Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Elikkäs tällaista,
Aloitin vakituisen salilla käymisen nyt kevättalvella ja kyhäilin jonkin näköisen ohjelman itselleni lähinnä omasta päästä vedettynä ja muutaman tuttavan neuvojen perusteella.
Ehdin viikossa käymään noin 3-4 kertaa, joten ohjelmaani kuuluu 3 erilaista päivää. "Oikeat" termit todellakin vielä hakusessa, siitä anteeksipyyntö. Yleensä aloitan reenin pienellä "lämmittelyllä" vaikkapa hölkäten 5-10min juoksumatolla tai pyöräillen. Aikaa kuluu reenipäivästä riippuen noin 45min-75min. Sarjojen välissä pidän korkeintaan puolen minuutin tauon, liikettä vaihtaessa hieman pidemmän pari minuuttia.
Kiitos!
Helmikuussa lopetin kiireiden vuoksi, eli n. neljä kuukautta sitten.Onko sulla pitkä tauko treenaamisesta? Mulla tuli muutaman vuoden tauko ja keväällä aloitin SS se ei ollu oikein minun juttu niin vaihdoin G6 ja siitä oon tykänny
Sellainen piti vielä mainita, että maastavedon teen ristikkäisotteella, jossa joka toisessa sarjassa vaihdan otetta. Mitä mieltä olette ohjelmastani? Mitä pitäisi muuttaa?Morjesta!
Kesälomien alettua päätin, että rupean käymään uudelleen kuntosalilla. Minulla on jonkinlainen treenitausta takana, joten pientä kosketuspintaa treenaamisesta on. Väsäsin itselleni 2-jakoisen treeniohjelman foorumeilta löytyneiden ohjelmien perusteella. Nyt haluankin kuulla teidän viisaampien kommentteja treeniohjelmani sisällöstä ja laadusta. Tavoitteena lihasmassan ja voiman lisääminen.
Treeni A. Rinta, etureidet, olkapäät, ojentajat
- Penkkipunnerrus 3x6
- Ristikkäistalja 3x15
- Takakyykky 4x6
- Etureiden ojennukset 3x15
- Vipunostot sivulle käsipainoilla 3x15
- Pystypunnerrus käsipainoilla istuen 3x8-10
- Dippipunnerrus 3x maksimi
Treeni B. Selkä, takareidet, pohkeet, hauikset
- Kulmasoutu tangolla vastaotteella 3x8-10
- Ylätalja 3x8-10
- Maastaveto 4x6
- Takareiden koukistukset 3x15
- Pohkeet seisten 4x15
- Hauikset käsipainoilla 3x10 (10 toistoa per käsi = 20 toistoa per sarja)
Muutama huomio/kysymys:
1. Teen tätä ohjelmaa sillä tavalla, että maanantaina sekä torstaina treeni A ja treeni B tiistaina ja perjantaina.
2. Dippipunnerrus ei ole minulle helpoin liike suorittaa, sillä liike sattuu keskelle rintakehää, eli rintalihasten seudulle. Toinen juttu on se, että minulla on enemmän voimaa rintalihaksissa
kuin ojentajissa, joten kannattaisiko minun tehdä ennemmin kapea penkkipunnerrus ojentajille ja leveällä otteella dippipunnerrus rintalihaksille?
3. Onko kulmasoutu tangolla tehtäessä erilainen vaikutuksiltaan vastaotteella tehtäessä, vai kannattaisiko tehdä risti/myötäotteella? Vastaote on minulle helpoin ote tehdä
kyseistä liikettä.
4. Aerobista harjoittelua ajattelin tehdä palautumispäivien (keskiviikko ja lauantai, sunnuntai lepoa) kävelylenkkien muodossa. Vatsalihakset treenaan samoina päivinä.
Mojesta!
Arviota kyselisin treeniohjelmasta. Aikasemmin tuli juostua pitkää matkaa, mutta ei polvi kestänyt juoksua. Nyt 6kk käynyt aktiivisesti puntilla 5-6 krt/vko. Hyvin jaksellut ja kehitystä tullut vaikka reeniä on aika paljon. Nyt kuitenkin tarvis vähän arviota tämän hetken ohjelmasta. Luultavasti liikaa höttö ja toistoja. Reeninä oon pitäny kolmijakoista työntävät/vetävät/kintut 3+1 menolla. Airobista tässä välissä. Valtava massan kasvatus ei ole toistaiseksi ollut tarkotuksena vaan kiinteyttää. Nyt hiljalleen massapuolelle, mutta sitäkin maltillisesti. Ongelmana ohjelmassa on olkapäät, jotka ei oikeen mahdu minnekkään. Työntävänä päivänä pystypunnerruksia ei tahdo jaksaa tehdä, ainakaan niillä painoilla joita niitä olen aikaisemmin jalkapäivänä nostellut. Kiitoksia jo etukäteen jeesistä
Kiitokset! Just jotain tällaista neuvoa toivoinkin. Nää antaa aika hyvin ohjeina suuntaviivoja omaan höntsäilyyn. Aika paljon tulee noita netin blogeja ja palstoja lueskeltua, mutta joka mestassa tuntuu olevan eri ohjeita erilaisilla määrillä. Tuota pulloveria oon itekkin miettinyt ja vähän hankalalta alkanut tuntuun omille olkapäille muutenkin. Saattaa olla että joudun tiputtaan pois senkin takia. Ja joo mavea tässä vasta alotellutkin ja tuommoset toistot kuulostaa järkevämmiltä noihin omiin. Varovasti joutuu kuitenkin mavepuolen alotella ko selkä jo kertaalleen kouluttu läpi, eli maksimeja tankoon ei varmaan koskaan tulla muutenkaan laittamaan. Sama juttu sjmv:ssäTee pystäri (+mahdollisesti muut olkapääliikkeet) rintatreenin jälkeen ja ojentajat vasta sitten. Joitain liikkeitä voisit karsia tai sitten vuorotella liikkeitä. Työntävien päivälle pullover on omaan silmään vähän tarpeeton liike. Jalkapäivänä joko SJMV tai koukistajat riittänee takareisille. Takaolkapäitä on hyvä treenata, mutta yksi liike voisi riittää.
Toistoaluetta voit vaihdella vaikka parin viikon tai kuukauden välein. Mave on kuitenkin sellainen liike että lähtökohtaisesti 4 x 10-12 ei ole hyvä vaihtoehto. Mielummin 4 x 6, 5 x 5 jne, Pääliikkeisiin jonkinlainen progressio mukaan.
Painon pysyessä samana ei kovin massiivisia gainsseja tarvitse pelätä, vaikka kyllä kehonkoostumus voi niinkin muuttua. Käytännössä lihasmassan kasvuun tarvitsee kuitenkin syödä jonkin verran yli kulutuksen, mutta tämän voi toteuttaa siististikin.