Alkulämmittelykö turhaa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kinkku
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Terve!

Olen noin puolen vuoden verran ahertanut salilla eli mun sarjapainot ei huitele vielä korkealla.

Eilen tein normaalia alkulämmittelyä ennen penkkipunnerrusta eli lämmittelin ja venyttelin rintoja sekä punnersin pelkällä tangolla. Kohta paikalle ilmaantuu isokokoinen mies josta huomas että käynyt useamman vuoden salilla. Mies kysyi että millä painoilla aioin tehdä ja pyysi josko vois tulla mukaan tekemään. Sanoin että 65 kg on mun sarjapaino tällä hetkellä ja siihen tämä herra totes ettei niin pieniä painoja varten tarvitse lämmitellä.
Siinä se sit höpisi muistakin liikkeistä, että jos rautaa on vähän, niin lämmittelyt voi jättää pois. Vähän ristiriitaista, kun niin lihaksikkaan näköinen mies kertoo moista, mutta muualla puhutaan sitten alkulämpän tärkeydestä.

Onko se niin, että jos painoa on vähän niin lämmittelyt voi jättää pois? Tähän mennessä oon ainaki lämmitelly vaikka tekisin kuinka pienillä tahansa.

Älä missään nimessä jätä lämmittelyjä pois, varsinkaan ison massaliikkeen kanssa kuten penkkipunnerrus. Ei sillä painon määrällä tangossa ole väliä, niinkuin tämä urpo näytti luulevan. 65kg on ihan samalla lailla sulle raskas paino kun se 100 kiloa tai mitä lie sille toiselle jannulle.

Älä ihmeessä lopeta lämmittelyä. Sinun sarjapainot on kuormaltaan yhtä vaativa sulle, riippumatta muiden painoista.

Oho, olipa kova jätkä. Ja pääsipä kuittaamaan pienemmistä sarjapainoista. Siinä missä 65 on toisella sarjapaino penkissä, niin toisella se on älykkyysosamäärä.

Tällaiset asiantuntijat saa kyllä erittäin paljon pahaa aikaiseksi koska jossain vaiheessa joku heitä kuuntelee ja loukkaa itsensä...

Minä olen reväyttänyt selän aika ikävästi penkissä 40 kg:lla kun en lämmitellyt sitä tarpeeksi.

Lämmittele vaan, mutta lämmittele tosiaan sitä penkkiä sitten, älä turhaan juokse crossarilla 15 minuuttia tai venytä rintaa kovasti ennen treeniä.

Lämmittele vaan, mutta lämmittele tosiaan sitä penkkiä sitten, älä turhaan juokse crossarilla 15 minuuttia tai venytä rintaa kovasti ennen treeniä.

Tästä voisin kyllä esittää eriävän mielipiteen. Sillä että otetaan lämpöä ennen treeniä esim. crossarilla tai kuntopyörällä, on mielestäni ainoastaan positiivinen vaikutus treeniin. Hyvä merkki on että tulee pieni hiki pintaan ja kroppa on kauttaaltaan lämmin. Vasta tämän jälkeen otetaan treenattavat lihakset työnalle (rinta, kiertäjäkalvosimen lihakset erityisesti). Pienellä aerobisella jumpalla saa mukavasti fokuksen kohti tulevaa treeniä.

Mulla meni kanssa olkapää joskus nuorempana jollain reilulla 4kympillä penkissä, kun oli kylmä sali ja vähän heikommin lämmittelyjä alla :D Oli varmaan vuoden kipeä, kun ei osannut/älynnyt kuntouttaa oikein.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ei oo näin vaikeeta taas.
1. Yleislämppä. Fillaria, crossaria, keppijumppaa, kevyttä kahvakuulaa, dynaamisia venyjä tms. 5-10 min on ihan jees.
2. Lajilämppä. Esim. jos penkkiä tehdään niin tangolla tai pikkupainoilla muutama sarja. Vaikkapa 2x20xtanko, 10x40kg jos työsarjat jossain satasen paikkeilla.
3. Ylösmenosarjat. Tarkoitus saada hermotus vähän hereille, mutta ei väsyttää lihasta ennen työsarjoja. Ei välttämättä tarvita, jos työsarjat alkaa suht pienistä painoista. Esim. 5x60 3x80, jos työsarjat satasella.
4. Työsarjat. Esim. se 3x10 tai 5x5 tai mitä vittua teetkin.

Joku viisas on joskus sanonut, että ~10 minuutin lämmittely ja kevyt venyttely ennen mitä tahansa treeniä. Treenin jälkeen pidempi venyttely.

ps. Tuo 65 kg sarjapaino penkissä (2 x 20 kg plus lukot) on jo ihan hyvin, ei sitä perumies montaa kertaa nosta, naisesta puhumattakaan. Lämmittelemättä olisi aika "fataali" setti monelle.

Toi Orangin kaava on just hyvä ja sitä itekki noudatan ja ne venytteyt ei kuulu tosiaan sinne reenin alkuun.
Itte tekisin esim seuraavana päivänä kevyen verryttelyn ja sitte venyttelisin niitä lihoja.

:offtopic:Oon monasti kattonu vierestä kun klassisen voimanoston tän vuoden sm-2 venyttelee ennen kovaa kyykkyreeniään...Mutta mene nyt sille sitten sanomaan että hei toi on ihan turhaa:D

Joku viisas on joskus sanonut, että ~10 minuutin lämmittely ja kevyt venyttely ennen mitä tahansa treeniä. Treenin jälkeen pidempi venyttely.
Kun nyt venyttely otettiin puheeksi, niin ei myöskään ole suositeltavaa tehdä rankan lihaskuntotreenin jälkeen pitkäkestoisia venytyksiä, saattaapi paikat revähdellä.

Tästä voisin kyllä esittää eriävän mielipiteen. Sillä että otetaan lämpöä ennen treeniä esim. crossarilla tai kuntopyörällä, on mielestäni ainoastaan positiivinen vaikutus treeniin. Hyvä merkki on että tulee pieni hiki pintaan ja kroppa on kauttaaltaan lämmin. Vasta tämän jälkeen otetaan treenattavat lihakset työnalle (rinta, kiertäjäkalvosimen lihakset erityisesti). Pienellä aerobisella jumpalla saa mukavasti fokuksen kohti tulevaa treeniä.

Silloin jos lämmittely tehdään vain sen takia, että ehkäistäisiin altistumista jonkinlaiselle vammalle, revähdykselle tai muulle tapaturmalle niin tämä crossari ja kuntopyörä on kyllä melko turhia esimerkiksi penkkitreeniä ajatellen.

Kiertäjäkalvosimia, rintaa ja ylipäätänsä yläkropan liikesuuntia hyödyntäen tehtävä verryttely on paljon tärkeämpää. Eriasia on tietenkin se, että jos haluat hakea hien pintaan crossarilla, että treeni kulkee paremmin, mutta vammojen ehkäisyssä se ei ole se numero ykkönen.

Tais olla itse trollaaja tämä mies, josta ap kertoi.

Rehellisesti täytyi tarkastaa urbaanista sanakirjasta mitä tarkoittaa trollaus ja ap. :D

Tekstiin uskoo ken uskoo, en älä väittelemään kenenkään kanssa. Huomautan kuitenkin, että "lihaksikas mies" ja minä ollaan jotenkuten ristiriidassa. :)

Seuraavaksi "ap":ta syytetään varmaan sympatiapisteiden keräämisestä?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom