Alkoholi - kuinka paha lihottaja?

Ikä
57
Olen aineenvaihdunnan suhteen ollut aika onnenpekka, sillä tähän ikään (päälle 40 reippaasti) mennessä rasva on kohtuu hyvin pysynyt poissa kropastani. Mutta viimeisen vuoden, parin aikana vatsanseutu on vaivihkaa päässyt pyöristymään, ei pahasti mutta kumminkin sen verran että hitusen häiritsee. Nyt olisi tarkoitus tehdä asialle jotakin ja aloittelen nyt tauon jälkeen lenkkeilyn / pyöräilyn ym. kestävyysliikkumisen. Punttitreenin jätän pariin kertaan viikko. Ravitsemukseen teen pieniä muutoksia ja yksi kohta mihin pitää tehdä muutoksia on oluen/viinin tissuttelu.. mitä pe/la iltana on tullut tehtyä. Nyt kysymys tähän liittyen eli minkälainen merkitys esim. oluen juonnilla (noin 3 pulloa pe ja iltana) on kehon rasvan kertymiselle käytännössä? On se pe illan pikkutissuttelu raskaan viikon jälkeen sen verran mukavaa, että ei haluaisi hienosta tavasta luopua. :kippis1:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Niin vähän tuossa on kuitenkin, että tuskimpa on juuri haittaa. Juuri tein pari kk. sitten isälleni (55v) ruokavalion joho sisällytin viikonlopulle max 8 kaljaa. Ja nyt on 90kg -> 82kg. Liikuntaahan ei harrasta yhtään.

Kunhan ne oluet sisällyttää päivän kaloreihin ni ei oo varmaan katasrofi. Ongelma alkoholissa suhteessa lihomiseen on että ne bissepullot tulee muun syömisen lisäksi eikä kuitenkaan ravitse. Jos suunnittelee syömisensä niin että ne bisset siihen "mahtuu" kuten Vilu ehdotti, vois olla toimiva ratkasu. Toinen on pienentää määrää vaikka 6/vkl -> 4/vkl. Alkoholin pois jättäminen on luonnollisesti paras vaihtoehto, mutta ihan oman maun mukaan.

Niin vähän tuossa on kuitenkin, että tuskimpa on juuri haittaa. Juuri tein pari kk. sitten isälleni (55v) ruokavalion joho sisällytin viikonlopulle max 8 kaljaa. Ja nyt on 90kg -> 82kg. Liikuntaahan ei harrasta yhtään.

Hieno homma eli teit toimivan ruokavalion isäukolle. Suorastaan pakko kysyä että minkälainen se oli pääpiirteissään?

ps. Viikonlopun oluesta en kovin helpolla luovu :)

6 pulloa olutta sisältää Finelin mukaan 860 kilokaloria. Vastaa noin 375 grammaa HK:n sinistä lenkkiä. Ei se pelkkä oluen pois jättäminen vielä taida vaakaa paljon alaspäin vetää, mutta oma osuutensa silläkin on. Kalorien yhteissaanti ratkaisee.

Nyt unohtuu yksi iso ongelma tässä tissuttelussa. Kun veressä on alkoholia alkaa kroppa polttamaan sitä normaalisti aina käynnissä olevan rasvan polttamisen kanssa. Eli kärjistettynä sinä aikana kun alkoa veressä, niin kroppa on tauolla normaalista rasvan poltosta.

Nyt unohtuu yksi iso ongelma tässä tissuttelussa. Kun veressä on alkoholia alkaa kroppa polttamaan sitä normaalisti aina käynnissä olevan rasvan polttamisen kanssa. Eli kärjistettynä sinä aikana kun alkoa veressä, niin kroppa on tauolla normaalista rasvan poltosta.

Mä en näkisi että tämä on niin iso ongelma, jos määrä jää siihen 3:een pulloon kerralla. Todennäköisesti sitä ei olutta juodessa miinuskaloreilla mennä kuitenkaan, jolloin rasva muutenkaan palaisi.

Nyt tulee mutua kun en jaksa faktaa kaivaa, mutta muistaakseni alkoholin kalorit ovat herkkiä muuttumään fläsäksi.

Itse en ole nähnyt yhtään lihavaa "rapajuoppoa":jahas:
Eli ei se viina voi silloin lihottaa:D

Jos kaikki rahat menee viinaan niin ongelmaa ei varmaan ole, kun ei tule pahemmin syötyä. "Rapajuopot" käy harvemmin esim. syömässä darrassa pizzaa/kebabia, koska nekin rahat säästetään viinaan.

Jos kaikki rahat menee viinaan niin ongelmaa ei varmaan ole, kun ei tule pahemmin syötyä. "Rapajuopot" käy harvemmin esim. syömässä darrassa pizzaa/kebabia, koska nekin rahat säästetään viinaan.

Juuri näin, se puuttuva kalorimäärä muualta sitten kompensoi sitä. MOnilla rapajuopoilla onkin hyvin rasvaiset sisäelimet, eli viskeraalirasvaa kerääntyy. Sehän on se tyypillinen laiha-läski ruumiinrakenne, eli tikku jalat ja kädet mutta pallomaha.

Heh, joo oon tota tekstiä etsinyt taannoin luettavakseni taas.. Ehkä alkoholimyönteisin artikkeli mitä maa päällään kantaa :) Mutta ihan asiaa siis varmasti kaikki, tietysti pitää muistaa että näkemys on tuossa täydellisen yksipuolinen.

P.S. Itsehän juon pe+la ja vielä su muutaman.

Mutta ihan asiaa siis varmasti kaikki, tietysti pitää muistaa että näkemys on tuossa täydellisen yksipuolinen

Jos luit tekstin huolella ja sulla on jotain muita "puolia" tänne heittää, niin kaikin mokomin. Itse en ole vieläkään saanut luettua ja olisi ihan kiva olla edes vähän kriittinen sitten kun jaksan kahlata tekstin läpi

En tiedä asiasta tarkemmin, joten kysyn. Maksahan polttaa alkoholia, mutta rasvan polttamisella maksalla ei tietääkseni ole mitään tekemistä. Miten nämä asiat siis edes liittyvät toisiinsa?

Offtopic, joo-o tavallaan. Eli mites toi alkoholin vaikutus nopeuden, yms. hermostollisten ominaisuuksien kehittämiseen, kun tuli vaan mieleen kun itse olen tuon lauseen "Alkoholi on hermostomyrkky" kuullut ties kuinka monta kertaa, niin onko sillä sitten jotain heikentäviä vaikutuksia, muuten kuin välittömässä humalassa. Voiko esim. aamulla treenattu treeni mennä hukkaan/heikentyä alkoholin käytön takia vaikka palautukset olisi muuten hoidettu kuntoon.

Offtopic, joo-o tavallaan. Eli mites toi alkoholin vaikutus nopeuden, yms. hermostollisten ominaisuuksien kehittämiseen, kun tuli vaan mieleen kun itse olen tuon lauseen "Alkoholi on hermostomyrkky" kuullut ties kuinka monta kertaa, niin onko sillä sitten jotain heikentäviä vaikutuksia, muuten kuin välittömässä humalassa. Voiko esim. aamulla treenattu treeni mennä hukkaan/heikentyä alkoholin käytön takia vaikka palautukset olisi muuten hoidettu kuntoon.

Aamulla katabolia on muutenkin paha ja jos siihen lisätään vielä krapula. Ite oon ainakin huomannut, että alkoholi heikentää paljon enemmän lihaksien kasvua, mitä voimatasoja. Joskus ryyppy/mättöpäivän jälkeen ollaan nostettu ennätyksiä, taikka saatu lisätä sarjapainoja, jotka on sitten palannut ennalleen hieman myöhemmin. Johtuu varmasti vain niistä runsaista kaloreista.

En tiedä asiasta tarkemmin, joten kysyn. Maksahan polttaa alkoholia, mutta rasvan polttamisella maksalla ei tietääkseni ole mitään tekemistä. Miten nämä asiat siis edes liittyvät toisiinsa?

Hyvä kysymys mihin minulla ei ole vastausta. Lienee liittyy muualla kropassa tapahtuvaan toimintaan?

Ite juon reilusti yleensä 1 kerran viikossa, ei juurikaan ole näkynyt painossa, toki yleensä maanantain treenit on sellasia ns. darratreenejä joskus.. Dokauspäivinä pyrin syömään vähemmän hiilareita ja keskityn protskuun ja salaattiin. Hiilarit illalla sitten siitä alkomahoolista :P

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom