Alkossa koijattiin

Lueppa ketju alusta ja varsinkin se kohta jossa päädyttiin joka pullon kohdalla toleranssi 15-40% olevan urbaanilegendaa. Miten olen itse keksinyt tämän jonka olen jo itsekin todennut urbaanilegendaksi.
No mitä siitä sitten edes vääntämään? Mikä tarve saa ihmisen vääntämään siitä, että 100 000 pullon seassa voi olla yksi pullo joka alittaa toleranssin? Voi olla ja voi olla ettei ole. Ihan vitun sama, eikä kiinnosta ketään.

Ja tarkoitin sitä sillä itse keksimälläsi, että kun joku juttu todetaan legendaksi, niin aletaan keksimään, että enhän mä sitä tarkoittanutkaan, vaan sitä, että yksi pullo miljoonasta voi olla. Kohta jos se juttu ownataan, niin juttu muuttuu siihen, että yksi miljardista voi olla sekunda, koska avaruustuulet ja planeettojen asento on vaikuttanut valmistusprosessiin.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Niin ja siis tosiaan se nyt ainakaan ei ole mahdollista, että yhdessä pullossa pitoisuus poikkeaisi huomattavasti muista, vaan kyllä silloin koko erän pitäisi olla sekundaa. Ellei joku sitten tosiaan tahallaan roudaa alkon hyllylle jotain itse täyttämäänsä pulloa, jossa on vaikka kusta.

No mitä siitä sitten edes vääntämään? Mikä tarve saa ihmisen vääntämään siitä, että 100 000 pullon seassa voi olla yksi pullo joka alittaa toleranssin? Voi olla ja voi olla ettei ole. Ihan vitun sama, eikä kiinnosta ketään.

Nähdäkseni täälä oltiin heti kieltämässä, että ei voi niin millään olla ikinä yhtäkään pulloa reilusti alle toleranssin eli ns sekundaa ilman yhtäkään faktaa ja todetaan ettei ruveta mitään edes selittämään miksei voi olla jne jne jne sekä tuollaset 18% pullot olisivat täydellistä urbaanilegendaa kun selkeesti todennäköisyys on hyvin suuri, että esim yksi pullo 100 000 voi olla sitä. Minä en tiedä miten kova kontrolli noilla linjoilla on ja minä taas tiedän, että joko tahallaan tai huolimattomuuden takia lähes jokaisessa asiassa joskus sekundaa tulee juuri noiden edellä mainitsemieni syiden takia.

Mutta tässä tapauksessa rupesitte te vänkäämään, että ei näin tapahdu ilman sen kummempia perusteluja.

Nyt on taas tullut lisää tietoa ihmisiltä jotka asiasta tietävät ja näyttäisi siltä, että todellakin kontrolli on todella kova. Olisiko kannattanut antaa tuota dataa luettavaksi sen sijaan, että vängätään kuin apina ilman mitään lisäinformaatiota tyyliin "mää kyllä tiedän kaikki pullot on aina just se ja se blaablaablaa".

Ja tarkoitin sitä sillä itse keksimälläsi, että kun joku juttu todetaan legendaksi, niin aletaan keksimään, että enhän mä sitä tarkoittanutkaan, vaan sitä, että yksi pullo miljoonasta voi olla. Kohta jos se juttu ownataan, niin juttu muuttuu siihen, että yksi miljardista voi olla sekunda, koska avaruustuulet ja planeettojen asento on vaikuttanut valmistusprosessiin.

Yleensä asiasta lähdetään keskustelemaan sen pohjalta mitä tietoa keskustelijalla siitä on. Tämä keskustelu meni näin: pullot olisivat 18-40% väliltä -> todettiin faktatietoihin perustuen urbaanilegendaksi -> jotkut erän pullot olisivat tuotantovirheen takia alle toleranssin -> ruvettiin vänkäämään ettei näin MITENKÄÄN voisi olla ja ilman faktatietoa -> aloitin loogisen poissulkumenetelmän, voiko inhimillinen virhe tuottaa esimerkiksi yhden pullon 100 000 erästä joka olisi sekundaa -> ilman faktatietoa taas vängättiin että ei voi olla -> esitin että inhimillisiä virheitä tapahtuu kaikkialla muuallakin joten miksi tämä asia olisi poikkeus -> minun sanottiin haastavan riitaa -> sitten tuli lisää informaatiota joka sulki pois yhden sekundapullon sadantuhannen erästä, jos tätä ei olisi tullut olisin loogisesti todennut, että jos yksi pullo voisi olla sadantuhannen erästä sekundaa on tämä pullo todennäköisimmin se urbaanilegendan aloittaja. Tähän en pääsyt, koska uskottavin tiedoin perusteltiin miksei näin voi olla.

ALTIAN VASTAUKSIA KYSYMYKSIIN:

1. Minkälainen on Koskenkorvan laadunvalvontaprosessi
tilavuusprosentin mittaamiseen?

Jokainen raaka-aine hyväksytään erikseen; analyysit ja aistinvarainen arviointi

Jokainen sekoitettu juomaerä ja pullotettu erä tarkastetaan: analyysit ja aistinvarainen arviointi

2. Kuinka paljon Koskenkorvan tilavuusprosentti voi heittää
ilmoitetusta, ilman että laadunvalvonta siihen puuttuu? Eli kuinka
suuri on tilavuusprosentin mittaamisen toleranssi ts. kuinka "laimeaa"
Koskenkorvaa voi Alkosta kassiinsa saada?

+- 0.3 t-% (EU:n laki)

3. Kuinka suuri osa valmistuerästä käy läpi tilavuusprosentin mittaamisen?

Koko erä ja kaikki valmistusprosessin vaiheet

4. Onko mahdollista, että laadunvalvonnasta huolimatta markkinoille
pääsee raja-arvon alittavaa tavaraa? Mikä on tämä poikkeamaprosentti?

Ei ole mahdollista

5. Onko Koskenkorvan historian aikana tullut koskaan
asiakaspalautuksena varmennettu tuote, joka alittaa
tilavuusprosenttivaatimukset?

Ei ole

6. Onko Suomessa lainsäädäntöä, joka valvoo tätä asiaa? Auditoidaanko
jonkin tahon toimestä nämä em. prosessit
?

Kaikki alkoholijuomat ovat elintarvikkeita ja niiden ovat oltava EU:n elintarvikelain mukaisia:

Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EY) N:o 178/2002, annettu 28 päivänä tammikuuta 2002, elintarvikelainsäädäntöä koskevista yleisistä periaatteista ja vaatimuksista, Euroopan elintarviketurvallisuusviranomaisen perustamisesta sekä elintarvikkeiden turvallisuuteen liittyvistä menettelyistä

Vodkan määritelmä on EU:n laissa:

Regulation (EC) No 110/2008 of the European Parliament and of the Council of 15 January 2008 on the definition, description, presentation, labelling and the protection of geographical indications of spirit drinks and repealing Council Regulation (EEC) No 1576/89.

Alkoholipitoisuuden toleranssi määrätään EU:n laissa:

Komission direktiivi 87/250/ETY, annettu 15 päivänä huhtikuuta 1987, kuluttajalle myytäväksi tarkoitetun alkoholijuoman alkoholipitoisuuden ilmoittamisesta tilavuusprosentteina juoman merkinnöissä

Altia Oyj:n Rajamäen alkoholijuomatehtaalla ja Koskenkorvan tehtaalla on sertifioitu laatujärjestelmä ISO 9001:2000 (auditoija on Lloyd's Register Quality Assurance) lisäksi alkoholijuomatehtaalla on EU:n elintarvikelain vaatima omavalvontajärjestelmä (auditoija on Valvira)

Valmistusta (valmistuslupa) valvoo Valvira ja alkoholiverotusta Tulli

Mielestäsi siis, on mahdottomuus että esim 100 000 koskenkorvapulloerän seassa olisi yksi selkeästi toleranssin alittava pullo joka olisi joutunut sinne inhimillisen virheen takia.

Kun kerran pullot joissa etikettikin on vinossa tarkastetaan niin maan perkeleen hyvin ja heitetään menemään.. mutta silti näitä aina välillä jostain ihmeen kumman syystä näkee. :wtf:

Hmm.

EDIT: Ja minäkun tässä luulin keskustelevani. Mutta näköjään haastan vain riitaa. Juu on se ihan satakolkyt prosenttisen varma se alkon linjasto ja koskaan ei vittu ikinä ole mitään sekundapulloa ollut, NEVER!
siis tarkoitat sitä kai nalon 0,5 prosenttia?

ankara aatu: porukassa tyhmyys tiivistyy, täällä on aikamoinen läjä porukkaa ;)

Jäätyminen on siitä mielenkiintoinen, että epäpuhtaudet tai jopa pullon kolautus voi jäädyttää nesteen kun se on riittävän lähellä jäätymispistettä. Mut alkoholiton vaihtoehto kossusta ois varmasti myyntimenestys.

Liittymättä mitenkään aiheeseen. Tossa yks kaiffari oli tehnyt jääpaloja absolutuidusta etanolista (99,5%) nestemäisellä typellä... :D

Eiköhän toi Kai Nalon laittama Altian vastaus ollut kaikille osapuolille aika tyhjentävä? ja jos joku nyt vielä jaksaa marista että "tottakai ne noin sanoo ku ei halua huonoa mainosta virmalleen" niin voi minun puolesta vetää vaikka sen kuuluisan V:n päähänsä. :dance2:

Täytyy muuten sanoo että ensimmäiset reaktiot tän threadin nimen näkemisen jälkeen oli "paras krapula threadi aikoihin" mutta tästähän tuli ihan asiallinen.

Itse uskon ainakin että kossussa voi olla isommassa erässä 1-2 pulloa joissa heittoa voi olla muutama %. Tähän uskoon pääsen siitä koska itselläni oli suomiviina pullo jonka sisältö oli harmahtavaa, ja maku mutaista :D :D. Itse en suostunut juomaa juomaan mutta serkkupoika halusi sen välttämättä napata lärviinsä, ja totesi tuon mutaisen maun.

Koska votka on tunnetusti paljon parempaa kun sen nauttii kylmänä kuin esim huoneen lämpöisenä.

Ei nyt sentään pakkasen puolella olevaa vodkaa kannata kitata. Tai jos pelkkä naulaaminen on kyseessä, niin ihan sama minkä lämpöisenä vetää. Vodkan makuvivahteet tulee paremmin esiin jääkaappikylmänä tai vielä lämpimämpänä. Näin minua ovat opettaneet todelliset vodkaekspertit naapurimaassamme ja heidän asiantuntemusta on turha kyseenalaistaa.. ennemmin Altiaa kannattaa epäillä vodka-asioissa kuin tovereita ;)

Tuo on nimittäin ihan tosi juttu. Kannattaa ostaa joain hyvää votkulia ja testata itse. Voi tosin vaatia hieman totuttelua, jos ei ole tottunut juomaan vodkaa kuin irvistyksen kera humalaa toivoen.

Jääkylmä neste turruttaa makuhermoja. Jos se on tavoitteena, niin sitten vaan viinat pakkaseen. Silloin kannattaa ostaa halvinta teollisuuskamaa, kuten nuo alkon suomalaiset tuotokset.

Jääkylmä neste turruttaa makuhermoja. Jos se on tavoitteena, niin sitten vaan viinat pakkaseen. Silloin kannattaa ostaa halvinta teollisuuskamaa, kuten nuo alkon suomalaiset tuotokset.

Itse asiassa (vaikkei votkaksi saakaan sanoa) Kossu on varsin hyvää, kunhan se on riittävän taskulämpöistä. Maku on samalla tavalla pehmeä kuin Stolishnajassa. Stollista muuten kannattaa maistaa aitovenäläistä repäisykorkkiversiota, jos vaan jostain sellaista löytää.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Itse asiassa (vaikkei votkaksi saakaan sanoa) Kossu on varsin hyvää, kunhan se on riittävän taskulämpöistä. Maku on samalla tavalla pehmeä kuin Stolishnajassa. Stollista muuten kannattaa maistaa aitovenäläistä repäisykorkkiversiota, jos vaan jostain sellaista löytää.

Täytyy siis ottaa kossu uudelleen ja ilman ennakkoluuloja ohjelmaan.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Kossu on loistoviinaa, onhan se ihan naapuripitäjän joenrannalta saanut nimensä. Hyvin muuten uppoaa Kossu kreikkalaisiinkin. Tätä on testattu!

Islantilaiset tuttavatkin juovat kossua, siellä se on paikallisen Alkon hinta-laatusuhteelta parhaimmasta päästä. Urbaani legenda väittää että Finlandian ja Kossun ero on lisätty sokeri.. Mutta joo, kannattaa maistella niitä venäläisiä vodkia - hämmentävää kyllä, etanoliliuoksissa on eroja, vaikka periaatteessa vodkahan on etanolia ja vettä. Russkji Standart on ainakin mukavan pehmoista.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom