkö se tehdä lisäpainoilla vai ihan tuollaisenaan, ja jos pitää, niin pidetäänkö painolevyä rinnalla vai niskan takana vai missä? Ja minkälaisista lisäpainoista tulisi lähteä tässä liikkeessä?
Alaselän treenaus kannattaa aloittaa erityisellä varovaisuudella, sillä se on lihasryhmä, joka ei välttämättä osoita minkäänlaista uupumisen merkkiä itse sarjan aikana, mutta tuntuu seuraavana päivänä helvetillisen kipeälle. Jos näin pääsee käymään, on aloitus ollut kenties liiankin raju. Eli aluksi kannattaa lähteä ihan omalla painolla tekemään, ja sitten kun selkälihakset tottuvat tuohon liikkeeseen, niin pikkuhiljaa lähteä lisäämään lisäpainoja. Voimaahan siellä alaselässä luultavasti on, mutta ei kannata aluksi lähteä itseään invalidisoimaan väliaikaisesti. ;) Niskan takana olen itse pitänyt kiekkoa. Tälle on myös toinenkin liike, hyvää huomenta, mutta itse kokeilin taannoin tätä about 60kg:lla ja tein sitä ilmeisesti hieman vajaalla liikeradalla, koska vaihdettuani takaisin selänojennuspenkkiin nöyrällä 20kg lisäpainolla tehtynä sain paljon enemmän rasitusta aikaan. Tuossa selänojennuksessa siis liike tehdään siten, että alhaalla selkä on kippurassa kuin kissalla, leuka rinnassa, ja kun lähdetään ylös, rullataan ensin niskasta alkaen päätä suoraan ja suoristetaan selkä, sitten noustaan ylös ja suoristetaan vartalo. Ja alasmeno päinvastaisessa järjestyksessä. Eli lopussa rullaus. Liike on siis sulava eikä siinä mitään erillistä pysäytystä ole näiden vaiheiden välillä. Ja tosiaan vartaloa ei ole tarkoitus suoristaa lattian normaaliin asti, vaan ainoastaan vartalo suoraksi and that's it. Monesti näkee kavereita jotka heiluu laitteessa kuin se kuuluisa heinämies konsanaan. Tämä ei ole hyvä tapa selän yliojentumisen vuoksi.